Peugeot 2008 Crossway: solidny kompan na wycieczkę. Gdyby tylko miał więcej polotu

Przed Peugeotem 2008 stoi nie lada wyzwanie. Gdy debiutował był jednym z pierwszych małych crossoverów. Teraz jednak konkurentów się namnożyło i mały Francuz musi udowodnić, że potrafi łączyć praktyczność z charakterem.

W 2016 roku Peugeot 2008 dostał nową twarz.

W 2016 roku Peugeot 2008 dostał nową twarz. (Fot. Michał Zieliński)

Ten artykuł ma 2 strony:

Peugeot 2008 1,2 Pure Tech (2018) - test

Od jakiegoś czasu w motoryzacji króluje jeden temat. Zresztą wszyscy to widzicie. Czytam komentarze pod wiadomościami o zapowiedziach kolejnych miejskich crossoverów i zawsze pojawia się ten sam wątek. Za każdym razem ktoś zauważa, że tego jest za dużo. Ja się pod tym nie podpisuję obiema rękami, bo same SUV-y lubię. Mam inne zastrzeżenie. Otóż motoryzacja zatraciła coś z szaleństwa.

Najbardziej to widać właśnie w autach segmentu B, do którego należy 2008. Nawet nie trzeba daleko szukać, bo wystarczy wspomnieć samochody z lwem na masce. Pamiętacie 1007, czyli małego vana z jedną parą przesuwanych drzwi? Pamiętacie kabrio 206 i 207? Pamiętacie odmiany kombi tych modeli? Dzisiaj próżno szukać ich bezpośrednich następców. W pewnym sensie lukę po nich ma wypełniać właśnie 2008.

To nie jest krzywe zdjęcie. Górna linia okien w Peugeocie 2008 nie jest prosta.

Może to daleko idące założenia, ale jestem gotów je obronić. Podobnie jak CC, mały crossover jest kierowany do osób czerpiących z życia. Cytując słowa ze strony Peugeota, "otwiera drzwi do świata prawdziwie intensywnych doznań". Aż dziw bierze, że zdjęcia promocyjne nie były wykonane na plaży przy wykorzystaniu ani jednej deskorolki. Gdyby wrażeń było mało, testowana wersja Crossway miała symbole kompasu i współrzędne geograficzne na drzwiach. Co z tego, że wskazują na salon Peugeota, który już został zamknięty. Sprawiają wrażenie, jakby autem jeździł Indiana Jones.

Jednocześnie 2008 jest bardziej praktyczny niż zwykły 208. Ma wyższy prześwit, żeby wjeżdżać na bezdroża (mam tu na myśli krawężniki w mieście), a miejsca z przodu jest pod dostatkiem. Gorzej jest z tyłu, gdzie wyżsi pasażerowie muszą przygotować się na ból kolan przy dłuższej podróży. Bagażnik nie należy do najmniejszych – ma 350 litrów i świetne jest, że ma niski próg załadunku. Siatki i wnęki pozwalają rozsądnie wykorzystać przestrzeń.

Kiedyś to wnętrze szokowało.

Zasiądź za kierownicą, a 2008 udowodni, że projektanci Peugeota ciągle wiedzą, jak zaskakiwać. Mała kierownica i umieszczone nad nią zegary to znak rozpoznawczy tych francuskich aut. Jest to rozwiązanie, do którego zdecydowanie trzeba się przyzwyczaić, ale spokojnie – łatwo je polubić. Szczególnie, że pozycja kierowcy jest bardzo dobra, a widoczność wręcz wzorowa. Całości dopełniają świetne fotele. Są wygodne, nie męczą przy długiej podróży i dobrze trzymają na zakrętach.

Zobacz również: Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 2: Manor House

To, gdzie inżynierowie stonowali to na pewno sposób, w jaki obsługuje się 2008. Wiele nowych peugeotów i citroenów opiera się o ekran dotykowy. Tam kontrolujemy nie tylko radio i nawigacją, ale także np. klimatyzację. Efekt? Żeby zmienić siłę nawiewu trzeba przekopać się przez kilka opcji. Tutaj tego nie ma. Peugeot postawił na tradycyjny panel i za to mu chwała. Podoba mi się też, że wyświetlacz zamontowano wysoko, więc łatwo się go obsługuje w trakcie jazdy. Nie podoba mi się za to, że kiepsko wykrywa dotyk. Tradycyjne zegary są czytelne, a jeśli ktoś naprawdę szuka fanaberii to może włączyć świecące ramki dookoła nich.

