Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Opony zimowe czy całoroczne?

Artykuł sponsorowany

Wielu kierowców w okresie jesiennym staje przed koniecznością zakupu opon zimowych. W tym momencie zazwyczaj pojawia pokusa zaoszczędzenia i zdecydowania się na opony całoroczne. Kiedy i kto może brać pod uwagę takie rozwiązanie?

Opony całoroczne, zwane również oponami wielosezonowymi łączą w sobie cechy zarówno opon letnich, jak i „zimówek”. Wyprodukowane są one z mieszanki gumowej o zwiększonej zawartości krzemionki, dzięki czemu zachowują większą elastyczność i nie twardnieją przy niskich temperaturach. Budowa bieżnika opon całorocznych to kompromis, na który składają się głębokie wcięcia i gęsto rozmieszczone rowki charakterystyczne dla opon zimowych, a także wzór przypominający opony letnie. Dzięki takiej budowie opony wielosezonowe zapewniają dobrą przyczepność na suchej nawierzchni, ale również efektywnie radzą sobie z odprowadzaniem wody i błota pośniegowego. W porównaniu do zimowych, opony całoroczne gorzej spisują się jednak na śniegu i lodzie.

– Z testów porównujących opony letnie z całorocznymi wynika, że w czasie jazdy w warunkach letnich, opony całoroczne zużywają się średnio około 10 proc. szybciej w stosunku do opon letnich z porównywalnej półki cenowej. Porównując etykiety na oponach można zauważyć też, że opony całoroczne charakteryzują się nieco wyższym poziomem głośności. A hałas generowany przez opony ma zasadniczy wpływ na komfort podróży. Warto również podkreślić, że przed oponami całorocznymi stawia się nierealne zadanie połączenia optymalnych właściwości w niezwykle zróżnicowanych warunkach. W związku z tym nigdy nie będą one wstanie zapewnić bezpieczeństwa na poziomie opon dedykowanych na konkretną porę roku – tłumaczy Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Pamiętajmy, że konstruktorzy samochodów walczą o każdy metr skróconej drogi hamowania, każdy ułamek sekundy przyśpieszenia – jeżdżąc dobrym samochodem na całorocznych oponach świadomie pogarszamy jego osiągi w kluczowych dla naszego bezpieczeństwa aspektach.

Dla kogo opony zimowe, dla kogo całoroczne?

Przy wyborze między oponami całorocznymi a zimowymi, w pierwszej kolejności należy określić swoje potrzeby i wymagania co do ogumienia. W tym celu najlepiej przeanalizować warunki eksploatacji opon w poprzednich latach.

– Jeśli kierowca użytkuje lekkie, miejskie auto i porusza się głównie w obrębie aglomeracji miejskiej, a jego średnie roczne przebiegi oscylują w granicach ok. 10 tysięcy kilometrów, może rozważać zakup opon całorocznych. Nawet biorąc pod ich nieco większą podatność na zużycie, bardziej ekonomicznie okazuje się posiadanie tylko jednego kompletu opon na cały rok. Pamiętajmy, że konstruktorzy samochodów walczą o każdy metr w skracaniu drogi hamowania i każdy ułamek sekundy, który można „urwać” z czasu przyspieszania – jeżdżąc wysokiej klasy samochodem na całorocznych oponach świadomie pogarszamy jego osiągi w kluczowych dla naszego bezpieczeństwa aspektach. – przestrzega Jan Frączak.

Dla osób poruszających się na co dzień poza miastem, lub często pokonujących dłuższe trasy niewątpliwie najlepszy i najbardziej bezpieczny będzie wybór opon zimowych. Mimo, iż jest to bardziej kosztowne rozwiązanie, to często nie zdajemy sobie sprawy, że w praktyce różnica w cenie wcale nie musi być tak znacząca. Pamiętajmy, że używanie dwóch zestawów opon dwukrotnie wydłuża ich żywotność, ponieważ ponad pół roku auto porusza się na oponach letnich, a resztę czasu na „zimówkach”.

Plusy sezonowej wymiany opon

Warto zaznaczyć, że sezonowa wymiana opon ma jeszcze jeden wymiar poprawiający bezpieczeństwo jazdy. Zakładanie kompletu „zimówek” w serwisie jest znakomitą okazją do sprawdzenia stanu ogumienia oraz felg, wyważenia kół i skontrolowania przez fachowca widocznych elementów zawieszenia. Również przy zakupie nowych opon zimowych na Motointegrator.pl warto wybrać opcję zakupu wraz z montażem w jednym z 5000 serwisów partnerskich. To najłatwiejszy sposób na nowe „zimówki”, dzięki któremu dodatkowo zyskamy pewność, że nasz samochód zostanie profesjonalnie sprawdzony przed wyzwaniami, które rzuci mu zima.

Motointegrator.pl to projekt Inter Cars S.A. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 5000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około milion użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w warsztatach Motointrgrator.pl. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów: dostawę z montażem w jednym z ponad 5 tys. serwisów w całej Polsce, do punktu Motointegrator (160 filii Inter Cars) oraz do domu. Więcej informacji na www.motointegrator.pl

Artykuł sponsorowany

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Prawo jazdy: kiedy trzeba wymienić i co zrobić, gdy się je zgubi? Jakie wyposażenie rzeczywiście poprawi komfort w twoim aucie? Technologia zmiennej geometrii w turbosprężarkach Precyzyjny pomiar - szerokopasmowe sondy lambda Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 9] Proste zasady, które pomogą ci podczas jazdy po śniegu. Nie każdy ich przestrzega Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 13] Żółte tablice na aucie, które "nie powinno ich mieć". Nie zawsze musi być zabytkowe Jak jeździć w upale - poradnik Test wideorejestratora Prido X6 GPS, czyli jak unowocześnić stary samochód za 650 zł Światła drogowe - kiedy i jak ich używać zgodnie z prawem?

Popularne w tym tygodniu:

Czy można wyprzedzać traktor na podwójnej ciągłej? Tak, ale jest jeden warunek Wielu kierowców nie wie, ale sporo takich aut może parkować za darmo Kradną po cichu w minutę. Jest prosty sposób, by się zabezpieczyć Kontrola prędkości bez znaków. Mamy listę nieoznakowanych aut Limity zawartości alkoholu za granicą. W wielu krajach Europy dla młodych są inne Prawo jazdy z kodem 78 to łatwiejsza opcja. Obecnie ma coraz więcej sensu Czy za prędkość na autostradzie można stracić prawo jazdy? Zobacz, jakie są przepisy Niski przebieg używanego auta to nie zawsze zaleta. Zobacz, co się niszczy i na co trzeba uważać Choroba lokomocyjna - jak z nią walczyć? "Spróbowaliśmy nawet naklejania plastra na pępek" Mandat z zagranicy. Ile może wynieść, czy płacić i jak Nie ma trawy, ale jest trawnik. Straż miejska wystawia mandaty za parkowanie System start&stop niechętnie działa? To nie powód do radości