Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Praktyczny konkurent dla najdroższych supersamochodów? CLA AMG45 udowadnia, że to możliwe

Materiał powstał przy współpracy z Mercedes-Benz AMG

Stereotypy, jak każda generalizacja potrafią być niesprawiedliwe. To jasne. Warto je więc unieszkodliwiać, także w sferze motoryzacji. Uporajmy się hurtem z kilkoma z nich.

Oczywiście, to nie Mercedes wymyślił segment kompaktowy. Ale kiedy Mercedes w roku 1997 po raz pierwszy pokazał światu swoją Klasę A, nagle użytkownicy rodzinnych samochodów zrozumieli, jak fantastycznie funkcjonalne może być auto tego segmentu.

Oczywiście, to nie Mercedes wymyślił kształt nadwozia, jakim jest 4-drzwiowe Coupé. Ale dopiero kiedy Mercedes zaczął je w 2004 r. produkować(wtedy ukazał się oszałamiający model CLS), wszyscy na świecie dowiedzieli się, że coś takiego istnieje i jak wygląda – albo inaczej… „jak powinno wyglądać”.

Oczywiście, to nie Mercedes wymyślił hot-hatche. Ale kiedy Mercedes wypuścił na rynek model AMGA45 w roku 2013, cały świat hot-hatchy, do tej pory głównie przednionapędowych i z mocą maksymalnie 250 koni, przewartościował się i nic już nie było takie samo.

CLA 45 AMG 4MATIC+

A teraz zbierzmy to razem, dodajmy do tego fenomenalną jakość typową dla Mercedesa, niesamowity poziom techniczny, wyrafinowanie technologiczne, wyśrubowany poziom bezpieczeństwa i geniusz stylistyczny, i oto… Staje przed nami Mercedes AMG CLA 45. Kompakt, który jednocześnie jest elegancką, małą limuzyną. Limuzyna, która dzięki opadającej ku tyłowi linii dachu, stanowiącej jednorodny, napięty łuk, jest zgrabnym, czterodrzwiowym Coupé. Wyrafinowane przestronne Coupé(a także coupé-kombi), która jest wyścigówką w przebraniu.

Samochodem piorunująco szybkim (już w najsłabszej wersji AMG A 35 4MATIC+ ma 306 koni i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy), o genialnych własnościach jezdnych, a w najmocniejszej wersji, dynamice przyspieszeń i przenoszenia bocznych przeciążeń, przy szybkim pokonywaniu zakrętów, znanych z klasy kosztujących miliony supersamochodów, i innych postrachów torów wyścigowych i pozbawionych ograniczeń prędkości, niemieckich autostrad.

Ekonomiczne, komfortowe, praktyczne auto, które przyspiesza w 3,9 do setki

Czas na konkrety – Mercedesy AMG CLA 45 4MATIC+ i AMG CLA 45 S 4MATIC+ to wyczynowo szybkie odmiany znanej już klientom, designerskiej limuzyny powstałej na bazie kompaktowego modelu, czyli właśnie klasy A. W odróżnieniu od tej ostatniej CLA jest sedanem – z tą różnicą, że projektantom udało się ukryć typowy dla tego typu nadwozia trójbryłowykształt. Stąd mowa o "czterodrzwiowym Coupé".

CLA 45 AMG 4MATIC+

Mimo mniejszych rozmiarów, które zmieniają proporcje auta, projektantom udało się osiągnąć niezwykłą harmonię kształtów, zupełnie jak we flagowym modelu CLS, którym CLA jest inspirowany.

Jednak wersje 35, 45 i 45 S, przygotowane przez inżynierów AMG to jednak właściwie oddzielny gatunek – bo pod tym wspaniałym nadwoziem, imponującym także wspaniale wykończoną kabiną i świetną ergonomią, ukryto niebagatelny zespół napędowy.

Pod maską pracuje najpotężniejszy seryjny silnik czterocylindrowy świata w klasie pojemności do dwóch litrów. Rozwija on odpowiednio: 306 KM i 400 NM w wersji z 35 4MATIC+, 387 KM i 480 Nm w wersji 45 4MATIC+ i 421 KM i 500 Nm w najmocniejszej odmianie 45 S 4MATIC+.

CLA 45 AMG 4MATIC+

Pozwala to na zryw do 100 km/h w około 4 sekund. Dla najmocniejszej wersji nawet lekko poniżej — czyli 3,9 sekundy. Czasy okrążeń torów wyścigowych, jakie są możliwe za kierownicą CLA są nieosiągalne dla nawet o wiele potężniejszych superaut (obecnie wersja AMG 45 S dzierży rekord na północnej pętli toru Nurburgring, z czasem 7.48,8 min).

To efekt zastosowania wyjątkowo wyrafinowanego układu przeniesienia napędu na wszystkie koła, w którym specjalne systemy pozwalają oddzielnie sterować dawką momentu obrotowego, jaki dostarczany jest dla każdego koła (na żądanie także w taki sposób, by możliwe było driftowanie). Tzw. "torquevectoring" to zasługa nowego mechanizmu różnicowego tylnej osi, wyposażonego w dwa sprzęgła wielotarczowe – po jednym dla każdego koła.

