Kontrole jakości paliw w pierwszym półroczu 2019 r. Raport UOKiK-u
To, co lejemy do baku, ma bezpośrednie przełożenie na kondycję silnika i jego osprzętu. Wielu kierowców ma swoje zaufane stacje. Kiedy jednak jedziemy na urlop, jesteśmy zdani na ślepy traf. Oto stacje, na których w 2019 r. wykryto paliwo o niewłaściwych parametrach.
19.08.2019 | aktual.: 24.03.2023 16:39
Uważaj przy dystrybutorze
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. kontrolerzy zbadali 758 próbek paliw pobranych ze stacji w całym kraju. Teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował zebrane dane na temat ich wyników. Poniżej podajemy nazwy i adresy punktów, na których napotkano paliwo niezgodne z normami.
Woj. dolnośląskie
Przedsiębiorstwo handlowo-usługowe P.H.U. "Kol-Benz", 57–402 Nowa Ruda, ul. Słupiecka 9B – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
Krystyna Pijarowska, Danuta Kraus — wspólnicy spółki cywilnej, 57–400 Nowa Ruda, ul. Kłodzka 46 – niewłaściwa pozostałość po destylacji benzyny.
Woj. mazowieckie
EKOMAT, Jasieniec 8, Rybino - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
Stacja Paliw Płynnych, Żyrów 47 – niewłaściwy skład frykcyjny oleju napędowego.
Woj. podlaskie
Pronar, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 17–210 Brańsk ul. Armii Krajowej 2 – niewłaściwa temperatura zapłonu oleju napędowego.
Woj. kujawsko-pomorskie
Firma Handlowo Usługowa — Adam Finc, 87–100 Toruń, ul. Polna 113 – niewłaściwa zawartość siarki w oleju napędowym.
Woj. zachodniopomorskie
Przedsiębiorstwo handlowo-usługowo-produkcyjne "Rolmasz", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 76–150 Darłowo, ul. Dąbrowskiego 1 – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
"KGK", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 75–017 Koszalin, ul. Szczecińska 55 — niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
"HIL-GAZ", 73–260 Pełczyce, ul. Chrobrego 52 – niewłaściwy indeks lotności dla okresu przejściowego.
Woj. mazowieckie
"Stacja paliw płynnych", Żyrów 47, 05–651 Chynów – niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego, niewłaściwy indeks cetanowy i stabilność oksydacyjna.
Gdzie tankować?
Podczas dotychczasowych kontroli paliw w 2019 r. - inaczej niż w 2018 r. - nie "wpadły" stacje dużych sieci. Nieprawidłowości przy dystrybutorach nie należy jednak wiązać z dostawcami paliwa. Przeprowadzone w 2019 r. kontrole u hurtowników nie wykazały bowiem żadnych nieprawidłowości. Skąd więc biorą się przekroczenia norm przy dystrybutorach?
W przypadku niektórych przekroczeń jest to efekt mniejszej stabilności parametrów paliwa wzbogaconego biokomponentami. Większą szansę na uniknięcie wpadki będziemy mieć więc na uczęszczanych stacjach, gdzie paliwo nie zalega długo w podziemnych pojemnikach.
Niezależnie od tego, gdzie tankujemy, zawsze powinniśmy zachowywać paragon. Bez niego w razie wystąpienia kłopotów z silnikiem nie będziemy mieli szans na dochodzenie swoich praw.