Volkswagen Passat po liftingu. Niemcy stawiają na komfort i technologię

Passat to jeden z kultowych modeli europejskiego rynku. W piątym roku obecności na rynku ósmej generacji Volkswagen odświeżył swoją propozycję w segmencie D. Podniesiono wygodę podróżowania i zaprezentowano nowe rozwiązania.

Poliftingowy Passat to solidna propozycja w segmencie D

Poliftingowy Passat to solidna propozycja w segmencie D (Tomasz Budzik)

Nowy Volkswagen Passat (2019) - test, opinia

Dla nikogo nie jest chyba zaskoczeniem to, że lifting, który przeszedł Volkswagen Passat, jest ledwo zauważalny gołym okiem. Odświeżone auto najłatwiej rozpoznać po wyglądzie tylnych świateł. Zamiast poziomych diod LED zastosowano wzór znany z Touarega. Przy włączonych światłach mijania widoczny jest wzór ramion trójkąta rozwartego. Wzór zmienia się, jak gdyby obrócił się o 180 stopni, gdy kierowca włącza pedał hamulca.

Z przodu również zmienił się wzór świateł. Te do jazdy dziennej przypominają teraz poziomo ułożoną literę V. Klient może też zamówić opcjonalne, matrycowe LED-y, selektywnie doświetlające drogę dzięki 44 segmentom, z których składa się każdy z reflektorów.

We wnętrzu też nie ma rewolucji. Zamiast tradycyjnych zegarów opcjonalnie może pojawić się nowy Digital Cockpit z ekranem umożliwiającym wyświetlanie mapy nawigacji. Zmieniono układ przycisków na kierownicy i zniknęło z niej wykończenie błyszczące wykończenie, na którym z całą dosadnością odbijają się odciski palców. Ze szczytu deski rozdzielczej usunięto analogowy zegarek. Ten, w cyfrowej formie, znajduje się się na środkowym ekranie deski.

Więcej wygody

Wysiłki inżynierów Volkswagena, którzy pracowali nad liftingiem Passata, skoncentrowane były na tym, co nie rzuca się w oczy. Ich ambicją było technologiczne udoskonalenie auta i sprawienie, by było ono wygodniejsze — także podczas pokonywania dłuższych tras. Krokiem ku temu ostatniemu jest na przykład opcjonalny, elektrycznie sterowany fotel z regulowanym podparciem kręgosłupa na odcinku lędźwiowym.

Jest taki, jak się spodziewasz. Wygodny i pewny na drodze

Na dobre samopoczucie podróżnych wpływa bardzo dobre wyciszenie kabiny. O komfort zadbać może również opcjonalne adaptacyjne zawieszenie z szerokimi możliwościami wprowadzania własnych ustawień. Możliwość ustanawiania osobnego poziomu temperatury przez pasażerów kanapy jest tu jedynie dodatkiem.

Koncert techniki

W zmianach, które zastosowano przy liftingu Passata, ogromną rolę odegrały inżynieryjne nowinki. Samochód standardowo wyposażany jest w adaptacyjny tempomat i system utrzymywania pojazdu na właściwym pasie ruchu. Działają one aż do prędkości 210 km/h i to nie tylko na papierze. Sprawdzałem to na niemieckiej autostradzie. Adaptacyjny tempomat w autach z automatyczną skrzynią biegów może zatrzymać pojazd i samodzielnie ruszyć, To naprawdę przydatna pomoc.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Tym bardziej, że zestaw asystentów jest inteligentny. Adaptacyjny tempomat może samoczynnie dostosowywać prędkość do odczytywanych przez system wskazań znaków drogowych. Dodatkowo samochód szacuje kąt zakrętu, do którego się zbliża, i dostosowuje do niego prędkość tak, aby przy niewielkiej pomocy ze strony kierowcy system utrzymywania auta w pasie ruchu pokonywał trasę niemal sam.

Passat dostosowuje prędkość do łuku, ale zakręty pokonuje z zachowawczą prędkością

Nie należy jednak ufać systemowi w każdych okolicznościach. Układ odczytujący znaki czasem działa z opóźnieniem i jeszcze przez kilkaset metrów od wjechania w teren zabudowany sugeruje, że można jechać z prędkością 100 km/h. Na węższych drogach system utrzymania w pasie ruchu potrafi zaś zgubić kurs i od czasu do czasu pozwala samochodowi przekroczyć środkową linię drogi. Dzieje się tak w samochodach wielu marek i oznacza to, że jeszcze nie czas, by ufać technice w zupełności. A do tego właśnie zachęca kolejna nowość w Passacie.

Model ten jest pierwszym samochodem Volkswagena, w którym zastosowano pojemnościową kierownicę. W założeniu ma ona wykrywać to, że jest dotykana przez kierowcę i na tej podstawie domniemywać, że mimo włączenia aktywnych asystentów człowiek cały czas kontroluje jazdę. W praktyce nie wystarczy samo dotykanie wieńca. Najlepiej objąć kierownicę dłonią. W przeciwnym przypadku system po pewnym czasie wszczyna alarm, napominając kierowcę.

