Poradniki i mechanikaLeasing auta używanego w 2020 roku. Zobacz, o czym musisz pamiętać

Leasing auta używanego w 2020 roku. Zobacz, o czym musisz pamiętać

Samochody z drugiej ręki też można leasingować, ale auto musi spełnić określone warunki
Samochody z drugiej ręki też można leasingować, ale auto musi spełnić określone warunki
Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński
Szymon Machniewski
17.02.2020 07:41, aktualizacja: 22.03.2023 16:23

Leasing auta używanego pozwala na nabycie nawet kilkuletniego pojazdu w ramach leasingu finansowego, operacyjnego lub konsumenckiego. Warto jest skorzystać przy tym z leasingu operacyjnego, jeśli auto używane sprzedawane jest z fakturą VAT 23 proc.

Leasing jest formą zewnętrznego sfinansowania nabycia pojazdu, choć leasingobiorca ostatecznie wcale nie musi wykupywać przedmiotu leasingu na własność. Może za to w miarę swobodnie z niego korzystać, w zamian płacąc raty leasingowe. Obiektem finansowania w leasingu może być samochód, w tym pojazd używany. Na czym polega leasing auta używanego i jakie są najważniejsze kwestie z nim związane, o których powinien pamiętać leasingobiorca? Sprawdź oferty leasingu i nowych aut na superauto.pl.

Na czym polega leasing używanego auta?

Właściwie leasing auta używanego nie różni się znacznie od leasingu pojazdów fabrycznie nowych. Obejmuje zawarcie umowy leasingowej, czyli umowy cywilnoprawnej, która podpisywana jest przez leasingobiorcę i leasingodawcę. Leasingodawca zobowiązuje się do nabycia danego pojazdu, na przykład samochodu używanego, oraz oddania go leasingobiorcy do używania lub używania i pobierania pożytków. Ten z kolei musi wnieść czynsz inicjalny – wkład własny do leasingu, o ile jest on wymagany przez firmę leasingową, a następnie w całym okresie umowy opłacać co miesiąc raty leasingowe.

Można przy tym wybrać formę leasingu pojazdu używanego. W przypadku przedsiębiorców mogą to być leasing finansowy lub leasing operacyjny. Natomiast osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą wziąć w leasing używane auto dzięki ofercie na leasing konsumencki.

Leasing operacyjny i finansowy różnią się względem siebie. W operacyjnym leasingobiorca nie wpisuje do ewidencji środków trwałych przedmiotu leasingu i w związku z tym nie on dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Jednak ma on prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pełnej raty leasingowej oraz czynszu inicjalnego, jeśli wnosił go na rzecz firmy leasingowej. Może wykupić przedmiot leasingu – używane auto – po zakończeniu umowy po cenie ustalonej uprzednio z leasingodawcą.

Natomiast w leasingu finansowym formalnie właścicielem przedmiotu leasingu jest leasingobiorca. Po ustaleniu wartości początkowej auta używanego w leasingu wpisuje je do ewidencji środków trwałych i wybiera metodę amortyzacji. Może amortyzować pojazd jedynie w ramach limitu wartości – do 150 tys. zł dla samochodów spalinowych i hybrydowych oraz 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych. Korzyścią dla leasingobiorcy w leasingu finansowym jest również to, że może on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów część odsetkową raty leasingowej, a po zakończeniu okresu trwania leasingu przedmiot umowy, czyli używany pojazd staje się automatycznie jego własnością po uiszczeniu ostatniej raty leasingowej.

Leasing auta używanego i warunki prezentowane przez leasingodawców

Firmy leasingowe mogą w różny sposób podchodzić do kwestii finansowania nabycia pojazdów używanych. W efekcie zakup auta używanego w leasingu u jednych będzie możliwy, a u innych nie. Leasingodawcy mogą też w różny sposób wyznaczać warunki ubiegania się o taką formę finansowania. Najczęściej jednak w przypadku, gdy interesuje nas leasing auta używanego, wymagania leasingodawców obejmują:

