Test na torze Audi R8 Performance: bestia, którą łatwo oswoić

620 koni mechanicznych z silnika umieszczonego za plecami kierowcy trafia na cztery koła potężnego auta sportowego. Początkowo to rycząca i sapiąca bestia, z czasem zmienia się w łagodnego baranka. Wystarczy ją trochę poznać. Nie sądziłem, że prowadzenie Audi R8 będzie tak proste.

Audi R8 jest stworzone do jazdy po torze i... po zwykłych drogach. Jak na supersamochód, to bardzo ważne.

Audi R8 jest stworzone do jazdy po torze i... po zwykłych drogach. Jak na supersamochód, to bardzo ważne. (fot. mat. prasowe)

Audi R8 Performance — pierwsza jazda, opinia

W ramach programu Audi Driving Experience miałem okazję pojeździć po torze Silesia Ring najszybszym i najmocniejszym autem produkcyjnym niemieckiej marki.

Audi R8 Performance ma umieszczony za plecami kierowcy i pasażera silnik V10 o mocy 620 KM. Maksimum momentu to 580 Nm. Siedmiobiegowy automat z dwoma sprzęgłami przenosi to wszystko na cztery koła w zmiennych proporcjach. W zależności od ustawień, trybu jazdy czy poziomu przyczepności, na jedną z osi raz trafia więcej, raz mniej mocy, ale zawsze tył ma przewagę.

Audi R8 Performance

Po uruchomieniu silnika nie sposób nie poczuć respektu do tej maszyny. Jeśli nie liczyć absurdalnego Jeepa Grand Cherokee Trackhawk, to Audi R8 jest najmocniejszym autem jakie prowadziłem, a już z całą pewnością najszybszym. Jednak to co sprawia, że mam wątpliwości co do własnych umiejętności, to fakt, iż dla mnie pozostaje najmocniejszym samochodem z silnikiem gdzie indziej niż z przodu.

W przeciwieństwie do niemal równie mocnego Porsche 911 Turbo S, tu można odnieść wrażenie, że to samochód dominuje nad kierowcą. Jest bardzo głośny, niezbyt wygodnie się w nim siedzi, a do tego otacza i przytłacza. W R8 nie tyle się siedzi, co się do niego wpada i w nim tkwi.

Audi R8 Performance

Ruszam

Na razie spokojnie, by rozgrzać napęd. Przekładnia jest ciepła, ale warto to zrobić dodatkowo przed każdą jazdą po torze. Dwusprzęgłowy S tronic nie pracuje tak miękko jak przekładnia tiptronic w innych modelach Audi. Jest bardziej brutalny, ale i tak komfortowy.

Zobacz również: Premiera Audi A6 w Genewie. Nowa odsłona popularnego w Polsce modelu

Podczas rozgrzewki R8 daje jasno znać, ze można nim jeździć na co dzień. Nie jest nadmiernie głośny, a przekładnia trzyma obroty nisko, poniżej 1500 obr./min. Po kilku przeciętnie szybkich okrążeniach zapoznawczych już mniej więcej wiem, jaka jest dobra linia toru.

Audi R8 (2000) [historia motorsportu]

Dzięki modelowi R8 niemiecka firma Audi rozpoczęła erę swojej dominacji w 24-godzinnym maratonie w Le Mans. Sukces R8 był poprzedzony starannymi…

Przyszedł czas na szybszą jazdę

W przeciwieństwie do współczesnych silników z doładowaniem, wolnossące V10 oddaje moc adekwatnie do obrotów. To dobrze, bo na wyjściu z zakrętu nie próbuje wyrwać się z trzewi konstrukcji R8. Po przekroczeniu ok. 3000 obr./min to już petarda. Obrotomierz szybko wskakuje na poziom 8000 obr./min.

Audi R8 Performance

Przyspieszenie do setki trwa 3,1 s, ale sposobu w jaki R8 przyspiesza nie da się opisać liczbami. Robi to zupełnie inaczej niż subiektywnie szybsze na prostej RS 6 czy BMW M5, które ma o 5 KM więcej z pakietem Competition. W tych superlimuzynach działa turbo i efekt katapulty jest odczuwany cały czas. W R8 jak w wyścigówce, wszystko się rozkręca płynnie, co nie oznacza, że powoli. Tak ma być.

Na wyjściu z zakrętu samochód nie szarżuje, nie ma tendencji do ucieczki. Jest posłuszny i neutralny. Lekko podsterowny na ciaśniejszych łukach, ale dodanie gazu zmienia zachowanie w kierunku neutralności. O dziwo, nie zarzuca dziko tyłem, jak się trochę tego obawiałem.

Układ kierowniczy jest fenomenalny. Opcjonalnie dynamiczny, o zmiennym przełożeniu. Jak rzadko mówię o tym mechanizmie, bo nie jest dla mnie aż tak ważny, tak w przypadku R8 da się poczuć jak znakomicie pracuje. Również hamulce o świetnym czuciu. Wydają się tak dobre, że mogłoby nie być ABS i bym sobie bez problemu poradził. To pewnie tylko złudzenie, ale ciekawe.

