Kamery na skrzyżowaniach nie muszą być oznakowane. Tak mówi prawo

Kamery na skrzyżowaniach nie muszą być oznakowane. Tak mówi prawo

Pomimo żółtej barwy, kierowcy mogą nie zdawać sobie sprawy do czego służą te kamery
Pomimo żółtej barwy, kierowcy mogą nie zdawać sobie sprawy do czego służą te kamery
Źródło zdjęć: © PAP/Grzegorz Michałowski
Mateusz Lubczański
11.09.2018 12:47, aktualizacja: 14.10.2022 14:55

Te kamery nie mierzą prędkości, a robią zdjęcie przejeżdżającym na czerwonym świetle. Nie są oznakowane, a od 2 lat w kwestii odpowiednich tabliczek nie zmieniło się nic. Na tych 20 skrzyżowaniach lepiej uważać na "późne żółte".

Po trzy w mazowieckim i pomorskim, po dwa na Śląsku i Małopolsce, po jednym w lubelskim czy na Dolnym Śląsku. Nieoznakowane zestawy kamer na skrzyżowaniach są kosztownym zaskoczeniem dla kierowców, którzy wjechali na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Niemal niezauważalne – choć pokryte żółtą farbą – urządzenia fotografują znienacka.

Co bardziej spostrzegawczy kierowcy mogą zauważyć instalację przy sygnalizacji. W zależności od systemu, składa się ona z dwóch kamer lub też pojedynczego masztu, gdzie znajduje się urządzenie rejestrujące. W tym ostatnim wypadku w asfalcie umieszczona jest pętla indukcyjna.

Lista miejsc, gdzie znajdują się nieoznakowane kamery

Obraz
© GDDKIA

Województwo śląskie

  • Gmina Pyskowice, droga nr 94, skrzyżowanie Mickiewicza i Toszeckiej
  • Łaziska Górne, droga nr 81, obwodnica w okolicach ul. Cieszyńskiej

Województwo małopolskie

  • Olkusz, droga nr 94, skrzyżowanie ul. Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej
  • Mikołajowice, gmina Wojnicz, droga nr 94, skrzyżowanie z Sierachowicami

Województwo podkarpackie

  • Ropczyce, droga nr 94, skrzyżowanie 3 maja z DK 94
  • Stalowa Wola, droga nr 77, skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. KEN

Województwo dolnośląskie

  • Polkowice, droga nr 3, skrzyżowanie z ul. Kopalnianą

Województwo lubelskie

  • Anielin, gmina Puławy, droga nr 12

Województwo mazowieckie

  • Mroków, gmina Lesznowola, droga nr 7, skrzyżowanie al. Krakowskiej z ul. Wspólną
  • Marki, droga nr 8, Al. Piłsudskiego z ul. Wspólną
  • Jabłonna, droga nr 61, rondo Biskupów Płockich

Województwo łódzkie

  • Zgierz, droga nr 91, skrzyżowanie al. Armii Krajowej z ul. Długą

Województwo wielkopolskie

  • Komorniki, droga nr 5, skrzyżowanie ulicy Poznańskiej z Gottlieba
  • Piła, droga nr 10, obwodnica Bydgoszcz-Szczecin

Województwo pomorskie

  • Mosty, gmina Lębork, droga nr 6, skrzyżowanie z ul.Witosa
  • Luzino, gmina nr 6, skrzyżowanie ul. Wejherowskiej i Lęborskiej
  • Miszewo, gmina Żukowo, droga nr 20, skrzyżowanie ul. Gdańskiej z Gdyńską

Województwo kujawsko-pomorskie

  • Grębocin, gmina Lubicz, droga nr 15, skrzyżowanie z ul. Kowalewskiej z Dworcową
  • Kowal, droga nr 91, skrzyżowanie z ul. Wojska Polskiego
  • Nakło nad Notecią, skrzyżowanie obwodnicy z ul. Mrotecką

Dlaczego kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle nie są oznakowane jak tradycyjne fotoradary? Wydaje się, że wynika to z biurokratycznej zawieruchy. Kiedy w 2015 roku obsługę fotoradarów przejęła Inspekcja Transportu Drogowego, rozporządzenie o prewencyjnym oznaczeniu zostały uchylone. Obowiązująca dziś ustawa nie informuje, w jaki sposób kierowcy mają być ostrzegani o stacjonarnych kamerach.

Już w 2016 roku w Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt nowego rozporządzenia. Wzywano w nim do niezwłocznego uzupełnienia przepisów o odpowiednie zapisy. Co więcej, odbyły się nawet konsultacje publiczne. Od tego czasu nie zmieniło się nic, a Rzecznik Praw Obywatelskich, Adam Bodnar, jak i posłanka Anna Sobecka pytają Ministerstwo Infrastruktury, co zamierzają z tym fantem zrobić. "Po konsultacjach w tej sprawie zapadła cisza. Tymczasem kierowcy wciąż skarżą się na nieoznakowane fotoradary rejestrujące przejazd na czerwonym świetle" - pisze w interpelacji posłanka. Na razie pozostaje czekać na odpowiedź resortu.

Kierowcy wjeżdżający na skrzyżowanie na czerwonym świetle muszą liczyć się z wysokim mandatem. Wynosi on aż 500 zł, a dodatkowo przyznawane jest 6 punktów karnych. W 2017 roku główną przyczyną kolizji na skrzyżowaniach było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Policja odnotowała 9653 wypadki, w których zginęły 404 osoby, a 11 996 zostało rannych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (19)