Nowa Toyota Corolla ma dwa duże zadania: pokonać Octavię i zastąpić Avensisa

Toyota zamierza być liderem polskiego rynku i sukcesywnie odkrywa karty, którymi może ostro zagrać w 2019 roku. Po Camry debiutuje Corolla, która może odebrać prymat Skodzie Octavii. Odważne stwierdzenie? Owszem, ale jest w tym ziarnko prawdy.

Nowa Toyota Corolla Sedan

Nowa Toyota Corolla Sedan (fot. mat. prasowe)

To już moje drugie spotkanie z przedstawicielami polskiego oddziału Toyoty w niewielkim gronie na zamkniętym pokazie kolejnego nowego, ważnego w Polsce modelu. Wcześniej prezentowano Camry, na którą od chwili opublikowania informacji jest już bardzo dużo zapytań, a klienci, którzy nawet nie znają specyfikacji samochodu, już go zamawiają. Fenomen tego auta pokazuje, jak ważna jest rozpoznawalność modelu na lokalnym rynku, a Polska jest najważniejszym dla Camry.

Debiutuje europejska Toyota Camry. Już niebawem wróci do Polski

Toyota Camry nie trafia w rynkową niszę, ale będzie konkurentem popularnego Volkswagena Passata. Autem przeznaczonym głównie dla menedżerów firm,…

Corolla poszła tą samą ścieżką. Po nijakim Aurisie, kompakt japońskiego producenta powraca do swojej pierwotnej nazwy, jedynej słusznej. Bo nie Auris, a Corolla jest samochodem produkowanym od 52 lat i to Corolla, a nie Auris jest numerem 1 w sprzedaży światowej. I choć Corolla była od lat jednym z trzech kompaktów Toyoty na polskim rynku obok Aurisa hatchback i kombi, a dodatkowo mało popularnym sedanem, to właśnie Corolla jest nazwą lepiej znaną i lepiej kojarzącą się potencjalnym klientom.

Toyota Corolla Sedan

Sedan to najrzadziej kupowany rodzaj nadwozia auta kompaktowego — tylko 25 proc. udziału w sprzedaży. 43 proc. stanowi hatchback. Jednak dla samej Toyoty wygląda to inaczej. Aż 45 proc. klientów wybiera własnie sedana, czyli Corollę. A może inaczej – wybiera Corollę, czyli sedana.

Rozbicie kompaktów Toyoty na dwa modele było przez ostatnie lata nieco krzywdzące w statystykach sprzedaży. Dla przykładu weźmy ubiegły rok, w którym zarejestrowano 18 854 Škody Octavie. Czeski model jest zdecydowanym liderem segmentu C, a drugie miejsce zajęła Astra z wynikiem 15 944 rejestracje. Auris osiągnął piąte miejsce z wynikiem 10 554, a Corolla ósme — 6029. Jednak sumując wynik obu toyot, mamy 16 583 rejestracje i… drugie miejsce. I to mocniejsze od Astry, gdzie też zlicza się dwa różne auta – nowszą Astrę hatchback i sedana poprzedniej generacji.

Główny problem kompaktów Toyoty na polskim rynku jest taki, że są dwa o różnej nazwie.

Stwierdzenie, że w przyszłym roku Corolla może pokonać Octavię, nie jest wcale na wyrost. Zwłaszcza, że w roku 2019 Toyota zaproponuje klientom aż trzy kompakty: najnowszą Corollę, Corollę poprzedniej generacji oraz Aurisa. Te dwa ostatnie to oczywiście wyprzedaż wyprodukowanych egzemplarzy poprzedniej odsłony, ale do statystyk się zliczy.

Zobacz również: Audi A4 (B9) Avant 2.0 TDI (2016) - test

To jednak nie jedyny sposób na pokonanie Octavii. Nowa Toyota Corolla jest tak inna od poprzedników, że trudno nawet te modele ze sobą porównywać. Widziałem wersję sedan oraz kombi i muszę przyznać, że taki skok pamiętam ostatnio w Mazdzie, kiedy to zaprezentowano w latach 2002–2003 modele 3 i 6. Dokładnie ten sam ruch wykonała Toyota. Przeobraziła samochód nijaki w bardzo atrakcyjny.

