Test Volvo V60 T6 AWD R-Design: stylowe trampki z mocnym silnikiem i dużym bagażnikiem

– Zawsze myślałem, że na starość kupię sobie volvo — powiedział mój tata, gdy decydował się na V60 poprzedniej generacji. To auto jest porządnym, eleganckim kombi, w którym próżno szukać emocji, ale docenia się je za komfort. Nowa generacja oferuje coś więcej. Szczególnie w wersji R-Design.

Wyrazisty, niebieski kolor i pakiet R-Design sprawiają, że V60 wygląda jeszcze lepiej

Wyrazisty, niebieski kolor i pakiet R-Design sprawiają, że V60 wygląda jeszcze lepiej (Fot. Michał Zieliński)

Nie mogłem prosić o lepszą sytuację. Gdy odebrałem niebieskie Volvo V60 drugiej generacji, pod moim domem stała pierwsza wersja modelu. Tak, to wspomniany już samochód mojego taty, który pożyczyłem na wyjazd weekendowy. Po zrobieniu kilkuset kilometrów miałem pewność, że dobrze zrobiłem, polecając mu to volvo. Byłem też przekonany, że gdyby w najbliższym czasie chciał mi go sprzedać, od razu bym odmówił.

Nowe Volvo V60 Cross Country D4 AWD (2016) - test, opinia, spalanie, cena

Zestawienie auta testowego, aury i miejsca, w którym nim jeździmy, to często zbieg wielu niepowiązanych ze sobą okoliczności. Zdarza się jednak, że…

Nie chodzi tu o to, że ten samochód jest zły. Wręcz przeciwnie. Zaprezentowany w 2012 roku model wręcz zachwycił mnie komfortem. Zawieszenie fantastycznie wybierało nierówności, a na drogach południowo-wschodniej Polski ich nie brakuje. Z kolei z obitych świetnej jakości skórą foteli nie chce się wysiadać. Kokpit może jest zawalony przyciskami, lecz gdy tylko kierowca połapie się w jego logice, obsługa staje się banalna i można wszystkim sterować bez odrywania wzroku od drogi (do tego jeszcze będę wracał). Wreszcie, auto jest ekonomiczne. Pod maską ma 190-konnego diesla, więc bez większego wysiłku zszedłem ze zużyciem paliwa poniżej 6 l/100 km.

Zabrakło mi jednak jakichkolwiek wrażeń z jazdy. Nie jest to auto do dynamicznego pokonywania zakrętów (nawet jeśli zawieszenie sobie spokojnie z tym poradzi). Oj nie, tutaj wszystko zachęca do spokojnego, komfortowe pokonywania kolejnych setek kilometrów. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, ale delikatnie, skrzynia biegów spokojnie zmienia przełożenia. Słowem: melancholia. Pamiętacie stereotypy — jak ten, który przypomniał mój tata, gdy kupował swoje V60 — że volvo to samochody dla starszych osób? Po weekendzie z jego egzemplarzem nie miałem co do tego wątpliwości.

I tutaj wjeżdża nowe V60. Całe na niebiesko

Pudełkowaty kształt nadwozia to nawiązanie do starszych modeli Volvo

Walka o młodszych klientów trwa u każdego z producentów aut premium. Audi idzie w coraz agresywniejszą stylistykę. BMW ma prosto, bo ma Mini (z jakiegoś powodu młodzi ludzie lubią te — udające stare — auta, mówię z autopsji). Mercedes inwestuje w gamę kompaktów — obecnie ma ich aż 5 (Klasa A, Klasa B, CLA, GLA i GLB), a każdy z nich jest naszpikowany gadżetami i może mieć system multimedialny, do którego można mówić. Na mnie to działa. Z kolei Volvo stawia na minimalistyczny, ponadczasowy design.

Na pierwszy rzut oka gama Szwedów wygląda jak efekt prac bardzo zaawansowanych kopiarek: każdy model wygląda tam samo! Dopiero po przyjrzeniu się im bliżej zauważamy, że te drobne szczegóły znacząco wpływają na odbiór projektu. Nowe V60 odziedziczyło elementy stylistyczne z większego V90, ale układa je w inne opakowanie. Tutaj dostajemy bardziej pudełkowaty kształt, który nawiązuje do dawnych volvo. Ostro ścięty tył sprawia też, że mniejsze kombi wygląda bardziej dynamicznie.

