Audi Q3 Sportback 45 TFSI nie ma, wbrew pozorom, silnika 4,5 litra

Audi Q3 Sportback 45 TFSI nie ma, wbrew pozorom, silnika 4,5 litra (fot. Mateusz Lubczański)

Test Audi Q3 Sportback 45 TFSI: zwracanie uwagi to jego główne zadanie

Trend, który zapoczątkowało BMW X6, przybrał na sile. Opadająca linia dachu pojawia się w kolejnych podniesionych SUV-ach. Jednym z nich jest Audi Q3 Sportback i ma trafić do osób, które oczekują bardziej "sportowego" wizerunku.

Audi Q3 Sportback 45 TFSI — test, opinia

To najlepszy przykład ciągłej ewolucji w segmencie SUV-ów. Podnieśliśmy hatchbacki do poziomu terenówek, by były wszechstronniejsze, wygodniejsze i prezentowały się jako znacznie większe auta. Teraz zmniejszamy je, by przynajmniej wydawały się bardziej dynamiczne. Najwyraźniej producenci też nie mają pojęcia co z tym fantem zrobić i w jakim kierunku iść, bo w komunikacie sam producent używa takich zwrotów jak "sportowa elegancja" i "prowadzenie coupe".

Audi Q3 Sportback

Ale odsuńmy te żarty na bok. Audi Q3 Sportback to auto dla osób, które chcą SUV-a, ale nie chcą, by wyglądał on jak zwykłe pudełko na kołach. Napisałbym "które nie potrzebują tyle miejsca", ale różnice pomiędzy zwykłym Q3 a Sportbackiem specjalnie duże nie są.

Oczywiście, auto wydaje się znacznie dłuższe, choć Sportback pod tym względem jest większy o 13 mm. Ma za to niżej poprowadzony dach, również o 13 mm. Mocno zarysowane nadkola i kąt pod jakim opada dach sprawia, że można odnieść wrażenie kontaktu z "baby" Urusem. Zwłaszcza, kiedy zdecydujemy się czarny lakier i oznaczenia w takiej samej barwie. Trzeba jednak przyznać, że Q3 Sportback ma zarówno kąty, pod którymi wygląda genialnie, jak i takie, pod którymi nie wygląda w ogóle.

Opadająca linia dachu sprawiła, że miejsca nad głowami z tyłu jest nieco mniej. Słowo klucz: nieco. Mając 180 cm wzrostu zmieściłem się bez problemu za sobą, a wrażenia nie były klaustrofobiczne, choć wyższe osoby mogą już mieć problemy. Bagażnik ma 530 litrów (tyle ile w zwykłym Q3), bowiem nie tyle ucierpiał on, co widoczność do tyłu, której w praktyce nie ma. Kanapa jest przesuwana o 13 mm, tak więc zawsze można przewieźć coś większego.

Audi Q3 Sportback - wnętrze

Za to bardzo podoba mi się wykorzystanie alkantary (w tym przypadku niebieskiej, ale jest też np. pomarańczowa) w wykończeniu wnętrza, wygląda to bardzo świeżo. Być może byłby to najlepszy projekt kabiny po minimalistycznym Audi A3 (tutaj kocham podświetlony logotyp quattro) ale panel pod klimatyzacją ewidentnie wskazuje na spadek kreatywności zespołu projektującego. Dodatkowo odniosłem wrażenie, że auto jest głośne przy słupku A od kierowcy jak i od ściany grodziowej. Podobne wrażenie miałem w "zwykłym" Q3.

Reszta to jakość do której przyzwyczaiło nas Audi, z ekranami zamiast zegarów (od 10,25 do 12,3), dużym wyświetlaczem multimediów oraz rewelacyjnymi kamerami. Choć w niektórych europejskich miastach Q3 Sportback "dogada się" np. z sygnalizacją świetlną i podpowie kierowcy jak zyskać na zielonej fali, tak dalej komunikacja głosowa (i w ogóle szukanie w nawigacji) nie jest satysfakcjonujące. Na 6 prób "prowadź na kort tenisowy" Audi nie zrozumiało ani jednej komendy. Za to asystent Google "załapał" od razu.

Audi Q3 Sportback - multimedia

Do Audi Q3 Sportbacka producent oferuje jeden z dwóch silników: 1.5 150 KM i 2.0 w wersji 190 KM (w salonach na dniach) oraz 230 KM. Ta ostatnia ukryta jest pod pozbawioną logiki i sensu nazwą 45 TFSI quattro S tronic. Właśnie, quattro. Teraz to układ oparty na wielopłytkowym sprzęgle umieszczonym na tylnej osi, który dołącza do gry w razie potrzeby wraz z możliwością przerzucenia momentu obrotowego na zewnętrzne koło. W praktyce wygląda to tak, że próby ślizgania się na śniegu nie są specjalnie ekscytujące, ale już przy szybszej jeździe na suchym da się wyczuć, że tylna oś pracuje i "dokręca" do wnętrza zakrętu.

Zobacz również: Jak radzi sobie dołączany napęd 4x4? Seat Tarraco w terenie

Ale jak to w Audi prowadzenie stara się być jak najmniej angażujące. Zawieszenie oparte na 4 wahaczach z tyłu jest dość twardo zestrojone, nie bez znaczenia na tłumienie jest też opona 255/40 R20. Nawet w trybie komfortowym doskonale da się wyczuć nierówności asfaltu, przez co jazda nie jest tak komfortowa jak w innych przedstawicielach segmentu.

