Nowy Peugeot 508 SW jest krótszy od poprzednika o 2 cm.

Nowy Peugeot 508 SW jest krótszy od poprzednika o 2 cm. (fot. Mateusz Lubczański)

Peugeot 508 SW: samochód, w którym chciałbym się zakochać, lecz jest to trudne

Jedna trzecia sprzedawanych w Europie samochodów segmentu D ma nadwozie kombi. Nic więc dziwnego, że Peugeot bardzo szybko przygotował taką wersję – o nazwie SW – swojej limuzyny 508. Wygląda rewelacyjnie, ale odstaje od konkurencji w innej kategorii.

Nowy Peugeot 508 SW — test, opinia

Zaczęło się od gigantycznego poruszenia na salonie samochodowym w Genewie. To nie Mercedes, Audi czy BMW miały na targach najczęściej komentowany pojazd. Początek marca należał do Peugeota, który zaprezentował 508 — auto umykające standardom i dalekie od nudy. Francuzi podnieśli stawkę na salonie w Paryżu, gdzie obok rewelacyjnie wyglądającego konceptu o nazwie e-Legend, spojrzenia zwiedzających przyciągał właśnie 508 SW.

Nie inaczej jest kilka miesięcy później, kiedy przebijam się przez pochmurną Lizbonę. Peugeot 508 SW kradnie spojrzenia przechodniów. Nie powinno to dziwić – agresywny przód z długimi światłami do jazdy dziennej, wyjątkowo niska linia dachu uzyskana dzięki bezramkowym szybom, tył mocno zarysowany i podkreślony przez czarny pas kryjący światła. Peugeot 508 dodaje sporo pieprzu do języka stylistycznego zapoczątkowanego przez SUV-y 3008 i 5008.

Nowy Peugeot 508 SW

Kombi jest niemal tak samo niskie jak liftback. Mierzy 1,42 m, przez co różnica w stosunku do poprzedniej generacji wynosi 6 cm. Jest też krótsze od poprzednika o 2 cm. Bagażnik ma 530 litrów, co jest wartością wystarczającą dla rodziny, ale odstającą na tle konkurencji pokroju Volkswagena Passata (Francuzi uwielbiają zestawiać 508 właśnie z tym modelem), Skodą Superb czy nawet… 508 poprzedniej generacji. Wszystko to wpływa na wielkość wnętrza i sposób zajmowania miejsca w środku. Nie dość, że nadwozie 508 jest naprawdę niskie, to jeszcze nisko poprowadzony dach zapewnia nieco klaustrofobiczne doznania. Nad głową – mając 180 cm wzrostu – zostało mi około 2,5 centymetra wolnej przestrzeni, zarówno z tyłu, jak i z przodu (najniższe ustawienia fotela).

Mam 180 cm wzrostu i pomimo najniższego ustawienia fotela kabina wydawała się nieco ciasna

Peugeot 508 SW lansuje drugą generację projektu kabiny o nazwie i-Cockpit. Jego wyznacznikiem jest mała kierownica (którą uwielbiam), wysoko zawieszone zegary (eliminują potrzebę wyświetlania danych na szybie) czy charakterystyczny wybierak biegu. Po kilkunastu kilometrach zauważyłem, że najwygodniejsza pozycja oznacza odsunięcie się maksymalnie do tyłu, co z automatu przekłada się na zmniejszenie miejsc na kolana dla pasażerów drugiego rzędu. Na potrzeby designu Francuzi poświęcili przestrzeń, przez co zastanawiałem się czy 508 SW nie jest idealnym kombi… dla dwóch aktywnych osób. Przeglądając materiały prasowe odnoszę wrażenie, że tak właśnie jest – nie uświadczycie w nich zdjęć dzieci czy rodziny. Czy taki krok ma sens, przekonamy się w 2019 roku, kiedy to 508 SW pojawi się w salonach.

Jest awangardowo i (w miarę) wygodnie

Nie mogę jednak nie zauważyć, jak dużo pracy poświęcono na poprawę jakości i dobór materiałów w kabinie. Skóra na kierownicy jest przyjemna w dotyku, niemal na równi z imitującymi prawdziwe drewno wstawkami. Przyciski zainspirowane rozwiązaniami lotniczymi sugerują bardzo wysokie aspiracje Peugeota, tak jak podłoga bagażnika wykonana z materiału drewnopodobnego (i rysująca się od samego patrzenia).

Taka podłoga bagażnika waży sporo i jest oferowana w topowej wersji GT

Oczywiście, nie można pominąć niskiej jakości obrazu z kamery cofania oraz przycinającej się nawigacji na środkowym ekranie – biorąc pod uwagę przyjemne grafiki wyświetlane na ekranie przed kierowcą, czy też obecność systemu nocnej wizji zarezerwowany jeszcze niedawno dla Mercedesa Klasy S, jest to nieco niezrozumiałe. Może Francuzi wybiegają w przyszłość i wiedzą, że standardy Apple Car Play i Android Auto (wyświetlanie ekranu telefonu na ekranie auta) to coraz popularniejsze rozwiązanie. Pomimo pewnej ciasnoty to jedno z przyjemniejszych miejsc do przebywania w klasie średniej.

