Wiem jak jeździ nowy Opel Corsa. Pod tym względem jest fantastyczny

Jeśli jesteś przekonany, że w segmencie B to Ford Fiesta jest najlepiej jeżdżącym samochodem, to masz rację. Niebawem się to jednak zmieni. Wraz z premierą nowego Opla Corsy. Pod tym względem jest lepszy niż można się spodziewać.

Podczas jazdy nowa Corsa pokazała pazur. Ciekaw jestem innych rzeczy, bo w zamaskowanym egzemplarzu nie można było nawet otworzyć tylnych drzwi.

Podczas jazdy nowa Corsa pokazała pazur. Ciekaw jestem innych rzeczy, bo w zamaskowanym egzemplarzu nie można było nawet otworzyć tylnych drzwi. (fot. Charle Magee)

Jazdy zakamuflowanym jeszcze, przedprodukcyjnym Oplem Corsą dały dość ciekawą formę. Na niemieckich drogach podróżowaliśmy za Corsą GSi obecnej generacji, pilotowaną przez kierowcę testowego Michaela Doringa w takim tempie, że czułem się jak na torze wyścigowym.

Były pewne ograniczenia, bo samochody miały zamaskowane skrupulatnie nadwozia, a deski rozdzielcze nie tylko przykryto, ale też zmieniono na inne niż będą w produkcji. Mogliśmy ocenić jedynie pozycję za kierownicą i fotele, a także widoczność. No i oczywiście pracę napędu oraz zawieszenia, które były już skończone na tym etapie. Mogliśmy jechać tylko w kolumnie i to było najlepsze wbrew pozorom.

Na czele uciekała Corsa GSi. Żaden inny wariant tego modelu nie byłby w stanie.

Tempo jakie obrał Michael było imponujące i w życiu nie odważyłbym się na takie jazdy we własnym zakresie. Starannie dobrane drogi wycisnęły z samochodów wszystko, co te mają do zaoferowania, a pilot jadący Corsą GSi miał za zadanie trzymać prędkość, która pozwoli nam ocenić auta w naprawdę wymagających warunkach. Stawkę zamykała obecna jeszcze generacja Corsy z silnikiem 1.4 Turbo o mocy 100 KM.

Trzy cylindry na miasto: Citroën C3 1.2 PureTech vs Opel Corsa 1.0 Turbo

Trzycylindrowe silniki powoli stają się główną siłą w klasie miejskich maluchów, wypełniając kolejne poziomy mocy w gamach napędowych modeli tej…

Do testu oddano nam dwie wersje przedprodukcyjne – obie z silnikiem 1.2 turbo (czyli 1.2 PureTech od PSA) o mocy 100 KM z manualną skrzynią biegów oraz 130-konny z automatem. Miały dokładnie takie samo ogumienie Michelin Pilot Sport w rozmiarze 205/45 R17. Na pewno taki dobór opon przyczynił się do znakomitej przyczepności tego samochodu, ale nie dało się ukryć znakomitych właściwości zawieszenia.

Praktycznie sportowe ogumienie na pewno przyczyniło się do pozytywnych wrażeń. Miejmy nadzieję, że nic się nie zmieni, gdy producent wybierze inne opony dla klienta.

Zobacz również: Mazda 6 w Czarnogórze. Japońska limuzyna stała się jeszcze lepsza

Corsa na autostradę i na kręte drogi

Obecnie samochody segmentu B można podzielić na dwa rodzaje. Takie, którymi dobrze jeździ się głównie po miecie i świetnie amortyzują wszelkie nierówności, ale niekoniecznie chciałbyś nimi śmigać po autostradzie. Druga grupa to te, które bardzo dobrze radzą sobie w każdych warunkach, a pewność prowadzenia pozwala spokojnie i komfortowo podróżować po trasach szybkiego ruchu. Ta druga grupa powoli się rozrasta, bo segment B delikatnie ewoluuje w kierunku segmentu C.

Nowy Opel Corsa OPC 1.6 Turbo — test, opinia, spalanie, cena

W ostatnim teście nowa Corsa zdążyła zaprezentować się jako komfortowe i całkiem funkcjonalne auto stworzone do pokonywania codziennych trudów jazdy…

Najlepszym obecnie samochodem do jazdy po wszystkich rodzajach dróg jest Ford Fiesta i tu nie mam absolutnie żadnych wątpliwości, choć z silnikiem EcoBoost średnio odpowiada mi zestopniowanie skrzyni biegów. Z kolei Nissan Micra mógłby być na równi z Fiestą, gdyby nie przechyły w zakrętach i marne wyciszenie przy wyższej prędkości.

