Škoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM Style

Škoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM Style (fot. Mateusz Lubczański)

Test Škody Kamiq: auto całkowicie nie dla mnie, ale nie zdziwię się, jeśli będzie hitem

Litrowy silnik, nieco podniesione zawieszenie, raczej nieporywająca stylistka. Škoda Kamiq niespecjalnie trafia w moje gusta, ale jestem zaskoczony jak wygodne, przemyślane i dobrze zrobione jest to auto. Kamiq to bardzo mocny gracz w swoim segmencie.

Kamiq to trzeci i teoretycznie najmniejszy członek czeskiej rodziny SUV-ów. Teoretycznie, bowiem jego rozstaw osi (2651 mm) jest dłuższy niż większego i droższego Karoqa (2638 mm). Skoda uwielbia wykraczać nieco ponad przyjęty segment, oferując klientom nieco więcej miejsca. I jak doskonale wiemy, ta strategia po prostu się sprawdza. Pomiędzy Seatem Aroną i Volkswagenem T-Crossem (to bardzo bliskie sobie trojaczki) różnice w milimetrach są kosmetyczne.

Škoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM Style

Kamiqa można postrzegać jako podniesioną Scalę (to następca lubianego Rapida), bowiem te auta wykorzystują tę samą płytę podłogową MQB A0. To oznacza, że nie uświadczymy w tej konstrukcji napędu na cztery koła, nawet dołączanego. Inżynierowie podnieśli Kamiqa o 39 mm (z czego 10 mm na samych oponach). Przedłużono amortyzatory i sprężyny, dorzucono twardszy stabilizator, a efekt finalny to prześwit na poziomie 188 mm. Wystarczający, by wsiadało się wygodnie. Z racji takiego podniesienia 17-calowe obręcze nikną w nadkolach.

Škoda po raz pierwszy zdecydowała się na oddzielenie świateł LED do jazdy dziennej poza główny reflektor. Projekt lamp ewidentnie zainspirowany jest Hyundaiem Kona i Citroënem C4. Kierunkowskazy są dynamiczne (czyli "pełzają"), ale obsługiwane są przez zaledwie 4 świecące segmenty, więc ich działanie specjalne płynne nie jest.

Kamiq zdobywa moje uznanie przestrzenią i rozwiązaniami Simply Clever. Tak, bagażnik nie jest największy w klasie (ma 400 litrów i nie ma w ofercie przesuwanej kanapy), ale znajdziemy tu wyjmowaną latarkę LED-ową. Skrobaczka jest ukryta przy wlewie paliwa. Przy otwieraniu drzwi automatycznie wysuwają się osłonki ich krawędzi (to widzieliśmy w Fordzie), a w samych drzwiach mamy parasolkę (to już Rolls-Royce). Nawet stoliki umocowane na oparciach przednich foteli są tak wyprofilowane, że utrzymają pod odpowiednim kątem tablet czy smartfona. Tak, to małe rzeczy, ale trudno uwierzyć jak bardzo ułatwiają życie.

Škoda Kamiq 1.0 TSI 115 KM Style

Z racji tego, że rozstaw osi jest nieco większy niż przyjęto w segmencie, z tyłu na nogi mamy bardzo dużo miejsca, choć Škoda wykorzystała znany trik. Siedziska foteli, również z przodu, są nieco za krótkie, więc wrażenie przestrzeni ma naturalnie większy efekt.

Škoda Kamiq - wnętrze

Kamiq może mieć cyfrowe zegary (10,25 cala), duży ekran multimediów (9,2 cala), porty USB-C, podgrzewanie foteli, a nawet asystenta głosowego (no dobrze, nie w Polsce) czy dwustrefową klimatyzację. Co ciekawe, kluczyk ma dodatkowe zabezpieczenia przeciw kradzieży "na walizkę" – po 15 minutach bezruchu nie nadaje sygnału. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony jak dużo elementów z większych i droższych modeli przeniesiono do klasy Kamiqa. No i do tego kabina jest dobrze wyciszona, naprawdę ładna, a i znajdzie się kilka porywających akcentów (klamki!).

Zobacz również: Ford Transit Custom Nugget Plus - przez weekend byłem królem kempingu

Škoda Kamiq ma też opcje, których zakup może być nieco pozbawiony sensu. Jest tak np. z adaptacyjnym zawieszeniem, dzięki któremu możemy zmienić twardość auta. Podobnie jest z silnikiem 1.5 o mocy 150 koni mechanicznych, który do codziennych zastosowań z pewnością będzie za mocny do tego samochodu – Kamiq waży przecież tylko nieco ponad 1100 kg.

Škoda Kamiq 1.0 TSI - silnik

Pod maską egzemplarza na zdjęciach pracował trzycylindrowy, litrowy silnik o mocy 115 koni mechanicznych. Rozpędza on auto do "setki" w 9,9 sekundy. To naprawdę wystarczy, szczególnie w mieście, gdzie jednostka wydaje charakterystyczne, warczące dźwięki i zużywa średnio 5,3 litra bezołowiowej. Na trasie prędkością graniczną wydaje się ok. 120 km/h, gdzie zużywa 5,8 litra. Powyżej tej prędkości spalanie znacząco wzrasta (nawet do 6,5 l), choć nie wydaje mi się, żeby silnik się specjalnie męczył.

