Poradniki i mechanikaMatowy lakier w aucie – jak zadbać o niego zimą?

Matowy lakier w aucie – jak zadbać o niego zimą?

Matowe i półmatowe lakiery są coraz bardziej modne w autach premium. Niestety wymagają innego podejścia do pielęgnacji.
Matowe i półmatowe lakiery są coraz bardziej modne w autach premium. Niestety wymagają innego podejścia do pielęgnacji.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis
19.11.2019 08:31, aktualizacja: 22.03.2023 17:20

Matowe lakiery samochodowe są popularne, drogie i trudne w utrzymaniu, zwłaszcza w mroźnych warunkach. Jak więc sobie radzić, aby powłoka nie straciła swojej wyjątkowości?

Walory estetyczne matowych lakierów są niezaprzeczalne. Świetnie wyglądają i oddają unikatowy charakter, szczególnie drogich sportowych aut. Na tym jednak kończą się ich zalety, bo w praktyce mają głównie wszystkim wady.

Głównym problemem jest miękka struktura, przez co powłoka jest podatna nawet na najmniejsze otarcia i odbarwienia. Wystarczy, że wsiadając do auta, zahaczycie delikatnie np. długimi paznokciami o lakier i już jest problem. Ptasie odchody mogą zamienić się w trwałą plamę na lakierze, a piasek i żwir spowodują widoczne rysy. Nawet przecieranie karoserii papierowym ręcznikiem nieodwracalnie… nabłyszczy lakier.

Na tym nie koniec złych wiadomości. Posiadaczy aut z tzw. matem dodatkowo obowiązuje szereg obostrzeń dotyczących eksploatacji. Nie mogą korzystać z myjni automatycznych, ponieważ szczotki zniszczą powłokę. Szkody może spowodować także nieumiejętne używanie myjni bezdotykowej – niewłaściwe operowanie lancą sprawi, że lakier straci jednolitą barwę. Czyszczenie na myjni wysokociśnieniowej powinno poprzedzać nałożenie specjalnego wosku.

Gdzie myć auto z matowym lakierem?

Matowy lakier, z racji miękkiej powłoki, wymaga częstego korzystania z myjni i dedykowanych kosmetyków. Pozostaje zatem myjnia ręczna, i to taka, w której pracownicy nie korzystają z szamponów na bazie fosforanów i amoniaku. Warto upewnić się, czy pracownicy myjni wiedzą jak traktować taki lakier.

Żeby rzadziej odwiedzać myjnie, warto zabezpieczyć nadwozie bezbarwną folią lub powłoką ceramiczną. Jej hydrofobowe działanie sprawi, że woda i brud będą znacznie słabiej przylegały. Ceramika utwardzi również lakier i uczyni go bardziej odpornym na działanie soli drogowej i żwiru.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)