Volvo V6 T6 AWD R-Design

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Przy czym auto, które wpadło w moje ręce, to nie było zwykłe V60. Miało opcjonalny pakiet R-Design. Bazuje na topowym Momentum Pro, ale dorzuca też takie smaczki jak dokładki zderzaków, 18-calowe felgi aluminiowe o innym wzorze, czarne lusterka, relingi i listy wokół szyb bocznych. Do tego obniżone o 12 mm zawieszenie. Ten egzemplarz miał dorzucone większe, 20-calowe felgi i zarezerwowany dla tej wersji wyposażenia lakier Bursting Blue. Efekt? Auto, które przypomina porządne trampki. Świetne na co dzień, ale jak dla mnie można je też założyć do dobrze skrojonego garnituru.

W środku minimalistycznie, lecz smutno

Wnętrze jest chłodne i gadżeciarskie, jak to w innych volvo. Wszystkim steruje się z dużego ekranu, którego interfejs był inspirowany systemem iPhone’ów, ale — moim zdaniem — to się nie sprawdza. Każde kliknięcie wiąże się z oderwaniem wzroku od drogi. Może kokpit poprzednika nie był tak ascetyczny i futurystyczny, ale przynajmniej nie było w nim podobnych problemów.

Piękny projekt kokpitu psuje łatwo brudzący się ekran

Wersja R-Design to również zmiany we wnętrzu: inne pedały, skórzany drążek zmiany biegów, fotele sportowe ze specjalnym wzorem i specjalna kierownica. Zabrakło mi tutaj akcentów kolorystycznych. Wszystko jest czarne, smutne i nie pasuje mi do atrakcyjnego nadwozia. Niestety, pasy w kontrastowym, żółtym kolorze dostępne są dopiero w najbardziej sportowych wersjach Polestar.

Za to jest praktycznie. Miejsce za kierownicą jest bardzo dużo, choć pasażerom na tylnej kanapie będzie ciaśniej niż w konkurencyjnych modelach. Za to bagażnik to powrót do dawnych czasów Volvo. Ma 529 litrów pojemności, czyli więcej niż u rywali z segmentu premium. Ja się zmieściłem do niego cały.

Pojemność bagażnika: jeden Michał

Szybko i bezpiecznie, ale bez emocji

Sportowy charakter niebieskiego V60 nie objawiał się tylko w dużych felgach i ciekawych dodatkach. Była to wersja T6 AWD, a więc pod maską miała czterocylindrowy, dwulitrowy (a jakże!) silnik o mocy 310 KM, które trafiały na cztery koła. Osiągi na papierze nie rozczarowują. Do setki auto rozpędza się w 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna to (jeszcze) 250 km/h. Szwedzi chcą, by ich samochody jeździły maksymalnie 180 km/h, dzięki czemu — ich zdaniem — w 2020 roku żaden pasażer volvo nie zginie w wypadku.

Choć nie jest to najmocniejsza odmiana V60, odnoszę wrażenie, że ta jest najbardziej skuteczna. Hybrydowe T8 ma co prawda 390 KM, ale waży też ponad 200 kg więcej, a to różnica, którą czuć w zakręcie. Tymczasem T6 bardzo dynamicznie pokonuje wszelkie łuki, a napęd na cztery koła skutecznie dba, by auto jechało dokładnie tak, jak mu każemy. Marcin Łobodziński w teście V60 T8 zwracał uwagę, że samochód ma tendencje do podsterowności, ale tu tego nie stwierdziłem.

Volvo V60 nie boi się zakrętów

Nie znajdziecie tutaj jednak dramaturgii. Samochód słucha poleceń kierowcy i robi dokładnie to, o co się go poprosi. Z jednej strony to dobrze, bo dzięki temu nawet przy dynamicznej jeździe czujesz się bezpiecznie. Z drugiej – czy to nie ta nutka niepewności przekłada się na emocje z jazdy? Brakuje też brzmienia. Nawet w wersji R-Design volvo ma standardowy układ wydechowy, a jego czterocylindrowy silnik nie należy do najprzyjemniej "gadających".

Wreszcie, musimy porozmawiać o zużyciu paliwa, bo to niskie nie jest. Na testowej pętli, która zawierała przejazd po mieście, a także trasę szybkiego ruchu, uzyskałem wynik 12 l/100 km. W korkach bez problemu można przekroczyć 15 l/100 km. Oferujące takie same osiągi BMW 330i w moich testach było oszczędniejsze.

Cena

Pozycja za kierownicą nie pozostawia wiele do życzenia

Za Volvo V60 drugiej generacji trzeba zapłacić przynajmniej 152 500 zł, lecz będzie to bazowa wersja ze 150-konnym silnikiem wysokoprężnym i manualną skrzynią biegów. Cennik odmiany T6 AWD startuje od 214 tys. zł (wersja wyposażeniowa Momentum), a dopłata do R-Design to ponad 23,5 tys. zł. To sporo, szczególnie że konkurenci o podobnych osiągach kosztują mniej.