Nowy Peugeot 508. Francuzi sprawili, że limuzyna znów jest pożądana

Nowy reprezentant Peugeota w klasie średniej wygląda jak auto nie z tej ziemi. Klientów chce przekonać do siebie jednak jak najbardziej przyziemnymi…

Zobacz również: Maserati Levante S - test w zaśnieżonych górach

Peugeot dalej wierzy w jednostki diesla, ale zgodnie z nową strategią, każde auto dostępne będzie z rozmaitymi układami napędowymi, w tym w pełni elektrycznymi rozwiązaniami. Choć na razie temat całkowicie elektrycznego 508 nie został poruszony, oferta będzie ciekawa. Zacznijmy od klasyki – jednostki Diesla reprezentowane są przez czterocylindrowe silniki BlueHDi o mocy 130, 160 i 180 KM i tylko ten najsłabszy oferowany jest z manualną przekładnią. Każdy pozostały motor połączono z automatyczną, 8 biegową skrzynią. Na liście znajdziemy jeszcze benzyny z rodziny PureTech o mocy 180 i 225 KM. Miałem okazję przejechać się autem w najmocniejszym pakiecie GT i choć wydaje się całkiem satysfakcjonujący (8,2 s do setki), tak przy "emeryckiej" jeździe poza miastem spalanie wyniosło 10,4 litra. Być może rozwiązaniem tego problemu będzie hybryda plug-in, której zasięg ma wynosić 40 km, lecz nie była ona gotowa na czas pierwszych jazd.

Nowy Peugeot 508 SW


Dynamiczny wygląd nadwozia nie przekłada się jednak na dynamiczne doznania za kierownicą.
Peugeot pozostaje wierny zapewnianiu wysokiego komfortu bez siłowania się na zapalonego sportowca. Może to i lepiej – poprzednia generacja w wydaniu RXH zapisała się w mojej pamięci jako jeden z najwygodniejszych samochodów do pokonywania autostrad. Choć 508 SW sprawia wrażenie przyklejonego do drogi, tak uczucie to jest solidnie tłumione przez pozbawiony aspiracji układ kierowniczy.

Francuzi po raz kolejny poszli swoją drogą i z jednej strony zgarniają pochwały za ten krok, z drugiej – muszą przełknąć fakt, że 508 SW nie poraża ilością miejsca. Trzeba jednak pamiętać, że inżynierowie PSA na początku projektu odrzucili interesującą propozycję opracowania 508 na bazie obecnej Insignii, która w wersji kombi jest absurdalnie dużym i długim samochodem. Różnica w koncepcji wynikała ze świadomości nadchodzących norm emisji, których nie udałoby się spełnić bez pewnych cięć w rozmiarach i wagach. Nowy 508 SW jest samochodem dla indywidualistów (ewentualnie dwójki), którzy cenią sobie styl. Auto potwierdza też ambicje Peugeota, który rynkowo już teraz celuje bardzo wysoko.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Porsche Panamera GTS w pierwszym teście. Sprawdziłem najbardziej charakterną odmianę na torze w Bahrajnie Jaguar I-Pace kontra Audi e-tron. Porównanie elektrycznych crossoverów Nowa Toyota Yaris z polską hybrydą to auto tak dobre, że może zagrozić Corolli Pielgrzymka do świątyni prędkości. Wjechałem Lamborghini Huracánem Evo Spyder na owal Autodromu Monza Nissan Leaf udowadnia, że elektrykiem można jeździć na co dzień. Pod jednym warunkiem Fiat 500L Trekking 1,6 Multijet S&S - test Renault Clio Dynamique Energy 0,9 TCe - między modą a sportem [test autokult.pl] BMW X4 xDrive35i - pierwsza jazda Test: Volkswagen Multivan 6.1 Cruise - tylko odświeżony, ale zupełnie nowy Jaguar I-Pace: na tyle dobry, by zapomnieć, że jest elektrykiem Nowa Škoda Fabia (2015) 1,2 TSI 90 KM - pierwsza jazda Renault Zoe – pierwsze wrażenie [relacja autokult.pl]

Popularne w tym tygodniu:

Test: Przejechałem się Alfą Romeo 33 z silnikiem boxer i zapomniałem, jak się nazywam Test wideo: Toyota Mirai - piję wodę z wydechu! Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG – odmłodzony bestseller tak, ale nie z dieslem Pierwsza jazda: Škoda Fabia 4. generacji – ma ogromną szansę powtórzyć sukces poprzednika Test: Porsche Panamera 4S Sport Turismo - jeśli miałbyś mieć jedno auto do końca życia... Test: Volvo XC60 B4 AWD - w poszukiwaniu spokoju Test: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid - jego pozycja jest niezagrożona Test: BMW iX3 wygląda jak odgrzewany kotlet, ale w normalności tkwi jego siła Test: Suzuki Across PHEV – lifting twarzy za 30 tys. zł Test: Škoda Octavia Combi RS iV - ekologiczno-sportowy kompromis nie do końca się sprawdził Pierwsza jazda: Toyota Mirai to auto na wodór, które można kupić w Polsce. Sprawdzam, czy jest po co Pierwsza jazda: Opel Mokka e – już ładniej, ale teraz to bym chciał coś większego