Poradniki i mechanikaInternet okazał się kluczem do przyspieszenia wyboru pojazdu

Internet okazał się kluczem do przyspieszenia wyboru pojazdu

Internet okazał się kluczem do przyspieszenia wyboru pojazdu
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis
26.09.2019 11:01, aktualizacja: 22.03.2023 17:58

Wybór pojazdu nigdy nie jest łatwą kwestią. Przeważnie klienci wybierają się do dealera, aby przy biurku omówić konfigurację oraz wyposażenie dodatkowe. Jednak wraz z rozwojem internetu wszystko wkroczyło na nowe tory. Teraz wybór samochodu i jego konfiguracji jest o wiele prostszy i nie wymaga wychodzenia z domu.

Wybór samochodu czy to do firmy, czy prywatnie, to zawsze spory kłopot. Przede wszystkim trudności sprawia określenie, jaki interesuje nas model, a następnie jego skonfigurowanie pod względem wyposażenia czy wersji silnikowej. Według badania przeprowadzonego na potrzeby powstania raportu "The 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study", średni czas potrzebny na dokonanie wyboru, to prawie 2,5 miesiąca (dokładniej 80 dni).

W badaniu określone zostało sześć zakresów potrzebnych na zbadanie rynkowych ofert przed zakupem auta. Wśród nich jest:

  • do miesiąca,
  • 1–3 miesięcy,
  • 3–6 miesięcy,
  • 6–9 miesięcy,
  • 9–12 miesięcy
  • powyżej 12 miesięcy.

Przeprowadzone badania pokazały, że większość ankietowanych wybrała okresy nieprzekraczające 6 miesięcy. Aż 91 proc. ankietowanych zmieściło się właśnie w tym zakresie. Warto też dodać, że próbka badawcza wynosiła 1336 nabywców samochodów.

Kto szybciej się decyduje?

Przeprowadzone badania miały też zaskakujące wyniki. Okazuje się, że wśród płci to kobiety szybciej decydują się na wymarzone auto. Aż 38 proc. podejmowało szybciej decyzje (do miesiąca) niż mężczyźni, którzy dokonywali takich wyborów jedynie w 32 proc. Tym samym bez wątpienia można stwierdzić, że to właśnie panie są o wiele bardziej zdecydowanymi osobami – przynajmniej w kwestii aut.

Badania Deloitte pokazują jeszcze jedną ciekawą zależność. Otóż w okresach 1–3 i 3–6 miesięcy, to mężczyźni są bardziej zdecydowani. Natomiast w okresie od 9–12 miesięcy jest w tej rozgrywce remis. Ostatni czas brany pod uwagę, czyli powyżej 12 miesięcy jest na korzyść mężczyzn. Można więc powiedzieć, że kobiety szybciej podejmują decyzję, jednak kiedy zaczyna się ona przeciągać, to wtedy mężczyźni zdecydują się szybciej.

Deloitte zwrócił też uwagę na poświęcany dziennie czas na poszukiwania auta. Co ciekawe połowa Niemców przeznacza na ten cel mniej niż 10 godzin. Wśród ankietowanych największy udział (26 proc.) miał przedział poniżej 4 godzin. Kolejny (4–10 godzin) zyskał 24 proc. odpowiedzi. Następne przedziały: 10–15, 15–20, 20–25 oraz powyżej 25 uzyskały odpowiednio wyniki: 19 proc., 11 proc., 7 proc., i 13 proc.

Czas przyspieszyć

W dobie wszechobecnego internetu okazuje się, że wybór auta jest o wiele łatwiejszy. Analitycy Carsmile – platforma internetowa służąca m.in. do wynajęcia lub leasingowania samochodów – sprawdzili, ile czasu potrzeba do wyboru samochodu, jeżeli wykorzystuje się różnego typu porównywarki dostępne w sieci. Według wykonanych analiz czas potrzebny do wykonania wszelkich czynności (wybór auta i podpisanie dokumentów) jest o wiele krótszy i wynosi mniej więcej 9 dni.

W pewnym sensie pokrywa się to z wynikami w wymienionym wyżej raporcie. Jednak jest znacząca rozbieżność pomiędzy 80 dniami, a dziewięcioma dniami. Jak w takim razie zostały wykonane badania przez Carsmile?

Otóż wydzielone zostały trzy etapy: czas od pierwszego wejścia użytkownika na platformę do momentu wysłania wniosku (porównanie pojazdów i jego wstępny wybór), czas od wysłania wniosku przez użytkownika do potwierdzenia warunków finansowych (weryfikacja wniosku kredytowego) oraz czas od przedstawienia ostatecznej oferty, w ramach już potwierdzonej zdolności kredytowej, do akceptacji tej oferty przez klienta (ostateczny wybór auta, długości okresu umowy, wkładu własnego, itp.).

Co ciekawe według danych zebranych przez Carmile pierwszy etap trwa średnio 1,6 dnia, drugi to 1,3 dnia, a trzeci to przeciętnie 6,05 dnia. Tym samym cały okres to 8,9 dnia. Należy jednak pamiętać, że w tej liczbie wliczony jest cały proces zakupowy, a nie tylko analiza rynku, jak w przypadku badań przeprowadzonych przez Deloitte.

Krótki czas załatwiania spraw z samochodem wynika również z faktu, że odpowiednie algorytmy skracają czas niezbędny na potwierdzenie warunków finansowania. W przypadku, gdy pojazd nie jest kupowany za gotówkę, tylko brany jest w leasing albo wynajem, w tradycyjnym procesie sprzedażowym, opartym na salonach dealerskich, dochodzi jeszcze przynajmniej kilka dni na załatwienie formalności związanych z finansowaniem – zebranie wszystkich dokumentów.

Wybór auta to nie jest prosta sprawa. Dlatego jego dobre wyszukanie jest nader istotne. W tych kwestiach bez wątpienia pomaga internet oraz specjalnie przygotowane pod to wyszukiwarki i porównywarki. Dzięki temu można zdecydowanie szybciej podjąć decyzję co do modelu, jak i formy finansowania. Pokazują to przedstawione wyniki badań, szczególnie jeżeli mowa o analizie rynkowej Carsmile. Według nich średni czas wyboru auta to 9 dni. Z kolei Deloitte sugeruje, że jest to około 80 dni. Jest to duży rozstrzał, jednak obstawiam, że osoby poszukujące pojazdu wolą dłużej się zastanowić i przeanalizować sytuację niż kupować coś na szybko.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)