Do wyglądu X2 nie można mieć zastrzeżeń. Jest modnie i atrakcyjnie© Fot. Michał Zieliński

BMW X2 20d xDrive: wygląda fantastycznie, ale brakuje mu charakteru

Nazwa sugeruje, że BMW X2 to SUV w stylu coupé. Diesel pod maską, że to auto raczej na długie i spokojnie trasy. W rzeczywistości jednak ani jedno, ani drugie nie opisuje w pełni nietypowego auta, jakim jest najmniejszy crossover Bawarczyków.

BMW X2 20d xDrive (2018) - test

Wydaje mi się, że już się do tego przyznawałem, ale na wszelki wypadek powiem jeszcze raz – ja naprawdę lubię dzisiejszą motoryzację. W pełni rozumiem fascynację samochodami elektrycznymi i modę na wszystko, co choć z daleka przypomina terenówki. O tych pierwszych dzisiaj nie będzie, ponieważ do testu dostałem BMW X2. A konkretniej – X2 xDrive 20d, czyli wersję z napędem na cztery koła i dwulitrowym dieslem pod maską. Tak, to jeden z niewielu przypadków, gdzie oznaczenie silnika faktycznie odpowiada temu, co znajdziemy pod maską.

Czym jest BMW X2?

Tutaj jednak oczywistości się kończą. Już samo rozszyfrowanie nazwy sprawia problem, bo bardzo trudno zakwalifikować X2 do którejś z klas. Czy to SUV? Raczej nie. Porównując go z chociażby X1 czy Mini Countrymanem (cała trójka powstała na jednej platformie) widać, że jest to samochód niższy i nie tak wysoko zawieszony. Bałbym się nim też wjechać w teren. Ma napęd na cztery koła, ale duże felgi i pakiet stylistyczny M jeszcze obniżający zawieszenie wyraźnie sugerują, że to auto na drogi utwardzone.

Obraz
© Fot. Michał Zieliński

Parzysta liczba w oznaczeniu może sugerować, że mamy tutaj do czynienia z nadwoziem stylizowanym na coupé. Tak jednak nie jest. Na słupku C znalazło się logo BMW, zupełnie jak w E9 z lat 70. i na tym podobieństwa z coupé się kończą. Co prawda linia nie jest tak pudełkowata, jak w przypadku X1, ale to za mało. Stylistycznie bliżej mu do zwykłej Serii 1, choć jest znacznie masywniejsze od zwykłego hatchbacka. Nazwijmy X2 crossoverem.

Czy X2 jest przestronne?

Jedną z zalet SUV-ów i crossoverów powinna być przestrzeń. Realia pokazują, że tak nie jest, a X2 jest tego świetnym przykładem. Jeżdżąc nim, czułem się trochę jak w czołgu. Kokpit zwrócony ku kierowcy i małe okna sprawiały, że wnętrze nie wydawało się przestronne, choć miejsca nie brakuje. Raz jeszcze porównam je do Serii 1, ponieważ w kwestii przestrzeni jest to po prostu kompaktowy hatchback. Czuć to szczególnie na tylnej kanapie, gdzie wyżsi mogą narzekać na brak miejsca nad głową.

Obraz
© Fot. Michał Zieliński

Z drugiej strony, czy od X2 powinno wymagać się przestronnego wnętrza? Wystarczy spojrzeć na agresywne, dziwaczne linie auta, by odpowiedzieć przecząco. Jeśli chcesz funkcjonalności, w salonie BMW poproś o X1. Oferuje chociażby większy o 35 litrów bagażnik. Nowy model jest kierowany dla osób, które nie stawiają praktyczności na pierwszym miejscu. Dla nich liczy się styl i radość z jazdy.

Czy X2 jest stylowe i daje radość z jazdy?

