41. Rajd Dakar w obiektywie fotografów Red Bulla. Pojazdy i ludzie w ekstremalnych warunkach

Rajd Dakar to imponujące wydarzenie, ogromna impreza, niesamowita rywalizacja w ekstremalnych warunkach. To także okazja do popatrzenia na wyczynowe samochody, motocykle i quady w ciekawych sytuacjach i egzotycznych sceneriach. No i wreszcie Dakar to masa emocji, które nierzadko zostają utrwalone na zdjęciach. Zapraszam do obejrzenia galerii moim zdaniem najładniejszych fotografii zrobionych dla Red Bulla, które pozwolą wam poczuć choć namiastkę 41. edycji tego klasyka.

Skupienie przed startem. Wszyscy uczestnicy Rajdu Dakar zdają sobie sprawę jak jest ważne. Dwa tygodnie rywalizacji i ponad 5000 km do pokonania w ekstremalnie trudnych warunkach. Jeden błąd może zniszczyć roczne przygotowania, zaprzepaścić setki tysięcy, a w przypadku fabrycznych ekip dziesiątki milionów euro.
fot. Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

Skupienie przed startem. Wszyscy uczestnicy Rajdu Dakar zdają sobie sprawę jak jest ważne. Dwa tygodnie rywalizacji i ponad 5000 km do pokonania w ekstremalnie trudnych warunkach. Jeden błąd może zniszczyć roczne przygotowania, zaprzepaścić setki tysięcy, a w przypadku fabrycznych ekip dziesiątki milionów euro.

Wyobrażenie wyglądu pustyni może być mylne. W Peru niekoniecznie są to żółte połacie piasku sięgającego po horyzont z każdej strony, wydma za wydmą. Tu Sebastien Loeb i Daniel Elena pokonują długą, ale wąską wydmę na etapie pomiędzy Arequipą a Tacną w Peru, która wygląda jakby ją ktoś położył jako sztuczną przeszkodę.
fot. Florent Gooden / DPPI / Red Bull Content Pool

Wyobrażenie wyglądu pustyni może być mylne. W Peru niekoniecznie są to żółte połacie piasku sięgającego po horyzont z każdej strony, wydma za wydmą. Tu Sebastien Loeb i Daniel Elena pokonują długą, ale wąską wydmę na etapie pomiędzy Arequipą a Tacną w Peru, która wygląda jakby ją ktoś położył jako sztuczną przeszkodę.

Pomimo iż Dakar jest rajdem terenowym, zawodnicy nierzadko zamykają "szafę". Prędkości rzędu 180 km/h to nic niezwykłego. Niektórzy narzekają na zbyt niską prędkość maksymalną. Nawet łagodniejsze przeszkody pokonują z niesamowitym impetem, ale zawsze trzeba mieć z tyłu głowy kalkulator. A raczej wagę, na którą kładzie się z jednej strony czas, z drugiej potencjalne ryzyko uszkodzenia samochodu.
fot. Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

Pomimo iż Dakar jest rajdem terenowym, zawodnicy nierzadko zamykają "szafę". Prędkości rzędu 180 km/h to nic niezwykłego. Niektórzy narzekają na zbyt niską prędkość maksymalną. Nawet łagodniejsze przeszkody pokonują z niesamowitym impetem, ale zawsze trzeba mieć z tyłu głowy kalkulator. A raczej wagę, na którą kładzie się z jednej strony czas, z drugiej potencjalne ryzyko uszkodzenia samochodu.

Dawniej Dakar był trudnym rajdem terenowym, miejscami wręcz przeprawowym. Dziś bardziej przypomina rajdy płaskie. Dlatego nie dziwi fakt, że tacy zawodnicy jak Sebastien Loeb czy Mikko Hirvonen od razu radzą sobie w nim dobrze. A napęd na cztery koła w większości sytuacji się nie przydaje.
fot. Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Dawniej Dakar był trudnym rajdem terenowym, miejscami wręcz przeprawowym. Dziś bardziej przypomina rajdy płaskie. Dlatego nie dziwi fakt, że tacy zawodnicy jak Sebastien Loeb czy Mikko Hirvonen od razu radzą sobie w nim dobrze. A napęd na cztery koła w większości sytuacji się nie przydaje.

