Nowe 208 na 208-lecie Peugeota. Futurystyczny model kontynuuje historię małych-wielkich poprzedników

Najmniejszy model w gamie francuskiego producenta ma dla niego szczególne znaczenie. Nowy 208 kontynuuje linię miejskich aut, która ukształtowała tożsamość Peugeota i zapewniła mu globalny sukces. Na targach w Genewie poznaliśmy jego nową odsłonę i cechy, które pozwolą jej osiągnąć popularność na miarę poprzedników.

Firma Peugeot będzie sobie liczyć w tym roku godne uznania 208 lat.

Przód nawiązuje do większego 508

Swój pierwszy model z nazwą zawierającą zero w środku zaprezentowała 90 lat temu. Był to Peugeot 201, który zupełnie zmienił oblicze tej firmy. Jako najtańszy samochód na francuskim rynku stał się prawdziwym hitem i nastawił markę na specjalizację w autach miejskich, która trwa po dziś dzień. Tak samo, jak tradycja nazywania modeli w ten charakterystyczny sposób — z zerem w środku.

Przez następne dekady kolejne modele z tej linii (202, 203 i 204) zapewniły Peugeotowi sukces we wszystkich zakątkach świata, od Europy przez Afrykę po Australię. Każdy z nich wnosił do subkompaktowego segmentu coś nowego, co stawiało go o krok przed konkurencją. Dla 202 był to futurystyczny, aerodynamiczny kształt, dla 203 hydrauliczne wspomaganie hamulców i niezależne zawieszenie, dla 204 poprzeczne ułożenie silnika – rozwiązanie, z którego korzystają dziś wszystkie miejskie auta.

Każdy z Peugeotów z tej linii, choć niewielki wymiarami, był "samochodem instytucją". Produkowany od 1983 roku aż do końcówki lat 90. 205 osiągnął kultowy status, a zastępujący go 206 powtórzył jego sukces kropka w kropkę.

Po modelu 207 i udanym 208 poprzedniej generacji, nowe dzieło konstruktorów Peugeota, choć nazwane tak samo, stoi przed wielkim wyzwaniem. Pierwszy kontakt z nowym 208 na targach samochodowych w Genewie dowodzi jednak, że posiada on wszystkie te cechy, które pozwolą mu powtórzyć sukces poprzedników. Firma ta ma w końcu 90 lat doświadczenia w tworzeniu udanych aut tego typu…

Oto cechy, dzięki którym nowy Peugeot 208 to kolejny materiał na bestseller:

Design: awans o klasę wyżej

Wersja GT-Line prezentuje się naprawdę zacnie

W ostatnich latach Peugeot sporo namieszał. Także na polskim rynku. Jak? Wprowadzając modele, które z miejsca stały się wysoce pożądane. Zarówno SUV-y, 3008 i 5008, jak i nowy model klasy średniej, czyli 508 wyróżniają się bardzo ekspresyjnym i eleganckim wyglądem, który nie przypomina żadnego innego samochodu, jaki widzieliśmy wcześniej.

Peugeot prezentuje w Genewie przyszłość motoryzacji. Będzie ekologicznie i emocjonująco

Stoisku Peugeota na tegorocznej edycji targów genewskich przewodzi myśl ujęta hasłem "Unboring the future" – eliminowania nudy z przyszłości. Jeśli…

Teraz ten sam zamysł został przeniesiony na nadwozie miejskiego 208. Widać w nim wyraźne nawiązania do flagowej pięćset ósemki w postaci wystających "kłów" przednich świateł oraz czarnego pasa przebiegającego przez całą szerokość tyłu, w którym zawarte są "pazury" świateł tylnych. Przeniesienie tych zadziornych motywów na mniejsze auto miejskie o przyjemnych proporcjach przyniosło ciekawy efekt, który niewątpliwie będzie wzbudzał podziw i wspomniane wcześniej pożądanie.

Charakterystyczne wcięcie nawiązujące kształtem do chromowanej wstawki, którą w tym miejscu miał poprzednik noweg 208

Związek z większymi modelami marki widać także w kabinie, do której przeniesiono elementy składające się na wysoką jakość wnętrza nowych Peugeotów. Nowy 208 wchodzi na rynek jako jeden z najlepiej wykonanych samochodów w swojej klasie. Standardem mierzy się już raczej z konkurentami klasy premium niż typowymi produktami masowych marek. Jest starannie wykończony z użyciem sporej dawki metalu i innych ciekawych materiałów. Wśród opcji pojawia się tworzywo imitujące włókno węglowe.

Kokpit o odróżniającym się od konkurencji wyglądzie w rzeczywistości okazuje się bardzo ergonomiczny i wygodny w obsłudze. Zaprojektowany jest on według autorskiej koncepcji Peugeota zwanej i-Cockpit. Zegary przesunięte są ponad kierownicę, w taki sposób, że znajdują się na linii wzroku kierowcy. Sam wolant jest kompaktowy i owalny — swoją wielkością zachęca do bardziej aktywnej jazdy. Całość uzupełnia obowiązkowy ekran dotykowy, który jest łatwy w obsłudze.

To znane także z większych modeli marki rozwiązanie zyskało uaktualnioną formę. Na cyfrowym ekranie ważniejsze informacje wyświetlane są przed innymi, tak by kierowca intuicyjnie mógł szybciej zareagować na wszelkie niebezpieczeństwa.

Przybliżanie się do klasy premium widać również po liście wyposażenia. Pojawia się na niej między innymi duży ekran centralny o przekątnej nawet 10 cali, tapicerka z alcantary i nowoczesne multimedia z funkcją Mirror Screen dla smartfonów oraz nawigacją TomTom 3D prezentującą aktualny stan natężenia ruchu.

