TestyNissanNissan Qashqai z bazowym silnikiem 1.3 l. To jednostka z Dustera i Klasy A

Nissan Qashqai z bazowym silnikiem 1.3 l. To jednostka z Dustera i Klasy A

Doskonale znany Qashqai doczekał się silnika 1.3. Cieszy skrzynia dwusprzęgłowa zamiast CVT
Doskonale znany Qashqai doczekał się silnika 1.3. Cieszy skrzynia dwusprzęgłowa zamiast CVT
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański
04.02.2019 16:28, aktualizacja: 28.03.2023 11:57

Mercedes, Dacia, Mitsubishi, Renault, Nissan – wszyscy ci producenci będą montować do swoich pojazdów wspólnie zaprojektowany silnik 1.3. Konstrukcja jest zupełnie nowa i ma potencjał do bycia jednym z popularniejszych układów napędowych na rynku. Sprawdziłem jak daje sobie radę pod maską Nissana Qashqaia.

Nissan Qashqai 1.3 160 KM - spalanie, dynamika

Nissan przeprowadził pod koniec 2018 roku lifting swojego najważniejszego modelu ostatnich lat. Jedną z istotniejszych – obok unowocześnienia multimediów – zmian było usunięcie z gamy benzynowych jednostek 1.2 oraz 1.6. Ich miejsce ma zająć silnik o pojemności 1.3 i mocy nawet 160 KM.

Silnik 1.3 zagości pod maską wielu modeli

Zaczęło się od rodzinnego Renault Scenic, jednostka pojawiła się też w Mercedesie Klasy A oraz w jego rynkowym przeciwieństwie – Dacii Duster. Domyślnie ma lądować pod maską aut produkowanych na całym świecie (oprócz Ameryki Północnej, gdzie 1.3 l to pojemność coli w zestawie z Big Makiem), a wytwarzać będzie go 5 fabryk – trzy w Europie i dwie w Chinach.

Nissan Qashqai 1.3 l
Nissan Qashqai 1.3 l© fot. Mateusz Lubczański

Na polskim rynku w Nissanie Qashqaiu oferowane są dwa warianty: o mocy 140 KM (240 Nm) i 160 KM (260 Nm, a nawet 270 Nm z "automatem"). W żadnym wypadku nie ma on napędu na cztery koła, a zamiast przekładni CVT (czyli "skuterowej") zainstalowano dwusprzęgłową konstrukcję (mokre sprzęgło). W niebieskim egzemplarzu mamy najmocniejszą odmianę i skrzynię manualną.

Trochę technicznych ciekawostek. Silnik 1.3 ma 4 cylindry, aluminiowy blok, rozrząd (ze zmiennymi fazami) napędzany łańcuchem i – co nie jest obecnie niespodzianką – filtr cząstek stałych. Niespodzianką nie jest również integracja kolektora wydechowego z głowicą, co ma zapewnić szybsze nagrzewanie jednostki do temperatury roboczej. Po przejechaniu mniej niż 3 kilometrów, przy temperaturze około 0 stopni Celsjusza, wskazówka cieczy chłodzącej już wskazywała optymalny zakres pracy. Jak już udowodnił wcześniej Marcin, nie oznacza to, że olej jest wystarczająco nagrzany – o tym trzeba pamiętać.

Filtr powietrza umieszczono bliżej podszybia
Filtr powietrza umieszczono bliżej podszybia© fot. Mateusz Lubczański

Silnik ten ma też technologię wykorzystaną wcześniej w Nissanie GT-R. Chodzi o cienką warstwę stali natryskiwaną na gładź cylindra. Ma to w teorii poprawić przewodnictwo cieplne, a przede wszystkim, zmniejszyć zużycie paliwa i emisji spalin o 1 proc. Dokładnie, o 1 proc. Zainstalowano też system start-stop, który działa szybko (nawet, gdy silnik jest "zimny"), i tak szybko, że nie zdążycie położyć stopy na dywaniku, a już układ wyłącza jednostkę. Dezaktywacja start-stopu przyciskiem działa tylko do zamknięcia auta.