Niektórzy kierowcy boją się awarii na drodze. Uczestnicy Dakaru są przygotowani na problemy na pustkowiu. Dookoła nie ma niczego, a telefony komórkowe nie działają. Jedynie satelitarne, którymi można się połączyć z zespołem. Czasami można liczyć tylko na pomoc uprzejmego zawodnika lub załogi innego zespołu.
fot. Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Niektórzy kierowcy boją się awarii na drodze. Uczestnicy Dakaru są przygotowani na problemy na pustkowiu. Dookoła nie ma niczego, a telefony komórkowe nie działają. Jedynie satelitarne, którymi można się połączyć z zespołem. Czasami można liczyć tylko na pomoc uprzejmego zawodnika lub załogi innego zespołu.

Sytuacja z poprzedniego zdjęcia na zbliżeniu. Bernhard ten Brinke i Xavier Panseri walczą z pękniętym wahaczem i uszkodzoną półosią. Druga załoga zespołu Toyota Gazoo Racing Giniel de Villiers i Dirk van Zitzewitz zatrzymała się, aby pomóc kolegom. Na pustyni zostaje otwarty mały "warsztat", wszystko odbywa się w skrajnie prymitywnych warunkach z tykającym zegarkiem, który odmierza stratę na etapie. Coś, z czym zwykły mechanik walczyłby w swoim serwisie kilka godzin, zawodnicy są w stanie naprawić z użyciem podręcznych narzędzi w kilkadziesiąt minut.
fot. Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Sytuacja z poprzedniego zdjęcia na zbliżeniu. Bernhard ten Brinke i Xavier Panseri walczą z pękniętym wahaczem i uszkodzoną półosią. Druga załoga zespołu Toyota Gazoo Racing Giniel de Villiers i Dirk van Zitzewitz zatrzymała się, aby pomóc kolegom. Na pustyni zostaje otwarty mały "warsztat", wszystko odbywa się w skrajnie prymitywnych warunkach z tykającym zegarkiem, który odmierza stratę na etapie. Coś, z czym zwykły mechanik walczyłby w swoim serwisie kilka godzin, zawodnicy są w stanie naprawić z użyciem podręcznych narzędzi w kilkadziesiąt minut.

Zobacz również: Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Francisco Chaleco Lopez w swoim UTV marki Can-Am. To typ pojazdu, który stał się już normalnym widokiem na trasie Dakaru. "Niewiadomoco" jest połączeniem quada i samochodu.
fot. Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

Francisco Chaleco Lopez w swoim UTV marki Can-Am. To typ pojazdu, który stał się już normalnym widokiem na trasie Dakaru. "Niewiadomoco" jest połączeniem quada i samochodu.

To nie spotkanie towarzyskie. Nawet załogi ze ścisłej czołówki mogą się zgubić i nie potrafić odnaleźć trasy. Cyril Despres i Jean-Paul Cottret dyskutują z Sebastienem Loebem i Danielem Eleną na ten temat. Po układzie samochodów można wnioskować, że jechali w przeciwnym kierunku, co dla zawodników jest jasnym sygnałem - ktoś tu błądzi.
fot. Florent Gooden / DPPI / Red Bull Content Pool

To nie spotkanie towarzyskie. Nawet załogi ze ścisłej czołówki mogą się zgubić i nie potrafić odnaleźć trasy. Cyril Despres i Jean-Paul Cottret dyskutują z Sebastienem Loebem i Danielem Eleną na ten temat. Po układzie samochodów można wnioskować, że jechali w przeciwnym kierunku, co dla zawodników jest jasnym sygnałem - ktoś tu błądzi.

Nieuniknione, niebezpieczne spotkania aut z motocyklami. Samochody są znacznie bezpieczniejsze, a motocykliści bardzo zagrożeni na trasie Dakaru. Dlatego organizatorzy często wytyczają inne trasy odcinków specjalnych dla różnych kategorii pojazdów.
fot. Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Nieuniknione, niebezpieczne spotkania aut z motocyklami. Samochody są znacznie bezpieczniejsze, a motocykliści bardzo zagrożeni na trasie Dakaru. Dlatego organizatorzy często wytyczają inne trasy odcinków specjalnych dla różnych kategorii pojazdów.

