Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Nowy Volkswagen Golf 8 zaprezentowany. Tutaj to elektronika gra pierwsze skrzypce

W końcu przyszło nam zobaczyć nowego Volkswagena Golfa. W końcu, bo Niemcy przesunęli datę premiery w taki sposób, by pokaz 8 generacji nie kolidował z prezentacją elektrycznego ID.3. Golf jest tak cyfrowy, że praktycznie więcej tego tekstu poświęcę na omawianie elektroniki niż rozwiązań mechanicznych. Ot, znak czasów!

Przód Golfa ma nawiązywać do większego Passata

Przód Golfa ma nawiązywać do większego Passata (mat.prasowe)

Golf musiał ewoluować, choć z zewnątrz pozostano przy klasycznym nadwoziu, które teraz jest nieco niższe niż w przypadku schodzącej z rynku 7 generacji. Charakterystyczny słupek C oraz ogólne proporcje pozostały bez zmian. W nowym Golfie pojawiła się kolejna linia pod bocznymi szybami, której styliści poświęcili stanowczo za dużo czasu podczas prezentacji. Łączy się ona z wyjątkowo odświeżonym frontem. Twórcy twierdzą, że jest inspirowany większymi modelami. Na żywo przypomina nieco ostatnią generację Toyoty Auris.

Nowy Volkswagen Golf

Ale to właśnie na tym passatowskim froncie zauważysz pierwszą ważniejszą innowację: światła LED matrix z raczej skromną liczbą 22 modułów świetlnych. Dzięki wykorzystaniu danych z nawigacji, komputera pokładowego, informacji nt. skręconych kół i prędkości pojazdu, odpowiednie wiązki światła padają tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Przypominam, mowa o kompaktowym Golfie, a nie topowej limuzynie od Audi.

Sporo dzieje się również wnętrzu. Moje nadzieje były dość duże, zwłaszcza, że pierwsze grafiki prezentowały piękny kokpit ze szkła. Dostałem za to dwa niezbyt duże ekrany (w topowej wersji 10 cali) ukryte wśród połaci taniego plastiku. Nie ma już tradycyjnego pokrętła głośności (chyba, że na kierownicy), zamiast tego są powierzchnie wrażliwe na dotyk, obsługa gestami czy asystent głosowy wywołany poleceniem "Hej, Volkswagen". Multimedia są zaprojektowane od zera i mają imitować obsługę telefonu komórkowego. Jeśli używamy w firmie kilku Golfów, ustawienia można zapisać w chmurze i przenieść do innego auta – koniec z ustawianiem foteli, lusterek, klimatyzacji.

Wnętrze nowego Golfa

Wykorzystując sygnał z nawigacji Golf wie, kiedy dojedzie do ronda czy terenu zabudowanego i odpowiednio zmniejszy prędkość. Oczywiście zauważy też przechodniów i rowerzystów. Potrafi jechać półautonomicznie zarówno w korkach, jak i na autostradach do prędkości 210 km/h – jedynym warunkiem jest trzymanie dłoni na kierownicy pojemnościowej, którą również przejęto z Passata. Golf potrafi sporo, ale nie przeskoczy jeszcze ograniczeń prawnych narzuconych przez UE.

O, a jeśli myśleliście, że to wszystko, to nowy Golf ma aplikację, przez którą można sprawdzić jego stan. Auto komunikuje się też z innymi użytkownikami dróg w promieniu 800 metrów, informując o korkach, wypadkach czy nadjeżdżających pojazdach uprzywilejowanych. Jeśli pojazd przed Golfem rozpocznie hamowanie awaryjne, ten automatycznie włączy światła z tyłu. To krok bliżej do autonomii.

Gesty działają, ale nie jest to mój ulubiony sposób używania multimediów

Zobacz również: Volkswagen Golf R - przyspieszenie 0-100 km/h z launch control

Dodatkowo Golfa można doposażyć już po zakupie. To tzw. usługi na żądanie. Zaliczają się do nich adaptacyjny tempomat, asystent świateł, nawigacja, asystent głosowy i rozmaite aplikacje. Zaznaczamy opcję, a auto za odpowiednią dopłatą otrzymuje dany punkt wyposażenia.

