Didier Clement tłumaczy czym się różni rajdówka asfaltowa od szutrowej

Didier Clement tłumaczy czym się różni rajdówka asfaltowa od szutrowej

Didier Clement tłumaczy czym się różni rajdówka asfaltowa od szutrowej
Marcin Łobodziński
21.08.2014 20:03, aktualizacja: 08.10.2022 09:08

Kolejna lekcja z zakresu techniki WRC. Tym razem Didier Clement, główny inżynier Citroën Racing wyjaśnia, czym się różni rajdówka w specyfikacji asfaltowej od szutrowej.

Oczywiście największe różnice widać w zawieszeniu i jego ustawieniach. Auto jest obniżone w stosunku do szutrowej specyfikacji o 100 mm, a cieńsze i węższe sprężyny oraz grubsze stabilizatory zapewniają dużo większą sztywność. Całość ma dużo mniejszy skok i masę. Lżejsze są amortyzatory, sprężyny i drążki.

Przednie tarcze hamulcowe są większe o 55 mm (355 mm średnicy), a na nich założone są chłodzone wodą zaciski. Citroën używa takich tylko z przodu ponieważ Kris Meeke i Mads Østberg hamują bardzo płynnie i tylne nie potrzebują dodatkowego chłodzenia. W układzie hamulcowym zmienia się także pompę hamulcową na taką, która zapewnia sztywniejszą pracę pedału hamulca.

Obraz

Hamulce skrywają się pod większymi felgami z szerszymi oponami. Szutrowe koła mają 15 cali średnicy i opony o szerokości 215 mm, tymczasem asfaltowe, 18-calowe opony mają szerokość 235 mm.

Podwozie zostaje odchudzone, usuwa się część osłon, które nie muszą chronić spodu auta przed wielkimi kamieniami jak na szutrowych rajdach. Ponadto inaczej ustawia się dyferencjały mocniej spinając szpery.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)