Mercedes-AMG A 35: wygląda jak hot hatch, ale to prawdziwe auto sportowe

Niewiele aut, którymi jeździłem wywoływało tyle poruszenia, co Mercedes-AMG A 35. Co rusz ktoś się za nim oglądał, robił mu zdjęcia, a znajomi dzwonili prosząc o przejażdżkę. Nic dziwnego, w końcu wygląda i brzmi świetnie. Jednak życie z nim wymaga paru wyrzeczeń.

Mercedes-AMG A 35 świetnie czuje się na zakrętach

Mercedes-AMG A 35 świetnie czuje się na zakrętach (Fot. Mateusz Lubczański)

Mercedes-AMG A 35 (2019) – test, ocena

Dawno nie czekałem na samochód testowy tak, jak na Mercedesa-AMG A 35. Jeździłem zwykłą Klasą A i do dzisiaj dobrze ją wspominam. Prowadzi się świetnie, wygląda bardzo dobrze, a nowoczesny system MBUX jest genialny. Moimi największymi zastrzeżeniami wtedy był silnik, który był zdecydowanie za głośny i zbyt paliwożerny oraz szarpiąca skrzynia biegów.

W teorii wersja od AMG miała być bliska perfekcji. Weź wszystko to, co dobre w zwykłej Klasie A, dorzuć jeszcze lepsze zawieszenie, mocniejszy silnik i daj mu lepszą skrzynię biegów. Do tego agresywny pakiet stylistyczny i mamy auto, obok którego trudno przejść obojętnie. Patrząc na liczbę osób, które oglądały się za prasowym, żółtym egzemplarzem zaparkowanym pod moim domem nie jest to opinia, a fakt.

Mercedes-AMG A 35

Zresztą, hot hatch z Affalterbach od razu przypadł do gustu klientom. Zaprezentowany w 2012 roku Mercedes-AMG A 45 sprzedał się w dwukrotnie większej liczbie niż spodziewał się producent. Oczywiście nowy A 35 nie jest jego bezpośrednim następcą (ten już został pokazany), pokazuje kierunek, w jakim będą rozwijać się kompakty AMG. I muszę przyznać, że jest to bardzo dobry kierunek.

Czym się wyróżnia Klasa A od AMG?

Z zewnątrz A35 wygląda jak każda inna Klasa A z pakietem AMG. Dopiero po dobraniu opcjonalnego zestawu dodatków aerodynamicznych auto nabiera agresywnych akcentów, jakich po nim oczekujemy. Pojawia się m.in. zauważalny spojler na dachu czy 19-calowe, czarne felgi, które świetnie kontrastują z bazowym, żółtym lakierem.

Mercedes-AMG A 35

Zmiany zachodzą też we wnętrzu. Pojawiają się tutaj fotele kubełkowe, a spłaszczona u dołu kierownica – choć pokryta skórą, a nie Alcantarą – zyskuje konfigurowalne pokrętło i przyciski. A35 AMG dostaje też specjalny motyw na wyświetlaczu zastępującym zegary i czerwone pasy bezpieczeństwa. To wystarcza, by stworzyć atmosferę wyjątkowości.

Zobacz również: Uczta dla zmysłów: pierwsza jazda Astonem Martinem DB11 V8 na filmie

Poza tym jest to zwykła Klasa A. Z przodu jest sporo miejsca, choć nie można tego samego powiedzieć o tylnej kanapie. Bagażnik ma raczej przeciętne 370 litrów, ale jest ustawny. Na plus zasługują materiały użyte we wnętrzu. Pamiętam, że testowany przeze mnie A200 miał problem ze skrzypieniem. Tutaj tego nie stwierdziłem.

Mercedes-AMG A 35

Pod maskę trafił 2-litrowy silnik, który można znaleźć w A250. Inżynierowie z AMG wykrzesali z niego jednak 306 KM, a dzięki zmianie turbosprężarki na twin-scroll gwarantuje bezpośrednią reakcję na pedał gazu. Auto występuje jedynie z 7-stopniową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną.

A jak jeździ AMG A 35?