Nowa Toyota Corolla

Nowa Corolla jest samochodem z charakterem, zbudowanym na nowej platformie, wykonanym bardzo dobrze i przede wszystkim przestaje być nudna. Obniżony o centymetr środek ciężkości, obniżona o 2,4 cm pozycja kierowcy, zwiększona o 60 proc. sztywność nadwozia oraz nowe napędy hybrydowe pozwolą wreszcie cieszyć się jazdą. O wrażeniach z jazdy egzemplarzami przedprodukcyjnymi możecie przeczytać w artykule Tomka Budzika:

Toyota Corolla wróciła. Dwie hybrydy zamiast diesla

Nowa generacja kompaktu Toyoty nie będzie już nazywała się Auris. Na europejski rynek trafi Corolla. To samochód atrakcyjny wizualnie, dojrzały,…

Jak Corolla ma zastąpić Avensisa?

Po zakończeniu produkcji Toyoty Avensis w gamie modelowej powstanie dziura. Jej część na pewno wypełni długo oczekiwane Camry, ale co z kombi? Tu z pomocą przychodzi Corolla Touring Sports, która ma zastąpić taką samą odmianę Avensisa.

Corolla kombi jest co prawda wyraźnie krótsza od swojej starszej siostry, ale rozstaw osi jest dokładnie taki sam – 2700 mm. Dzięki temu z tyłu wygospodarowano w Corolli niewiele mniej miejsca, a jej bagażnik o pojemności 598 l (wg. pomiaru VDA) oferuje tylko 11 l mniej przestrzeni. Zmieszczą się do niego cztery torby golfowe (co dla Japończyków ma ogromne znaczenie) albo 194-centymetrowa paczka z Ikei.

Toyota Corolla Touring Sports

Corolla Sedan wypełni lukę, której nie da się wypełnić Corollą kombi oraz modelem Camry. Choć jest to kompakt, jego atrakcyjny wygląd oraz odpowiednia przestronność wnętrza i bagażnika mogą wystarczyć. Sama jakość wykonania wnętrza – dość istotna w segmencie D – jest wyższa w Corolli niż w Avensisie. Materiały też stoją na właściwym poziomie. Podobają mi się fotele, które nie tylko wyglądają dobrze, ale też przyjemnie otulają ciało. Pozycja za kierownicą jest świetna.

Szkoda tylko jednego. Choć Toyota Corolla będzie oferowana w dwóch wersjach hybrydowych – 122 KM i 180 KM – to ten mocniejszy napęd nie trafi do sedana. I nie wiadomo, czy kiedykolwiek to się stanie. Podział na wersje napędowe będzie wyglądał następująco:

  • Benzynowy 1.6 132 KM – sedan
  • Benzynowy 1.2T 116 KM – hatchback, kombi
  • Hybrydowy 1.8 122 KM – sedan, hatchback, kombi
  • Hybrydowy 2.0 180 KM – hatchback, kombi

Warto wspomnieć, że napędy hybrydowe są produkowane w Polsce, jako jedynym kraju poza Japonią.

Systemy bezpieczeństwa nowej Toyoty Corolli

Nowa Corolla otrzyma także nowe systemy bezpieczeństwa. Jednym z ważniejszych jest Pre-Collision System, który rozpoznaje pieszych i rowerzystów również w nocy. A to właśnie w nocy najczęściej dochodzi do potrąceń i to własnie w nocy większość takich systemów nie działa.

Nowa Toyota Corolla

W standardzie będzie też system rozpoznawania znaków drogowych, adaptacyjny tempomat oraz układ utrzymujący tor jazdy auta poprzedzającego, nie potrzebujący do tego pasów ruchu.