  • Wiek pojazdu - z reguły firmy leasingowe nie chcą finansować leasingiem pojazdów wiekowych, dlatego wskazują, że w momencie wykupu auto używane w leasingu nie powinno być starsze niż 10 lat. Dlatego jeśli umowa leasingowa ma trwać 3 lata, to samochód używany w dniu wzięcia go w leasing nie może mieć więcej niż 7 lat. Niektóre firmy leasingowe mogą wskazać inny maksymalny wiek pojazdu, ale większość leasingodawców jest skłonna do sfinansowania samochodów, które w dniu podpisania umowy mają nie więcej niż 4–6 lat. Auta starsze trudniej jest wyleasingować na dobrych warunkach.
  • Maksymalny okres leasingu – zależny jest od wieku pojazdu. Zasadniczo jest tak, że w przypadku leasingu auta używanego wiek i okres leasingu nie powinny łącznie przekroczyć 8–10 lat. Dlatego samochód roczny, dwuletni czy trzyletni zwykle można leasingować maksymalnie przez 5 lat (60 miesięcy), a czteroletni już o rok krócej, analogicznie w przypadku samochodów starszych.
  • Czynsz inicjalny – zakup auta używanego w leasing zwykle pociąga za sobą konieczność uiszczenia wpłaty własnej, czyli czynszu inicjalnego, który może być dosyć wysoki – nawet 45 proc. wartości przedmiotu leasingu. Wpłata minimalna od leasingobiorcy na początku okresu leasingu zależna jest od polityki danej firmy leasingowej, procedur zawarcia umowy leasingowej, wieku samochodu i źródła jego pochodzenia.
  • Pochodzenie samochodu używanego – najlepiej, aby leasing auta używanego był realizowany w taki sposób, aby dostawcą pojazdu była firma, która wystawia fakturę 23 proc. VAT. Są firmy leasingowe, które pozwalają na leasing auta używanego sprzedawanego przez autoryzowanego dealera, ale można też znaleźć oferty od firm, które są skłonne dopuścić zakup auta od komisów, importerów samochodów, a także osób indywidualnych.

Finansowaniu leasingiem podlegają wyłącznie samochody używane, które są sprawne i mają ważne badania techniczne. Nie ma mowy o leasingu powypadkowego auta, które nie nadaje się do użytku.

Procedury związane z leasingiem auta używanego

Zakup auta używanego w leasing wymaga dopełnienia wielu formalności, tak przez leasingodawcę, jak i leasingobiorcę. Możliwe jest zrealizowanie wszystkich działań w ramach tzw. procedury uproszczonej. Wystarczy zaprezentować w firmie leasingowej dokumenty rejestrowe i dowód osobisty, aby zostać leasingobiorcą, co jest ważne zwłaszcza w przypadku nowych firm, które nie mają historii działalności gospodarczej. Dzięki temu o leasing auta używanego każda firma może ubiegać się nawet od pierwszego dnia działalności. Przedsiębiorstwo musi zostać jedynie zweryfikowane pod kątem wypłacalności, aby leasingodawca wydał pozytywną decyzję leasingową. Jeśli procedury uproszczonej nie da się zastosować, wówczas trzeba działać według procedur standardowych, leasingobiorca musi zaś dostarczyć do firmy leasingowej zaświadczenia finansowe.

W ramach leasingu auta używanego można kupować samochód na fakturę VAT 23 proc. lub na fakturę VAT marża, VAT zw. albo na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Najkorzystniejszy będzie leasing auta używanego z fakturą VAT 23 proc. Wówczas w cenie samochodu zawarty jest podatek i warto zastosować leasing operacyjny. Będąc VAT-owcem, przedsiębiorca w zależności od przeznaczenia pojazdu będzie mógł odliczyć 50 lub 100 proc. VAT, a pozostałą kwotę do 150 000 zł zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.

Natomiast gdy samochód używany w leasingu jest kupowany na podstawie faktury VAT marża, czyli bez VAT, wówczas lepiej jest zastosować leasing finansowy, by nie doliczać VAT do rat leasingu. W nielicznych przypadkach firma leasingowa zgadza się na leasing używanego auta, które zostanie kupione bez faktury. Leasingobiorca musi liczyć się wtedy z tym, że będzie musiał pokryć 2 proc. podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC).

Leasing auta używanego jest możliwy, choć w większości firm leasingowych będą istniały pewne obostrzenia dotyczące wieku auta czy trybu jego sprzedaży.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)