Najpopularniejsze samochody w 2018 i 1999 r. Zaszły epokowe zmiany

Najpopularniejsze samochody w 2018 i 1999 r. Zaszły epokowe zmiany

Kupujemy większe i droższe samochody niż 20 lat temu. Zmian jest jednak więcej
Kupujemy większe i droższe samochody niż 20 lat temu. Zmian jest jednak więcej
Źródło zdjęć: © East News/WOJCIECH JARGILO/REPORTER
Tomasz Budzik
04.03.2019 13:07, aktualizacja: 28.03.2023 11:41

W ciągu ostatnich 20 lat obserwujemy prawdziwą rewolucję w motoryzacji. Jeśli przyjrzymy się temu, co w tym czasie zmieniło się na polskim rynku motoryzacyjnym, również możemy być zszokowani. Oto porównanie najpopularniejszych nowych aut dziś i przed dwoma dekadami.

W ciągu ostatnich 20 lat w motoryzacji pojawił się downsizing, samochody przeszły prawdziwą rewolucję pod względem oferowanego bezpieczeństwa, a przemysł już przygotowuje się do całkowitego wykluczenia kierowcy w pojazdach autonomicznych. Wiele też zmieniło się na naszym rynku. Porównanie najpopularniejszych nowych samochodów w 2018 r. i w 1999 r. przeprowadził Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Już na pierwszy rzut oka widać, że dziś w Polsce sprzedaje się znacznie mniej nowych samochodów, ale są one zdecydowanie większe. Jeśli podsumujemy sprzedaż pierwszej dziesiątki najpopularniejszych w 1999 r. nowych samochodów, otrzymamy liczbę 315,6 tys. aut. W przypadku pierwszej dziesiątki z 2018 r. było to 136,5 tys. To prawdziwa przepaść, ale wynika też z większego zróżnicowania na rynku.

Stawiamy na większe auta, głównie segmentu C, ale jeśli zestawimy ceny najpopularniejszych modeli ze średnimi zarobkami, to okaże się, że wydajemy podobne kwoty. Z jednej strony oznacza to, że mamy większą siłę nabywczą. Z drugiej jednak, sprzedaż nowych samochodów mogłaby być znacznie wyższa, gdybyśmy zadowalali się, jak przed laty, małymi modelami. Przejdźmy jednak do danych.

Pierwsza dziesiątka sprzedaży w 1999 r.

Fiat Seicento – 76 312 szt.; ceny od 21 900 zł (równowartość 20 wynagrodzeń)

Daewoo Matiz – 63 090 szt.; od 23 900 zł (21 wynagrodzeń)

Daewoo Lanos – 51 812 sz; od 29 600 zł (26 wynagrodzeń)

Skoda Felicia – 35 479 szt.; od 28 490 zł (26 wynagrodzeń)

Fiat 126 EL – 30 609 szt.; od 12 600 zł (12 wynagrodzeń)

Opel Astra Classic – 30 210 szt.; od 35 800 zł (32 wynagrodzenia)

Daewoo Tico – 27 023 szt.; od 19 950 zł (18 wynagrodzeń)

Fiat Uno – 19 212 szt.; od 20 600 zł (18 wynagrodzeń)

FSO Polonez – 18 891 szt.; od 20 300 zł (18 wynagrodzeń)

Fiat Siena – 14 770 szt.; od 30 500 zł (27 wynagrodzeń)

Pierwsza dziesiątka sprzedaży w 2018 r.

Skoda Octavia – 21 225 szt.; ceny od 68 100 zł (równowartość 20 wynagrodzeń)

Skoda Fabia – 19 670 szt.; od 41 900 zł (13 wynagrodzeń)

Opel Astra – 15 282 szt.; od 61 400 zł (18 wynagrodzeń)

Volkswagen Golf – 14 190 szt.; od 61 520 zł (18 wynagrodzeń)

Toyota Yaris – 14 032 szt.; od 43 100 zł (13 wynagrodzeń)

Toyota Auris – 12 073 szt.; od 68 900 zł (20 wynagrodzeń)

Ford Focus – 11 126 szt.; od 70 070 zł (21 wynagrodzeń)

Dacia Duster – 9 844 szt.; od 39 900 zł (12 wynagrodzeń)

Skoda Rapid – 9 833 szt.; od 58 000 zł (17 wynagrodzeń)

Volkswagen Passat – 9 192 szt.; od 79 900 zł (24 wynagrodzenia)

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)