W Unii Europejskiej ceny paliw spadają. W Polsce to nie działa

W Unii Europejskiej ceny paliw spadają. W Polsce to nie działa

Benzyna jest obecnie najtańsza od kilkunastu miesięcy, ale nie w Polsce.
Benzyna jest obecnie najtańsza od kilkunastu miesięcy, ale nie w Polsce.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
04.12.2018 07:50, aktualizacja: 28.03.2023 12:27

Według ostatniego raportu Komisji Europejskiej na 28 krajów Unii w 27 ceny oleju napędowego spadły w ostatnich tygodniach. W jeszcze lepszym trendzie spadkowym jest benzyna. Krajem wyjątkowym, w którym tego nie odnotowano, jest Polska.

W ostatnich dwóch miesiącach ceny oleju napędowego spadły o 3,5 proc, a tempo zwolniło co prawda w ostatnim tygodniu, jednak wciąż notuje się spadek. Benzyna w Europie jest najtańsza od kilkunastu miesięcy. Tymczasem w Polsce diesel podrożał – to ewenement w skali Unii. W ostatnim miesiącu o 6,3 gr za litr. Benzyna tanieje (8 gr/m-c), ale nie tak dynamicznie, jak w innych krajach.

Polacy kupują bardzo drogie paliwa

W Polsce ceny paliwa są bardzo wysokie na tle innych krajów unijnych, jeżeli spojrzy się na nie bez podatków. Litr benzyny w naszym kraju wraz z marżami kosztuje 55,7 eurocenta (2,4 zł) i jest średnio o 1-5 eurocentów droższa niż w Belgii, Estonii, Francji, Luksemburgu, Portuagalii, Szwecji czy na Węgrzech.

Diesel w Polsce jest z kolei jednym z najdroższych paliw w Unii, droższym niż średnia ważona. Kosztuje 65,6 eurocenta za litr. Średnia cena w Unii to 64,9 eurocenta. Tylko w dziesięciu krajach jest drożej. A jeszcze zważywszy na fakt, że oleju napędowego sprzedaje się w Polsce ok. 3-4 razy więcej niż benzyny, średnia cena paliw w naszym kraju jest jedną z najwyższych w Europie.

Dlaczego diesel nie chce tanieć?

Po części jest to spowodowane rozpoczęciem sezonu grzewczego. O najbliższej przyszłości rynku paliw dla serwisu Money.pl wypowiedziała się Urszula Cieślak, analityk BM Reflex.

  • Na razie wszystko wskazuje na to, że ta cena (diesla przyp. red.) będzie utrzymywała się na poziomie wyższym niż benzyny 95 i ta dysproporcja, która dziś w kraju wynosi 4 gr na litrze, powinna być wyższa. Ale poprawia się sytuacja przede wszystkim globalna. Na rynku ropy naftowej notujemy obniżkę. W skali tego tygodnia cena ropy spadła o 4 dolary w porównaniu do ubiegłego tygodnia. Umacnia się złotówka wobec dolara i to już będziemy obserwować na krajowym rynku paliw. Od dziś mamy wyraźne obniżki cen paliw w hurcie, które będą prawdopodobnie kontynuowane przynajmniej do połowy przyszłego tygodnia i one zniosą nam część podwyżek z rynku hurtowego. Ale one będą dotyczyły bardziej benzyny niż oleju napędowego, stąd też cena diesla w najbliższych tygodniach będzie się utrzymywała na poziomie wyższym niż benzyny 95.
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)