Jeep Renegade Trailhawk wjedzie w teren, ale w mieście nie czuje się tak pewnie

Wygląda stylowo, ma przestronne, funkcjonalne wnętrze i rozsądną cenę. Na pierwszy rzut oka Jeep Renegade to jeden z najlepszych wyborów w klasie. Tak też myślałem, dopóki się nim nie przejechałem. Wtedy okazało się, że sprawa nie jest taka prosta.

Jeep Renegade Trailhawk różni się od zwykłej wersji wyglądem

Jeep Renegade Trailhawk różni się od zwykłej wersji wyglądem (Fot. Michał Zieliński)

Ten artykuł ma 2 strony:

Jeep Renegade Trailhawk (2019) - test

Zacznijmy od podstaw. Na rynku są dostępne dwa Jeepy Renegade'y. Pierwszy to ten, którego znacie z ulic. Może mieć napęd na przód lub na cztery koła, a pod maską silnik benzynowy lub wysokoprężny. To po prostu crossover. Drugi to wersja przygotowana dla fanów offroadu. Takich, którzy słysząc "jeep" nie widzą modnej knajpki na warszawskim Powiślu, tylko teren, błoto i konieczność użycia wyciągarki. To Renegade Trailhawk. Ten, którego widzicie na zdjęciach. Przy czym ja jestem osobą, dla której powstał Renegade w wersji crossover.

Jeep Renegade Limited 2.0 Multijet (140 KM) AWD — test, opinia, spalanie, cena

Jeep to marka legenda, tak jak Wrangler jest jedną z najbardziej legendarnych terenówek świata. Do grona legend spokojnie można dopisać modele Cherokee…

Nie lubię się taplać w błocie. Nie widzę frajdy w wyciąganiu zakopanego auta po to, by chwilę później znowu utknąć w jakiejś dziurze. Lubię, gdy jest wygodnie. Prawdopodobnie dlatego po pierwszej przejażdżce poprzednim Jeepem Wranglerem powiedziałem "nigdy więcej". Bałem się, że wrażenia z jazdy najbardziej terenowym Renegade'em będą podobne. I faktycznie, w wielu kwestiach Trailhawk przypominał Wranglera, ale tego nowego. A ten już przypadł mi do gustu.

Co my tu mamy?

Bardzo łatwo rozpoznać, czy spotkany Renegade to terenowy Trailhawk. Z daleka wyróżnia się chociażby zmodyfikowanym przednim zderzakiem. Mój egzemplarz miał też charakterystyczny, żółty kolor niedostępny dla innych odmian oraz liczne emblematy przypominające, że to nie jest zwykły crossover. Do tego terenowe opony, zaciski hamulcowe sygnowane logo Mopar i prześwit zwiększony do 210 mm. To szczegóły, które fani Jeepa wyłapią od razu.

Jeep Renegade Trailhawk

Nie będą mieli też problemów z rozpoznaniem wersji po liftingu, który przeprowadzono w 2018 roku. Wtedy zmienił się przedni pas auta, a Renegade dostał reflektory LED, diody zawitały też do tylnych świateł. Zmiany też zaszły we wnętrzu. Inżynierowie wygospodarowali więcej miejsca na butelki, pojawił się też nowy system multimedialny, do którego jeszcze wrócę. Z kolei wersja Trailhawk wyróżnia się specjalną tapicerką i czerwonymi akcentami, jak np. obwoluty kratek wentylacyjnych.

Zobacz również: Ford Transit Custom Nugget Plus - przez weekend byłem królem kempingu

Pod maską terenowego Renegade'a znajduje się 2-litrowy silnik diesla rozwijający 170 KM. Moc trafia oczywiście na wszystkie koła za pomocą napędu Active Drive Low. Motor sprzężono z 9-biegową, automatyczną skrzynią biegów. Trailhawk jest dostępny też ze 140-konnym dieslem. Jeśli chcesz inną jednostkę, trzeba wybrać któryś z mniej terenowych wariantów.

