Pisk hamulców dokucza? Podpowiadamy, jak sobie z tym radzić

Samodzielna wymiana tarcz i klocków hamulcowych jest dość łatwą czynnością. Niestety, obarczona jest też wieloma drobnymi błędami, które potem przekładają się na hałas. Pisk, szum, wibracje – to najczęstsze niedomagania po wymianie hamulców. Sprawdź, co może być przyczyną i jak sobie z tym radzić.

W samochodzie sportowym hamulce mogą piszczeć po intensywnym korzystaniu, na przykład na torze. Jednak w aucie drogowym na co dzień, raczej nie powinny.

W samochodzie sportowym hamulce mogą piszczeć po intensywnym korzystaniu, na przykład na torze. Jednak w aucie drogowym na co dzień, raczej nie powinny. (fot. Marcin Łobodziński)

Wymiana hamulców to jedna z podstawowych czynności serwisowych w układzie jezdnym. Nie wymaga specjalistycznych narzędzi, również warsztatowego podnośnika. Można to zrobić niemal w dowolnym miejscu, nawet pozbawionym prądu.

Hamulce założone prawidłowo, według elementarnych zasad, będą działały, ale ich użytkowanie niekoniecznie będzie komfortowe. To właśnie podejście na zasadzie wykonania minimum czynności prowadzi do niepożądanych efektów, w tym przede wszystkim do hałasów podczas hamowania.

Dlatego nawet tak prostą czynność czasami warto zlecić warsztatowi z dostępem do podnośnika, prądu, specjalnych narzędzi i środków czyszczących. Niestety, mechanicy nierzadko też podchodzą do sprawy z minimalnym zaangażowaniem — po to, by oszczędzić czas. Tu już nie powinno być jednak żadnych wymówek. Hamulce mają pracować cicho.

Jak wymienić tarcze hamulcowe?

Tarcze hamulcowe to części, które można wymienić we własnym zakresie, dysponując podstawową wiedzą oraz narzędziami i podnośnikiem. Jak to zrobić…

Drobne błędy powodujące hałas

Czynnością podstawową jest dobór odpowiednich okładzin hamulcowych. Jest to kompletnie pomijana czynność, choć dobry mechanik powinien z klientem ustalić, na czym temu najbardziej zależy. Jeśli na komforcie użytkowania, to powinien wybrać po prostu ciche klocki. Jeśli na skuteczności hamowania, to są na rynku okładziny o podwyższonych parametrach, ale już mogące hałasować. Są też produkty charakteryzujące się podwyższoną trwałością.

Dlaczego hamulce piszczą?

Powodem pisku są wibracje o wysokiej częstotliwości. Wibracje na każdym z elementów mogą powodować pisk, choć mogą mieć na tyle niską amplitudę, że nie będziemy ich odczuwać na kierownicy czy samochodzie. Najbardziej dokuczliwe są drgania samego klocka hamulcowego. Warto pamiętać, że tarcza hamulcowa nie jest idealnie prosta i tak powinno być. Dlatego klocek hamulcowy ma tendencję do wpadania w drobne wibracje, ale materiał i sposób jego wykonania powinien zapobiegać piskowi.

Kolejnym błędem popełnianym przy wymianie hamulców jest brak odpowiedniego czyszczenia powierzchni przylegania. Każda powierzchnia, która współpracuje z inną (przylega), powinna być starannie oczyszczona przed montażem. Dotyczy to zarówno styku piasty koła i tarczy hamulcowej, styku tarczy z felgą, jak i styku tłoczka z klockiem hamulcowym. Brak oczyszczenia najczęściej skutkuje wibracjami, które przeradzają się w pisk, co wyjaśniam w tabelce obok.

Ważnym elementem są blaszki tłumiące wibracje (nakładki antywibracyjne), które znajdują się pomiędzy tłoczkiem hamulcowym a okładziną — konkretnie zakłada się je na okładzinę. To element, który nie zawsze znajduje się w zestawie nowych okładzin, dlatego ważne jest, by ich nie wyrzucać ze starych klocków. Należy je oczyścić i założyć na nowe klocki. Niektórzy twierdzą, że blaszki zakłada się tylko na klocki, które mają je w zestawie. Nie jest to prawda.

Zobacz również: Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 2: Manor House

Ostatnia rzecz, o której trzeba pamiętać, to prawidłowe założenie klocków, a konkretnie rozróżnienie klocków wewnętrznych i zewnętrznych w przypadku klocków kierunkowych. Nie w każdym samochodzie i nie dla wszystkich klocków jest to istotne. Warto jednak przed montażem dokładnie obejrzeć oznaczenia na nich, a także zapoznać się z instrukcją montażu czy opisem na pudełku.

Prosty "patent" na piszczące klocki

Jeśli zastosowaliście wszystkie powyższe wskazówki, a klocki nadal piszczą, to może być to spowodowane ich technologią produkcji. Chodzi o krawędzie bez tzw. fazy. Jeśli okładzina jest wycięta pod kątem 90 st., to może piszczeć tylko z tego powodu.

Budowa klocka hamulcowego firmy Breck, który został stworzony z myślą o eliminacji pisków. Zwróćcie uwagę na krawędzie zeszlifowane fabrycznie pod ostrym kątem.

Warto w takim przypadku delikatnie zetrzeć te ostre kąty papierem ściernym, tworząc fazki. Wysokiej jakości klocki są już fabrycznie wykonane w ten sposób, a w klockach kierunkowych taka fazka ma inny kształt po jednej i drugiej strony okładziny.

Aby wykonać takie ścięcie krawędzi, nie jest konieczna żadna maszyna czy wysoka precyzja. Chodzi tylko i delikatne ręczne zeszlifowanie jej papierem o granulacji 60–80. Uwaga z szerokością fazy. Im większa, tym powierzchnia cierna okładziny staje się mniejsza.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Opony się nie starzeją, gdy właściwie je przechowujesz. Zobacz, jak to zrobić Jak wyczyścić wnętrze auta? Praktyczny poradnik Jak podłączyć akumulator? Kolejność odpinania i podpinania biegunów Powierzenie samochodu służbowego pracownikowi Pół Polski na jednym tankowaniu/ładowaniu. Elektryki wyjeżdżają z miast Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.2] Usterki układu hamulcowego: awarie tarcz i klocków Jak gasić pożar samochodu? Alergik w samochodzie Napęd na cztery koła bezpieczniejszy? Z reguły… nie! Jazda youngtimerem - cz. 6: walka o życie, czyli początki eksploatacji Mercedesa 190 W201 Cewka zapłonowa – ogólna budowa i zasada działania

Popularne w tym tygodniu:

Wystarczy 170 zł. Nowe uprawnienia na kategorię B Folia na złodzieja. Prosty trik policji działa, sprawdziliśmy to Psują się przez niewłaściwy olej. Mechanik przestrzega właścicieli aut Opony bieżnikowane - tańsze od nowych, a nawet używanych Zasada rotacji przy zmianie opon. Przejeździsz o jeden sezon więcej Znak B-43 to nie jest zwykłe ograniczenie prędkości. Działa inaczej Kierowcy często źle używają tego światła. Niewiedzą narażają się na mandat Czy zmieniać już opony? Tych ze śnieżynką nie musisz Jedno zdanie i masz kłopot. Z nagrywaniem policjantów trzeba uważać Ograniczenie prędkości tylko w jedną stronę? Patrz na znaki 5 rzeczy, których pewnie nikt wam nie mówił o oponach Japońskie diesle: D-4D Toyoty - nie wszystkie wersje są udane