Opony zimowe czy całoroczne?

Artykuł sponsorowany

Wielu kierowców w okresie jesiennym staje przed koniecznością zakupu opon zimowych. W tym momencie zazwyczaj pojawia pokusa zaoszczędzenia i zdecydowania się na opony całoroczne. Kiedy i kto może brać pod uwagę takie rozwiązanie?

Opony całoroczne, zwane również oponami wielosezonowymi łączą w sobie cechy zarówno opon letnich, jak i „zimówek”. Wyprodukowane są one z mieszanki gumowej o zwiększonej zawartości krzemionki, dzięki czemu zachowują większą elastyczność i nie twardnieją przy niskich temperaturach. Budowa bieżnika opon całorocznych to kompromis, na który składają się głębokie wcięcia i gęsto rozmieszczone rowki charakterystyczne dla opon zimowych, a także wzór przypominający opony letnie. Dzięki takiej budowie opony wielosezonowe zapewniają dobrą przyczepność na suchej nawierzchni, ale również efektywnie radzą sobie z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego. W porównaniu do zimowych, opony całoroczne gorzej spisują się jednak na śniegu i lodzie.

– Z testów porównujących opony letnie z całorocznymi wynika, że w czasie jazdy w warunkach letnich, opony całoroczne zużywają się średnio około 10 proc. szybciej w stosunku do opon letnich z porównywalnej półki cenowej. Porównując etykiety na oponach można zauważyć też, że opony całoroczne charakteryzują się nieco wyższym poziomem głośności. A hałas generowany przez opony ma zasadniczy wpływ na komfort podróży. Warto również podkreślić, że przed oponami całorocznymi stawia się nierealne zadanie połączenia optymalnych właściwości w niezwykle zróżnicowanych warunkach. W związku z tym nigdy nie będą one wstanie zapewnić bezpieczeństwa na poziomie opon dedykowanych na konkretną porę roku – tłumaczy Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Pamiętajmy, że konstruktorzy samochodów walczą o każdy metr skróconej drogi hamowania, każdy ułamek sekundy przyśpieszenia – jeżdżąc dobrym samochodem na całorocznych oponach świadomie pogarszamy jego osiągi w kluczowych dla naszego bezpieczeństwa aspektach.

Dla kogo opony zimowe, dla kogo całoroczne?

Przy wyborze między oponami całorocznymi a zimowymi, w pierwszej kolejności należy określić swoje potrzeby i wymagania co do ogumienia. W tym celu najlepiej przeanalizować warunki eksploatacji opon w poprzednich latach.

– Jeśli kierowca użytkuje lekkie, miejskie auto i porusza się głównie w obrębie aglomeracji miejskiej, a jego średnie roczne przebiegi oscylują w granicach ok. 10 tysięcy kilometrów, może rozważać zakup opon całorocznych. Nawet biorąc pod ich nieco większą podatność na zużycie, bardziej ekonomicznie okazuje się posiadanie tylko jednego kompletu opon na cały rok. Pamiętajmy, że konstruktorzy samochodów walczą o każdy metr w skracaniu drogi hamowania i każdy ułamek sekundy, który można „urwać” z czasu przyspieszania – jeżdżąc wysokiej klasy samochodem na całorocznych oponach świadomie pogarszamy jego osiągi w kluczowych dla naszego bezpieczeństwa aspektach. – przestrzega Jan Frączak.

Dla osób poruszających się na co dzień poza miastem, lub często pokonujących dłuższe trasy niewątpliwie najlepszy i najbardziej bezpieczny będzie wybór opon zimowych. Mimo, iż jest to bardziej kosztowne rozwiązanie, to często nie zdajemy sobie sprawy, że w praktyce różnica w cenie wcale nie musi być tak znacząca. Pamiętajmy, że używanie dwóch zestawów opon dwukrotnie wydłuża ich żywotność, ponieważ ponad pół roku auto porusza się na oponach letnich, a resztę czasu na „zimówkach”.

Plusy sezonowej wymiany opon

Warto zaznaczyć, że sezonowa wymiana opon ma jeszcze jeden wymiar poprawiający bezpieczeństwo jazdy. Zakładanie kompletu „zimówek” w serwisie jest znakomitą okazją do sprawdzenia stanu ogumienia oraz felg, wyważenia kół i skontrolowania przez fachowca widocznych elementów zawieszenia. Również przy zakupie nowych opon zimowych na Motointegrator.pl warto wybrać opcję zakupu wraz z montażem w jednym z 5000 serwisów partnerskich. To najłatwiejszy sposób na nowe „zimówki”, dzięki któremu dodatkowo zyskamy pewność, że nasz samochód zostanie profesjonalnie sprawdzony przed wyzwaniami, które rzuci mu zima.

Zobacz również: Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 2: Manor House

Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgrator.pl. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu. Więcej informacji na www.motointegrator.pl

Artykuł sponsorowany

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Wiesz, który przycisk wybrać? Pomogą kontrolki Tym przyciskiem skasujesz błąd. Najpierw jednak sprawdź przyczynę Instalacje LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny Jak walczyć z chorobą lokomocyjną? Jak zapobiegać zjawisku LSPI? Najprostsza metoda kosztuje mniej niż 200 zł Jak właściwie przechowywać opony i koła? Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Co to jest i jak działa ABS? Taryfikator mandatów 2019: ile wynoszą kary za przekroczenie prędkości? Jazda bez prawa jazdy i uprawnień - co za to grozi? Co kryje mała kratka na desce rozdzielczej? To nie mikrofon, ale lepiej jej nie zakrywaj Polisa OC a sprzedaż auta – o czym należy pamiętać?

Popularne w tym tygodniu:

Im droższe paliwa, tym bardziej opłaca się montaż LPG. Oszczędności są większe Psują się przez niewłaściwy olej. Mechanik przestrzega właścicieli aut 5 rzeczy, których pewnie nikt wam nie mówił o oponach Opony bieżnikowane - tańsze od nowych, a nawet używanych Zasada rotacji przy zmianie opon. Przejeździsz o jeden sezon więcej To znak, że kierowca cię nie widzi. Uważaj na tę lampkę w lusterku Tak wygląda "oszczędzanie". Nowa opona nadaje się tylko do wyrzucenia Jedno zdanie i masz kłopot. Z nagrywaniem policjantów trzeba uważać Bezkolizyjny skręt w lewo. Co oznacza taki znak i czy trzeba go przestrzegać? Kierowcy często źle używają tego światła. Niewiedzą narażają się na mandat Nietypowy zakaz parkowania. Czy za nieprzestrzeganie znaku grozi mandat? Kiedy dziecko może jeździć w aucie jak dorosły – bez podstawki i fotelika?