Gdy byliśmy mali tak wyglądały statki kosmiczne w filmach Science - Fiction. Dzisiaj to kabina miejskiego hatchbacka.

Napęd: już dziś dostępne to, co u konkurentów będzie jutro

Nowy 208 będzie dostępny z czterema wariantami napędu spalinowego: benzynowym silnikiem 1.2 PureTech o mocy 75, 100 lub 130 KM oraz wysokoprężnym, półtoralitrowym BlueHDi o mocy 100 KM. W mieście szczególnie doceni się ich wysoką elastyczność oraz komfort. Wybrane jednostki będzie można połączyć także z bardzo sprawnie działającym automatem o ośmiu przełożeniach.

Inżynierowie Peugeota dopracowali konstrukcję 208 do niewyobrażalnego stopnia po to, by jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa. Nowy model jest więc lżejszy od poprzednika o 30 kg. Poprawiono też aerodynamikę, wyposażając 208 w gładką podłogę oraz elektronicznie sterowane klapki wlotów powietrza. Zmniejszono także opory oraz zoptymalizowano sam układ napędowy.

Elektryczny e208 GT

Co ciekawe, na równi z opcjami spalinowymi oferowany jest wariant elektryczny. Peugeot e-208 dysponuje bardzo dynamicznym, bezszelestnym napędem o mocy 136 KM. Dzięki dużemu akumulatorowi o pojemności aż 50 kWh pokona on na jednym ładowaniu aż 340 kilometrów według nowego, urealnionego cyklu pomiaru WLTP.

Dzięki praktycznym rozwiązaniom ułatwiającym ładowanie we własnym domu i poprzez publiczną infrastrukturę, e-208 nie odbiega swoją użytecznością od pozostałych wariantów napędowych, dlatego też nie różni się od nich znacznie wyglądem. Podsumowując: ostatecznie każdy model Peugeota dostępny będzie w trzech wersjach: z silnikiem benzynowym, dieslem lub elektrycznym.

Bezpieczeństwo: pełne wsparcie dla kierowcy

Zgodnie z najnowszymi trendami 208 osiąga wysoki stopień autonomizacji prowadzenia, tak by zapobiec wszelkim niebezpieczeństwom pojawiającym się na drodze.

To małe miejskie auto posiada między innymi adaptacyjny tempomat, który potrafi sam zatrzymać wóz przed poprzedzającym użytkownikiem ruchu i ponownie za nim ruszyć. Utrzyma również swój pas ruchu, samo zaparkuje, ostrzeże kierowcę przed ryzykiem kolizji, a gdy ten nie będzie reagował, to spróbuje jej zapobiec przez hamowanie. System rozpoznawania znaków informuje teraz kierowcę także o znaku stop i zakazach wjazdu.

Z nowym 208 Peugeot postawił kolejny, imponujący krok w historii swoich miejskich aut. Jej częścią będzie się można stać już w czwartym kwartale 2019 roku, gdy model ten zjawi się w polskich salonach.

Partnerem treści jest Peugeot

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Relacje:

Lexus ES prezentuje: Opowieść o dobrym designie Nowości SEAT-a i CUPRA na Salonie Genewskim W Genewie Citroen wrócił do korzeni. Specjalna seria Origins Collector Edition na stulecie istnienia firmy Najwygodniejszy samochód targów genewskich to nowy Citroen C5 Aircross - błyskotliwa riposta na dzisiejszą modę Drugie oblicze mistrza właściwości jezdnych. Nowy Ford Focus prowadzi się sam Stoisko BMW w Genewie pod znakiem elektryfikacji. Dla bawarskiej marki to nowa era Skoda Kamiq: nowy crossover Škody debiutuje w Genewie Na spotkanie z TOPR - film z wyprawy Škodą Kodiaq w Tatry Kodiaq Laurin & Klement - na spotkanie z TOPR Dzień Arteona - czyli jak wczuć się w potencjalnego właściciela takiego auta? Genewa 2019: Grupa FCA odkryła karty. Nowa 500, kompaktowy SUV Alfy Romeo Peugeot prezentuje w Genewie przyszłość motoryzacji. Będzie ekologicznie i emocjonująco Škoda Kamiq - spotkanie oko w oko Honda e Prototype wygląda tak uroczo jak koncept. Premiera już wkrótce Wywiad z "panem 911". Szef inżynierów Porsche szczerze o swojej pracy, autach sportowych i… elektrycznych Nowy Ford Focus sprawił, że zapomniałem o nawigacji w telefonie. W końcu ktoś ją zrobił lepiej Nowy Ford Focus na Torze Łódź. Kompaktowy hatchback prowadzi się jak żaden inny Filozofia duńskich mistrzów dźwięku w Fordzie Focusie, czyli o komforcie i braku kompromisów Szybka runda z Markiem Webberem. Rozmawiamy o życiu po F1, Kubicy i nowym 911 Widziałem odświeżonego Volkswagena Passata. Wygląda jak obecny, ale jest mądrzejszy Ski-tour w Tatrach: na szlaku ze Skodą Kodiaq 4x4 Golf Variant. Jak jeździ i dlaczego warto go kupić (oraz jak to zrobić)? SUV to luksus, na który cię stać! O ile dobrze policzysz... Podróż na dziki wschód - notatki zza kierownicy Škody Kodiaq Sportline 4x4

Popularne w tym tygodniu:

7 rzeczy, których dowiedziałem się po przejechaniu 1800 km po Europie autem elektrycznym Po pierwszym dniu Zero Race wiem, że jadąc w trasę elektrykiem sporo może pójść nie tak