Znacznie większym problemem benzynowego Q3 Sportback jest powolna reakcja na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu. To zjawisko zaczęło być bardziej zauważalne w autach z Ingolstadt po wejściu w życie norm WLTP, które stanowią jeszcze większy problem dla producentów, starających się obniżyć emisję spalin. Wciskasz prawy pedał do końca, liczysz "raz, dwa, trzy" i dopiero wówczas następuje redukcja. Jest to po prostu irytujące. Sytuację nieco poprawia tryb sport, ale to przecież nie jest rozwiązanie długoterminowe.

Audi Q3 Sportback

Mam również wątpliwości co do spalania. Dwulitrowy silnik o mocy 230 koni zużywa 14 litrów na sto kilometrów w mieście. Nie będę ukrywał, że jestem strasznie niemiło zaskoczony takim wynikiem, tym bardziej, że stawałem na głowie by spełnić wszystkie warunki ekojazdy. Spalanie spada na autostradzie do ok. 10 litrów, poza miastem można nawet uzyskać 7,5 litra. Wyniki kolegów z innych redakcji zdają się to potwierdzać. Nie są to zachwycające wartości, podkreślę jednak, że auto miało ok. 900 kilometrów przebiegu.

Można sobie brzydko zażartować, że jeśli stać cię na Audi, możesz zaakceptować takie spalanie. Gorzej, że jest to całkowite zgodne z prawdą. Kwota 323 140 zł za egzemplarz na zdjęciach dosłownie zwala z nóg. Ta wersja silnikowa "zaczyna się" od 201 700 zł. Warto porównać Audi do Mercedesa GLC Coupe (o którym napiszę już niedługo). Bestseller marki z Stuttgartu w wersji benzynowej ma nieco słabszy silnik, ale startuje z bardzo zbliżonego poziomu 200 900 zł. Jeśli jesteście zainteresowani słabszym Audi, rata startuje od 1240 zł netto.

Moja opinia o Audi Q3 Sportback

Mateusz Lubczański

Tego rodzaju SUV-y są przeznaczone dla osób, które chcą się wyróżnić i w tym przypadku nie jest inaczej. Q3 Sportback — odpowiednio skonfigurowane — może imitować małe Lamborghini Urus. Sądzę jednak, że GLC, zwłaszcza z pakietem AMG, wygląda najlepiej w tej klasie.

Ogólna ocena7z 10

Plusy:

  • Odpowiednio skonfigurowane wygląda całkiem nieźle
  • Świetne systemy bezpieczeństwa, które reagują zanim zrozumiesz, że coś jest nie tak
  • Wysoka jakość wykonania wnętrza

Minusy:

  • Zdecydowanie za duże spalanie
  • Sensownie skonfigurowane Q3 kosztuje majątek
  • Wpadki w wyciszeniu
Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro S tronic (2020)
Pojemność silnika 1984cm³  
Rodzaj paliwa Benzyna  
Moc maksymalna: 230 KM   
Moment maksymalny: 350 Nm przy 1500–4400 obr./min  
Pojemność bagażnika: 530 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 6,5 s  
Prędkość maksymalna: 250 km/h  
Zużycie paliwa (średnie): 9,1 — 8,6 l/100 km 11 l/100 km

Sprawdź dane techniczne Audi Q3 Sportback na AutoCentrum.pl

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Jaguar F-Type P300 to wszystko, czego możesz chcieć od sportowego samochodu, jeśli nie zgrywasz herosa Volvo S60 T6 Polestar R-Design - szaleniec z Północy [test autokult.pl] Test Toyoty Corolli GR Sport: na prawdziwego hothatcha jeszcze poczekamy Opel Adam Rocks 1.0 Turbo – maluch z ambicjami Test: Audi Q2 - w myśl starego porzekadła Nowa Mazda CX-30 wyjeżdża na drogi. Tego auta brakowało Japończykom Pierwsza jazda: Ford Kuga FHEV AWD - nowy gracz, który może zmienić rozkład sił wśród hybrydowych SUV-ów BMW 220i Cabrio - test, opinia, spalanie, cena Volkswagen up! GTI: jest genialny, bo stawia prostotę ponad wszystko Citroën C1 1,0 5d Vitamin - test Hyundai Santa Fe - gdzieś już to widziałem i było taniej Nowa Kia Carens 1,7 CRDI - pierwsza jazda

Popularne w tym tygodniu:

Test: BMW M340i xDrive - dżentelmen, który wyznaje stare bawarskie zasady Test: Mercedes SL ma 66 lat i chce wrócić do korzeni. 4 generacje pokazują, co to znaczy Pierwsza jazda: DS 4 to samochód, który kupisz oczami. Albo wcale Pierwsza jazda: Toyota Yaris Cross Hybrid - ma ogromne szanse przedrzeć się na segmentowy szczyt Test: Zważyłem Jaguara E-Pace. Nadal jest cięższy, niż się wydaje Test: Ford Puma ST na trasach Rajdu Polski. Chrzest bojowy przed startami w WRC Test: Renault Arkana E-Tech - z każdym kolejnym dniem lepsza Test: Volkswagen ID.4 zmieni twoje myślenie o elektrykach. Tak, Niemcom się udało Test: Hyundai Bayon - i20 w nowych ciuszkach Test: Nissan Qashqai - z jednym dużym "ale" Test: Jeep Gladiator V6 to nie pickup, lecz terenówka z paką Test: BMW Z4 M40i - sportowe składniki, leniwy charakter