Silnik 1.3 w Nissanie Qashqai – ile to pali?

Najpierw trzeba zauważyć, że wartości podane w katalogu są mierzone według nowego cyklu – teoretycznie bardziej realistycznego – WLTP. Katalog Nissana (ale i jak się przekonałem po chwili, Kii również) prezentuje je w bardzo ciekawy sposób. Zużycie paliwa podano w kategoriach niska, średnia, wysoka i bardzo wysoka prędkość. Jeśli to rozszyfrujemy, to prawdopodobnie w mieście auto zużyje 9,2 l benzyny na 100 km, za to na trasie będzie to nawet 7,6 l.

Obraz
Obraz;

Jak jest w praktyce? Cóż, nieznacznie lepiej niż w katalogu, co nieco mnie dziwi, bo starałem się nie oszczędzać silnika 1,3 w mieście. Udało mi się uzyskać (na 19-calowych felgach) spalanie na poziomie 8,9 l. Na autostradzie (stała prędkość 140 km/h, 3 tys. obrotów na 6. biegu) można uzyskać ok. 8,2 l. Spalanie można zmniejszyć o dodatkowy litr pod miastem, gdy nie będziemy przekraczać przepisowych 90 km/h.

Nissan Qashqai 1.3 - osiągi

Odnoszę wrażenie, że jeśli jeździmy sami po mieście, lepszą opcją może być słabsza jednostka. 160-konny motor, najmocniejsza benzyna oferowana obecnie w Qashqaiu, przyspiesza do stu kilometrów na godzinę w 9,2 sekundy. Na papierze nie robi to wrażenia, ale podczas jazdy motor sprawia wrażenie niezwykle elastycznego. Wystarczy, by silnik złapał ok. 1500-1600 obr./min, a jego dynamika staje się nawet… nazbyt wystarczająca. Przynajmniej do 3 tys. obrotów, bowiem jak każda niemal każda turbodoładowana benzyna, zaczyna stracić wigor przy wyższych partiach obrotów. Niezłą elastyczność widać też przy przyspieszeniu od 80 do 120 km/h na 4. biegu. Wynosiło 7,0-1 sekundy.

Miejski charakter Qashqaia z tym silnikiem widać doskonale w cenniku – auto ma wyłącznie napęd na przód, a tylko najmocniejsza wersja oferowana jest z manualną przekładnią. Ceny zaczynają się od 76 490 zł, by sięgnąć nawet 130 890 zł.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/20]

Nissan Qashqai Nissan Qashqai 1.3 160 KM - dane techniczne

Nissan Qasqai 1.3 160 KM - dane techniczne

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4 
Rodzaj paliwa:benzyna 
Ustawienie:poprzeczne 
Rozrząd:DOHC 
Objętość skokowa:1332 cm3 
Moc maksymalna:160 KM przy 5500 obr/min 
Moment maksymalny:260 Nm przy 1600-3500 obr/min 
Skrzynia biegów:manualna, 6-biegowa 
Typ napędu:na przednią oś 
Hamulce przednie:Tarczowe 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumny MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe 
Koła, ogumienie przednie:225/45 R19 
Koła, ogumienie tylne:225/45 R19 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

SUV

 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1435 kg 
Ładowność:495 kg 
Maksymalna masa przyczepy:1800 kg 
Długość:4394 mm 
Szerokość:1806 mm 
Wysokość:1595 mm 
Rozstaw osi:22646 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:65 l 
Pojemność bagażnika:410 l z systemem BOSE i zestawem naprawczym 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,9 s 
Prędkość maksymalna:200 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):9,1 l/100 km9,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):7,2 l/100 km8,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):7,3 l/100 km8,4 l/100 km
Emisja CO2:164 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 
Cena:
Model od:76 490 zł 
Samochód testowy od:119 290 (Tekna) 
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)