Trudno było ocenić wnętrze, ale pozycja za kierownica jest bardzo dobra.

Nowy Opel Corsa nie ma żadnej z wymienionych wad powyższych, jest komfortowy, zwinny i bardzo stabilny przy dużej prędkości. Do tego cichy. I co ważne, może spokojnie stanąć w szranki z Fiestą na każdej krętej drodze. Z tym, że aby było uczciwie, Ford musiałby wystawić do próby Fiestę ST Line o nieco sztywniej zestrojonym zawieszeniu.

Zaskakujące jak wiele dało obniżenie masy nowej Corsy nawet o 108 kg, nowa płyta podłogowa od Francuzów oraz obniżenie pozycji kierowcy o 28 mm względem poprzednika. Samochód jest niższy o 48 mm i ma o 28 mm większy rozstaw osi, wynoszący 2538 mm.

Nowa Corsa świetnie wchodzi w zakręty i daje mnóstwo frajdy z jazdy

Najbardziej z tego wszystkiego czuć obniżoną pozycję kierowcy, zwłaszcza gdy przesiądziesz się do starego modelu. W nowej Corsie jest dużo miejsca z przodu, a układ kierownica-fotel-pedały jest tak dobrany, że niczego nie chciałbym zmieniać.

Nowy Opel Corsa 1.0 Turbo — test, opinia, spalanie, cena

Corsa to bardzo ważna pozycja w ofercie producenta z Rüsselsheim. Małe samochody miejskie zaliczane do segmentu B są obecnie drugą najchętniej…

Nowa Corsa z wielkim spokojem pokonuje szybkie łuki (100–120 km/h) oraz zmienia kierunek. System ESC prawie nie włączał się w czasie testu, nawet na bardzo ciasnych zakrętach. Czuć jej lekkość. Corsa okazuje się wyjątkowo neutralna i szybko reaguje na polecenia kierowcy. Układ kierowniczy daje sporo informacji, a zawieszenie angażuje w jazdę.

Obecnie tylko Ford Fiesta tak angażuje w prowadzenie jak nowy Opel Corsa.

Tak jak Fiesta i żaden inny do tej pory hatchback segmentu B. Bo o ile Nissan Micra jeździ bardzo dobrze, o tyle jego miękkie zawieszenie trochę zniechęca do dynamicznego pokonywania zakrętów. Co niestety nie budzi zaufania. Natomiast o Seacie Ibizie i VW Polo można powiedzieć, że są świetne, ale przyjemność z prowadzenia po prostu nie istnieje.

Na odpowiednie właściwości jezdne nowej Corsy mają wpływ także silniki. Mniejsze i lżejsze od poprzednich, zwłaszcza od jednostki 1.4. Przy tym świetnie reagujące na dodanie gazu, praktycznie bez turbodziury. W porównaniu z nową Corsą, poprzednia z jednotką 1.4 T ma ogromną turbodziurę, wydaje się ospała i niechętna do szybkiej jazdy, choć prowadzi się poprawnie. By nadążyć tym samochodem za nową generacją, trzeba było jechać na limicie. A i tak się zostawało z tyłu.

Kierowca "starej" Corsy musiał bardzo cisnąć, by nadążyć za pozostałymi autami.

Niezależnie od tego, czy wybierzesz słabszą wersję 100-konną czy mocniejszy wariant 130-konny, będziesz zadowolony. Mi bardziej do gustu przypadła słabsza z manualną skrzynią biegów. Z przynajmniej tak dobrym mechanizmem jak w Fieście, ciut gorszym niż w Grupie VW, ale za to z lepiej dobranymi przełożeniami niż w autku Forda.

Automat z ośmioma biegami w nowej Corsie będzie prawdopodobnie kasą samą dla siebie. Nie tylko pracuje bardzo komfortowo, ale też szybko i potrafi "żeglować". Po zdjęciu nogi z pedału gazu rozłącza napęd i silnik pracuje na obrotach biegu jałowego. Bardzo szybko wraca do poprzedniego stanu. Ma też funkcję start/stop, która ani na chwilę nie spowodowała irytacji. W trybie sportowym Corsa z tym napędem już mogłaby nosić oznaczenie GSi, a to przecież zwykła wersja.