Pozwala on na to, by ani jeden koń mechaniczny i niutonometr nie zmarnowały się w bezsensownych uślizgach, wpływających na prędkość, z jaką samochód wychodzi z danego zakrętu. System pomaga też w ewentualnych korektach toru jazdy w razie pomyłki (nie każdy jest przecież profesjonalnym kierowcą wyczynowym), czyli wpływa na nasze bezpieczeństwo. Nad całością pomaga zapanować dwusprzęgłowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT o ośmiu przełożeniach.

Wnętrze CLA AMG 45 4MATIC+

Całości dopełnia zawieszenie, które pozwala, bez dodatkowych przygotowań, wykorzystywać te wszystkie możliwości na torze wyścigowym. Dzięki amortyzatorom o selektywnej częstotliwości tłumienia zapewnia wysoką stabilność kierunkową i jednocześnie oferuje wyższy poziom komfortu jazdy. Specjalna geometria osi zmniejsza wpływ napędu na działanie układu kierowniczego, eliminując tzw. "torquesteering", czyli szarpanie za kierownicę przez przekazywany na przednie koła moment obrotowy.

Masy nieresorowane zredukowano przez ekstensywne użycie aluminium. Zwiększono też czułość reakcji sprężyn, a opcjonalny adaptacyjny system tłumienia AMG Ride Control pozwala kierowcy wybrać pomiędzy trzema różnymi trybami pracy zawieszenia – od komfortowego po sportowe.

Dlatego Mercedes CLA AMG 45 potrafi też zmienić się w spokojne, ekonomiczne, eleganckie i wygodne auto. Także rodzinne, jeśli weźmiemy pod uwagę praktyczną wersję kombi. Nada się zarówno na wypad rowerowy w góry, jak i wizytę w operze.

Końcówki wydechów są prawdziwe

Niezależnie od tego, jak postrzegamy lub, jak chcemy wykorzystywać naszego Mercedesa CLA, zawsze mamy do czynienia z samochodem wykorzystującym najnowsze technologie z zakresu aktywnych systemów wsparcia kierowcy, ochrony pasażerów czy pieszych. A także ultranowoczesnych technologii komunikacyjnych, takich jak system MBUX, który jako pierwszy taki system na świecie wprowadza motoryzację do świata sztucznej inteligencji i inteligentnego sterowania głosowego funkcjami samochodu.

Dodajmy do tego fakt, że w Mercedesach zawsze otacza nas bogactwo świetnych materiałów wykończeniowych i dbałość o dopasowanie wnętrza do najbardziej wyśrubowanych oczekiwań klientów, zarówno pod względem jakości, jak i ergonomii.

CLA AMG 45S 4Matic+ w wersji Shooting Brake

Jeden stereotyp mówi, że nie da się połączyć ognia z wodą, a inny, że Mercedes to konserwatywna marka dla brzuchatych niemieckich biznesmenów. Czy jednak patrząc na CLA AMG 45, potrzebujemy jeszcze jakiegoś dowodu, że stereotypy to zbiory mitów?

Dowiedz się więcej

Materiał powstał przy współpracy z Mercedes-Benz AMG

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Pieniądze w F1: 245 mln za tytuł Red Bulla Alfa Romeo Giulietta Veloce – 200 sztuk dla Polski Nowe wyścigowe Lamborghini Gallardo GT3 FL2 Król polskich dróg po grubym fitnessie. Współczesne wydanie Poloneza Minerva J.M. Brabazon - wielki powrót belgijskiej marki BYD F3 Plus, czyli chiński system zdalnego sterowania samochodem Pirelli oficjalnie dostawcą opon w 2014 Pakiet AMG Line dla nowego Mercedesa klasy C Moskiewski zgon Bugatti EB110... smutek Audi R8 podkręcone przez MFK Chińczycy już skopiowali Lamborghini Urus Ford Taurus SHO - oficjalnie

Popularne w tym tygodniu:

Kierowcy nie wiedzą o nowych przepisach od 1 lipca. Przekonają się dopiero, gdy stracą prawo jazdy Zaskoczenie na budowie drogi S61. Wykopali dobrze zachowane szczątki radzieckiego myśliwca z II WŚ Jechał 308 km/h. Policjant myślał, że "suszono" samolot Podejrzewali go o kradzież sprzętu budowlanego. W garażu znaleźli 26 legend motoryzacji BMW M2 znika z Europy. Powodem są normy emisji spalin Ubezpieczenie na kierowcę, a nie na samochód. Zmiany w systemie pozbawione są sensu UE twierdzi, że Polska buduje nie te drogi, co trzeba, zaniedbuje je i przekazuje niewiarygodne dane. GDDKiA i ekspert odpierają zarzuty 10 tys. zł kary za jazdę na rowerze. RPO bierze mężczyznę w obronę Prowadzi komis na osiedlowym parkingu. Policja jest bezradna Greccy policjanci walczyli z ulicznymi wyścigami. Do dyspozycji mieli BMW E30 M3 czy porsche 911 turbo To koniec downsizingu? Porsche twierdzi, że norma Euro 7 da nam większe silniki Minister zdrowia ma w garażu wyjątkowego, zabytkowego mercedesa… i dwie toyoty