Opel Zafira Life (2019)

Opel Zafira Life (2019) (fot. Mateusz Lubczański)

Opel Zafira wkroczył w nowy segment. Dalej jest propozycją dla dużych rodzin

To nie pomyłka – nowy Opel Zafira nie jest już minivanem, a wyewoluował do pełnowymiarowego vana mieszczącego nawet 9 osób. Nie jest to jednak zupełna nowość – Zafirę pod inną nazwą znamy już od około 3 lat.

Sytuacja na rynku minivanów nie wygląda rewelacyjnie – przyszłość Volkswagena Sharana wisi na włosku, Ford reprezentowany przez C-Maxa już wycofał się z segmentu, nie zobaczymy też "krótkiego" Citroena C4.

Klienci – co jest oczywiste po spojrzeniu na drogi – przesiedli się do SUV-ów. Ale z tego minivanowego kawałka tortu korzystają też duże vany, mieszczące nawet 9 osób, doskonale spełniające potrzeby większych rodzin. Nic więc dziwnego, że Zafira (teraz z dopiskiem Life) musiała ewoluować.

Opel Zafira (2019)

I zrobiła to w najlepszym momencie, bo już po przejęciu Opla przez francuską Grupę PSA. Zamiast więc tworzyć nowe auto na własną rękę, Opel wykorzystał doświadczenie Peugeota i Citroena (jak i Toyoty), które razem przygotowały konstrukcję znaną jako Toyota ProAce, Peugeot Traveller i Citroen SpaceTourer. Do tego grona dołącza Opel Zafira Life.

To, co ma wyróżnić niemieckie auto, jest obecność napędu 4×4. Niemcy nie mogą gruntownie zmienić konstrukcji auta, które produkowane jest od 3 lat. Jednak to właśnie Grupa PSA eksperymentowała z tym rodzajem napędu, podnosząc zainteresowanie autem, co rusz prezentując rozmaite koncepty gotowe do wyjazdu w teren.

Opel Zafira z napędem 4x4

No właśnie – koncepty. Opel ma już to rozwiązanie u siebie i odpowiadają za niego specjaliści z firmy Dangel. Dodatkowo, do 2021 roku, w ofercie ma pojawić się w pełni elektryczna wersja tego auta. To nie tylko sposób na obniżenie emisji CO2 floty (za której przekroczenie trzeba będzie sporo zapłacić), ale i trafienie do dość specyficznego klienta – hoteli (shuttle) i klientów biznesowych.

Na szczęście Zafira Life będzie również oferowana z jednostkami diesla. Zaczynamy od silników o pojemności 1.5 litra i mocy 102 oraz 120 koni mechanicznych. Ponadto w gamie znajdą się dwulitrowe jednostki o mocy 150 i 177 koni. Jeździłem autem z bazowym silnikiem 2.0 i przekładnią manualną. To całkiem niezły kompromis (jeśli jeździmy całą rodziną 2+2 z bagażami) pomiędzy spalaniem a osiągami. W mieszanych warunkach auto zużywało średnio 7.7 litra oleju napędowego na sto kilometrów.

Trudno jednak szukać zdumiewających różnic pomiędzy modelem oferowanym przez Opla, a egzemplarzami w salonach Toyoty, Citroena czy Peugeota. Zafira również ma w zanadrzu trzy długości nadwozia (4,60, 4,95 i 5,30 m), z czego każdy z nich pomieści 9 osób. Tak jak u bliźniaków można zdecydować się na zastąpienie środkowego rzędu dwoma fotelami obrotowymi z lotniczymi stolikami. To całkiem niezła opcja pozwalająca na pracę – kilka lat temu relacjonowałem z takiego biura targi w Genewie.

Opcjonalnie mogą znaleźć się tu dwa indywidualne fotele

Przyznać jednak trzeba, że poruszanie się Zafirą w takim wydaniu, gdy jest ona pełnoprawnym busem, a nie minivanem, ułatwia życie. Siedzimy wysoko, mamy więc doskonałą widoczność. Pudełkowaty kształt ułatwia parkowanie, a krótkie zwisy (przynajmniej w "średniej" wersji nadwozia czynią manewrowanie naprawdę łatwymi. Trochę szkoda jednak sylwetki klasycznej Zafiry, która swego czasu była oferowana nawet w wersji OPC.

Opel Zafira Life (2019)

Prawdziwa walka będzie więc trwała pomiędzy dilerami, którzy będą zmuszeni ciąć ceny. Zafira Life kosztuje od 134 750 zł (1.5 102 KM, manualna przekładnia, krótkie nadwozie) podczas gdy Citroen SpaceTourer startuje od bardzo, bardzo podobnej kwoty.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Samochód, do którego mówisz. Sprawdzamy asystenta w Mercedesie Klasy A Audi R8 V10 plus: połączenie dwóch światów na torze Nowy Hyundai Tucson – pierwsze wrażenia z jazdy przyszłym hitem wśród SUV-ów Dwa żywioły: Mini Countryman JCW w porównaniu z Volvo XC40 T5 BMW X6 M50d - test Nowa Honda CR-V (2015) 1.6 i-DTEC 160 AT9 - pierwsza jazda Nowe Megane GT - rozgrzewka u Renault Sport Mercedes-Maybach S600 - test, opinia, spalanie, cena Abarth 124 Spider to roadster idealny. Ma tylko jeden problem Ford Mondeo 2,0 EcoBoost Ghia - wzorowy popcar [test autokult.pl] Renault Mégane 5d 1,2 TCe 115 KM BOSE Edition2 - kompaktowy zawrót głowy [test autokult.pl] Pierwsza jazda: Opel Insignia Grand Sport po liftingu - po przodzie ją poznacie

Popularne w tym tygodniu:

Test: Dacia Logan pokazuje, że za ok. 50 tys. zł można kupić nowe, sensowne auto Pierwsza jazda Mazdą MX-5 Cup. Nowa polska seria najlepsza do rozpoczęcia przygody z wyścigami Test: Hyundai Kona hybrid - bycie eko nie zawsze jest tanie Test: Volkswagen Tiguan eHybrid – czy pogoń za "modą" przyniesie sukces? Test: Volvo V60 B4 Momentum Pro - nie będziesz się wstydzić Test: Citroën C5 Aircross Hybrid 225 – z trójki koncernowych braci najlepiej odnajduje się w swojej roli 5 mitów o elektrykach i Mercedes EQA, by się z nimi zmierzyć. Tu trzeba spojrzeć szerzej Recenzja Lego Creator Porsche 911: zbuduj sobie dzieło sztuki Pierwsza jazda: DS 9 - wchodzi do segmentu premium na własnych zasadach