To zależy. Zacznijmy od jazdy, którą określiłbym jako dla przyjemności. Tam A 35 sprawdza się wyśmienicie. Układ kierowniczy jest szalenie precyzyjny, co w połączeniu z napędem na cztery koła sprawia, że mercedes zrobi wszystko to, o co go poprosisz. Daje przy tym zdecydowanie więcej frajdy z prowadzenia niż Volkswagen Golf R, z którym bezpośrednio konkuruje. AMG jest wściekłe, agresywne i niegrzeczne.

Doskonale do tego pasuje wydech, który na każdym kroku stara się udawać strzelającą maszynę do popcornu. Oczywiście to samochód z 2019 roku, więc można to wyłączyć, ale nie wiem, czemu ktoś miałby to robić. Szkoda tylko, że na postoju A35 nie brzmi tak dobrze. Zresztą, posłuchajcie sami.

Jest też kwestia osiągów. Najmniejszy AMG ma wystarczająco dużo mocy, by potrafić wystrzelić w każdym momencie, pod warunkiem że jedzie się w trybie Sport. W innych reakcja na pedał gazu nie jest tak szyba i sprawia, że o chęci przyspieszenia trzeba auto poinformować chwilkę wcześniej.

W ten sposób przechodzimy do jazdy na co dzień, gdzie A35 już tak nie błyszczy. Nawet z adaptacyjnym zawieszeniem auto jest twarde, a kubełkowe fotele – choć wyglądają i trzymają genialnie – na dłuższej trasie są męczące. Co prawda MBUX oferuje zestaw ćwiczeń i sesji, które mają umilać podróż, ale tylko częściowo pomagają. Po przejechaniu jednego dnia 700 km w AMG byłem padnięty.

Mercedes-AMG A 35

Mam też zastrzeżenia do działania skrzyni biegów. O ile przy dynamicznej jeździe działa szybko i fantastycznie, to w codziennych korkach zdarzało jej się szarpać. Nie jest to uciążliwe, ale raczej określiłbym to mianem "niepożądanego" w aucie tej klasy.

Natomiast pozytywnym zaskoczeniem – nie wierzę, że to piszę – było zapotrzebowanie na paliwo. O ile wynik 14,5 w mieście jest przerażający, to niewiele ponad 8 l/100 km w trasie jest już w zupełności do zaakceptowania. Ostatecznie średnia z testu wyniosła 9,5 l/100 km, co przy takich osiągach trzeba uznać za wynik bardziej niż zadowalający.

Dla kogo jest AMG A 35?

Mercedes-AMG A 35

Na pewno dla wszystkich, którzy chcą AMG, ale nie mogą sobie pozwolić na droższy model, lub po prostu nie chcą kupować większego auta. Najmniejszy samochód z Affalterbach daje zasmakować tego charakterystycznego stylu, w jaki Niemcy przygotowują swoje samochody. To też świetny wybór dla wszystkich, którzy w aucie szukają bardziej gadżetu i zabawki, niż czegoś praktycznego.

Tutaj dochodzimy do problemu. W teorii hot hatch nie powinien kazać wybierać. To samochód, który oferuje świetne osiągi, ale też taki, którym da się jeździć na co dzień. Tymczasem nawet inżynierowie AMG przyznają, że A 35 powstał, by w pierwszej kolejności dawać frajdę z jazdy. Więc to nie hot hatch, a świetne sportowe auto, które z jakiegoś powodu wygląda jak hatchback. W tej kategorii trzeba przyznać, że nie ma sobie równych.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • niebanalny wygląd
  • precyzyjny układ kierowniczy
  • spory zapas mocy
  • duże możliwości konfiguracyjne
  • nowoczesny system MBUX

Minusy:

  • na co dzień może być męczący
  • dźwięk silnika na postoju
  • cena

Obserwuj nas na Instagramie:

Mercedes-AMG A 35 (2019) – dane techniczne

Mercedes-AMG A 35 (2019)