O ile trudno mówić o wrażeniach z jazdy bijących na głowę konkurencję czy zapadających w pamięć, warto wypunktować kilka rzeczy. Zawieszenie jest tak ustawione, że pomimo podniesionego środka ciężkości Kamiq niespecjalnie przechyla się w zakrętach, ale w satysfakcjonujący, miękki sposób tłumi nierówności. Tylna belka nie lubi się z przeszkodami poprzecznymi i zdarza się wydać jej głośniejszy dźwięk. Elektromechaniczne wspomaganie mogłoby być słabsze, ale połączono je z bardzo skutecznym trzymaniem pasa (auto poznaje białe i żółte linie i nie odbija się od nich). Jeśli nie wrzucimy kierunkowskazu, Kamiq będzie się z nami siłował przy zjeździe z pasa i wydaje mi się, że chyba żadne auto jeszcze tak bardzo nie sugerowało mi zaniechania manewru.

Cennik Škody Kamiq rozpoczyna się kwotą 67 150 zł, ale jeśli podejdziemy do tego bardziej realnie, to "środkowy" poziom wyposażenia z silnikiem o mocy 115 koni i manualną przekładnią katapultuje nas do poziomu 77 tys. zł. Mocnym konkurentem czeskiego crossovera może być Kia Stonic, która na takim poziomie oferuje jeszcze 5 koni więcej i dwusprzęgłową, automatyczną przekładnię.

Moja opinia o Škodzie Kamiq

Mateusz Lubczański

Nie jestem w grupie docelowej Kamiqa, ale muszę przyznać, że to bardzo przyjemne w codziennym użytkowaniu auto. Przemyślane, oszczędne i jak na swoją klasę nieco za drogie, ale to typowy urok nowych modeli.

Škoda Kamiq — ocena

Ogólna ocena9z 10

Plusy:

  • Oszczędny silnik
  • Miejsce w kabinie
  • Pakiet udogodnień Simply Clever niespotykany u konkurencji

Minusy:

  • Dość osobliwy wygląd
  • Krótkie siedziska
  • Asystent utrzymania pasa jest na dłuższą metę irytujący

Zobacz galerię Škody Kamiq

Sprawdź dane techniczne Škody Kamiq na AutoCentrum.pl

Obserwuj nas na Google News:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Renault Mégane CC 1,4 TCe Monaco GP - lato w mieście [test autokult.pl] Ford Fiesta 1,4 Duratec Trend SVP - tego chcieliście [test autokult.pl] Škoda Octavia III 1,4 TSI Ambition - amazing? [test autokult.pl] Dacia Duster LPG - taniej się nie da? DS 3 Racing (2015) Gold Mat - test, opinia, spalanie, cena Test długodystansowy: Czy Volkswagen ID.3 sprawdzi się jako ten pierwszy elektryk? Renault Zoe Zen - życie z samochodem elektrycznym [część 2] Dzień w Monako, wieczór na alpejskich przełęczach: nasza podróż BMW M760Li V12 na Lazurowe Wybrzeże Test długodystansowy: VW ID.3 – chce być gadżetem na kołach, ale jeszcze się tego uczy Pierwsza jazda: Volkswagen ID.4 GTX to GTI naszych czasów? Nie do końca, ale i tak jest dobry Lexus UX: dojrzały SUV w rozmiarze mini Garmin nüLink! 2390 [test autokult.pl]

Popularne w tym tygodniu:

Test: Škoda Fabia 1.0 MPI Style za prawie 100 tys. złotych! Pierwsza jazda: Porsche 718 Cayman GT4 RS - zaciera granicę między fascynacją a szaleństwem Test: Ford Mustang Mach 1 vs. Mustang Mach 1 428 Cobra Jet - definicja prędkości nabrała nowego znaczenia Test: BMW 545e to rzędowa szóstka pod przykrywką. Tak plug-iny mogą uratować duże silniki Test: Porsche Taycan GTS Sport Turismo nawet na trasie czuje się jak ryba w wodzie. Choć nie obyło się bez wpadki Test: BMW iX3 LCI pokazało mi, jak dużo może się zmienić. Niekoniecznie w aucie Test: Lexus ES300h F Sport Edition - sportowy z nazwy, relaksujący na co dzień Test Audi e-tron S Sportback: 500 niemych koni Test wideo: Ferrari 296 GTB to odwrotność tego, co wiedziałem o hybrydach. 830 KM i tylny napęd Offroad Marcina: Suzuki Vitara Hybrid 4WD - czy dorównuje swojemu dziadkowi? Test: Lexus NX450h+ to pierwsza próba w hybrydach plug-in. Wyjątkowo udana Offroad Marcina: Suzuki Ignis 4WD w terenie zaskoczyło mnie jak żadne inne auto