BMW i3S ma większy rozstaw kół i nieco obniżone zawieszenie.

BMW i3S ma większy rozstaw kół i nieco obniżone zawieszenie. (fot. Mateusz Lubczański)

BMW i3S: aktualizacja pomiędzy generacjami

Jak dużo może zmienić jedna litera? Wystarczy do nazwy auta dorzucić S lub R (ostatnio też N), by zamienić nudne, rodzinne wozidło w samochód wyścigowy zmiatający konkurencję spod świateł. Sprawa jednak ma się nieco inaczej, gdy mówimy o BMW i3S.

Ten artykuł ma 2 strony:

BMW i3S — test, opinia

Jedno trzeba przyznać – prawie 5 lat po premierze BMW i3 robi takie samo, gigantyczne wrażenie nie tylko na przechodniach, ale i na kierowcach. Co prawda niektóre firmy zdecydowały się na wykorzystanie tego modelu w ramach promocji swojej działalności, jednak dalej spotkanie elektrycznego BMW jest rzadkością. Może właśnie dlatego i3 dalej wygląda jak przeniesione z przyszłości. Przyszedł jednak czas zmian, a może bardziej aktualizacji. Tak jak iPhone z dopiskiem S stanowi pomost pomiędzy kolejnymi generacjami, tak samo jest z BMW i3S. Elektryk jest więc autem po aktualizacji, lecz niekoniecznie oznacza to lepsze osiągi.

A na to wskazywałyby inaczej ukształtowane zderzaki, czarne dodatki, zwiększony rozstaw kół (o 40 mm), lekko obniżone zawieszenie czy szersze opony, które kłócą się z ideałami oszczędzania energii wyznawanymi przez rodzinę i. Wersja S ma 14 KM więcej niż standardowe i3 (czyli teraz jest ich 184), lecz pojemność litowo-jonowej baterii (takiej jak w np. smartfonach) pozostała bez zmian. Dodatkowo informacja prasowa stwierdza, że pojawiły się nowe tryby kontroli trakcji, które pozwalają na długie, kontrolowane poślizgi. To już zarzucenie naprawdę grubej przynęty.

BMW M4 Cabrio Competition przekonało mnie, że warto poznawać swoich idoli

Idole. Mówi się, że nie powinno się ich poznawać. Prawie zawsze okazują się być zupełnym przeciwieństwem tego, czego się po nich spodziewamy….

Od razu warto zaznaczyć, że w BMW i3S nie skleimy tłustych boków, jakich można oczekiwać po a) BMW czy też b) samochodzie elektrycznym. Nadal reakcja elektroniki odpowiedzialnej za bezpieczeństwo, niezależnie od ustawień, jest szybka i bezdyskusyjna. Z drugiej strony auto na prąd prezentuje nieznaną dla tradycyjnych układów napędowych szybkość reakcji na gaz, radość z wciskania w fotel podczas przyspieszenia czy też idealny rozkład masy wynikający z nisko ułożonych baterii. Może dalej BMW i3S wygląda jak agresywna mydelniczka, ale pod względem frajdy z jazdy okazuje się być niezwykle satysfakcjonującym pojazdem. Bez pod- czy nadsterowności, ze świetną komunikacją na linii auto-kierowca.

Tradycyjnego grilla nie ma, ale nerki zostały

Trzeba jednak zauważyć, że przyjemność z odjeżdżania wszystkim na światłach może zepsuć świadomość, że "eSka" niekoniecznie jest najszybszym modelem z rodziny i3. Zerkając do danych technicznych okazuje się, że "zwykłe" i3 przyspiesza do 100 km/h w 7,3 s. Widoczna na zdjęciach wersja "S", by uzyskać tę samą prędkość, potrzebuje 7,7 s. Wszystko przez dwucylindrowy silniczek o pojemności 647 cm³, który jednak swoje waży i nie ma nic wspólnego z napędzaniem kół. Bez niego na pokładzie mówimy o sprincie w 6,9 s.

Jego zadanie to generowanie energii, gdy wyruszymy w trasę. Znakiem czasów jest sposób jego uruchomienia – wystarczy pokręcić kółeczkiem systemu iDrive, przeskoczyć dwa menu i zaznaczyć jedną z opcji. Delikatne (naprawdę delikatne) wibracje auta zdradzą jego pracę. Mój chytry plan doładowywania baterii przy użyciu dwóch cylindrów spalił jednak na panewce. O ile w hybrydowej serii 5 mogłem wybrać opcję pt. doładuj i utrzymaj naładowaną baterię, w i3S mogłem jedynie wybrać plan pt. postaraj się utrzymać obecny poziom naładowania ogniw. Dlatego, jak zwykle w przypadku aut z wtyczką (również hybryd plug-in), cała zabawa ma sens, gdy auto ładuje się przez noc.

Zobacz również: BMW X6 M50d - start z launch control

BMW i3S - wnętrze

Może to nie wydawać się tak palącym problemem, jeśli używamy BMW latem, ale, gdy odbierałem BMW i3S, na dworze panowała temperatura -6 stopni Celsjusza. O ile jeszcze po ładowaniu w podziemnym garażu prognozy zasięgu były obiecujące (około 180 km bez odpalania silnika spalinowego), tak po pierwszym metrze na powierzchni na ekranie ukazała się bardziej realistyczna informacja o 120 km na jednym ładowaniu – i to jeszcze przed włączeniem ogrzewania foteli. Z pełnym zbiornikiem paliwa szacuję, że można by przejechać po mieście około 260–270 km, czyli nie jest tak źle.