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R4   
Rodzaj paliwa: Benzyna  
Ustawienie: Poprzecznie  
Rozrząd: DOHC 16V  
Objętość skokowa: 1991 cm³  
Moc maksymalna: 306 KM przy 5800 rpm  
Moment maksymalny: 400 Nm  
Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna  
Typ napędu: Na cztery koła  
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane  
Hamulce tylne: Tarczowe  
Zawieszenie przednie: Kolumna McPhersona  
Zawieszenie tylne: Wielowahaczowe  
Średnica zawracania: b.d.  
Koła, ogumienie przednie: 235/35 R19  
Ko≥a, ogumienie tylne: 235/35 R19  

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: hatchback  
Liczba drzwi: 4  
Masa własna: 1480 kg  
Ładowność: 575 kg  
Długość: 4419 mm  
Szerokość: 1796 mm  
Wysokość: 1440 mm  
Rozstaw osi: 2729 mm  
Pojemność zbiornika paliwa: 51 l  
Pojemność bagażnika: 370 l  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 4,7 s  
Prędkość maksymalna: 250 km/h  
Zużycie paliwa (miasto): 9,3 l/100 km 14,5 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 6,1 l/100 km 8,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 7,3 l/100 km 9,5 l/100 km
Emisja CO2: 167 g/km  
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek  
Cena:
Cena egzemplarza testowego: ok. 270 000 zł  
Wersja silnikowa od: 189 900 zł  
Mercedes-Benz Klasy A od: 97 600 zł  
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Jeep Renegade Trailhawk wjedzie w teren, ale w mieście nie czuje się tak pewnie DS 3 Cafe Racer: próbuje ukrywać wiek, ale w ogóle nie musi tego robić Mazda MX-5 30th Anniversary. Wyjątkowe auto na okrągłą rocznicę Test Nissana Micry: po liftingu i z automatem jeszcze przyjemniejszy Test Mercedesa Klasy B 220 4MATIC. Minivan, z którym możesz porozmawiać BMW 330i: samo cofa i parkuje, a do tego ciągle się świetnie prowadzi Techniczne poprawki w gamie Audi A4. Większy nacisk na oszczędność i diesle Nowa Mazda CX-30 wyjeżdża na drogi. Tego auta brakowało Japończykom Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel Test Infiniti Q50S: jeden przycisk zmienia wszystko Nowy Ford Focus ST - fabryka radości Rajdowy Jaguar F-Type, czyli sztuka taplania się w błocie Z Gdańska do Warszawy na jednym ładowaniu, czyli Jaguar I-Pace w trasie Zobacz, jak jeździ elektryczny Jaguar I-Pace. Reakcje pasażerów mówią wszystko Skoda Superb Scout: pierwsza jazda nową wersją modelu po face liftingu Nissan Qashqai z nowym dieslem 1.7 dCi. Silnik jest rewelacyjny Lexus UX – ile procent SUV-a w kompakcie i na odwrót? Jeep Grand Cherokee Trackhawk i Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. (Krótkie) porównanie na torze Modlin Zamiast Singera? Za kierownicą Jaguara E-Type FHC od CKL Developments Pierwsza jazda Porsche 911 Cabrioletem: wersja 992, poprawiona Pierwsza jazda Audi SQ8 TDI: sprintem przez Pireneje Ford Transit Nugget dołącza do grona kompaktowych kamperów. To świetne auto do zwiedzania Renault Clio piątej generacji w pierwszym teście. Słowo klucz to dojrzałość Test na torze Audi R8 Performance: bestia, którą łatwo oswoić

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes-AMG A 35: wygląda jak hot hatch, ale to prawdziwe auto sportowe Maserati Levante Trofeo - test potężnego super SUV-a Nowe BMW Z4 sDrive 30i: ma wszystko czego wymagasz od rasowego roadstera Test DS7 Crossback PureTech 225. Jest charakterystyczny, ale do premium mu daleko Test Range Rovera Evoque. Dalej będzie sprzedawał się świetnie, chociażby z racji wyglądu Kia Proceed GT: test na torze wyścigowym i trasie liczącej 1500 km Mercedes Klasy E 300 de łączy silnik Diesla z motorem elektrycznym. Całkiem skutecznie, ale trochę za drogo Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid: pierwsza jazda hybrydowym superSUV-em Przez Bawarię na BMW F 850 GS Mini Clubman John Cooper Works – ekstremalnie mocny i do bólu brytyjski Test: Range Rover Sport P400e - 400 zielonych koni