Poradniki i mechanikaCo to jest parownik w instalacji LPG?

Co to jest parownik w instalacji LPG?

Reduktor gazowy STAG zamontowany w Toyocie Corolli Hybrid
Reduktor gazowy STAG zamontowany w Toyocie Corolli Hybrid
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis
30.12.2019 12:21, aktualizacja: 22.03.2023 16:52

Parownik to potoczna nazwa reduktora, czyli urządzenia, które w instalacjach LPG rozpręża ciekłą mieszankę propan-butanu do stanu lotnego. Jest to ważny element, bez którego nie jest możliwa jazda na gazie.

W instalacjach LPG gaz (propan-butan) przechowywany jest pod ciśnieniem w fazie ciekłej w zbiorniku. W wersjach podciśnieniowych oraz sekwencyjnych instalacji silnik zasilany jest autogazem w fazie lotnej. Potrzebne jest zatem urządzenie, które będzie zmieniało stan skupienia gazu. Taką rolę pełni reduktor, nazywany też parownikiem. Redukuje on ciśnienie gazu pochodzącego ze zbiornika, rozprężając ciekłe LPG, co sprawia, że przechodzi w stan gazowy.

Ponieważ temperatura autogazu podczas rozprężania spada poniżej zera, reduktor musi być włączony do obiegu układu chłodzenia silnika i tym samym podgrzany. Ciepło pochodzące z jednostki napędowej wykorzystywane jest do ogrzewania reduktora w trakcie jego pracy. To dlatego instalacja gazowa "włącza się" dopiero wtedy, gdy płyn chłodzący jest rozgrzany, zwykle do ok. 30 st. C.

Reduktory dzieli się – uwzględniając konstrukcję i generację instalacji gazu – na membranowe i tłokowe, jednostopniowe i dwustopniowe oraz – z uwagi na sposób zabezpieczenia gazu przed wypływem – na pneumatyczne i elektroniczne. W zależności od mocy maksymalnej silnika, zmodyfikowanego na zasilanie gazowe, stosuje się odpowiedni reduktor, który jest w stanie zapewnić właściwą porcję gazu, a nawet kilka reduktorów, jeśli jest to konieczne.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)