Opony zimowe czy całoroczne?

Artykuł sponsorowany

Wielu kierowców w okresie jesiennym staje przed koniecznością zakupu opon zimowych. W tym momencie zazwyczaj pojawia pokusa zaoszczędzenia i zdecydowania się na opony całoroczne. Kiedy i kto może brać pod uwagę takie rozwiązanie?

Opony całoroczne, zwane również oponami wielosezonowymi łączą w sobie cechy zarówno opon letnich, jak i „zimówek”. Wyprodukowane są one z mieszanki gumowej o zwiększonej zawartości krzemionki, dzięki czemu zachowują większą elastyczność i nie twardnieją przy niskich temperaturach. Budowa bieżnika opon całorocznych to kompromis, na który składają się głębokie wcięcia i gęsto rozmieszczone rowki charakterystyczne dla opon zimowych, a także wzór przypominający opony letnie. Dzięki takiej budowie opony wielosezonowe zapewniają dobrą przyczepność na suchej nawierzchni, ale również efektywnie radzą sobie z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego. W porównaniu do zimowych, opony całoroczne gorzej spisują się jednak na śniegu i lodzie.

– Z testów porównujących opony letnie z całorocznymi wynika, że w czasie jazdy w warunkach letnich, opony całoroczne zużywają się średnio około 10 proc. szybciej w stosunku do opon letnich z porównywalnej półki cenowej. Porównując etykiety na oponach można zauważyć też, że opony całoroczne charakteryzują się nieco wyższym poziomem głośności. A hałas generowany przez opony ma zasadniczy wpływ na komfort podróży. Warto również podkreślić, że przed oponami całorocznymi stawia się nierealne zadanie połączenia optymalnych właściwości w niezwykle zróżnicowanych warunkach. W związku z tym nigdy nie będą one wstanie zapewnić bezpieczeństwa na poziomie opon dedykowanych na konkretną porę roku – tłumaczy Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Pamiętajmy, że konstruktorzy samochodów walczą o każdy metr skróconej drogi hamowania, każdy ułamek sekundy przyśpieszenia – jeżdżąc dobrym samochodem na całorocznych oponach świadomie pogarszamy jego osiągi w kluczowych dla naszego bezpieczeństwa aspektach.

Dla kogo opony zimowe, dla kogo całoroczne?

Przy wyborze między oponami całorocznymi a zimowymi, w pierwszej kolejności należy określić swoje potrzeby i wymagania co do ogumienia. W tym celu najlepiej przeanalizować warunki eksploatacji opon w poprzednich latach.

– Jeśli kierowca użytkuje lekkie, miejskie auto i porusza się głównie w obrębie aglomeracji miejskiej, a jego średnie roczne przebiegi oscylują w granicach ok. 10 tysięcy kilometrów, może rozważać zakup opon całorocznych. Nawet biorąc pod ich nieco większą podatność na zużycie, bardziej ekonomicznie okazuje się posiadanie tylko jednego kompletu opon na cały rok. Pamiętajmy, że konstruktorzy samochodów walczą o każdy metr w skracaniu drogi hamowania i każdy ułamek sekundy, który można „urwać” z czasu przyspieszania – jeżdżąc wysokiej klasy samochodem na całorocznych oponach świadomie pogarszamy jego osiągi w kluczowych dla naszego bezpieczeństwa aspektach. – przestrzega Jan Frączak.

Dla osób poruszających się na co dzień poza miastem, lub często pokonujących dłuższe trasy niewątpliwie najlepszy i najbardziej bezpieczny będzie wybór opon zimowych. Mimo, iż jest to bardziej kosztowne rozwiązanie, to często nie zdajemy sobie sprawy, że w praktyce różnica w cenie wcale nie musi być tak znacząca. Pamiętajmy, że używanie dwóch zestawów opon dwukrotnie wydłuża ich żywotność, ponieważ ponad pół roku auto porusza się na oponach letnich, a resztę czasu na „zimówkach”.

Plusy sezonowej wymiany opon

Warto zaznaczyć, że sezonowa wymiana opon ma jeszcze jeden wymiar poprawiający bezpieczeństwo jazdy. Zakładanie kompletu „zimówek” w serwisie jest znakomitą okazją do sprawdzenia stanu ogumienia oraz felg, wyważenia kół i skontrolowania przez fachowca widocznych elementów zawieszenia. Również przy zakupie nowych opon zimowych na Motointegrator.pl warto wybrać opcję zakupu wraz z montażem w jednym z 5000 serwisów partnerskich. To najłatwiejszy sposób na nowe „zimówki”, dzięki któremu dodatkowo zyskamy pewność, że nasz samochód zostanie profesjonalnie sprawdzony przed wyzwaniami, które rzuci mu zima.

Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgrator.pl. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu. Więcej informacji na www.motointegrator.pl

Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Artykuł sponsorowany

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Podział typów nadwozi samochodu [cz. 1] – co jest dwubryłowym hatchbackiem, a co nie? Taryfikator mandatów 2019: ile wynoszą kary za przekroczenie prędkości? Dywaniki samochodowe - jakie wybrać: welurowe czy gumowe? Polerowanie szyb - kiedy warto stosować? Bezpieczna świąteczna podróż Chłodzenie [technika wyścigowa odc. 26] Usterki układu hamulcowego: awarie zacisku Policja na miejscu kolizji. Podpowiadamy, kiedy wzywać, a kiedy nie warto Parkując na chodniku pamiętaj o masie auta. Nieuwaga może skończyć się mandatem Rozrząd - rodzaje napędu Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa [cz.2] Płyny chłodnicze - skład, rodzaje i eksploatacja

Popularne w tym tygodniu:

Rozszyfruj oznaczenia opon. Dowiesz się z nich więcej, niż może się wydawać Nie mógł zatankować paliwa. Przyczyna zdziwiła nawet mechanika Tuning nie zawsze jest zgodny z prawem. Przez niewiedzę można mieć poważne kłopoty 9 najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić z autem w czasie mrozu Jak dbać o diesla, żeby przejechać bezawaryjnie więcej niż 300 tys. km? Pasek rozrządu szybko do wymiany. Silniki, w których nie wytrzyma nawet 100 tys. km Tym lubią chwalić się sprzedawcy. Uważaj, łatwo wpaść w pułapkę Odmowa przyjęcia mandatu a jego zaskarżenie. Są duże różnice Jak przygotować auto na mróz? Warto pamiętać o kilku kwestiach 6 przepisów ruchu drogowego, które kierowcy nagminnie ignorują Domowe sposoby na odmrażanie szyb. Woda jednym z najgorszych? Brexit a polskie prawo jazdy. Co w razie kontroli na Wyspach?