Na spotkanie z TOPR - film z wyprawy Škodą Kodiaq w Tatry

Szesnaście lat. Tak długo marka Škoda współpracuje z Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Jeszcze w zeszłym roku, w ramach tej współpracy do floty pojazdów TOPR dołączyła Škoda Kodiaq Scout - w związku z tym Błażej Żuławski wybrał się do Zakopanego inną Škodą Kodiaq - w bogatej wersji wyposażenia Laurin & Klement - by porozmawiać z ratownikami pogotowia oraz przetestować samochód w warunkach wysokogórskich.

Jak zostać ratownikiem TOPR? Przede wszystkim trzeba przejść długi staż kandydacki, który trwa od roku do trzech lat (trzeba wziąć minimum 30 dni wolnego w danym roku) a potem… zdać trudne egzaminy. Wśród nich jest test sprawnościowy, egzamin z topografii, taternictwa i narciarstwa. Po ich zaliczeniu nie od razu uczestniczy się w akcjach. Nowo przyjęty ratownik jest jeszcze "na cenzurowanym" np. taszczy w góry ciężki plecak ze sprzętem dla swych starszych kolegów, albo wynosi dla nich prowiant. Dlaczego? Bo góry wymagają pokory.

Wielu kandydatów odpada zresztą jeszcze w trakcie stażu. Kobiety nie zgłaszają się prawie wcale. Do niedawna, pomimo tego, że historycznie zdarzały się kobiety ratowniczki, panowało przekonanie, że płeć piękna się do ciężki zadań tego typu nie nadaje. Niesamowite jest więc to, że obecnie w organizacji działają dwie czynne ratowniczki — pierwsze członkinie TOPR od ponad 30 lat — Ewelina Zwijacz-Kozica i Katarzyna Turzańska. To robi wrażenie — bo to praca wymagająca fizycznie i psychicznie niezależnie od płci — a należy pamiętać, że pogotowie liczy sobie aż 280 ratowników. 280 bohaterów.

Napęd 4x4 w górach jest praktycznie niezbędny

To pokrzepiająca liczba, bo choć turystów jest nieskończenie więcej, możemy myśleć, że gdy wychodzimy w Tatry jesteśmy przyzwoicie "chronieni" przez ochotników, gotowych poświęcić własne życie by uratować nasze. Oczywiście "chronieni" post-factum, w razie wypadku czy innego nieprzewidzianego zdarzenia, do którego najlepiej byłoby gdyby nie doszło.

— Osiemdziesiąt albo dziewięćdziesiąt procent wypadków w górach wynika z błędów turystów! — twierdzi Ewelina Zwijacz-Kozica — Przeceniają swoje możliwości fizyczne, wychodzą za późno w góry i zastaje ich zmrok zanim zdążą zejść, nie są przygotowani na nagłe zmiany pogody i ignorują zagrożenia lawinowe.

Dwie Škody Kodiaq i śmigłowiec TOPR

To podobnie, jak w przypadku wypadków samochodowych — rzadko kiedy dochodzi do nich w wyniku czegoś innego niż zwykłego błędu kierowcy. Tylko, że w odróżnieniu od wysokogórskich wypraw, samochód jest dzisiaj w stanie przenieść na siebie dużą część zadań związanych z zapewnieniem nam bezpieczeństwa (czynnego i biernego) oraz poinformowania nas choćby o… właściwym przebiegu trasy, prognozie pogody itp. Robi to kompletnie bez naszego udziału czy jakiegokolwiek wysiłku. Trzeba tylko wybrać odpowiedni samochód…

No właśnie. Tu na scenę wjeżdża Kodiaq 4×4 w wersji Laurin & Klement

Partnerem treści jest Škoda

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Relacje:

Lexus ES prezentuje: Opowieść o dobrym designie Kodiaq Laurin & Klement - na spotkanie z TOPR Dzień Arteona - czyli jak wczuć się w potencjalnego właściciela takiego auta? Peugeot prezentuje w Genewie przyszłość motoryzacji. Będzie ekologicznie i emocjonująco Škoda Kamiq - spotkanie oko w oko Honda e Prototype wygląda tak uroczo jak koncept. Premiera już wkrótce Wywiad z "panem 911". Szef inżynierów Porsche szczerze o swojej pracy, autach sportowych i… elektrycznych Nowy Ford Focus sprawił, że zapomniałem o nawigacji w telefonie. W końcu ktoś ją zrobił lepiej Nowy Ford Focus na Torze Łódź. Kompaktowy hatchback prowadzi się jak żaden inny Filozofia duńskich mistrzów dźwięku w Fordzie Focusie, czyli o komforcie i braku kompromisów Szybka runda z Markiem Webberem. Rozmawiamy o życiu po F1, Kubicy i nowym 911 Widziałem odświeżonego Volkswagena Passata. Wygląda jak obecny, ale jest mądrzejszy Ski-tour w Tatrach: na szlaku ze Skodą Kodiaq 4x4 Golf Variant. Jak jeździ i dlaczego warto go kupić (oraz jak to zrobić)? SUV to luksus, na który cię stać! O ile dobrze policzysz... Podróż na dziki wschód - notatki zza kierownicy Škody Kodiaq Sportline 4x4 Wzdłuż ściany wschodniej - film z wyprawy Różnice pomiędzy napędem na dwa i na cztery koła - test na Autodromie Poznań Co konkretnie daje napęd na cztery koła? Eksperyment na Autodromie Poznań Test na wszechstronność. Škoda Kodiaq Scout kontra szwajcarski scyzoryk Spróbowałem kupić samochód w wirtualnej rzeczywistości. Tak działa Audi City Warszawa Ford Focus - Pierwszy kontakt Róbcie miejsce na plakaty. Toyota GR Supra wygląda fantastycznie, a jeździć ma jeszcze lepiej Widziałem nową Toyotę RAV4 z bliska. Nic nie stoi na przeszkodzie, by odniosła sukces

Popularne w tym tygodniu:

7 rzeczy, których dowiedziałem się po przejechaniu 1800 km po Europie autem elektrycznym Po pierwszym dniu Zero Race wiem, że jadąc w trasę elektrykiem sporo może pójść nie tak