Cztery środki do pielęgnacji opon. Sprawdzam, który jest najlepszy

Cztery środki do pielęgnacji opon. Sprawdzam, który jest najlepszy (fot. Marcin Łobodziński)

Czym pielęgnować opony? Porównanie czterech środków chemicznych

Tzw. nabłyszczacze do opon to efektywny sposób na szybkie przywrócenie ogumieniu dawnego blasku. Pozwalają podnieść wartość sprzedawanego pojazdu, ponieważ nadają mu charakteru zadbanego, a nawet stare opony wyglądają jak nowe. Sprawdziłem cztery preparaty, by przekonać się, który z nich jest najlepszy.

Do testu preparatów do pielęgnacji i odświeżania wyglądu opon użyłem czterech produktów, w tym trzech zakupionych w hipermarkecie i jednego w profesjonalnym sklepie. Wybrałem następujące środki:

  • Pure Chemie Tire Gum Dressing (36 zł) – płyn z wyższej półki do odświeżania wyglądu i konserwacji opon. Można stosować również jako preparat zapobiegający zamarzaniu uszczelek drzwi.

  • Autoland Blag Plus pianka do opon (18 zł) – pianka do czyszczenia brudnych opon. Odświeża wygląd i nadaje im efekt "mokrej opony". Zapobiega starzeniu, chroni przed czynnikami atmosferycznymi.

  • Plak czarna opona (12 zł) – preparat w sprayu do nabłyszczania opon. Nadaje efekt "mokrej opony", zabezpiecza przed warunkami atmosferycznymi. Można stosować na uszczelki gumowe oraz czarne plastiki.

  • Plak Pneubell (12 zł) – płyn do nabłyszczania opon i zmiękczania elementów gumowych.

Czym czyścić felgi? Porównałem trzy środki z supermarketu (i szampon)

Kosztują od 7 do ponad 30 zł, mają po 500 ml i takie samo zadanie — wyczyścić felgi. Postanowiłem sprawdzić, który z trzech środków dostępnych w…

Nieprzypadkowo znalazły się tu dwa produkty jednej marki. Są to różnego typu preparaty, ale w tej samej cenie, więc chciałem rozstrzygnąć, który z nich jest lepszy. Pure Chemie nie jest oferowany ani w supermarketach, ani na stacjach paliw, ponieważ jest to produkt wyższej klasy przeznaczony bardziej dla amatorów car detilingu.

Co i jak oceniam?

Wszystkie preparaty oceniłem pod niemal każdym względem — od jakości opakowania, poprzez łatwość użycia, pracochłonność, a na efekcie czystej i brudnej oponie kończąc. Dokładne wyniki i uwagi zamieszczam w tabeli na końcu artykułu.

W teście przeprowadziłem trzy próby. Pierwsza polegała na zabezpieczeniu czystych opon, które wcześniej umyłem na myjni. Druga na ponownym umyciu opon na myjni po 6 dniach używania auta i sprawdzeniu, który środek najlepiej zabezpieczył ogumienie przed brudem. Trzecia próba, najtrudniejsza, polegała na aplikacji środków na silnie zabrudzone opony (wyschnięte błoto) i porównaniu efektów.

Wrażenia z testu

Produkt Pure Chemie dla zaawansowanych?

Najbardziej wyróżnia się nie tylko wysoką ceną, ale także specyfiką użycia i efektem. Świetnie wyglądające opakowanie wykonano bardzo dobrze, z miękkiego plastiku, przez co nie tylko łatwo się go używa, ale także trudno je uszkodzić. Rozpylacz nie wytwarza mgiełki, lecz pryska różowym płynem na koło. Obficie. Niestety, to pierwsza wada — jeśli tego nie wytrzecie, będziecie mieli różowe koła. Co gorsza, wycieranie płynu z obręczy wieloramiennych jest czasochłonne.

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

Efekt wizualny, jaki uzyskałem na czystej oponie, jest moim zdaniem najlepszy, choć obiektywnie określiłbym go jako optymalny. Opona sprawia wrażenie delikatnie mokrej, ale prezentuje się naturalnie. Głęboka czerń wygląda bardzo dobrze. Zabezpieczenie opony okazało się dobre, ale nie najlepsze.

Niestety, preparat zupełnie nie poradził sobie z silnym zabrudzeniem - nie dość, że opona wciąż była brudna, to trudno było pozbyć się całkowicie różowego koloru ze szczelin na boku opony. Nie pomogło nawet długotrwałe wycieranie.

Pure Chemie dobrze zabezpieczył oponę przed brudem

Pure Chemie jako jedyny nie jest powszechnie dostępny, więc do i tak wysokiej ceny należy doliczyć koszt wysyłki ze sklepu internetowego.

