Ford liderem rozwiązań mobilnych w branży motoryzacyjnej

Ford liderem rozwiązań mobilnych w branży motoryzacyjnej

Najnowszy Ford Focus oferuje kierowcy dostęp do możliwości systemu FordPass
Najnowszy Ford Focus oferuje kierowcy dostęp do możliwości systemu FordPass
Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński
Platforma Autokult
29.09.2019 08:54, aktualizacja: 22.03.2023 17:56

"Aby zrozumieć, od czego zależy sukces firmy, trzeba wiedzieć, dlaczego firma robi to, co robi", twierdzi amerykański mówca motywacyjny Simon Sinek. Słowa te brzmią rozsądnie, ponieważ w kontekście świadomości marki, to właśnie jej wartości oraz motywy działań są często ważniejsze od przedmiotu działalności.

Ford Motor Company to znany na całym świecie producent samochodów osobowych i ciężarowych. Zastanówmy się w jaki sposób ustanowił tak silną pozycję na rynku? Zacznijmy od tego, że Ford od ponad 100 lat zmienia branżę motoryzacji oraz specjalizuje się w zapewnianiu maksymalnej mobilności swoim klientom. Dziś, w czasach wielkiego postępu technologicznego, wprowadzanie innowacji nie jest dla Ford Motors nowością. Choć na całym świecie organizacja znana jest przede wszystkim z produkcji samochodów, możemy śmiało stwierdzić, że staje się ona firmą technologiczną oraz liderem rozwiązań mobilnych dla branży motoryzacyjnej. Wdraża innowacyjne metody tworzenia oprogramowania oraz wykorzystuje nowoczesne technologie cyfrowe, aby zapewnić klientom najlepszą obsługę. Wprowadza innowacje, by efektywniej realizować swoją misję, jaką jest zapewnienie klientom jak największej mobilności.

"Rewolucja związana z technologiami mobilnymi otwiera przed nami nowe, fascynujące perspektywy" ― powiedział Jeff Lemmer, dyrektor ds. operacyjnych działu IT firmy Ford. "Jestem pod wrażeniem technologii, które zmieniają naszą firmę. Dział IT nie jest już jednostką zaplecza, lecz zajmuje centralne miejsce. Dzięki niemu Ford może zaoferować swoim klientom bardziej atrakcyjną ofertę, co przekłada się na sukcesy całego przedsiębiorstwa" – dodaje.

Dobry zespół to podstawa

Ford jest liderem we wdrażaniu jednej z nowych technologii – Internetu rzeczy (IoT), która zmienia branżę samochodową. Firma dużo inwestuje w projekty samochodów mających łączność z Internetem i stawia sobie ambitne cele w tym zakresie. Chce, aby w 2019 roku takie samochody stanowiły 90% pojazdów schodzących z jego taśm montażowych oraz 100% floty Forda w Stanach Zjednoczonych.

W przypadku nowoczesnych rozwiązań technologicznych, nie zawsze jednak od razu są znane wszystkie możliwości ich wykorzystania. Ford doszedł do wniosku, że musi wdrożyć nowe sposoby tworzenia oprogramowania, które ułatwią mu przeprowadzanie eksperymentów z technologią IoT, szybsze wprowadzanie takich rozwiązań na rynek oraz ich ciągłe doskonalenie na podstawie opinii użytkowników.

"Zmiany zachodzą dziś w bezprecedensowym tempie. Rozwiązania, które obecnie tworzymy, znacząco różnią się od tych sprzed 5 czy 10 lat, dlatego musimy przeprowadzić wewnętrzną transformację naszych zespołów zarówno pod względem technologicznym, jak i kulturowym" – powiedział Lemmer.

Kiedyś realizacja projektów programistycznych zajmowała wiele miesięcy, a nawet lat. Dziś czas implementacji projektów jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjnej pozycji na rynku. Z tego powodu, Lemmer reorganizuje dział IT, dzieląc go na mniejsze, samodzielne zespoły programistów i inżynierów. Każdy z nich odpowiada za konkretne produkty na wszystkich etapach ich tworzenia ― od programowania i testowania po produkcję i eksploatację.

FordPass i Pivotal Cloud Foundry

Nowe podejście organizacyjne, doprowadziło do rozwoju współpracy Ford Motor Company oraz jednej z firm grupy Dell Technologies – Pivotal. Oprogramowanie FordPass to jedno z pierwszych rozwiązań utworzonych w ramach nowego modelu funkcjonowania działu IT Forda. Jest to poteżna aplikacja mobilna umożliwiająca użytkownikom interakcje z pojazdami podłączonymi do Internetu oraz wykonywanie takich zadań, jak wyświetlanie ważnych danych diagnostycznych, a nawet zdalne blokowanie/odblokowywanie i uruchamianie pojazdu. Aplikacja pozwala również wszystkim kierowcom, nie tylko tym kierującym samochodami marki Ford, z łatwością rezerwować miejsca parkingowe oraz wyszukiwać i porównywać ceny paliwa w okolicy.

Dzięki nowemu modelowi tworzenia oprogramowania oraz pomocy firmy Pivotal Labs, Ford wprowadził na rynek oprogramowanie FordPass w rekordowym czasie, a jego programiści cały czas testują nowe pomysły związane z tą aplikacją i zachęcają użytkowników do przekazywania swoich opinii. Pivotal Labs pomaga programistom Forda w przeprowadzaniu ważnych procesów, takich jak ciągła integracja i świadczenie usług.

