Sezon wymiany opon zbliża się wielkimi krokami. Kierowcy, którzy muszą kupić zimowe ogumienie, stają przed problemem wyboru odpowiedniego modelu spośród bogatej oferty producentów. Pomocą w tym zadaniu są wyniki testu niemieckiego ADAC. Jak się okazuje, by mieć solidne ogumienie, nie trzeba sięgać na półkę premium.
Zasady oceny
Choć każda nowa opona posiada nalepkę z podstawowymi informacjami na jej temat, to niezależne testy ogumienia wciąż mogą powiedzieć znacznie więcej o własnościach konkretnego modelu opon. Jeden z najważniejszych testów jest co roku publikowany przez ADAC.
Niemiecki automobilklub ocenia opony w poszczególnych kategoriach i ogólnie. Za możliwości ogumienia przyznawane są noty o wartości liczbowej - im niższa, tym lepiej. Przydzielane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka).
Oto wyniki dla opon w rozmiarze właściwym dla samochodów segmentów B lub C.
185/65 R15 T - dobre
Dunlop Winter Response 2 - łączna nota: 2,1
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 1,9
Lód: 2,5
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 230 zł
Kleber Krisalp HP 3 - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,5
Lód: 2,5
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 205 zł
Pirelli Cinturato Winter - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,0
Śnieg: 2,4
Lód: 2,4
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 220 zł
185/65 R15 T - zadowalające
Continental WinterContact TS860 - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 1,8
Śnieg: 2,2
Lód: 2,6
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 250 zł
Hankook Winter i*cept RS2 - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 2,5
Lód: 2,6
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,6
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 180 zł
Michelin Alpin A4 - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 2,8
Lód: 2,3
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,7
Nośność: 1,5
Cena za sztukę: 250 zł
Falken Eurowinter HS01 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 2,9
Lód: 2,9
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 190 zł
Vredestein Snowtrac 5 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 2,7
Lód: 2,4
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 210 zł
Goodyear UltraGrip 9 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 1,9
Śnieg: 3,1
Lód: 2,5
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 230 zł
Nokian WR D4 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 3,1
Mokry asfalt: 2,9
Śnieg: 2,0
Lód: 2,3
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,7
Nośność: 3,0
Cena za sztukę: 215 zł
Gislaved Euro*Frost 6 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 2,7
Lód: 2,3
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 170 zł
Kumho WP51 Wintercraft - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,7
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 3,2
Lód: 2,4
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 3,0
Cena za sztukę: 170 zł
Viking WinTech - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,2
Śnieg: 2,5
Lód: 2,3
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena za sztukę: 180 zł
185/65 R15 T - wystarczające
Sava Eskimo S3+ - łączna nota: 2,6
Suchy asfalt: 3,6
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 1,9
Lód: 2,3
Hałas: 2,7
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 190 zł
185/65 R15 T - niewystarczające
Toyo Snowprox S943 - łączna nota: 5,1
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,6
Śnieg: 5,1
Lód: 2,5
Hałas: 2,6
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 190 zł
Davanti Wintoura - łączna nota: 5,5
Suchy asfalt: 3,4
Mokry asfalt: 5,5
Śnieg: 3,8
Lód: 2,2
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,0
Cena za sztukę: 180 zł
Pozytywnym zaskoczeniem testu są opony Kleber Krisalp HP 3. Ogumienie klasy popularnej okazało się zdolne do równej rywalizacji z wyraźnie droższymi produktami bardziej poważanych marek.
Decydując się na konkretny model, należy pamiętać, że czołowa lokata w teście nie musi oznaczać, że zwycięskie opony będą dobre dla każdego. To modele, które wykazują najbardziej zrównoważony charakter na odmiennych nawierzchniach. Dla przykładu ci kierowcy, którzy mieszkają w górach, mogą być zainteresowani ogumieniem Nokiana czy Savy, które w ogólnym zestawieniu osiągnęło średni rezultat, ale już na śniegu i lodzie nie ma sobie równych w stawce przetestowanej przez ADAC. Dlatego warto zwracać uwagę na szczegóły i dobrać opony do swoich potrzeb.