Na liście opcji znajdą się pozostałe systemy bezpieczeństwa, które oferuje także konkurencja. W tym także wyświetlacz HUD o przekątnej 10 cali czy układ automatycznie zatrzymujący cofające auto, gdy czujniki parkowania wykryją zbyt szybkie zbliżanie się do przeszkody.

Kiedy nowa Toyota Corolla trafi do sprzedaży?

Produkcja tego modelu ruszy na przełomie stycznia i lutego 2019 roku, ale polski importer przedsprzedaż planuje na styczeń. Natomiast normalna sprzedaż i dni otwarte są zaplanowane na przełom marca i kwietnia.

Toyota Corolla TS

Nowa Toyota Corolla moim zdaniem:

Oglądając dwie wersje Corolli – sedana i kombi – różniące się stylistyką nie tylko tylnej, ale także przedniej części nadwozia, po raz kolejny przyszła mi taka myśl: Toyota robi wszystko, żeby przeobrazić się z marki nudnej w atrakcyjną, robiąc po prostu fajne samochody. Jednym z nich na pewno jest Corolla, moim zdaniem najładniejszy model w gamie. Na liście tych fajnych mamy już C-HR i Camry, choć można by tu dodać znane od dawna GT86 czy niszowego Yarisa GRMN. Niebawem pojawi się nowe RAV-4. Te najświeższe modele zbudowano na nowej platformie TNGA, którą już teraz można nazwać przełomowym rozwiązaniem w historii tej marki.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Relacje:

Nowa era luksusu – na pokładzie Mazdy 6 odwiedzamy warszawskie Autor Rooms Komfort nie do podrobienia. Mazda 6 z dużym silnikiem na autostradzie Spod biura na tor? Sprawdzamy nową Mazdę 6 na Moto Park Kraków Wypoczynek w dobrym tonie. Szczawnica zza szyb nowej Mazdy 6 Rozmawiałem z Richardem Hammondem o jego kolekcji aut i przyszłości motoryzacji Jak najszybciej dojechać z Warszawy do Gdańska? "Wyścig" Škody Kodiaq z pociągiem O tym, jak pod torami kolejowymi odkryłem samochód za ponad milion złotych James Bond zakłada rodzinę... 3 pytania do legendy: szybka rozmowa z Derekiem Bellem "BMW ocali motoryzację" - wywiad z szefem designu Grupy BMW Adrianem van Hooydonkiem Australia zza kierownicy Audi. Przejechałem 2 tysiące kilometrów w Q5 Powolny objazd miasta Škodą Kodiaq - my prowadzimy, wy piszecie, gdzie mamy jechać Mercedes-AMG 4-Door Coupé wjechał na polski rynek. Na start cztery mocne wersje W Paryżu Hyundai prezentuje trzy oblicza. Każde z nich powinno was zachwycić Bridgestone Weather Control A005: druga na rynku letnia opona na zimę Debiutuje europejska Toyota Camry. Już niebawem wróci do Polski BMW iFE.18 to ważna premiera nie tylko dla fanów Formuły E. Od niego zależy przyszłość BMW i Gratka dla miłośników Porsche. Para wyjątkowych 911 prezentowana w Warszawie Dopiero na 70. urodzinach samochodu sportowego zrozumiałem w czym tkwi fenomen Porsche Rodzinny weekend na zakręcie: VW Polo GTI w Ojcowskim Parku Narodowym Ile jest w nim dawnego DNA i czy nadal może być uważany za wzór – jak zmienił się nowy Volkswagen Polo Volkswagen Grand California. Pierwszy kamper tej marki dający całkowitą niezależność McLaren 600LT: w cztery oczy z limitowanym superautem wagi piórkowej Superauta szturmują Pomorze: relacja z Cars & Coffee Gdynia

Popularne w tym tygodniu:

7 rzeczy, których dowiedziałem się po przejechaniu 1800 km po Europie autem elektrycznym Po pierwszym dniu Zero Race wiem, że jadąc w trasę elektrykiem sporo może pójść nie tak Mille Miglia 2019 w obiektywie Filipa Blanka