Tyle teorii, czas na praktykę

Pierwsze co zaskoczyło mnie po zajęciu miejsca za kierownicą to nietypowa pozycja. Siedzi się wysoko, czego można spodziewać się po terenówce. Renegade zaskoczył mnie jednak ilością miejsca nad głową. Początkowo czułem się wręcz niekomfortowo, lecz szybko udało się do tego przywyknąć. Materiały we wnętrzu są poprawne, a na jakość poskładania trudno narzekać. Nic nie trzeszczało, nic nie skrzypiało.

Praktyczność i mnóstwo miejsca to motyw przewodni wnętrza Renegade'a. Również na tylnej kanapie nie można narzekać na brak przestrzeni, a bagażnik – choć nie jest największy w klasie – jest zaskakująco ustawny. To stawia małego jeepa w peletonie najbardziej użytecznych crossoverów na rynku. Nic dziwnego, że auto cieszy się taką popularnością.

Zastrzeżeń nie można mieć też do ergonomii. Podczas, gdy wszyscy idą w kierunku ekranów dotykowych, Jeep podchodzi do tego trendu z umiarem. Za kierownicą znajdują się analogowe zegary pomiędzy które wkomponowano duży wyświetlacz. Z kolei pod umieszczonym centralnie dużym, dotykowym panelem znalazły się klasyczne pokrętła i przyciski do obsługi klimatyzacji.

System multimedialny w Jeepie Renegade Trailhawk

Sam system multimedialny wymaga przyzwyczajenia. Na początku stwierdziłem, że to najmniej logiczny interfejs świata, lecz jego utworem popisowym jest możliwość personalizacji. Wszystkie ikony można przesuwać i układać tak, by mieć szybki dostęp do ulubionych funkcji. Dzięki temu dostajemy system skrojony pod nasze potrzeby. A jeżeli to nie pasuje, zawsze można podłączyć smartfona przez Apple CarPlay czy Android Auto.

Trailhawk na co dzień jest męczący

Dotychczas Renegade mnie pozytywnie zaskakiwał, lecz nie można było tego powiedzieć o jeździe tym samochodem. Znajdujący się pod maską 170-konny diesel jest mocny tylko na papierze. Auto nie oferuje takiej dynamiki, jakiej można by się po nim spodziewać, a sam silnik pracuje głośno. Z drugiej strony, może to lepiej, bo crossover wcale nie prowadzi się tak dobrze.

Jeep Renegade Trailhawk

Układowi kierowniczemu brakuje precyzji, a zawieszenie jest – jak na mój gust – zbyt miękkie. Domyślam się, że taka charakterystyka sprawdzi się w terenie, ale przy jeździe na co dzień jest zwyczajnie męcząca. Nie pomagają też przewrażliwione czujniki parkowania, które wyją, gdy zobaczą najmniejszy krawężnik. Nie muszę przypominać, że dla Trailhawka nawet większa przeszkoda nie jest problemem.

Sposób, w jaki jeździ się Renegade'em w tej wersji bardzo przypominał mi nowego Wranglera. Ma na pokładzie mnóstwo nowoczesnych rozwiązań, nie przejmuje się dziurami i wybojami, ale jednocześnie można zapomnieć o gwałtownych manewrach czy przyciskaniu gazu na zakrętach. Jest tylko jeden problem. O ile we Wranglerze można to wybaczyć, bo jedzie się wielkim, klasycznym jeepem, to Renegade jest autem, które codziennie widuje się na drodze.

Na plus należy zaliczyć zużycie paliwa. Wyniki uzyskane podczas testu były zbliżone do tych podawanych przez producenta. Wyjeżdżając za miasto bez problemu udało mi się osiągnąć 6,6 l/100 km jadąc drogami podmiejskimi. Z kolei jeżdżąc po Warszawie samochód pokazywał zużycia paliwa na poziomie nieznacznie przekraczającym 8 l/100 km. Jak na klockowatego crossovera z napędem na cztery koła i 170-konnym silnikiem – bardzo dobrze.

