Benzyna, diesel czy hybryda? Na co się zdecydować?

Benzyna, diesel czy hybryda? Na co się zdecydować?

Benzyna, diesel czy hybryda? Na co się zdecydować?
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Toyota
Krzysztof Nowicki
06.12.2018 08:53, aktualizacja: 28.03.2023 12:26

Utrzymanie samochodu jest tak samo ważnym składnikiem całkowitego kosztu posiadania auta, jak cena zakupu. Warto o tym pamiętać podczas porównywania cenników różnych marek. Przy wyborze rodzaju napędu i konkretnego silnika trzeba wziąć pod uwagę – obok mocy, dynamiki i elastyczności – także realne zużycie paliwa oraz awaryjność. Jaki silnik wybrać? Diesla czy benzynę, a może napęd hybrydowy? Kiedy warto zdecydować się na montaż instalacji LPG?

Benzyna, diesel, a może montaż LPG?

Samochody z silnikami Diesla stopniowo tracą na popularności – zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Decydują o tym coraz bardziej wymagające normy czystości spalin, obejmujące nie tylko CO2, ale także cząstki stałe i tlenki azotu, a ponadto coraz bardziej skomplikowana budowa silników wysokoprężnych, powodująca większą awaryjność i rosnące koszty ewentualnych napraw. W nowoczesnych silnikach Diesla do elementów, których wymiana lub naprawa zawsze wiązała się z dużymi wydatkami, takich jak wtryskiwacze czy turbosprężarka, dochodzą kolejne, np. koło dwumasowe czy filtr DPF. Ceny samochodów z silnikiem Diesla są również zauważalnie wyższe niż aut benzynowych.

Mimo to silniki wysokoprężne wciąż mają swoich fanów – zarówno wśród nabywców nowych aut, jak i – w większym stopniu – używanych samochodów. Ich popularność wynika z mniejszego zużycia paliwa w porównaniu do samochodów benzynowych, zauważalnych szczególnie przy dużych prędkościach na autostradach oraz w przypadku ciężkich pojazdów. W mieście ich użyteczność znacząco spada – miejski styl jazdy źle wpływa na działanie silników Diesla i przyczynia się do ich awarii.

Zalety i wady silników benzynowych

Na stopniowym odchodzeniu od diesli zyskują samochody benzynowe. Do ich zalet trzeba zaliczyć niższą cenę zakupu, zazwyczaj niższe koszty napraw w porównaniu z dieslami oraz prostszą konstrukcję – przynajmniej w przypadku tradycyjnych, niewysilonych silników. Jeśli zależy nam na bezawaryjności, warto pamiętać, że w przypadku jednostek benzynowych oferta jest bardzo bogata pod względem rozwiązań technologicznych – od trwałych, prostych w konstrukcji jednostek wolnossących z pośrednim wtryskiem paliwa po skomplikowane i mniej trwałe silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Mimo to, średnio rzecz ujmując, pod względem częstości awarii i kosztów napraw jednostki benzynowe wypadają lepiej od diesli. Wadą samochodów benzynowych jest większe zużycie paliwa – szczególnie w mieście oraz przy dużych prędkościach autostradowych.

Instalacja LPG: koszty, zalety i wady

LPG to paliwo, które jest w Polsce wyjątkowo popularne – Polska jest największym konsumentem autogazu w Europie i czwartym największym na świecie. Montaż instalacji wymaga jednorazowego wydatku od około 1000 zł za instalację LPG pierwszej generacji do aut z silnikami gaźnikowymi po nawet powyżej 10 000 zł za najnowsze instalacje szóstej generacji do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Montaż LPG może być bardziej lub mniej skomplikowany. Trzeba także pamiętać, że jazda na autogazie generuje wyższe koszty serwisowe.

Co zatem przemawia za tym rozwiązaniem? Cena gazu jest o połowę niższa od benzyny. Choć zużycie autogazu jest o kilkanaście procent wyższe od zużycia konwencjonalnego paliwa i wymaga dodatkowych inwestycji na początku oraz w trakcie użytkowania, kierowcom często korzystającym z samochodu instalacja LPG może przynieść znaczące oszczędności.

Jakie są najlepsze silniki do montażu autogazu? Ogólnie rzecz biorąc, są to jednostki z pośrednim wtryskiem paliwa. Niektóre marki oferują także modele z fabryczną instalacją LPG, bez utraty gwarancji.

Zanim zdecydujemy się na montaż instalacji LPG, trzeba się upewnić, że silnik jest w dobrej kondycji – inaczej dodatkowa komplikacja może spowodować problemy techniczne w trakcie użytkowania auta. Montaż instalacji LPG powoduje, że konieczne są dodatkowe czynności serwisowe. Regularne przeglądy powinny objąć wymianę filtrów i sprawdzenie szczelności. Instalację gazową trzeba też sprawdzić po wypadku. Warto ponadto od czasu do czasu przełączyć auto na benzynę, aby zadbać o stan wtryskiwaczy i pompy paliwa. Kierowca samochodu na gaz musi też zwracać uwagę na znaki przy wjeździe na parking podziemny – na wielu z nich obowiązuje zakaz parkowania tego rodzaju autami.

