Sprawdź VIN samochodu przed zakupem. Nowe narzędzie AutoCentrum.pl

Debiut nowej Škody Octavii. Czeski bestseller jest większy i lepiej wyposażony

Jeden z istotniejszych fundamentów czeskiej motoryzacji – Škoda Octavia – doczekał się kolejnej generacji. Nowy kompakt jest - co oczywiste - większy i ma w zanadrzu kilka ciekawych gadżetów. W końcu w ofercie pojawi się też opcja hybrydowa.

Nowa Octavia prezentuje się naprawdę dynamicznie

Nowa Octavia prezentuje się naprawdę dynamicznie (Fot. Mateusz Lubczański)

Octavia liczy sobie 60 lat, a jej wkład w budowanie współczesnej (czyli należącej do Volkswagena) historii Škody jest nie do przecenienia. To najczęściej wybierane auto o nadwoziu kombi w Europie, a w Polsce Octavia bije się o pierwsze miejsce sprzedaży z nową Toyotą Corollą. Czesi wiedzieli, że nie mogą zbyt eksperymentować przy jej przepisie, dlatego wykorzystali prosty plan, który w skrócie można nazwać: więcej.

Nowa Octavia jest dłuższa – o 22 mm w wersji kombi i o 19 w wersji hatchback. Jest też szersza o 15 mm. Rozstaw osi wynosi 2686 mm, czyli dokładnie tyle, ile w poprzedniej generacji. A jednak i tak twórcom udało się zwiększyć bagażnik do 600 litrów (nawet 640 w kombi). Škoda Octavia od zawsze była bardzo wyrośniętym kompaktem, a niektórzy chcieli porównywać ją do aut klasę wyższych. W tym przypadku byłby to błąd, ale warto zwrócić uwagę na wyposażenie nowej Octavii.

Fotele kierowcy i pasażera nie tylko są ogrzewane, ale mają też opcje wentylacji i masażu. Topowe egzemplarze mogą być wyposażone w 3-strefową klimatyzację. Oprócz dwóch 10-calowych ekranów (które obsłużą streaming), pięciu portów USB-C czy wyświetlania widoku nawigacji w miejscu zegarów, Škoda Octavia w końcu otrzymała HUD, który pozwala wyświetlać dane na szybie pojazdu.

Kokpit nowej Skody Octavii

Nie zapomniano o oświetleniu – reflektory Matrix LED pozwolą na "wycięcie" nadjeżdżającego pojazdu ze strugi światła. Co ciekawe, w Octavii nie będzie już najbardziej "wypasionej" wersji Laurin & Klement, czyli specjalnie oznaczonej odmiany ze skórzaną tapicerką i innymi udogodnieniami rodem z aut klasy wyższej.

Systemy bezpieczeństwa w nowej Škodzie Octavii

Duży nacisk postawiono na bezpieczeństwo. Octavia potrafi zmienić przełożenie kierownicy, by kierowca mógł szybciej zareagować na niebezpieczne zdarzenie na drodze. Auto upomni nas, gdy otworzymy drzwi przed nadjeżdżającym autem czy rowerzystą. Pojawiła się też pojemnościowa kierownica z Passata. To oznacza, że auto wie, kiedy jej dotykamy – i to wystarczy do działania systemów bezpieczeństwa.

Octavia w wersji liftback wygląda bardzo sportowo

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

Nowa Škoda Octavia (2020) - silniki i napęd hybrydowy

Nowa Octavia będzie napędzana silnikami 3- i 4-cylindrowymi. Gamę otwiera litrowy motor o mocy 110 koni. Wyżej w ofercie znajdziemy jednostkę 1.5 o mocy 150 koni mechanicznych. Gdy te motory są połączone z 7-biegowym automatem DSG, wyposażone są w instalację 48 V i zintegrowany moduł rozrusznika-alternatora, co czyni z nich tzw. miękkie hybrydy. Oferowana będzie też przekładnia manualna. Ofertę zamknie dwulitrowy silnik TSI o mocy 190 KM.

Diesle w nowej Škodzie Octavii mają pojemność 2 l i moc od 115 do 200 KM. Octavia pojawi się też jako hybryda plug-in, czyli ładowana z zewnątrz, z silnikiem benzynowym 1.4 i mocą 204 i 245 KM. To takie samo rozwiązanie, jakie widzieliśmy niedawno w nowym Golfie.

Nowa Skoda Octavia

Škoda zaoferuje też 3 rodzaje zawieszenia – standardowe, sportowe (obniżone o 15 mm) i układ przeznaczony na cięższe drogi, podnoszący auto o 15 mm.

Opcjonalne wyposażenie obejmuje adaptacyjne amortyzatory zmieniające charakterystykę, ale wówczas Octavia obniżona jest o 15 mm (oprócz wersji hybrydowych, które nie zmieniają prześwitu).

Producent wspomina oczywiście o wygodnych rozwiązaniach ukrytych pod nazwą Simply Clever, czyli uchwytach, śmietniczkach, parasolkach i latarkach, umieszczonych w wygodnych miejscach. O tym, jak bardzo są użyteczne, dowiemy się, gdy Octavia trafi na polskie drogi. Przewiduje się, że będzie to na wiosnę 2020 roku.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Mercedes E-klasse Coupe Frankfurt 2009: Geiger GTS & 710KM Corvette ZR1 Tajemnice BMW - E39 M5 Touring Mercedes SLS wyśmiał grawitację [wideo] Gdzie jeżdżą "po naszemu", a gdzie po lewej? Dodge Circuit EV na wideo Range Rover Evoque Sicilian Yellow - nowa edycja specjalna Nowa Yamaha XJ6 Diversion 2009 220 - walnęło teścia. A kto wie, czym jest 230 od GM? GP Europy: Alonso, Raikkonen, Schumacher - podium starych mistrzów! GP Hiszpanii - Szczęście, nieszczęście, opony Polskie drogi coraz bezpieczniejsze, choć nadal jest sporo do poprawy

Popularne w tym tygodniu:

Paliwo w Polsce ciągle tanieje. Na niektórych stacjach jest już za mniej niż 4 zł/l Jaki kraj, taki pickup. Ciągnął przyczepę rolniczą passatem Opony nie miały żadnego bieżnika. Audi przeszło przegląd dwa dni wcześniej Aston Martin Valkyrie wyjechał na drogi. Jego silnik kręci się do 11,100 obr./min. Takich spadków cen na stacjach nie widziano od lat. Prognozy wskazują, że będzie jeszcze taniej Mimo mniejszego ruchu, smog w mieście nie zniknął. Puste ulice nie gwarantują czystego powietrza Unikatowy Mercedes SLR na sprzedaż w Polsce. To najdroższe auto na Otomoto Rzadki Lexus LFA z Polski jest praktycznie nowy. Może być twój za 2,5 mln zł Fabrycznie nowe BMW serii 7 E38 na sprzedaż. Od 3 lat stoi w kapsule powietrznej UAZ Hunter Expedition to leciwa, ale wciąż atrakcyjna terenówka z Rosji Pirelli zutylizuje 1800 opon z odwołanego GP Australii. Nie nadają się do ponownego montażu Koronawirus przyczyną zamknięcia kolejnych fabryk. BMW, Rolls-Royce, Toyota, Dacia i Mini wstrzymują produkcję