Sprawdź VIN samochodu przed zakupem. Nowe narzędzie AutoCentrum.pl
Mercedes wygląda znacznie lepiej niż BMW X4  czy Audi Q3 Sportback

Mercedes wygląda znacznie lepiej niż BMW X4 czy Audi Q3 Sportback (fot. Mateusz Lubczański)

Mercedes GLC Coupe wygląda atrakcyjnie, w innych aspektach jest zaledwie poprawny

To prawdziwy bestseller Mercedesa. Jeszcze rok przed wprowadzeniem liftingu model GLC sprzedawał się w liczbie 400 tys. egzemplarzy rocznie, a zainteresowanie ciągle rosło. Nic więc dziwnego, że nie starano się przeprowadzić rewolucji, choć w niektórych aspektach nowe GLC coupe może rozczarowywać.

Mercedes GLC Coupe 300d 4Matic — test, opinia

Tak naprawdę GLC Coupe ma w praktyce jedno zadanie: wyglądać. Nawet twórcy przyznają, że tę wersję wybierają osoby, dla których ważny jest wizerunek i robienie wrażenia. Choć można podchodzić z rezerwą do walorów estetycznych SUV-ów z opadającym dachem (…chodzi o ciebie, BMW X4), tak w przypadku produktu ze Stuttgartu ten przepis wydaje się jakby lepiej przygotowany. Być może jest to zasługa zwężających się u dołu tylnych drzwi, nakładek na nadkolach optycznie poszerzających auto czy też ogólnych proporcji. Jedno jest pewne – takie nadwozie wymusza umiejscowienie progu załadunku bagażnika (500 litrów) wyjątkowo wysoko. Pasażerowie z tyłu mogą poczuć się nieco klaustrofobicznie, ale tylko, jeśli mają więcej niż 180 cm wzrostu.

Mercedes GLC Coupe 300d 4Matic

Do kabiny wprowadzono system multimedialny MBUX, który znamy już z innych modeli w gamie. Zamiast jednak umieszczać tablet zastępujący zegary bezpośrednio za kierownicą, wpasowano go umiejętnie w tuby tradycyjnych wskaźników (które również są dostępne). Pojawiło się też drewno z otwartymi porami, które dalej jest ponadprzeciętnie plastikowe.

Bardzo łatwo przyzwyczaić się do wizji Mercedesa w kwestii wnętrz. Drążek zmiany przełożenia powędrował na miejsce włącznika kierunkowskazów, co jest bardzo wygodne – jeszcze kilka dni po przesiadce do nowej Astry zdarzało mi się w niej włączać wycieraczki zamiast wbić jedynkę. Na ekranach można wyświetlać widok z przedniej kamery, szkoda jednak, że nie można wykorzystać kamer w roli rejestratorów jazdy. Za to przy włączonej nawigacji system wskaże nam strzałką na ekranie, gdzie powinniśmy jechać w ramach rozszerzonej rzeczywistości. Na początku uznałem to za zbędny gadżet, ale doceniłem go, gdy na trasie pojawiło się kilka uliczek z wjazdami tuż obok siebie.

Doceniam też asystenta głosowego, który ciągle uczy się wypowiedzi kierowców, przez co z dnia na dzień jest coraz lepszy (ale jeszcze do pełnego komfortu użytkowania trochę mu brakuje). Nie zdziwię się, jeśli za kilka lat to właśnie w taki sposób będziemy komunikować się z elektroniką w aucie. W Mercedesie można robić to na pięć (!) sposobów, ale w żaden sposób nie są one idealne.

Mercedes GLC Coupe 300d 4Matic - wnętrze

Panele dotykowe na kierownicy są zbyt czułe (lub nie reagują w ogóle), ekran "łapie" odciski palców, "pani Mercedes" nie zawsze rozumie polecenia, a panel na tunelu środkowym nie działa płynnie. Są jeszcze (opcjonalnie) gesty. Moje doświadczenia z użytkowania nie są więc w pełni zadowalające. Wpływa na to również przeciętnie grający system audio Burmeister (z pięknymi maskownicami), nienajlepsze wygłuszenie (przy lewym lusterku i ścianie grodziowej) czy szerokie słupki zasłaniające przechodniów.

Pod maską GLC Coupe (wyłączając AMG) występują głównie czterocylindrowe silniki. Tutaj pojawia się nowy motor OM654 produkowany w Jaworze. Jest aluminiowy (przez co lżejszy niż poprzednik), ma stalowe tłoki i ściany cylindrów pokryte specjalną powłoką, która obniża tarcie. Ma 245 koni mechanicznych i – co chyba ważniejsze – 500 niutonometrów generowanych już od 1600 obrotów. Kultura jego pracy jest całkiem niezła, ale trzeba dać mu się rozgrzać. Na początku "klekot" jest zauważalny.