Współpraca obu organizacji to ogrom korzyści dla klientów. "Z pomocą firmy Pivotal, dział IT Forda opanował nowe umiejętności. Dodajemy nowe funkcje i moc obliczeniową oraz doskonalimy produkt i regularnie udostępniamy jego zaktualizowane wersje." ― powiedział Aaron Rajda, dyrektor ds. IT firmy Ford. "Kiedyś takie aktualizacje wprowadzaliśmy raz lub dwa razy w roku, dziś ― praktycznie co miesiąc. Dzięki temu nasi klienci mogą szybciej korzystać z nowych funkcji, a aplikacja staje się jeszcze bardziej użyteczna." – dodaje.

Ford zmodyfikował swój zespół programistów i wspierające go środowisko na wzór modelu stosowanego w Pivotal Labs. "Zdecydowaliśmy, że w zakresie procedur, zespołów, umiejętności i metod tworzenia nowoczesnego oprogramowania dział IT Forda wdroży model Pivotal Labs. Dziś korzystamy z efektów udanej współpracy i tworzymy znakomite oprogramowanie dla naszych klientów" ― powiedział Rajda.

Nowy, elastyczny model jest obsługiwany przez Pivotal Cloud Foundry. Platforma została zaprojektowana z myślą o chmurze. Eliminuje wiele problemów wynikających z dużego stopnia złożoności infrastruktury oraz automatyzuje prace programistyczne i kanały wprowadzania na rynek nowych wersji oprogramowania. W ten sposób zwiększa produktywność programistów, którzy mogą skoncentrować się na pisaniu oprogramowania, oraz samodzielnie wprowadzać do produkcji jego nowe wersje.

Ważną zaletą platformy Pivotal Cloud Foundry jest możliwość przenoszenia zasobów w środowiskach chmurowych. Platforma może być uruchamiana w chmurach publicznych wszystkich głównych operatorów, a także w środowiskach VMware. Oznacza to, że korzystające z niej zespoły mogą przenosić ją i powiązane z nią aplikacje między różnymi środowiskami bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie lub ze zmianami ograniczonymi do minimum. Taka elastyczność rozwiązania umożliwia przedsiębiorstwom korzystanie z pakietów oferowanych przez różnych operatorów chmur i zmniejsza ryzyko uzależnienia się od jednego dostawcy.

Droga w przyszłość

Naturalnie z sukcesami wiążą się zwykle nowe wyzwania. Wprowadzenie modelu tworzenia oprogramowania wymaga od programistów i operatorów zakwestionowania stosowanych przez lata metod, co nigdy nie jest łatwe. Jeff Lemmer twierdzi, że współpraca z firmą Pivotal bardzo pomogła mu w kierowaniu zespołem podczas tej transformacji.

"Jednym z wyzwań, przed jakimi stanął zespół, było odejście od tradycyjnych metod programowania. Zespół firmy Pivotal bardzo pomógł nam w zmianie nastawienia i wprowadzeniu trybu ciągłego rozwijania produktów. Wdrożenie oprogramowania, które zawierało pewne usterki, przestało być traktowane jako błąd. Takie podejście ułatwia programistom szybkie usuwanie usterek oraz regularne wprowadzanie udoskonaleń. Gdy zespół przekonał się do zalet modelu firmy Pivotal, tempo prac znacznie przyspieszyło" – powiedział Lemmer.

"Dziś Ford rozszerza ten model na inne zespoły w całym przedsiębiorstwie" ― dodał Rajda. Współpraca z firmą Pivotal Labs ma w tym kontekście ogromne znaczenie.

"Od lat spotykamy się na prelekcjach w różnych działach firmy Ford. Po raz pierwszy jednak tematem spotkania przedstawicieli firmy Pivotal z zespołem Ford Labs było zaawansowane uczenie maszynowe" ― powiedział Rajda. "Nie był to tradycyjny wykład ograniczony do wyświetlenia slajdów. Uczestnicy aktywnie wzięli udział w dyskusji, zadawali ważne pytania i naprawdę mogli się wiele nauczyć.

Jeff Lemmer wie, jak ważny dla przyszłości Forda jest duch innowacji i koncentracja na potrzebach klienta."

"Naszą misją jest pomoc klientom w poruszaniu się po współczesnym świecie w sposób jak najbardziej dogodny i efektywny. Dlatego Ford robi to, co robi. Z pomocą firmy Pivotal tworzymy i udostępniamy rozwiązania, które umożliwiają realizację tego celu. Nie zamierzamy zwalniać tempa" – podsumowuje Lemmar.

Współpraca tych dwóch gigantów – Ford Motor Company oraz Dell Technologies pokazuje, że organizacje z każdej branży mogą efektywnie wprowadzać innowacje, jeśli tylko znajdą zaufanych partnerów biznesowych, którzy oprócz zapewnienia technologii, będą dzielić się swoją wiedzą oraz know-how. Nowoczesne technologie nie wystarczą, jeśli nie będzie im towarzyszyć dopasowana do klienta pomoc w ich wdrożeniu. Ford o tym wie i dzięki temu z producenta samochodów staje się liderem rozwiązań mobilnych w branży motoryzacyjnej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)