Mazda 2 na rok 2020, czyli jak unijne przepisy zabijają małe auta

Mazda nie skupia się na dużych liftingach, lecz regularnych, kosmetycznych zmianach w każdym roku modelowym. W przypadku modelu 2 na 2020 rok chodziło o uniknięcie kar za emisję dwutlenku węgla. Szersze spojrzenie na całą sprawę pokazuje, jak Unia Europejska stawia przed producentami gigantyczne problemy i wpływa na rosnące ceny pojazdów.

Mazda 2 2020 — pierwsza jazda, opinia

Już wyjaśniam na czym polega cała zawierucha związana z karami nakładanymi na producentów. Najprostsze tłumaczenie wygląda następująco: średnia emisja CO2 przez pojazdy danego producenta w Unii Europejskiej musi wynosić 95 g/km. Jeśli auto emituje więcej, trzeba płacić za każdy egzemplarz, który wyjechał z salonów – jest to 95 euro za każdy gram ponad limit.

Czym cięższe auto, czym więcej spala paliwa, tym więcej dwutlenku węgla trafia do atmosfery. Można się domyślić, że najprościej byłoby skupić się na małych, miejskich autkach pokroju Mazdy 2, które są lekkie, mało palą i wygrywają w raportach niezawodności.

Nic bardziej mylnego

Mazda 2 to ciekawy przykład kolejnej ofiary przepisów niedostosowanych do rzeczywistości. Wcześniejsze egzemplarze emitowały 111 gramów na każdy przejechany kilometr. To znaczy, że gdyby Japończycy "olali" sprawę i sprzedawali auto w niezmienionej formie, od każdego egzemplarza musieliby zapłacić karę w wysokości 2375 euro, czyli nieco ponad 10 tys. zł. Koszt ten zostałby przerzucony na klientów. Przy ówczesnej cenie ok. 55 tys. zł oznaczałoby to gigantyczną podwyżkę.

Japończycy postanowili więc walczyć. Tyle tylko, że w tej klasie zmniejszenie emisji o kolejne gramy jest coraz trudniejsze. Pojazd jest już przecież lekki, ma mały silnik spalinowy, który zadowala się 5 litrami benzyny na każde 100 kilometrów. Przerobienie go na "pełną" hybrydę nie wchodzi w grę, a odchudzenie auta, które już w standardzie waży ok. tonę, wydaje się niemal niemożliwe.

Dlatego zainstalowano układ miękkiej hybrydy (czyli małego silnika łączącego funkcję alternatora i rozrusznika). Ale, jak to w Maździe, jest to zrobione w nieco inny sposób. Energia magazynowana jest w kondensatorach, a nie w klasycznych bateriach. Innymi słowy mogą one zgromadzić mniej energii, ale za to "oddają" ją znacznie szybciej.

Przy okazji poprawiono wygłuszenie wymieniając podsufitkę i uszczelki z tyłu pojazdu. Zmodyfikowano punkty mocowania tylnego zawieszenia, przez co auto nie nurkuje przy gwałtownym hamowaniu, wymieniono też mapy wtrysku. Dorzucono światła LED-owe z większą liczbą aktywnych segmentów i zainstalowano system multimedialny z Android Auto i Apple Car Play. Zapomniano o ładowarce indukcyjnej i podłokietniku, ale może zmieni się to w modelu na 2022 rok.

Mazda 2

Dzięki zainstalowaniu układu miękkiej hybrydy udało się obniżyć emisję do 94 gramów na kilometr. Tyle tylko, że spowodowało to wywindowanie cen do 70 900 zł. Niezależnie więc, czy Japończycy sprzedawaliby "stary" model, czy też skupili się na modyfikacjach, cena jest mniej więcej taka sama*.

Zobacz również: Nowy Ford Focus RS (2016) - test

Nałożone kary sprawiły, że rynek motoryzacyjny staje przed naprawdę trudnymi wyzwaniami. Redukcja emisji dwutlenku węgla w samochodzie ma sprawić, że jeżdżąc tu i tam nie będziemy ocieplać klimatu. Tymczasem Mazda 2 jest produkowana w Meksyku i przypływa do Europy statkiem. I zapewniam was, że nie wykorzystuje on energii wiatru do tej podróży.

Mazda 2 - wnetrze

*Porównałem ceny wersji SkyMOTION. "Bazowa" SkyGo została wycofana przez polskiego importera z racji braku zainteresowania.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: Toyota Highlander - koperta od ciotki z Ameryki Test: Cupra Ateca Limited Edition - zaklinanie rzeczywistości Peugeot 5008 1,6 HDi Style - test Test: Mercedes-Benz GLA 200 - czy SUV premium z silnikiem 1.3 ma sens? Audi RS5 - agresja pod kontrolą [test autokult.pl] Ford Transit Nugget dołącza do grona kompaktowych kamperów. To świetne auto do zwiedzania Volkswagen Touareg X-Edition 3,0 TDI V6 4Motion - test Honda Civic IX Sport 1,8 - krok w przód? [pierwsza jazda autokult.pl] Volvo V40 T4 (2016) - test kompaktu premium w szwedzkim wydaniu Test: Volkswagen ID.3 1st vs Nissan Leaf - pierwsze takie starcie na szczycie Toyota Yaris Trend by Simple [test] Kodiaq, Karoq i Kamiq różnią się mimo podobnych nazw. Sprawdziłem to w Szwajcarii

Popularne w tym tygodniu:

Pierwsza jazda: Ford Mustang Mach-E to nie tesla-killer. To auto dla tych z drugiego obozu Test: Polonez caro kontra VW jetta II - potencjalny dylemat przeciętnego Kowalskiego w latach 90. Vlog: Volkswagen ID.4 już w Polsce. Nawet jego zasięg robi wrażenie Porównanie: 20-letnie Volvo V40 vs. nowe Volvo V60. Naprawdę kiedyś było lepiej? Test: Mazda MX-30 to wszystko, co jest nie tak z elektrykami. I ciągle może mieć sens Pierwsza jazda BMW M3 (i M4 też). Nawet nerki nie przesłonią prawdy o tym aucie! Test wideo: Volvo XC40 P8 Recharge - pierwsze auto nowej ery u Szwedów Vlog: 5 rzeczy o Dacii Spring. To warto wiedzieć o najtańszym elektryku na rynku Test wideo: Ford Mustang Mach-E - to nie fair! Test: Mercedes-Benz A 250 e – hybryda, której nie opłaca się nie kupić Test: Quattro - rodzaje i działanie legendarnego napędu Test: Mitsubishi Outlander PHEV – w Tatrach odkryłem w nim sens i… geny Lancera Evo!