Autoland — świetny efekt za połowę ceny

Jedyna w teście pianka okazała się świetnym produktem, ale tylko na czyste opony. Nie dość, że jest sporo tańsza niż Pure Chemie, to łatwiej się jej używa. Puszka wygląda estetycznie i ma przykrywkę z miękkiego plastiku. Aplikacja jest bardzo łatwa, pianka nie rozpryskuje się na wszystkie strony, prawie nie zostawia śladów na feldze, na dłoniach, a także na opakowaniu.

Zgodnie z instrukcją użycia nie wymaga wytarcia, ale dość długo wysycha. Jednak dla uzyskania dobrego efektu trzeba ją rozprowadzić po oponie. Wymaga przy tym sporo pracy, ale mniej niż Pure Chemie.

Efekt na czystej oponie jest najbardziej naturalny ze wszystkich środków — wygląda na suchą, jest nieprzesadnie czarna. Najbardziej przypomina po prostu czystą, a nie przed chwilą wyczyszczoną. Moim zdaniem jest to najlepszy środek do przygotowania pojazdu do sprzedaży, bo opona nie wygląda jak wypucowana naprędce. Co więcej, daje najlepsze zabezpieczenie przed brudem.

Autoland najlepiej zabezpieczył oponę przed ponownym zabrudzeniem

Środek Autoland niestety nie poradził sobie z silnym zabrudzeniem, podobnie jak Pure Tech, choć moim zdaniem jest nieznacznie lepszy.

Plak w sprayu — prosty, tani i łatwy w użyciu

Tradycyjny plak okazał się środkiem najbardziej wszechstronnym i najłatwiejszym w użyciu. Wystarczy prysnąć i można jechać. Wycieranie opony jest zbędne. Można go aplikować najszybciej i najprecyzyjniej ze wszystkich, nie pozostawia śladów na felgach. Jedynym zastrzeżeniem jest opakowanie. Przykrywka jest twarda i tak delikatna, że połamała się przy zamykaniu. Końcówkę łatwo uszkodzić upuszczając środek na twarde podłoże.

Spray nie tylko znakomicie poradził sobie z czystą, ale także z brudną oponą. Na czystej uzyskacie efekt bardzo "mokrej opony" - czerń będzie głęboka, a połysk wysoki. Jeśli ktoś oczekuje właśnie tego, to będzie zadowolony. Czy ma jakieś wady? Owszem — słabo zabezpieczył czystą oponę przed ponownym zabrudzeniem. Zaletą jest z pewnością najniższa cena.

Plak w sprayu kiepsko zabezpieczył przed brudem, ale co z tego, skoro w minute można opony ponownie odświeżyć?

Plak w płynie — dla amatorów świecących opon

To środek najtańszy w zakupie. Co prawda cena jest identyczna jak odmiana w sprayu, ale butelka jest też znacznie większa. Trudno ocenić jednak wydajność, bo aplikacja środka wymaga użycia go w dużej ilości. Dlaczego? Ponieważ aplikator tworzy szeroką mgiełkę i sporo środka ucieka w powietrze lub na felgi. Wymaga też najwięcej siły.

Płyn nie zostawia śladów na feldze, choć w tym wypadku warto będzie wytrzeć oponę. Po nałożeniu produktu jest ona zwyczajnie mokra. Proces jest długotrwały i nawet po porządnym wysuszeniu otrzymamy najsilniejszy efekt "mokrej opony". Guma wygląda ładnie pod warunkiem, że świecąca głęboka czerń wam się spodoba.

Niestety, nie przekłada się to na zabezpieczenie przed ponownym zabrudzeniem — w tej kategorii Plak wypadł najgorzej. Za to najlepiej poradził sobie z bardzo brudną oponą. Nie tylko ze "swoją", ale także z tą, z którą nie poradziły sobie Autoland i Pure Chemie.

Plak w płynie to bardziej środek myjący niż zabezpieczający przed brudem.

Wnioski z testu

W tym teście jest tylko jeden przegrany — najdroższy preparat Pure Chemie. Nie tylko ze względu na cenę, ale także ze względu na czasochłonność użycia i marny efekt na brudnej oponie. Dobrze zabezpiecza czystą gumę przed zabrudzeniem i najbardziej podobał mi się efekt jego zastosowania — nieprzesadnie błyszczący, ale z ładną czernią.

Jednak przynajmniej równie dobry, a pod niektórymi względami lepszy jest Autoland, który kosztuje dwa razy mniej, łatwiej go aplikować, a efekt jego zastosowania jest najbardziej naturalny. Ochrona przed zabrudzeniem jest najlepsza, ale słabo radzi sobie z dużym brudem.

Dlatego uważam, że to Plak w sprayu jest zwycięzcą. Zdecydowanie najbardziej przyjazny w użyciu i wszechstronny. Radzi sobie ze wszystkim poza skutecznym zabezpieczeniem przed ponownym zabrudzeniem, ale dzięki łatwemu i szybkiemu użyciu nie stanowi to problemu. Przy tym jest bardzo tani. Jedyny minus to łatwa do uszkodzenia przykrywka. Ja już jej nie mam.