Audi R8 Performance

Płynne oddawanie brutalnej mocy połączone z ciężkim silnikiem umieszczonym pośrodku daje efekt samochodu wyścigowego, jak zresztą w grudniu pisał Szymon Jasina, który miał okazje przetestować te sama wersje na torze Ascari w południowej Hiszpanii.

Audi R8 upodabnia się do samochodu wyścigowego. Nie tylko z wyglądu

Audi R8 przeszło lifting, po którym samochód wygląda agresywniej i bardziej upodabnia się do wersji startującej w wyścigach. Zmienił się nie tylko…

Jednocześnie jest niesamowicie grzeczny i cytując kolegę: "Nie jest to model, który chce odgryźć głowę, nawet w trybie sportowym na tor, nawet po błędzie, poklepie po ramieniu, pozwoli się opanować szybką kontrą i pojedzie dalej z prędkością, z jaką nie odważyłbym się wieloma innymi samochodami".

W pełni się z tą opinią zgadzam. Audi wykonało świetną robotę tworząc supersamochód bezpieczny i łatwy w prowadzeniu. Budzący zaufanie, a nie lęk. Nadający się dla każdego, niekoniecznie wytrawnego szofera. Choć i tak warto skorzystać z kilku lekcji, takich jak podczas Audi Driving Experience, czy to na torze Silesia Ring czy pod okiem innych instruktorów na równie szybkim obiekcie.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Opel Zafira wkroczył w nowy segment. Dalej jest propozycją dla dużych rodzin Volkswagen Passat po liftingu. Niemcy stawiają na komfort i technologię Test: Toyota Camry jest sensacyjnie oszczędna. Poza tym poprawna Nowy Mercedes GLS: naszpikowana gadżetami alternatywa dla limuzyny Nowa Toyota Corolla Hathback Hybrid jest świetna, ale nie dla każdego Rozkład emisji spalin hybrydy w trasie, czyli dlaczego Lexus RX450hL ma sens Test BMW M2 Competition. Takiego auta dawno nie było i długo, długo nie będzie Nowa Toyota Supra z bliska. Jeden z najważniejszych powrotów ostatnich lat Kia Proceed 1.4 T-GDI: gran turismo za rozsądną cenę Peugeot 508 zadomawia się na rynku. Sprawdzam, co warto do niego zamówić Jedyny taki pick-up na świecie. Škoda Mountiaq to dzieło studentów, które pozostanie unikatem Mercedes GLC po liftingu ma więcej gadżetów, ale zachowuje to, za co docenili go klienci Mitsubishi ASX po liftingu niedługo na drogach. Mocniejszy silnik, ogólny przepis bez zmian Ostatni test 991: za kierownicą Porsche 911 Carrery T Volvo V60 kontra Mercedes Klasy C i Audi A4. Porównanie najlepszych kombi klasy średniej niższej Test Alpine A110 Pure. Kosztuje tyle co bazowe Porsche, ale to auto dla zupełnie innych klientów Mercedes-Benz GLE 450 daje nienaturalny komfort jazdy. Jego silnik to "złoto" Toyota Corolla na dystansie 2000 km. Ile benzyny zużywa nowy sedan z napędem hybrydowym? Ford Grand Tourneo Connect może być alternatywą dla minivana. Trzeba tylko pamiętać o kilku ograniczeniach Pierwsza jazda Mercedesem EQC: komfort na prąd Wiem jak jeździ nowy Opel Corsa. Pod tym względem jest fantastyczny Tesla Model 3 przekonała mnie, że istnieje miłość od pierwszego jeżdżenia Jeździłem nową Toyotą Suprą. Spełnia wszystkie oczekiwania, ale prawdziwy potencjał odkryją tunerzy Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D: świetnie dopasowana do potrzeb

Popularne w tym tygodniu:

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel Rajdowy Jaguar F-Type, czyli sztuka taplania się w błocie Nowa Mazda CX-30 wyjeżdża na drogi. Tego auta brakowało Japończykom Nowy Ford Focus ST - fabryka radości Z Gdańska do Warszawy na jednym ładowaniu, czyli Jaguar I-Pace w trasie Mazda MX-5 30th Anniversary. Wyjątkowe auto na okrągłą rocznicę Skoda Superb Scout: pierwsza jazda nową wersją modelu po face liftingu Zobacz, jak jeździ elektryczny Jaguar I-Pace. Reakcje pasażerów mówią wszystko Techniczne poprawki w gamie Audi A4. Większy nacisk na oszczędność i diesle BMW 330i: samo cofa i parkuje, a do tego ciągle się świetnie prowadzi Jeep Renegade Trailhawk wjedzie w teren, ale w mieście nie czuje się tak pewnie DS 3 Cafe Racer: próbuje ukrywać wiek, ale w ogóle nie musi tego robić