Paliwo i prąd

Aktualnie w polskiej ofercie odświeżonego Passata widnieją tylko dwa silniki — benzynowy i Diesla o pojemności 2.0 l. Pierwszy z nich występuje w odmianie o mocy 190 lub 272 KM, a drugi dysponuje mocą 190 lub 240 KM. W każdej z wersji są one sparowane z siedmiostopniową skrzynią DSG.

Passat sprawdzi się jako auto służbowe i rodzinne. Pomaga w tym przepastny bagażnik

Dla Passata przygotowano jednak również benzynowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM oraz 1.6 TDI o mocy 120 KM. Przewidziano także manualną przekładnię, jednak póki co takiego auta nie da się kupić w Polsce.

Oferty dopełnia Passat GTE. To hybryda plug-in, wykorzystująca silnik 1.4 TSI. Całkowita moc systemu wynosi 218 KM, a dzięki zwiększeniu pojemności baterii zasięg z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego uległ wydłużeniu do 56 km według cyklu WLTP, co jest odpowiednikiem 70 km w NEDC. Co ważne, w trybie wyłącznie elektrycznym można jechać aż do prędkości 130 km/h.

Passat to klasyk w segmencie D. Dzięki zmianom, które zaserwował mu Volkswagen, model ten wrócił do grona najciekawszych reprezentantów swojej klasy. W Polsce cennik nowego Passata rozpoczyna się kwotą 139 690 zł. Za te pieniądze otrzymujemy jednak samochód z przyzwoitym wyposażeniem, automatyczną skrzynią biegów i bez rzucających się w oczy wad.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: Toyota Camry jest sensacyjnie oszczędna. Poza tym poprawna Nowy Mercedes GLS: naszpikowana gadżetami alternatywa dla limuzyny Nowa Toyota Corolla Hathback Hybrid jest świetna, ale nie dla każdego Rozkład emisji spalin hybrydy w trasie, czyli dlaczego Lexus RX450hL ma sens Test BMW M2 Competition. Takiego auta dawno nie było i długo, długo nie będzie Nowa Toyota Supra z bliska. Jeden z najważniejszych powrotów ostatnich lat Kia Proceed 1.4 T-GDI: gran turismo za rozsądną cenę Peugeot 508 zadomawia się na rynku. Sprawdzam, co warto do niego zamówić Jedyny taki pick-up na świecie. Škoda Mountiaq to dzieło studentów, które pozostanie unikatem Mercedes GLC po liftingu ma więcej gadżetów, ale zachowuje to, za co docenili go klienci Mitsubishi ASX po liftingu niedługo na drogach. Mocniejszy silnik, ogólny przepis bez zmian Ostatni test 991: za kierownicą Porsche 911 Carrery T Volvo V60 kontra Mercedes Klasy C i Audi A4. Porównanie najlepszych kombi klasy średniej niższej Test Alpine A110 Pure. Kosztuje tyle co bazowe Porsche, ale to auto dla zupełnie innych klientów Mercedes-Benz GLE 450 daje nienaturalny komfort jazdy. Jego silnik to "złoto" Toyota Corolla na dystansie 2000 km. Ile benzyny zużywa nowy sedan z napędem hybrydowym? Ford Grand Tourneo Connect może być alternatywą dla minivana. Trzeba tylko pamiętać o kilku ograniczeniach Pierwsza jazda Mercedesem EQC: komfort na prąd Wiem jak jeździ nowy Opel Corsa. Pod tym względem jest fantastyczny Tesla Model 3 przekonała mnie, że istnieje miłość od pierwszego jeżdżenia Jeździłem nową Toyotą Suprą. Spełnia wszystkie oczekiwania, ale prawdziwy potencjał odkryją tunerzy Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D: świetnie dopasowana do potrzeb Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi: gdy dużo to wciąż za mało Wyższy poziom caravaningu. Volkswagen Grand California przekonał mnie do wypoczynku w trasie

Popularne w tym tygodniu:

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel Rajdowy Jaguar F-Type, czyli sztuka taplania się w błocie Nowa Mazda CX-30 wyjeżdża na drogi. Tego auta brakowało Japończykom Nowy Ford Focus ST - fabryka radości Z Gdańska do Warszawy na jednym ładowaniu, czyli Jaguar I-Pace w trasie Mazda MX-5 30th Anniversary. Wyjątkowe auto na okrągłą rocznicę Skoda Superb Scout: pierwsza jazda nową wersją modelu po face liftingu Zobacz, jak jeździ elektryczny Jaguar I-Pace. Reakcje pasażerów mówią wszystko Techniczne poprawki w gamie Audi A4. Większy nacisk na oszczędność i diesle BMW 330i: samo cofa i parkuje, a do tego ciągle się świetnie prowadzi Jeep Renegade Trailhawk wjedzie w teren, ale w mieście nie czuje się tak pewnie DS 3 Cafe Racer: próbuje ukrywać wiek, ale w ogóle nie musi tego robić