Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa od 2022 roku przegłosowane przez PE

Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa od 2022 roku przegłosowane przez PE

Asystent martwego pola to rewelacyjny system, który będzie obowiązkowy od 2022 roku.
Asystent martwego pola to rewelacyjny system, który będzie obowiązkowy od 2022 roku.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Marcin Łobodziński
16.04.2019 14:54, aktualizacja: 28.03.2023 11:17

Przepisy unijne dotyczące standardowych systemów bezpieczeństwa w samochodach przeszły bez najmniejszego problemu przez głosowanie w Parlamencie Europejskim.

Systemy wspomagania jazdy, które mają być obowiązkowe w nowych autach od 2022 roku, zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski przy 578 głosach za, 30 przeciw i 25 wstrzymujących się.

Kolejny etap legislacji to przedłożenie ich krajom członkowskim w Radzie UE.

Przepisy zakładają wprowadzenie w nowych modelach od maja 2022 roku:

  • inteligentne dostosowanie prędkości do ograniczeń,
  • system automatycznego awaryjnego hamowania,
  • system monitorowania uwagi kierowcy,
  • ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu,
  • wykrywanie innych uczestników ruchu, pieszych czy rowerzystów przed pojazdem.

Modele pozostające w ofercie miałyby dłuższy okres na dostosowanie do tych wymogów – do maja 2024 roku. Producent musiałby zdecydować przez te dwa lata wynikające z różnicy, czy chce dostosować istniejący samochód czy zbudować nowy.

Co więcej, nowe przepisy dotyczą także aut ciężarowych i autobusów, które miałyby być wyposażone w system zmniejszający tzw. martwe pole w lusterkach i monitorowania koncentracji kierowcy. Na wzór samolotów również auta mają mieć rejestrator danych w razie wypadku, czyli tzw. czarną skrzynkę.

Nie wiadomo, jak dokładnie nowe obowiązkowe systemy wpłynę na ceny samochodów, ale dziś w większości modeli wymagają one dopłaty nawet kilku tysięcy złotych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)