Dramat Carlosa Sainza. Zawodnicy ze ścisłej czołówki pomimo długości trasy i czasu trwania rajdu liczą na zwycięstwo i dla nich drugie miejsce to porażka - cokolwiek by mówili na konferencjach i w wywiadach. Dla mniejszych zespołów samo osiągnięcie mety jest cenniejsze niż dla faworyta drugie miejsce. Najgorsze co może się wydarzyć to awaria lub wypadek w pierwszej części rajdu, ponieważ dalsza jazda traci sens, ale trzeba ją kontynuować ze względu na sponsorów i zespół.
fot. Florent Gooden / DPPI / Red Bull Content Pool

Dramat Carlosa Sainza. Zawodnicy ze ścisłej czołówki pomimo długości trasy i czasu trwania rajdu liczą na zwycięstwo i dla nich drugie miejsce to porażka - cokolwiek by mówili na konferencjach i w wywiadach. Dla mniejszych zespołów samo osiągnięcie mety jest cenniejsze niż dla faworyta drugie miejsce. Najgorsze co może się wydarzyć to awaria lub wypadek w pierwszej części rajdu, ponieważ dalsza jazda traci sens, ale trzeba ją kontynuować ze względu na sponsorów i zespół.

Imponujące ciężarówki na niektórych partiach trasy są szybsze od samochodów terenowych. Warto wiedzieć, że są dwa rodzaje uczestników w tej kategorii. Ciężarówki serwisowe biorą udział w rajdzie, ale dla nich wynik jest bez znaczenia. Natomiast ekipy takie jak Kamaz to pełnoprawni zawodnicy i w tym akurat przypadku także faworyci.
fot. Florent Gooden / DPPI / Red Bull Content Pool

Imponujące ciężarówki na niektórych partiach trasy są szybsze od samochodów terenowych. Warto wiedzieć, że są dwa rodzaje uczestników w tej kategorii. Ciężarówki serwisowe biorą udział w rajdzie, ale dla nich wynik jest bez znaczenia. Natomiast ekipy takie jak Kamaz to pełnoprawni zawodnicy i w tym akurat przypadku także faworyci.

Imponujący skok zawieszenia tylnonapędowych buggy to ich największy atut. Jest większy niż w samochodach 4x4. Na wydmach czasami brakuje im tego napędu, ale dzięki elastycznemu zawieszeniu nierzadko te dwa koła mają lepszą przyczepność niż cztery z mniejszym skokiem.
fot. Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

Imponujący skok zawieszenia tylnonapędowych buggy to ich największy atut. Jest większy niż w samochodach 4x4. Na wydmach czasami brakuje im tego napędu, ale dzięki elastycznemu zawieszeniu nierzadko te dwa koła mają lepszą przyczepność niż cztery z mniejszym skokiem.

A propos skoku zawieszenia... tak wyglądają w ciężarówce amortyzatory.
fot. Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

A propos skoku zawieszenia... tak wyglądają w ciężarówce amortyzatory.

Dzień przerwy, dzień spokoju, dzień regeneracji. Dla ludzi i sprzętu, ale nie dla mechaników, którzy muszą doprowadzić auta i inne pojazdy do stanu niemal nowości. Wszystkie najważniejsze podzespoły będą wymienione na nowe w ekipach fabrycznych lub na lepsze w mniejszych zespołach.
fot. Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Dzień przerwy, dzień spokoju, dzień regeneracji. Dla ludzi i sprzętu, ale nie dla mechaników, którzy muszą doprowadzić auta i inne pojazdy do stanu niemal nowości. Wszystkie najważniejsze podzespoły będą wymienione na nowe w ekipach fabrycznych lub na lepsze w mniejszych zespołach.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Galerie zdjęć:

Nowe Porsche Cayenne przed premierą. Co się zmieniło? Kalendarz Miss Tuning 2012 [galeria] Jaguar C-X17 Concept w studiu i plenerze [galeria] McLaren wyprodukował 5000 samochodów Super Series [galeria zdjęć] Drift Open 2011 runda II - tor Redeco [galeria] Zapomnij o nartach. Nissan 370Zki dostarczy więcej frajdy na stoku Gratulacje, 2018. Oto 8 samochodów, które przez ciebie mają 10 lat Ferrari F40 i 488 GTB Novitec Rosso na felgach HRE Citroen DS Inside Concept: galeria zdjęć i nowe informacje Opel Karl na nowych oficjalnych zdjęciach [galeria zdjęć] Obszerna galeria zdjęć nowego MINI John Cooper Works BMW X6M | Galerie Czytelników

Popularne w tym tygodniu:

Zbiór unikatowych aut klasycznych w National Collections Centre - galeria naszego redakcyjnego kolegi