Test 300-konnego hot SUV-a. Cupra Ateca przeciera szlaki dla nowej marki

Cupra Ateca przeciera szlaki dla nowej, sportowej marki Grupy VW. I musi przejść przez ogień krytyki. Jeśli pominiemy kwestię pochodzenia, to okazuje się świetnym samochodem. Pionierem w swojej klasie.

Cupra Ateca

Cupra Ateca (fot. Marcin Łobodziński)

Ten artykuł ma 2 strony:

Cupra Ateca — test, opinia

Cóż, trzeba to przyznać, ale Cupra Ateca jest pierwszym kompaktowym hot SUV-em zbudowanym zgodnie z wytycznymi dla hot hatchy. Jest też pierwszym modelem marki Cupra, który przeciera dla niej szlaki. Tak po prawdzie, jest Seatem w przebraniu i w zasadzie to jego jedyna… Wada?

Seat w przebraniu Cupry

Tego nie da się ukryć. Niestety. Nadwozie stara się najmocniej jak potrafi, ale kto widział Atecę FR, ten nie da się nabrać na pozamieniane logotypy marki. Imponujące felgi z miedzianym wykończeniem kryją potężne i budzące zaufanie hamulce z tarczami 340 mm z przodu, a spod tylnego zderzaka wydzierają się cztery końcówki wydechu. Na tym koniec różnic. Najbardziej rozczarowujący jest brak innych progów. Zresztą wygląda to tak, jakby ktoś je brutalnie wyrwał i ukradł.

"Panie, ktoś zajumał progi" - jako właściciel, nie chciałbym tego usłyszeć i tłumaczyć, że tak to zrobili

Seat Ateca FR 2.0 TSI: najmocniejsza i najlepsza

Ma 190 KM mocy i do setki przyspiesza w 7 sekund. Seat Ateca FR prowadzi się świetnie, ale jest nie tylko sportowy. Zaskakuje wszechstronnością i niskim…

Jeszcze bardziej rozczarowuje wnętrze, które samo w sobie jest bardzo dobre, ale jako klient kupujący cuprę czułbym się nieco zawiedziony dostając po prostu seata. Wszędzie gdzie się dało — poza logo Seata w Apple Car Play - pozmieniano znaczki. Jednak te same fotele, to samo wykończenie deski rozdzielczej i paneli drzwi nie jest tym, czego można oczekiwać.

Ogólnie rozczarowuje sam brak indywidualizmu. Z drugiej jednak strony Seat ani przez chwilę nie zapewniał tego w odniesieniu do Ateki, która jest swojego rodzaju pionierem. Więc choć jest to w pewnym sensie wada, trudno ją dodać do oceny końcowej. Gdy kupujesz dalmatyńczyka, nie oczekujesz charakteru angielskiego bulldoga.

Jedyna od razu zauważalna zmiana względem seata to obudowa poduszki powietrznej na kierownicy z logo marki Cupra.

Zobacz również: Wideotest Maserati Ghibli

Dopłata bardziej za jazdę niż za markę

Samochody marki ekskluzywnej muszą być wyraźnie droższe. Cupra Ateca kosztuje 191 900 zł. Nie dostajemy w zamian niczego innego jak hot SUV-a w postaci znanej Ateki, którą w wersji FR i o 110 KM słabszą kupisz o 53 800 zł taniej. Na "inny samochód" musimy poczekać do premiery Formentora.

W zamian otrzymujemy jednak kompetentne do dynamicznej jazdy auto z wszelkimi walorami SUV-a. To dokładnie to samo co Leon i Leon Cupra. Tyle tylko, że siedzi się wyżej, a ogarnąć trzeba wyższą i wyżej umieszczoną masę.

Cupra Ateca po zakrętach jeździ świetnie. Bardzo dobrze trzyma się drogi, a amortyzatory nie pozwalają na bujanie nadwozia.

