Słowo, którego boją się pracodawcy i pracownicy. Czym tak naprawdę jest restrukturyzacja?© Shutterstock

Słowo, którego boją się pracodawcy i pracownicy. Czym tak naprawdę jest restrukturyzacja?

Robert Lubański
6 września 2019

Jedno słowo, wiele znaczeń. Restrukturyzacja w firmie nie oznacza bankructwa. To także rozwiązanie, które z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, pozwala poprawić płynność finansową firmy.

Restrukturyzacja - brzmi groźnie. Dla pracownika jednoznacznie kojarzy się ze zwolnieniami i cięciem kosztów.

Z kolei w oczach niektórych pracodawców restrukturyzacja to z reguły wizja upadku przedsiębiorstwa lub znacznego ograniczenia jego działalności. Tymczasem jak przekonują eksperci, restrukturyzacja to jeden kluczowych sposobów przywrócenia wypłacalności i zapobieganie upadłości firmy.

W firmach, które dziś nie mają żadnych problemów finansowych, restrukturyzacja ma jednak zupełnie inne znaczenie. W takim wypadku kluczowe jest przeprowadzenie zmian skierowanych na usunięcie potencjalnych negatywnych ekonomicznych tendencji i zmniejszenia ryzyka jego upadłości.

Obraz
© Shutterstock

Dziś najczęściej można to zrobić korzystając z nowoczesnych technologii. Efekty? Wzrost dochodów, zmniejszenie wydatków, odroczenie lub znaczne zmniejszenie zadłużenia i zdecydowana poprawa płynności całego biznesu.

Wystarczy smartfon by ograniczyć koszty

Jak wskazują analitycy firmy doradczej Grant Thornton, największy potencjał do optymalizacji kosztów mają takie działy jak marketing, IT, usługi administracyjne oraz logistyka. Szczególnie w tej ostatniej dziedzinie trzeba wdrażać zmiany, bo to się po prostu opłaca.

Flota firmowych samochodów – niezależnie od jej wielkości – jest coraz droższa, bo i ceny pojazdów wciąż rosną. I nawet najlepsza polisa nie uchroni nas przed problemami, gdy służbowy pojazd zniknie z parkingu – co gorsza wraz ze służbowymi dokumentami.

Obraz
© Shutterstock

Coraz droższe są również usługi serwisowe. Dziś nawet najdrobniejsza stłuczka to wydatek liczony w tysiącach złotych. Oczywiście można skorzystać z ubezpieczenia, ale wówczas trzeba liczyć się z tym, że za rok polisa będzie jeszcze droższa. Rozwiązanie?

Współczesne, w pełni zautomatyzowane rozwiązania monitoringu floty. Nawet z poziomu smartfona można sprawdzić dane historyczne, sprawdzać bieżącą pracę kierowców oraz otrzymać powiadomienie, gdy ktoś próbuje ukraść kosztowny samochód lub sprzęt budowlany.

To wszystko pozwala na lepszą organizację pracy w firmie i zmniejszenie kosztów – bez cięć w kadrowych zasobach. W Polsce w jednym systemie wszystkie te funkcje dot. monitoringu floty łączy na przykład oprogramowanie Verizon Connect.

Obraz
© Shutterstock

Więcej informacji o Verizon Connect i wyzwaniach związanych z nowoczesnym zarządzaniem flotą można znaleźć na stronie internetowej firmy.

Kiedy firmę czeka kryzys…

Każdy przedsiębiorca musi przyznać, że zmiany są - paradoksalnie - jedyną stałą i pewną rzeczą w dzisiejszym świecie biznesu. Zaczyna się od zmian prawnych, a kończy na zmianach wymuszonych przez rosnącą konkurencję.

Brak umiejętności szybkiego i skutecznego rozwiązywania problemów może prowadzić do poważnych kryzysów. Równie kosztowne może być na przykład niedostrzeganie potrzeby dokonywania zmian w odpowiednim czasie. Ignorowanie gorszych wskaźników finansowych jest równie groźne, jak ignorowanie zmian technologicznych, które przeprowadza konkurencja.

Obraz
© Shutterstock

Agnieszka Bitkowska, autorka książki pt. "Procesy restrukturyzacji warunkiem poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa" przekonuje, że z terminem restrukturyzacja powinien być zaznajomiony każdy menadżer – niezależnie od wielkości firmy.

"Każdy współczesny menedżer powinien systematycznie opracowywać plan przemian wewnątrz przedsiębiorstwa, powstały na bazie diagnozy stanu aktualnego otoczenia i znajomości przedsiębiorstwa. Tylko takie postępowanie pozwoli na to, aby przedsiębiorstwo mogło nadal funkcjonować na rynku, bez zwiększonej obawy o jutro" - przekonuje autorka.

Andrzej Ściborek w książce "Zmiany w organizacji. Moda czy konieczność" zaznacza, że przez lata "zmiany dotyczyły głównie przeobrażeń w obszarze wzrostu wydajności pracy, systemów nagradzania czy projektowania rozwiązań". Wskazuje, że przedsiębiorcy zawsze powinni skupiać się na dostrajaniu wnętrza firmy i szukaniu potencjalnych korzyści po stronie finansowej. W ten sposób restrukturyzacja nie jest odpowiedzią na pogarszającą się sytuację przedsiębiorstwa, a poprawę konkurencyjności.

Artykuł powstał we współpracy z marką Verizon Connect

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)