Jego odmiana w płynie ma więcej wad — kiepski aplikator, najgorsza odporność na ponowne zabrudzenia, a także przesadnie silny efekt mokrej opony i sporo pracy przy wycieraniu. Jednak potencjalnie jest to środek najbardziej wydajny i najlepiej radzi sobie z silnym brudem.

Zwycięzcą jest dla mnie Plak w Sprayu za niską cenę i wszechstronność. Drugie miejsce przyznaję piance Autoland, którą uznaję za najlepszy środek, jeśli oczekujecie ładnego wyglądu i dobrego zabezpieczenia przy umiarkowanej pracy. Plak w płynie zajmuje trzecie miejsce — nie podoba mi się ten przesadny błysk oraz sposób aplikacji. Pure Chemie to środek dla koneserów, którzy chcą się pochwalić fajną butelką, ceną i czymś, czego ktoś inny może nie mieć. Fakt, że efekt wizualny po zastosowaniu jest moim zdaniem najlepszy, nie jest w stanie usprawiedliwić wad i wysokiej ceny.

Porównanie preparatów do konserwacji opon

Cecha

Pure Chemie

(płyn)

Autoland Blag Plus

(pianka)

Plak czarna opona

(spray)

Plak Pneubell

(płyn)

Pojemność i cena:

750 ml

36 zł

400 ml

18 zł

400 ml

12 zł

750 ml

12 zł

Aplikacja środka:

Najwygodniejszy aplikator. 

 

Wysoka jakość opakowania z miękkiego tworzywa.

 

Na felgach pozostają różowe plamy, które trzeba wytrzeć, przez co wymaga najwięcej pracy.

Bardzo wygodny aplikator.

 

Solidne wykonanie przykrywki (miękki plastik)

 

Pianka nie brudzi opakowania i rąk, ale pozostawia delikatne ślady na feldze

Najwygodniejszy aplikator. 

 

Przykrywka podatna na uszkodzenia (twardy plastik)

 

Najłatwiejsze i najszybsze użycie.

 

Nie pozostawia żadnych śladów na feldze.

Najmniej wygodny aplikator.

 

Największe opakowanie. 

 

Prawie nie pozostawia śladów na feldze. 

Wcieranie:

Wymaga największego nakładu pracy.

 

Konieczne ze względu na różowy kolor. 

 

Konieczne dla uzyskania właściwego efektu.

Wymaga sporo pracy.

 

Konieczne dla uzyskania dobrego efektu. 

 

 

Nie wymaga wycierania.

Wymaga dużego nakładu pracy.

 

Wycieranie nie jest konieczne, ale warto. 

 

 

Efekt na czystej oponie:

Najlepszy

 

Głęboka czerń, efekt delikatnie "mokrej opony".

Najlepszy

 

Najbardziej naturalny wygląd opony.

Bardzo dobry

 

Silny efekt "mokrej opony".

Bardzo dobry

 

Najsilniejszy efekt "mokrej opony".

Zabezpieczenie:

Dobre

 

2. miejsce

Bardzo dobre

 

1. miejsce

Przeciętne

 

3. miejsce

Przeciętne

 

4. miejsce

Efekt na silnie zabrudzonej oponie:

Mizerny

 

4. miejsce

Mizerny

 

3. miejsce

Bardzo dobry

 

2. miejsce

Najlepszy

 

1. miejsce

Obserwuj nas na Instagramie:

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017) Niesprawne gniazdo zapalniczki samochodowej - jak je naprawić? Wymiana filtra gazu fazy lotnej - jak to zrobić samodzielnie? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Termostat – co to jest, co się w nim psuje i jak go naprawić? [poradnik] O czym warto pamiętać zimą? Podstawy, które musisz znać! [poradnik cz. 2] Co to jest wodorowanie silnika? Jaką opcję finansowania wybrać dla firmy z sektora MŚP? Ile kosztuje kurs na prawo jazdy kat. A? Kto może je wyrobić? Problemy z elektryką w aucie – które modele są najmniej awaryjne? Najbardziej niezawodne i awaryjne sześcioletnie samochody. Ranking ADAC

Popularne w tym tygodniu:

Gaśnica samochodowa: czy można dostać mandat za złe umiejscowienie i brak legalizacji? Cofnięty licznik. Co jeśli błąd popełni diagnosta? Jazda bez prawa jazdy i uprawnień - co za to grozi? Czujnik położenia wału – jakie są objawy jego uszkodzenia? Co to jest kontrolka EPC? Metanol w zimowym płynie do spryskiwaczy – czy jest się czego bać? Odpowietrzanie układu chłodzenia - jak to zrobić? Wniosek o rejestrację pojazdu - jak go złożyć i jakie dokumenty są niezbędne? Ściąganie samochodu a ciśnienie w oponach Otwieranie auta z rozładowanym akumulatorem Wymiana uszczelniaczy zaworowych - ile to kosztuje? Ogniowo wodorowe - jak to działa?