Podwozie w parze z napędem na cztery koła radzi sobie z tym wzorowo. Choć pozwala na wychyły nadwozia, to zawsze w granicach, w jakich czujesz się pewnie. Adaptacyjne amortyzatory w trybie sportowym nie są męczące, a wyciszają bujanie masy resorowanej w okamgnieniu. Po dwóch-trzech gwałtownych skrętach Cupra Ateca jedzie dalej jakby nigdy nic. W zakręcie jest zdolna do osiągnięcia przeciążenia 1,4 g. I to na zimówkach!

Swoją drogą napęd też pokazuje klasę. 300-konny motor rozpędza tego hotsuva do setki w czasie 4,8 s. To wynik lepszy o 0,4 s lepszy od danych katalogowych i 0,1 s od katalogowego przyspieszenia… Leona Cupry R ST, którym niedawno jeździł Mateusz Lubczański.

Jest jednak potencjał na lepszy wynik, bo samochód miał na starcie problem z trakcją przedniej osi. Nie ma go natomiast w zakręcie. Przód trzyma mocno, a gdy tylko zaczyna puszczać, elektronika dba o to, by nie wyjechał zbyt szeroko i angażuje bardziej tylną os. W efekcie gdyby nie masa i jej wyższe umieszczenie, można by powiedzieć, ze Cupra Ateca jeździ jak Leon Cupra. Warto podkreślić, że w samochodzie można całkowicie dezaktywować system ESP.

Taki sam jak w Leonie jest też układ kierowniczy, dla niektórych pozbawiony czucia, dla mnie w porządku. Choć przyznam, ze oczekiwałem takiego działania jak w Cuprze R z wyraźnie większym tzw. feedbackiem.

340-milimetrowe hamulce z przodu są mniejsze o 30 mm niż w Leonie Cuprze R. Dość dziwne posunięcie, ale do ich skuteczności nie można mieć zastrzeżeń.

Cupra Ateca na co dzień

Najważniejsze, ze Cupra Ateca nie męczy na co dzień. W aucie jest cicho. Pomimo wysokiej mocy i sportowego wydechu, który w trybie sportowym dość chętnie i całkiem ładnie strzela. Jest też komfortowo i to nawet bardziej niż w testowanej przeze mnie Atece FR.

Pod względem funkcjonalności to w zasadzie to samo auto. Oferuje dużo miejsca dla pasażerów i spory bagażnik o pojemności 485 l.

Prawie niczym nie różniące się od seata wnętrze ma jedną zaletą - jest równie wygodne i funkcjonalne.

Jest tylko jedna bolączka. Spalanie na autostradzie dochodzi do 12 l/100 km. I mówię tu o stałej prędkości 140 km/h. To za dużo jak na 2-litrowy silnik i 7-biegowy automat. O ile jeszcze przy 90 km/h uda się zmieścić w 7,3 l/100 km, to miejskie zużycie 11 l/100 km daje średnią minimum 10 l/100. Jednak krótki dystans czy mocniejsze wykorzystanie osiągów podnosi wynik o 2 l. Na co dzień trzeba się liczyć bardziej z wartościami 12–13 l/100 km.

To może boleć, ale taka jest cena chęci posiadania SUV-a i auta sportowego w jednym. To połączenie udało się Seatowi. Seatowi, bo Cupra to jest na razie tylko formalnie. Nawet w dowodzie rejestracyjnym w polu D.1. wpisano wyraźnie "SEAT".

Cyfrowe wskaźniki z 10,25-calowym konfigurowanym ekranem nie wymagają dopłaty. Ich czytelność jest moim zdaniem lepsza niż białych tarcz Leona Cupry R.

Przyjrzyjmy się jeszcze raz cenie…

191 900 zł to o 39 proc. wyższa cena niż Seata Ateki FR 2.0 TSI (190 KM), również z automatem i napędem na cztery koła. Analogicznie Leon Cupra jest droższy od Leona FR o 33 proc. Nie jest to więc różnica dużo mniejsza. Owszem, cena Cupry wydaje się wygórowana, ale zważywszy na osiągi nie jest.