Jeep Renegade Trailhawk

Renegade tak, ale nie w tej wersji

Moim największym zastrzeżeniem do Trailhawka jest jednak cena. Za ten samochód trzeba zapłacić przynajmniej 170 tys. zł, co sprawia, że zbliża się niebezpiecznie blisko Wranglera, którego tak bardzo udaje. To również o około 100 tys. zł więcej niż cena "zwykłego" Renegade'a. Dlatego uważam, ze ten drugi będzie zdecydowanie lepszym wyborem.

Podobnie jak Trailhawk, będzie miał praktyczne wnętrze i fantastycznie wyglądające nadwozie. Będzie mieć ten sam zaskakująco dobry system multimedialny, ale będzie tańszy i może występować z benzynowymi silnikami oraz manualną skrzynią biegów. Natomiast jeżeli szukacie czegoś naprawdę wyjątkowego, to proponuję poszukać poprzedniego Wranglera lub dozbierać do nowego.

Obserwuj nas na Instagramie:

Ogólna ocena7z 10

Plusy:

  • niepowtarzalny wygląd
  • przestronne i ustawne wnętrze
  • przemyślany system multimedialny
  • oszczędny silnik Diesla

Minusy:

  • wysoka cena
  • mało przyjemny w jeździe na co dzień
  • silnik nie jest dynamiczny
  • nieprecyzyjny układ kierowniczy

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi - przepis na sukces? [test autokult.pl] Test: Suzuki Swift Sport Hybrid – samuraj, który poległ w walce z normami Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo 4WD CVT: dość konserwatywnych samochodów! Maserati Levante - sprawdzamy, co włoski SUV potrafi na ośnieżonych drogach Skoda Superb 2,0 TSI 280 KM Laurin & Klement: czy to już limuzyna? Nowy Opel Corsa. Niemiecko-francuski mariaż w najmniejszym wydaniu Citroën DS4 1,6 THP 200 Sport Chic - lubię to! [test autokult.pl] Audi A4 Avant 2,0 TDI Multitronic - stateczny jegomość [pierwsza jazda autokult.pl] Ford Focus 1,0 EcoBoost Trend - ekologia na poziomie zaawansowanym [test autokult.pl] Vlog test: Volvo XC40 T5 plug-in - ile zużywa paliwa naprawdę i czy to się opłaca? BMW 535d xDrive Gran Turismo - sztuka współczesna [test autokult.pl] Test długodystansowy: sprawdzamy systemy bezpieczeństwa Škody Scali

Popularne w tym tygodniu:

Pierwsza jazda: VW ID.4 to mistrz argumentów. Coraz trudniej nie wybrać elektryka Test: Mercedes-Benz 240 TD (S123) – świat zwolnił na blisko pół miliona kilometrów Test: Lexus LS 500h to odwrotność nowego Mercedesa Klasy S. Dla niektórych to duża zaleta Test: Renault Megane R.S. po liftingu - Francuzi wciąż udowadniają, że potrafią robić emocjonujące hot-hatche Test: hybrydowa Toyota Yaris zimą. Sprawdziłem, czy w tych warunkach ma słabe punkty Pierwsza jazda: Škoda Enyaq iV to znak, że koniec świata jest bliski. Po nim przyjdzie inny, lepszy Test: Dacia Sandero TCe 100 LPG - przy cenie ok. 50 tys. zł jest nie do pobicia Test wideo: Škoda Enyaq iV – elektryk na miarę polskich możliwości? Vlog: Sprawdzam, co kryje się za drzwiami Rolls-Royce'a Ghost EWB za blisko 3 mln zł Test: Mazda CX-5 w wydaniu na 2021 rok - małymi krokami do przodu Pierwsza jazda: Ford Kuga FHEV AWD - nowy gracz, który może zmienić rozkład sił wśród hybrydowych SUV-ów Test wideo: Citroën ë-C4 - wreszcie jest bez sensu!