Oszczędna alternatywa: napęd hybrydowy

Obraz
© Fot. Materiały prasowe/Toyota

Co to jest napęd hybrydowy? To układ silnika spalinowego oraz motoru elektrycznego, który czerpie energię z baterii trakcyjnej. Na rynku dostępne są zarówno hybrydy nieładowane z zewnątrz, które generują prąd za pomocą silnika spalinowego i układu odzyskiwania energii z hamowania, jak i hybrydy plug-in, dysponujące większą baterią oraz wyposażone w instalację do ładowania z sieci energetycznej. Klasyczne hybrydy są znacznie bardziej popularne ze względu na niższą cenę, porównywalną z ceną zakupu diesla, oraz łatwą obsługę – wystarczy zwykłe tankowanie na stacjach benzynowych. Ich roczna sprzedaż w Polsce zbliża się do 20 000 egzemplarzy, podczas gdy hybrydami plug-in jest zainteresowanych co roku zaledwie kilkuset nabywców.

Hybrydowe samochody Toyoty

Samochody hybrydowe pojawiły się na rynku za sprawą determinacji jednego producenta – Toyoty. Do dziś marka ta jest największym producentem hybryd na świecie. Pierwsza Toyota z napędem hybrydowym to model Prius, który zadebiutował w 1997 roku jako sedan z silnikiem benzynowym i elektrycznym pod maską, które współpracowały za pośrednictwem opracowanej i opatentowanej przez Toyotę przekładni planetarnej. Ten innowacyjny pomysł zdecydował o tym, że hybrydy Toyoty mogą swobodnie korzystać ze współpracy motoru elektrycznego i benzynowego lub z samego silnika elektrycznego bez ładowania baterii z gniazdka. Przekłada się to oczywiście na znaczącą oszczędność paliwa i niższe koszty użytkowania. Zasada działania najnowszego układu hybrydowego Toyoty jest bardzo podobna, choć napęd hybrydowy czwartej generacji jest znacznie wydajniejszy i bardziej ekologiczny od swojego protoplasty sprzed dwóch dekad.

Hybrydowa Toyota Auris: cena, dane techniczne, wyposażenie

Toyota Auris Hybrid to model, za sprawą którego napęd hybrydowy zyskał popularność w Polsce. Jego łączna sprzedaż na polskim rynku wynosi już ponad 16 000 egzemplarzy, znacznie przewyższając sprzedaż jakiegokolwiek innego samochodu z alternatywnym napędem. Co zdecydowało o tym sukcesie? Komfort i atrakcyjny design popularnego kompaktu, niskie zużycie paliwa i bezawaryjność, bogate wyposażenie i automatyczna skrzynia biegów w standardzie oraz cena porównywalna z ceną podobnie wyposażonej wersji z silnikiem Diesla.

Hybrydowa Toyota Auris ma wszystkie zalety tego modelu z silnikami konwencjonalnymi, w tym równie przestronne wnętrze oraz bagażnik, który w przypadku wersji kombi może zmieścić nawet 600 l bagażu. Napęd hybrydowy ma moc 136 KM i rozpędza auto do 100 km/h w 10,9 s, a zużycie paliwa może wynieść nawet 4,0–4,1 l/100 km wg nowego pomiaru WLTP w przypadku hatchbacka i 4,2–4,3 l/100 km dla wersji z nadwoziem TS Kombi. Hybryda przynosi największe oszczędności w miejskich warunkach, gdzie może poruszać się na samym silniku elektrycznym przez połowę czasu jazdy i pokonywanego dystansu. Góruje tym samym nad samochodami konwencjonalnymi, których spalanie na zatłoczonych ulicach może osiągać wyniki dwucyfrowe. Ceny Toyoty Auris Hybrid rozpoczynają się od 84 400 zł za wersję Active. Szczegółowe informacje na temat Toyoty Auris znajdziecie tutaj:

Hybrydowa Toyota Yaris: cena, dane techniczne, wyposażenie

Samochody segmentu B uważane są przede wszystkim za auta do miasta. Choć spokojnie można się nimi wybrać na wycieczkę po Europie, ich niewielkie wymiary, stylowy wygląd i małe, oszczędne silniki powodują, że najwięcej zalet ujawniają w miejskich warunkach. Toyota Yaris Hybrid ma do zaoferowania mieszkańcom miast jeszcze więcej – oszczędny, 100-konny napęd hybrydowy z automatyczną skrzynią biegów oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego w standardzie, zawierający m.in. automatyczne hamowanie awaryjne i ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu. Poruszanie się po mieście może ułatwić także system multimedialny z ekranem dotykowym i nawigacją, kamera cofania oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Bagażnik zarówno wersji hybrydowej, jak i benzynowej może zmieścić do 286 l lub – po złożeniu oparć tylnej kanapy – maksymalnie do 1119 l. Ile kosztuje Toyota Yaris Hybrid? Cena wersji Active wynosi 64 790 zł. Więcej na temat auta na stronie: https://www.toyota.pl/new-cars/yaris/ .

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)