Opel Zafira Life (2019)

Opel Zafira Life (2019) (fot. Mateusz Lubczański)

Opel Zafira wkroczył w nowy segment. Dalej jest propozycją dla dużych rodzin

To nie pomyłka – nowy Opel Zafira nie jest już minivanem, a wyewoluował do pełnowymiarowego vana mieszczącego nawet 9 osób. Nie jest to jednak zupełna nowość – Zafirę pod inną nazwą znamy już od około 3 lat.

Sytuacja na rynku minivanów nie wygląda rewelacyjnie – przyszłość Volkswagena Sharana wisi na włosku, Ford reprezentowany przez C-Maxa już wycofał się z segmentu, nie zobaczymy też "krótkiego" Citroena C4.

Klienci – co jest oczywiste po spojrzeniu na drogi – przesiedli się do SUV-ów. Ale z tego minivanowego kawałka tortu korzystają też duże vany, mieszczące nawet 9 osób, doskonale spełniające potrzeby większych rodzin. Nic więc dziwnego, że Zafira (teraz z dopiskiem Life) musiała ewoluować.

Opel Zafira (2019)

I zrobiła to w najlepszym momencie, bo już po przejęciu Opla przez francuską Grupę PSA. Zamiast więc tworzyć nowe auto na własną rękę, Opel wykorzystał doświadczenie Peugeota i Citroena (jak i Toyoty), które razem przygotowały konstrukcję znaną jako Toyota ProAce, Peugeot Traveller i Citroen SpaceTourer. Do tego grona dołącza Opel Zafira Life.

To, co ma wyróżnić niemieckie auto, jest obecność napędu 4×4. Niemcy nie mogą gruntownie zmienić konstrukcji auta, które produkowane jest od 3 lat. Jednak to właśnie Grupa PSA eksperymentowała z tym rodzajem napędu, podnosząc zainteresowanie autem, co rusz prezentując rozmaite koncepty gotowe do wyjazdu w teren.

Opel Zafira z napędem 4x4

No właśnie – koncepty. Opel ma już to rozwiązanie u siebie i odpowiadają za niego specjaliści z firmy Dangel. Dodatkowo, do 2021 roku, w ofercie ma pojawić się w pełni elektryczna wersja tego auta. To nie tylko sposób na obniżenie emisji CO2 floty (za której przekroczenie trzeba będzie sporo zapłacić), ale i trafienie do dość specyficznego klienta – hoteli (shuttle) i klientów biznesowych.

Na szczęście Zafira Life będzie również oferowana z jednostkami diesla. Zaczynamy od silników o pojemności 1.5 litra i mocy 102 oraz 120 koni mechanicznych. Ponadto w gamie znajdą się dwulitrowe jednostki o mocy 150 i 177 koni. Jeździłem autem z bazowym silnikiem 2.0 i przekładnią manualną. To całkiem niezły kompromis (jeśli jeździmy całą rodziną 2+2 z bagażami) pomiędzy spalaniem a osiągami. W mieszanych warunkach auto zużywało średnio 7.7 litra oleju napędowego na sto kilometrów.

Zobacz również: Niemieckie pochodzenie i ekscytacja za kółkiem. Opel odważnie promuje GT X Experimental

Trudno jednak szukać zdumiewających różnic pomiędzy modelem oferowanym przez Opla, a egzemplarzami w salonach Toyoty, Citroena czy Peugeota. Zafira również ma w zanadrzu trzy długości nadwozia (4,60, 4,95 i 5,30 m), z czego każdy z nich pomieści 9 osób. Tak jak u bliźniaków można zdecydować się na zastąpienie środkowego rzędu dwoma fotelami obrotowymi z lotniczymi stolikami. To całkiem niezła opcja pozwalająca na pracę – kilka lat temu relacjonowałem z takiego biura targi w Genewie.

Opcjonalnie mogą znaleźć się tu dwa indywidualne fotele

Przyznać jednak trzeba, że poruszanie się Zafirą w takim wydaniu, gdy jest ona pełnoprawnym busem, a nie minivanem, ułatwia życie. Siedzimy wysoko, mamy więc doskonałą widoczność. Pudełkowaty kształt ułatwia parkowanie, a krótkie zwisy (przynajmniej w "średniej" wersji nadwozia czynią manewrowanie naprawdę łatwymi. Trochę szkoda jednak sylwetki klasycznej Zafiry, która swego czasu była oferowana nawet w wersji OPC.

Opel Zafira Life (2019)

Prawdziwa walka będzie więc trwała pomiędzy dilerami, którzy będą zmuszeni ciąć ceny. Zafira Life kosztuje od 134 750 zł (1.5 102 KM, manualna przekładnia, krótkie nadwozie) podczas gdy Citroen SpaceTourer startuje od bardzo, bardzo podobnej kwoty.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: Hyundai Kona Hybrid – hybryda dla osób, które nie chcą się wyróżniać Škoda Superb 2,0 TSI Laurin&Klement - super w B-klasie [test autokult.pl] Test Audi Q7 e-tron: do zakupu nawet ponad 80 tysięcy zł w prezencie Peugeot 508 1,6 THP Active - test, opinia, spalanie, cena Renault Zoe Zen - test [cześć 1] Kia Picanto z Kia Platinum Cup. Test najważniejszego auta wyścigowego w Polsce Mercedes-Benz CLS 400d 4MATIC Coupé: bardzo szybka limuzyna, która pali tyle, co miejskie autko Volkswagen Caravelle 2.0 TDI Comfortline (150 KM) - test, opinia, spalanie, cena Volvo XC60 D3 2.4D AWD Ocean Race – ocean spokoju [test autokult.pl] Test: Polski Fiat 126p vs. współczesny 20-latek, czyli bitwa na pasy i linki Abarth 500 esseesse & Fiat 500 1,2 Sport w trasie [test autokult.pl] Ford Grand C-Max (2015) 2.0 TDCI 150 Titanium - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Porównanie: Mercedes-AMG GT 4-door Coupé 63 S kontra Porsche Panamera Turbo S na Torze Modlin – królowie toru, królowie życia Test: Audi 100 z 1991 r. w sentymentalnej podróży do Słomczyna Biję własny rekord spalania. Ile można wycisnąć z 2.0 TDI w Audi A3? Test: Lamborghini Sián FKP 37 z klocków lego: 50 odcieni zielonego Test: Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo - wystarczająco dobrze, to czasem doskonale Test: Cupra Formentor – rewolucji nie będzie, ale przyjemności też nie zabraknie Test: Mercedes-AMG GLE 53 Coupe - takie powinno być BMW X6! Toyota GR Yaris - pierwsza jazda samochodem zbudowanym przez Tommiego Mäkinena Test: BMW 118i kontra Audi A3 35 TDI - kompakty się biją, korzysta klient Porównanie: Audi RS 7 kontra BMW M8 Gran Coupe na Torze Modlin Test: Mazda MX-5 RF 100th Anniversary, czyli co wspólnego z Polską ma kultowy roadster z Japonii Test vlog: Lexus NX 300h jest siódmy rok na rynku, a jego popularność tylko rośnie. Próbuję to zrozumieć