Moja opinia o Seacie Cuprze Atece:

Jest świetna i jak się dowiedziałem, świetnie się sprzedaje. W ogóle mnie to nie dziwi. SUV-y wchodzą na nowy dla nich rewir samochodów o sportowych osiągach, a Cupra Ateca jest przykładem, że można. Dzięki tej próbie mamy szybkie i bardzo praktyczne zarazem auto naprawdę sportowo-użytkowe. Równie dobrze radzące sobie na krętych drogach jak i w lekkim terenie. Auto do wszystkiego, ale na pewno nie do niczego.

Ogólna ocena10z 10

Plusy:

  • Świetna pozycja za kierownicą
  • Bardzo łatwa obsługa całego wnętrza
  • Przestronność z przodu i z tyłu
  • Duży bagażnik
  • Dobre wykonanie wnętrza
  • Właściwości jezdne
  • Osiągi
  • Bardzo dobre reflektory

Minusy:

  • Wysokie zużycie paliwa
  • Za mało różnic wizualnych względem Ateki FR
  • Trochę za małe lusterka zewnętrzne

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet Pierwsza jazda Volkswagenem T-Cross: gdy funkcjonalność jest na pierwszym miejscu Seat Leon Cupra R ST: 300-konne kombi z napędem na 4 koła Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi: koreańczyk po amerykańsku z europejskim silnikiem Citroën C5 Aircross, czyli SUV klasy komfort. Zgadzam się Test Hyundaia Elantry 1.6 MPI: prosty, tani i oszczędny. Ideał kompaktu Lexus UX: dojrzały SUV w rozmiarze mini BMW X2 20d xDrive: wygląda fantastycznie, ale brakuje mu charakteru Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi: niezrozumiała wersja porządnego auta Test DS7 Crossback PureTech 225: stylowa propozycja dla szukających wygody Dacia Dokker Van 1.5 dCi 90: sprawdzasz cenę i zapominasz o konkurencji Nowy Peugeot 508: auto, którym mogę jechać na koniec świata Toyota Corolla Hybrid. Wielka zmiana w japońskim kompakcie Nowa Mazda 3 zagląda do klasy premium nie tylko ceną Lexus RC 300h po faceliftingu: tylko koni żal… BMW M850i xDrive: test gran turismo przyszłości Hyundai Tucson z systemem 48V Mild Hybrid: czy to w ogóle ma sens? Kia Ceed SW 1,4 T-GDi: kompetentna, lecz pozbawiona charakteru Nissan Micra N-Sport: usportowiony hatchback dla tych, którzy nie lubią szybko jeździć Lexus ES300h: sprawdzamy, czy limuzyna stworzona z myślą o USA ma sens w Europie Seat Ateca FR 2.0 TSI: najmocniejsza i najlepsza Mini Cooper SD po liftingu. Z dieslem pod maską spełni bardzo specyficzne potrzeby Volvo V60 Cross Country i V60 T8: pierwsza jazda nowymi wersjami szwedzkiego kombi Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost: udaje crossovera, ale to udawanie bardzo dobrze wychodzi

Popularne w tym tygodniu:

Jedyny taki pick-up na świecie. Škoda Mountiaq to dzieło studentów, które pozostanie unikatem Nowa Toyota Supra z bliska. Jeden z najważniejszych powrotów ostatnich lat Peugeot 508 zadomawia się na rynku. Sprawdzam, co warto do niego zamówić Mitsubishi ASX po liftingu niedługo na drogach. Mocniejszy silnik, ogólny przepis bez zmian Mercedes GLC po liftingu ma więcej gadżetów, ale zachowuje to, za co docenili go klienci Ostatni test 991: za kierownicą Porsche 911 Carrery T Kia Proceed 1.4 T-GDI: gran turismo za rozsądną cenę