Silniki 1.2 Turbo dają dobre osiągi i szybką odpowiedź na polecenia kierowcy. Są też lżejsze, co ma wpływ na masę i środek ciężkości samochodu.

Jeśli nowa Corsa tak jeździ…

… to już z niecierpliwością czekam na wersję sportową. Pewnie będzie nosiła oznaczenie GSi, a jeśli dostanie silnik 1.6 PureTech, to może być najmocniejszym rywalem Fiesty ST. Bo tak na dobrą sprawę, obecna generacja nie do końca jest samochodem sportowym. Pomimo zawieszenia przeszczepionego z Corsy OPC. Jeśli nowa dostanie odpowiedni silnik, na pewno będzie kapitalnym hot hatchem.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Toyota Corolla na dystansie 2000 km. Ile benzyny zużywa nowy sedan z napędem hybrydowym? Tesla Model 3 przekonała mnie, że istnieje miłość od pierwszego jeżdżenia Jeździłem nową Toyotą Suprą. Spełnia wszystkie oczekiwania, ale prawdziwy potencjał odkryją tunerzy Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D: świetnie dopasowana do potrzeb Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi: gdy dużo to wciąż za mało Wyższy poziom caravaningu. Volkswagen Grand California przekonał mnie do wypoczynku w trasie Mercedes-Benz V250d 4MATIC: jak sprawdza się napęd na cztery koła w busie? Ford Ranger Raptor: praktyczna zabawka z Australii Test Peugeota 508: auto dla kierowcy, stworzone na długie trasy Test Mazdy 3. Skupia się wokół kierowcy, ale całkowicie zapomina o pasażerach Audi Q8 vs Maserati Levante: dwie szkoły tworzenia Super-SUV-a Ford Mustang Bullitt: za sterami legendy z dzieciństwa Nowy Jeep Wrangler Rubicon jest tak bezkompomisowy jak poprzednik. Tylko, że lepszy Powolny objazd miasta Lexusem RX 450hL - my prowadzimy, wy piszecie, gdzie mamy jechać Pierwszy polski test Volvo S60. U Szwedów bez większych zmian... i bardzo dobrze! Mini Cabrio Cooper S nie ma sensu, ale to nie powstrzyma mnie przed polecaniem go każdemu Test Infiniti QX60: kupujmy wolnossące V6, bo tak szybko odchodzą Seat Tarraco 2.0 EcoTSI: ostudzone emocje Toyota Camry wróciła. Hybrydowy sedan bierze na celownik menedżerski segment Skoda Scala: pierwsza jazda nowym rywalem VW Golfa Test Toyoty RAV4 Hybrid: jej napęd sprawia, że diesel nie ma sensu Hyundai i30 N-Line pokazuje, że aut z Korei nie kupuje się już tylko z rozsądku Porsche Panamera Sport Turismo z napędem hybrydowym: czy zastąpi diesla w realnym świecie? Audi e-tron: to nie jest po prostu elektryczne Audi. Tu trzeba spojrzeć szerzej

Popularne w tym tygodniu:

Test BMW M2 Competition. Takiego auta dawno nie było i długo, długo nie będzie Nowa Toyota Supra z bliska. Jeden z najważniejszych powrotów ostatnich lat Nowa Toyota Corolla Hathback Hybrid jest świetna, ale nie dla każdego Peugeot 508 zadomawia się na rynku. Sprawdzam, co warto do niego zamówić Kia Proceed 1.4 T-GDI: gran turismo za rozsądną cenę Rozkład emisji spalin hybrydy w trasie, czyli dlaczego Lexus RX450hL ma sens Test: Toyota Camry jest sensacyjnie oszczędna. Poza tym poprawna Nowy Mercedes GLS: naszpikowana gadżetami alternatywa dla limuzyny Volkswagen Passat po liftingu. Niemcy stawiają na komfort i technologię Opel Zafira wkroczył w nowy segment. Dalej jest propozycją dla dużych rodzin Test na torze Audi R8 Performance: bestia, którą łatwo oswoić Renault Clio piątej generacji w pierwszym teście. Słowo klucz to dojrzałość