Test opon całorocznych GTU 2019. To mocna oferta dla wielu kierowców

Test opon całorocznych GTU 2019. To mocna oferta dla wielu kierowców

W wielu częściach kraju śnieg był w ostatnich latach zjawiskiem sporadycznym
W wielu częściach kraju śnieg był w ostatnich latach zjawiskiem sporadycznym
Źródło zdjęć: © Andrzej Zbraniecki/East News
Tomasz Budzik
03.10.2019 10:17, aktualizacja: 22.03.2023 17:53

Niemieckie GTU opublikowało wyniki testu całorocznego ogumienia. Opony na cały rok stanowią dziś całkiem rozsądną propozycję dla wielu kierowców.

Najlepsze na cały rok

Ze względu na wszechstronny charakter opon testy przeprowadzano w dwóch etapach. Latem w okolicach Wiednia przeprowadzono próby na suchej i mokrej nawierzchni. Te na śniegu odbyły się w Finlandii przy temperaturze około -15 stopni Celsjusza. Na warsztat wzięto opony w rozmiarze 205/60 R16. Takie ogumienie można spotkać zarówno w samochodach kompaktowych, jak i części aut segmentu D czy w minivanach.

W przypadku każdej z kategorii, wydzielonej na podstawie warunków panujących podczas testu, do ogólnej oceny liczy się droga hamowania, trakcja, przyczepność, a w przypadku mokrej nawierzchni również odporność na aquaplaning. Zjawisko to powstaje przy mało skutecznym odprowadzaniu wody przez oponę. Wówczas pomiędzy ogumieniem a asfaltem tworzy się poduszka wodna, która uniemożliwia efektywne kierowanie pojazdem. W teście GTU dla porównania sprawdzono również wysokiej klasy ogumienie letnie oraz zimowe. Oto wyniki od najlepiej do najgorzej sklasyfikowanej opony.

Continental AllSeasonContact

Ogólny wynik: 200/260

Jazda na śniegu: 56/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 13/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 66/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 9/10

Jazda na suchej nawierzchni: 46/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15

Cena (za 1 szt.): 400 zł

Fulda Multicontrol

Ogólny wynik: 193/260

Jazda na śniegu: 66/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 11/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 55/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 8/10

Jazda na suchej nawierzchni: 43/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15

Cena (za 1 szt.): 350 zł

Goodyear Vector 4Seasons G2

Ogólny wynik: 190/260

Jazda na śniegu: 50/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 8/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 8/10

Jazda na suchej nawierzchni: 46/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15

Cena (za 1 szt.): 390 zł

Nokian Weatherproof

Ogólny wynik: 190/260

Jazda na śniegu: 59/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 12/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 59/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 8/10

Jazda na suchej nawierzchni: 43/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15

Cena (za 1 szt.): 360 zł

Hankook Kinergy 4S 2

Ogólny wynik: 189/260

Jazda na śniegu: 52/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 11/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 61/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 7/10

Jazda na suchej nawierzchni: 46/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15

Cena (za 1 szt.): 340 zł

Michelin Crossclimate+

Ogólny wynik: 188/260

Jazda na śniegu: 49/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 8/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 60/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 8/10

Jazda na suchej nawierzchni: 49/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15

Cena (za 1 szt.): 450 zł

Bridgestone Weather Control

Ogólny wynik: 187/260

Jazda na śniegu: 43/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 9/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 65/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 9/10

Jazda na suchej nawierzchni: 47/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 13/15

Cena (za 1 szt.): 430 zł

Nexen Nblue 4Season

Ogólny wynik: 171/260

Jazda na śniegu: 45/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 11/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 54/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 7/10

Jazda na suchej nawierzchni: 43/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15

Cena (za 1 szt.): 290 zł

Dunlop Sport BlueResponse - letnie opony referencyjne

Ogólny wynik: -/260

Jazda na śniegu: -/80

  • w tym przyczepność na śniegu: -/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 63/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 9/10

Jazda na suchej nawierzchni: 49/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15

Cena (za 1 szt.): 360 zł

Continental Wintercontact TS860 - zimowe opony referencyjne

Ogólny wynik: -/260

Jazda na śniegu: 64/80

  • w tym przyczepność na śniegu: 13/15

Jazda na mokrej nawierzchni: 67/80

  • w tym przyczepność na mokrej nawierzchni: 9/10

Jazda na suchej nawierzchni: 41/60

  • w tym przyczepność na suchej nawierzchni: 12/15

Cena (za 1 szt.): 360 zł

Test opon całorocznych wypadł bardzo korzystnie. Tylko komplet marki Nexen otrzymał ocenę "niezadowalające". Pozostałe propozycje określono jako "godne polecenia", a zwycięskie Continentale jako "bardzo godne polecenia". Poszczególne modele opon całorocznych mają jednak nieco odbiegające od siebie charakterystyki. Fuldy i Nokiany najlepiej radziły sobie na śniegu, na mokrej nawierzchni najlepiej poradziły sobie opony Continentala, Bridgestona i Goodyeara, a na suchej rywalom uciekły Micheliny.

Dla kogo opony całoroczne?

Cena wysokiej jakości kompletu opon całorocznych jest nieco wyższa niż bardzo dobrego zestawu sezonowego. Jaki jest więc sens ich kupowania? To dobre rozwiązanie dla tych kierowców, którzy niewiele jeżdżą. W ich przypadku często zdarza się, że wymiana kompletów opon sezonowych jest konieczna nie ze względu na starcie bieżnika, a na zestarzenie się mieszanki gumowej. Modele całoroczne sprawdzą się również u tych, którzy głównie jeżdżą w mieście i mieszkają w tej części kraju, która w ostatnich latach zimą nie była narażona na długotrwałe zaleganie śniegu.

Takie osoby, decydując się na opony całoroczne, zyskują pewność, że zawsze mają na felgach ogumienie dostosowane do warunków, w których się poruszają. Do tego wraz z nadejściem sezonu na wymianę opon nie musząc spędzać kilku godzin w kolejce przed zakładem wulkanizacyjnym. Koła oczywiście potrzebują wyważenia przynajmniej raz w roku, ale można to załatwić poza sezonem, gdy do warsztatu wjedziemy z marszu.

Opony całoroczne mogą być strzałem w dziesiątkę. Przekonują się o tym Polacy, którzy coraz łaskawszym okiem spoglądają na ten gatunek ogumienia. W 2018 r. wzrost zainteresowania oponami całorocznymi wyniósł aż 49 proc. W tym samym czasie sprzedaż ogumienia zimowego wzrosła jedynie o 1 proc. Najwyraźniej wielu kierowców zrozumiało, że po prostu go nie potrzebuje.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (43)