Jednak V60 — moim zdaniem — ma się czym bronić. Ciągle wygląda świeżo i nowocześnie. Wnętrze sprawia bardzo dobre wrażenie i choć nie przepadam za sposobem jego obsługi, to lubię w nim przebywać. Poza tym to auto ma znacznie więcej charakteru niż jego poprzednik. Wygląda agresywniej, lepiej się prowadzi i jest – najprościej mówiąc – ciekawsze.

Michał Zieliński

Komfort V60 pozostał na tym samym, bardzo wysokim poziomie, ale jego praktyczność znacznie się poprawiła. Pod tym względem szwedzkie kombi to powrót do starych, dobrych czasów. Wersja T6 AWD zaskakuje sprawnością, choć brakuje tu większych emocji z jazdy, których spodziewałbym się szczególnie po testowanej wersji R-Design. Nie można mieć za to zastrzeżeń do wyglądu auta. W kwestii stylistyki Szwedzi trafili w dziesiątkę.

Ogólna ocena7z 10

Plusy:

  • przyciągający wzrok styl, który nie zdążył się zestarzeć
  • duży bagażnik
  • bardzo dynamiczna jednostka napędowa
  • sprawny napęd na cztery koła

Minusy:

  • miejsca na tylnej kanapie mogłoby być więcej
  • wysokie zużycie paliwa
  • mniej emocji, niż mógłbym na to wskazywać agresywny styl wersji R-Design
Volvo V60 T6 AWD R-Design (2019)
Pojemność silnika 1969 cm³  
Rodzaj paliwa Benzyna  
Moc maksymalna: 310 KM przy 5700 rpm  
Moment maksymalny: 400 Nm  
Pojemność bagażnika: 529 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 5,8 s  
Prędkość maksymalna: 250 km/h  
Zużycie paliwa (mieszane): 7,8 l/100 km 12 l/100 km

Sprawdź dane techniczne Volvo V60 T6 AWD na AutoCentrum.pl.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW i8 Roadster: sposób, aby stać się sławnym Piękniś okazuje się twardzielem: Range Rover Velar w teście na polskich drogach Nowy Lexus IS250 F-Sport [test] BMW 225xe Active Tourer: hybryda lepsza od benzyny i diesla Mercedes Klasy X 250d Power: SUV w segmencie pick-upów? Kia Sportage 2,0 CRDi 184 KM 4WD ATE XL [test autokult.pl] Volkswagen Arteon 2.0 TDI - test lepszego, ale droższego Passata Nowy Jeep Wrangler: zgodny z etosem Renault Mégane Grandtour Dynamique3 Energy dCi 130 - kobiecość we francuskim wydaniu [test autokult.pl] Pierwsza jazda Volkswagenem T-Cross: gdy funkcjonalność jest na pierwszym miejscu Porsche 718 Cayman GTS: sportowe auto bez pozerki. Tylko czysta przyjemność z jazdy Nowy Opel Corsa. Niemiecko-francuski mariaż w najmniejszym wydaniu

Popularne w tym tygodniu:

Polskie GT. Pojechałem Astonem Martinem DBS Superleggera na Wielką Pętlę Bieszczadzką Test: Mercedes-Benz 280 CE (C123) - przez 38 lat prawie 11 razy okrążył Ziemię. Przynajmniej w teorii Test: Ferrari Roma pokazuje, że prawdziwa motoryzacja nadal istnieje. Ale dla wybranych Pierwsza jazda nowym BMW Serii 4. Nie patrz na grill. Jak nigdy wcześniej, tu liczy się "wnętrze" Test: Mercedes-Benz 240 GD "Wolf" – z duńskiej armii w ręce świeżo upieczonego kierowcy Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost na ulicach Warszawy. Szary nie musi być skromny Jeździłem nowym BMW M2 CS. To już nie tylko "ten mocniejszy". On jest po prostu opętany Test: Hyundai i30 1.5 DPI – boisz się nowinek? Trudno znaleźć lepszą propozycję Pierwsza jazda: Cupra Formentor i Leon wskazują kierunek na przyszłość Test: McLaren 765LT w akcji. Tak brzmi i wygląda 765 KM w akcji na deszczu Test: Volkswagen ID.3 1st vs Nissan Leaf - pierwsze takie starcie na szczycie Test: Volkswagen e-up! - elektryczny maluch pełen niespodzianek