Poradniki i mechanikaJak wymienić tarcze hamulcowe?

Jak wymienić tarcze hamulcowe?

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest czynnością trudną, choć można napotkać pewne komplikacje.
Wymiana tarcz hamulcowych nie jest czynnością trudną, choć można napotkać pewne komplikacje.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Zasarlie
Maciej Gis
10.12.2019 08:54, aktualizacja: 22.03.2023 17:04

Tarcze hamulcowe to części, które można wymienić we własnym zakresie, dysponując podstawową wiedzą oraz narzędziami i podnośnikiem. Jak to zrobić poprawnie?

Nie w każdym aucie da się to zrobić

To, że dawniej wymienialiśmy tarcze hamulcowe w garażu, nie oznacza, że tak będzie też z nowowczesnymi autami. Niektóre auta wymagają... podłączenia do komputera. Po co? Aby odsunąć zaciski od tarcz. To tylko jeden z przykładów, który powinien was skłonić najpierw do poszukania odpowiedzi na proste pytanie: czy wymienię tarcze bez pomocy warsztatu?

Jak wymienić tarcze hamulcowe – krok po kroku

W pierwszej należy zdjąć koła. Pamiętajcie, by nie zostawiać uniesionego auta na podnośniku zarówno mechanicznym, jak i hydraulicznym. Lepiej by się nie zsunęło lub nie opadło. Dlatego należy użyć podpory, tzw. kobyłki.

Kolejną czynnością jest zdjęcie zawleczki z zacisku – jeżeli taka występuje. Wystarczy ją lekko podważyć. Jeżeli nie jest zardzewiała czy zapieczona to powinna lekko zejść. Gdy uda się to wykonać, odkręcamy zacisk i zdejmujemy go, a następnie wyjmujemy klocki hamulcowe.

W następnym kroku demontuje się jarzmo zacisku i odkręca tarcze. Czasami do tej czynności przyda się młotek, jednak należy używać go delikatnie. Gdy tarcza "odklei" się od piasty koła, zdejmujemy ją.

Elementy takie jak jarzmo, zacisk i piastę dokładnie należy oczyścić z rdzy, jak też nalotów powstałych od klocków hamulcowych. Jak uda się to wykonać, to powierzchnię należy zabezpieczyć smarem ceramicznym (nie wolno zapomnieć przy tej czynności również o piaście).

Nową tarczę należy wyczyścić z oleju zabezpieczającego. Po tej czynności tarczę hamulcową można już zamocować na piaście, zamontować jarzmo, a na koniec mocuje się klocki hamulcowe w zacisku, po wcześniejszym cofnięciu tłoczka, po czym zacisk montujemy w jarzmie.

Po wykonaniu tych czynności powierzchnię styku tarczy z felgą koła zabezpiecza się smarem miedziowym lub ceramicznym. Jest to ważne, gdyż w przyszłości będzie łatwiej zdjąć koło. Następnie zakładamy koło.

Ta dość prosta czynność w warsztacie kosztuje od 200 do 300 zł za oś jeśli mówimy o zwykłym samochodzie osobowym i braku jakichkolwiek komplikacji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)