Nawet pomimo tej niedogodności dalej na swój sposób uwielbiam i3. Wrażenie robi wnętrze – oczywiście producent lubuje się w przypominaniu, że skóra garbowana jest liśćmi oliwnymi, tworzywa sztuczne zastąpiły włókna ketmii, a tapicerka wykonana jest z granulatu PET uzyskiwanego z butelek po napojach. Większą rolę odgrywa chyba jednak prostota, minimalizm i dużo światła, przynajmniej z przodu. Wydaje mi się, że nic nie stałoby na przeszkodzie, by taki styl trafił do nowych modeli BMW, lecz z racji swojego proekologicznego wizerunku jest zarezerwowany dla rodziny i. No i najważniejsze, jakość wykonania stoi na najwyższym poziomie, co wbrew pozorom nie jest standardem w segmencie premium, a nawet w samym BMW.

Tak więc wydaje się, że BMW i3 (nawet bez S) jest idealnym samochodem by podrzucić dzieci do szkoły, zrobić zakupy i jednocześnie zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza (no, może nie w Polsce, ale jednak). Forma auta wymusiła jednak ograniczenia. Nie można wydostać się z tylnej kanapy bez uchylenia drzwi z przodu. Otwarcie "pod wiatr" jest fikuśne i interesujące, ale jakoś nie jestem w stanie sobie wyobrazić umieszczenia pociech w fotelikach bez obtarcia auta obok na ciasnym parkingu./b]

Aktualizacja – chyba tak mogę określić pojawienie się w gamie i3 modelu z literą S. Choć zapowiadało się nieco inaczej, auto nie ma sportowego charakteru. Rewolucyjny dla marki samochód otrzymał kilka dodatków, których nieobecność nie była szczególnie dotkliwa. [b]Pokazuje jednak, jak daleko konkurencja została w tyle. Po pięciu latach z rodziną i (w tym również z ukochanym przeze mnie i8) do walki ruszył droższy i większy elektryk z klasy premium, czyli fenomenalny Jaguar I-Pace. Czując groźne spojrzenie fanów Tesli zaznaczam, że choć może być szybsza, jej poziom wykonania to kpina z klientów. Za to jeżdżąc i3, po prostu się w nim odpoczywa.

Ogólna ocena9z 10

Plusy:

  • Dalej przyciąga wzrok
  • Materiały w kabinie i jakość wykończenia
  • Satysfakcjonujące prowadzenie

Minusy:

  • …dodatkowe 14 koni i kilka dodatków nie jest warte dopłaty
  • Użyteczność poświęcona na rzecz wyglądu
  • Zasięg w niskich temperaturach (lecz nie jest to jedyny elektryk z tą przypadłością)

Obserwuj nas na Instagramie:

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Ford Transit Nugget dołącza do grona kompaktowych kamperów. To świetne auto do zwiedzania Mercedes-Maybach S600 - test, opinia, spalanie, cena Nowe Volvo XC90 D5 AWD AT - test, opinia, spalanie, cena Nowe Audi S3 Limousine - test Nowa Toyota Yaris kontra poprzednik: 5 najważniejszych różnic (AutokultVLOG) Škoda Octavia 1,2 TSI DSG Ambition - test wideo Renault Captur 1,2 TCe AT Intens [test] 3 dni na serpentynach. Dzień drugi: Toyota Prius Plug-in Jeździłem Fiatem 500 Hybrid. Żeby poczuć różnicę, musiałbym zmienić nawyki Nowa Toyota Corolla XI 1,4 D4D na Majorce [pierwsza jazda autokult.pl] Nissan Qashqai ma nowy silnik 1.3 l. To tylko jedna z wielu zmian u Japończyków Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB MultiAir - pogoń za Niemcami [test autokult.pl]

Popularne w tym tygodniu:

Test: Volvo V70 2.4T AWD – rodzinne kombi, które uwiodło prezydenta Biję własny rekord spalania. Ile można wycisnąć z 2.0 TDI w Audi A3? Test: Alfa Romeo Giulia po liftingu - dokładnie takich zmian było jej trzeba. Szkoda, że dopiero teraz Komputer kontra dystrybutor – ile tak naprawdę spala Audi A3 Sportback 35 TDI? Test: Lamborghini Sián FKP 37 z klocków lego: 50 odcieni zielonego Pierwsza jazda: Ford Puma ST to nowe auto starej szkoły Test: BMW X5 M Competition – jednostronny pojedynek z prawami fizyki Test: Porsche 718 Cayman GT4 to samochód ostateczny na tor i na drogę Test vlog: Lexus NX 300h jest siódmy rok na rynku, a jego popularność tylko rośnie. Próbuję to zrozumieć Test: Audi RS Q3 Sportback - zapomnijcie o aucie, skupcie się na silniku Test: Škoda Karoq 1,5 150 KM Style - przyjaciel rodziny Test: Peugeot 3008 HYbrid4 GT – mimo imponującej mocy, nie ma co liczyć na sportowe emocje