Porozmawiajmy więc o silnikach. Jedno jest pewne – elektrycznego Golfa nie będzie, tę rolę przejął ID. 3. Pod maską głównie jednostki benzynowe, o mocy 90 i 110 koni (to trzycylindrówki), jak i 130 i 150 koni mechanicznych (cztery cylindry, 1,5 litra). Od drugiej opcji mocy to miękkie hybrydy (rozrusznik i alternator to jeden moduł) ukryte pod nazwą eTSI.

Volkswagen Golf 8 generacji

Chcesz mieć coś mocniejszego? Pozostaje jedynie hybryda plug-in (ładowana z gniazdka) o mocy 204 lub nawet 245 koni w przypadku GTE. Ale to nie jest układ oparty na silniku 1,5, a jeszcze na starszym o pojemności 1,4 litra. Oczywiście klasyczne GTI, GTD i R pojawi się później, ale jeszcze nie wiadomo kiedy.

Oferta diesli opiera się na dwulitrowym silniku (EA288) o mocy 115 i 150 koni. Ma dwustopniowy wtrysk mocznika (AdBlue) do wydechu, co znacząco oczyszcza spaliny.

Nie wiem jeszcze, jak prowadzi się nowy Golf — o tym przekonam się na początku grudnia. W przypadku tak dobrze sprzedającego się auta trafiającego w rozmaite gusta nie spodziewam się rewolucji, choć Golfa będzie można doposażyć w adaptacyjne zawieszenie. Na razie widać, że najważniejsze elementy, którymi Golf zdobył uznanie klientów (wykonanie, zagospodarowanie przestrzeni czy nienarzucający się wygląd) pozostały na swoim miejscu.

Zobacz galerię nowego Volkswagena Golfa 8

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowe tablice rejestracyjne być może już w przyszłym roku Skoda Superb Fastback | Czeska limuzyna na sportowo! Nauczycielu, trenerze! Nie pożyczaj Ferrari uczniom! SAAB znowu w poważnych tarapatach! Abarth 695 Tributo Ferrari - czy cena wszystko zepsuła? "To mazda na eko groszek?" – pytają ironicznie policjanci z drogówki Znalezione na eBayu: n2a Motors 789 nr 01 GP Kanady: siedem wyścigów, siedmiu zwycięzców! Auta nie dla młodych kierowców Pod napięciem – Brabus E 220 CDI BlueEFFICIENCY D3 Hybrid Concept (2011) Znamy nazwiska zwycięzców konkursu „NEED FOR SPEED™ PROSTREET CAR”! Renault Alpine na bazie Nissana GT-R?

Popularne w tym tygodniu:

Przejechali 400 tys. km nową alfą romeo. Obyło się bez awarii Byłem na premierze konceptów polskich samochodów elektrycznych. Izery nie mają jeszcze fabryki, ale plan jest ambitny Kaucja za zakup nowego oleju silnikowego już od przyszłego roku. Rząd szykuje zmiany Mercedes chwali się nową Klasą S. Będzie mieć inteligentne zawieszenie i skrętną tylną oś Nowe zasady badań technicznych. Diagnosta będzie robił zdjęcia Elektryczna "syrena" już jeździ. Przedprodukcyjne sztuki Vosco S106EV opuściły fabrykę, a w planach kolejne modele Ruszają konwoje z czołgami. Jadą na defiladę na okazji Dnia Wojska Polskiego Porsche zebrało tęczową rodzinę 911. Tak pokazało swoje wsparcie dla osób LGBT+ Izery będą produkowane na Śląsku. Łącznie ma tam powstawać 5 modeli Pakiet deregulacyjny przyjęty! Kierowcy będą mogli schować dokumenty do szuflady 7 tys. zł za pomoc w odnalezieniu samochodu. Nie chodzi już o samo auto, lecz o zasady Na zdjęciu z fotoradaru pokazał środkowy palec. Niemiecka policja nie miała litości