Zobacz również: Mity o elektromobilności: MIT 2

Mercedes GLC Coupe 300d 4Matic - silnik

Takie możliwości silnika przekładają się na sprint do setki w 6,2 sekundy, co jest dość interesującym wynikiem, biorąc pod uwagę klasę GLC Coupe. Trzeba jednak pamiętać, że nawet przy wyposażeniu auta w pakiet AMG, trudno mówić o specjalnie sportowych emocjach. Układ kierowniczy ich nie dostarcza, auto waży nawet 1800 kg, a dziewięciobiegowej skrzyni daleko od gwałtownych reakcji. Chyba, że — tak jak w moim egzemplarzu — będzie ona działać w niepokojący sposób. Przejechałem 800 kilometrów i dwa razy przy ostrej redukcji wydała ona taki dźwięk, jakby wszystkie synchronizatory i zębatki zostały zmielone i wyrzucone na asfalt.

Warto jeszcze wspomnieć o spalaniu. Gdy podróżowałem autostradą, udało mi się uzyskać zużycie na poziomie 7,5 litra oleju napędowego na trasie, a mieście – z racji niemałej wagi – wzrasta ono do ok. 9,5 litra. Dużo — jak na silnik dwulitrowy, ale trzeba pamiętać też o napędzie na cztery koła.

Mercedes GLC Coupe 300d 4Matic - kabina

GLC Coupe kosztuje 17 900 zł więcej w stosunku do klasycznego SUV-a, przez co jego cena wynosi 200 900 zł. Ta wersja silnikowa winduje kwotę do poziomu 234 800 zł. Dla porównania — Audi, w swoim bardzo konkurencyjnym Q3 Sportback, nie oferuje jednostek Diesla. Najmocniejsza "benzyna" ma 230 KM i kosztuje od 190 500 zł (choć jak pokazuje egzemplarz testowy, ceny mogą przekraczać nawet 300 tys. zł!). Alternatywą jest oczywiście również BMW X4, które ma 190-konnego diesla pod maską za 213 tys. zł, lecz mocniejsze jednostki objęte są większą akcyzą, co winduje ich ceny do 286 tys. zł.

Moja opinia o Mercedesie GLC Coupe 300d

Mateusz Lubczański

Mercedes GLC Coupe to jeden z najlepiej wyglądających SUV-ów z opadającym dachem. Najmocniejsza wersja dwulitrowej jednostki Diesla sprawdza się tutaj dobrze, ale nie ma co liczyć na sportowe wrażenia. Irytują też pomniejsze wpadki jakościowe, które marce pozycjonującej się w klasie premium nie przystają.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Przy odpowiedniej specyfikacji świetny wygląd
  • Multimedia robiące wrażenie możliwościami (asystent głosowy)
  • Nieźle zaprojektowana kabina…

Minusy:

  • …która z bliska nie sprawia wrażenia "premium"
  • Pomniejsze wpadki jakościowe

Dane techniczne Mercedesa GLC Coupe 300d 4Matic znajdziesz na AutoCentrum.pl

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Testy autokult.pl w roku 2012 - przeżyjmy to jeszcze raz Lexus RC 300h po faceliftingu: tylko koni żal… Peugeot 5008 vs Renault Koleos – rendez-vous dwóch dużych francuskich SUV-ów Citroën C5 Tourer 1,6 THP Exclusive vs. Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost Titanium - Francja vs. Niemcy [test autokult.pl] Nowa Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo: daj sobie spokój z minivanem Volvo S60 T6 Summum AWD FL - 4000 powodów [pierwsza jazda autokult.pl] Opel Astra po liftingu: zmiany nie dla Ciebie, tylko dla przepisów Seat Ibiza Cupra Bocanegra – B jak bandyta [test autokult.pl] Mercedes-Benz Vito Tourer 111 CDI (2015) - test Toyota GT86 SOL - oto jestem [pierwsza jazda autokult.pl] Wiem jak jeździ nowy Opel Corsa. Pod tym względem jest fantastyczny Toyota C-HR 1,8 Hybrid - Toyota taka jak nigdy

Popularne w tym tygodniu:

Jeździłem nowym Land Roverem Defenderem po Namibii. Legenda powróciła i ma się lepiej niż kiedykolwiek McLaren 720S Spider: nic już nie jest niemożliwe Ahoj Skoda Scala. Rozpoczynamy długodystansowy test czeskiego kompaktu Peugeot 208 GT-line: trzeba się w nim zakochać, bo w pojedynku "na punkty" zostaje w tyle Volvo V60 Polestar Engineered: duch w szybkich kombi nie zaginął Volkswagen Passat Variant R-Line Edition to klasyczny przykład przerostu formy nad treścią Test Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé. Gdy musisz mieć wszystko