Nie jestem ekspertem od mody, ale wiem, że X2 mi się podoba. Do dzisiaj odwracam się za nim, szczególnie gdy widzę żółty lub niebieski egzemplarz. Podobają mi się rozdzielone reflektory, masywne (ale nie przesadzone!) nerki, czy wspomniane już logo na boku auta. Nie lubię tego określenia, ale X2 jest po prostu fajne.

Obraz
© Fot. Michał Zieliński

Zastrzeżenia mam do prowadzenia. To nie jest tak, że X2 jeździ źle. Układ kierowniczy jest precyzyjny, przekazuje sporo informacji o stanie kół, a adaptacyjne zawieszenie świetnie wybiera nierówności. Zabrakło mi jednak czegoś, co określiłbym mianem „pierwiastka BMW”. Sposób prowadzenia porównałbym do nienagannie przygotowanej, ciekawej przemowy. Tymczasem – głównie przez wygląd – spodziewałem się porywającego show, w którym motocykliści skaczą nad buchającym ogniem.

Diesel, czyli nieoczywisty wybór do takiego auta, okazał się być miłą niespodzianką. Gdybym nie spojrzał na obrotomierz, nie wpadłbym na to, że pod maską pracuje jednostka wysokoprężna. Szczególnie w trybie Sport 190-konny motor bez problemu rozpędza crossovera i nie ma dużego zapotrzebowania na paliwo. W trasie spokojnie można osiągnąć 6 l/100 km, a średnia z testu to 7,7.

Dla kogo jest więc BMW X2?

Obraz
© Fot. Michał Zieliński

Najmniejszy crossover z Bawarii na pewno trafi w gusta osób chcących się pokazać. To auto dla wszystkich, którzy na pierwszym miejscu stawiają wygląd, ale nie chcą rezygnować z funkcjonalności. Kompaktowe wymiary przydają się podczas parkowania w mieście, zaś oszczędny i mocny diesel zachęca do wyjechania w trasę.

Tak naprawdę BMW X2 to samochód szalenie uniwersalny, który idealnie wpisuje się w potrzeby „aktywnych osób z dużych miast”. Tylko, że na rynku takich aut nie brakuje. Gdyby nie zabrakło tych skaczących motocyklistów, BMW miałoby świetną kartę przetargową. A tak dostaliśmy po prostu kolejnego, stylowego crossovera.

Nasza ocena BMW X2 20d xDrive:
7/ 10
Plusy
  • wygląda fantastycznie
  • mocny i oszczędny silnik Diesla
  • USB-C na pokładzie
Minusy
  • nie tak atrakcyjny w prowadzeniu, jak mogłoby się wydawać
  • wnętrze nie tak przestronne jak w X1
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/17]

BMW X2 20d xDrive (2018) - dane techniczne

BMW X2 20d xDrive

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4 
Rodzaj paliwa:diesel 
Ustawienie:poprzeczne 
Objętość skokowa:1995 cm3 
Moc maksymalna:190 KM przy 4000 rpm 
Moment maksymalny:400 Nm 
Skrzynia biegów:automatyczna, 8-biegowa 
Typ napędu:4x4 
Hamulce przednie:tarczowe wentylowane 
Hamulce tylne:tarczowe 
Zawieszenie przednie:kolumna MacPhersona 
Zawieszenie tylne:wielowahaczowe  
Koła, ogumienie przednie:225/45 R19 
Koła, ogumienie tylne:225/45 R19 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

SUV

 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1600 kg 
Ładowność:590 kg 
Długość:4360 mm 
Szerokość:

1824 mm

 
Wysokość:1526 mm 
Rozstaw osi:2670 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:51 l 
Pojemność bagażnika:

470 l

 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,7 s 
Prędkość maksymalna:221 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):5,2 l/100 km9,1 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,3 l/100 km6,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,6 l/100 km7,7 l/100 km
Emisja CO2:121 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 
Cena:
Model od:138 800 zł 
Diesel od:149 900 zł 
Samochód testowy od:184 100 
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (10)