Testowy egzemplarz był wyposażony w trzycylindrową jednostkę benzynową o pojemności 1,2 litra. Generowane przez nią 110 KM trafiają na przednie koła (standard w tej klasie) za pośrednictwem 6-stopniowego automatu. Muszę przyznać, że jest to przyjemne połączenie. Skrzynia działa płynnie, a silnik jest dynamiczny i pracuje kulturalnie. Nie jest jednak mistrzem oszczędności. W mieście na przejechanie 100 km potrzebuje ponad 9 litrów.

Emocji zapowiadanych przez materiały promocyjne próżno szukać za kierownicą. Miejski crossover Peugeota prowadzi się poprawnie, ale nie angażuje. Zawieszenie dobrze sobie radzi z większością nierówności, choć jest twarde – dość nietypowo jak na Francuza. Producent nie oferuje napędu na cztery koła nawet w opcji, za to w wersji Crossway pomiędzy przednimi fotelami znalazło się pokrętło systemu Grip Control, który ma pozwalać na większe możliwości jazdy w terenie. Hej, przygodo!

Przez kałużę!

Czy 2008 jest więc na tyle szalony, bym przestał narzekać na nudę w segmencie B? Na początku chciałem powiedzieć, że nie, ale potem sobie przypomniałem, kiedy ten model debiutował. Na rynku małych crossoverów jest jednym z najstarszych graczy – jest z nami od 2013 roku. Niektórzy producenci jeszcze nie zdążyli pokazać pierwszego auta tego typu, a tymczasem Francuzi są już po pierwszym liftingu. Co niestety widać.

Kiedy konkurencja prześciga się, kto zaoferuje więcej kolorowych dodatków i innowacyjnych rozwiązań, 2008 jest dość stonowaną propozycją. Testowana odmiana Crossway to próba nadania mu charakteru, która mnie nie przekonała. Ponadto w tym segmencie bez problemu można znaleźć auto oferujące więcej przestrzeni z tyłu, więc lepiej będzie nadawać się na (promowane tutaj) wycieczki. Największą wadą małego SUV-a Peugeota jest jednak jego cena.

Cennik auta w tej konfiguracji otwiera kwota bliska 90 000 zł. Niezależnie czy szukasz praktycznego, stylowego czy miejskiego samochodu za takie pieniądze znajdziesz coś lepszego. Jednak żaden z nich nie będzie miał współrzędnych geograficznych na słupku B. Jeśli więc komuś bardzo na tym zależy to 2008 Crossway nie będzie złym wyborem, bo pomimo lat nie jest złym autem. Po prostu moim zdaniem łatwo znaleźć coś lepszego.

Ogólna ocena6z 10

Plusy:

  • świetny trzycylindrowy silnik
  • przyjemna skrzynia automatyczna
  • dobra pozycja za kierownicą
  • atrakcyjne dodatki w wersji Crossway
  • mimo lat ciągle atrakcyjny

Minusy:

  • cena
  • konkurencja oferuje więcej za mniej pieniędzy
  • jak na miejskiego crossovera zbyt mało szalony

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Testy samochodów:

Nowy Fiat Tipo (2016) 1.4 16V - test, opinia, spalanie, cena Test: Dacia Lodgy Stepway 1.3 TCe - krótka historia niezłego silnika Nowa Škoda Superb 2.0 TDI (2015) - test, opinia, spalanie, cena Mercedes GLC po liftingu ma więcej gadżetów, ale zachowuje to, za co docenili go klienci BMW 220i Cabrio - test, opinia, spalanie, cena Test: Volkswagen Multivan 6.1 Cruise - tylko odświeżony, ale zupełnie nowy Test: Land Rover Defender - nowe silniki w Europie. V8 też! Test: Škoda Octavia Combi RS iV - ekologiczno-sportowy kompromis nie do końca się sprawdził Nowa Kia Sportage (2016) 1.6 T-GDI 4x4 - test, opinia, spalanie, cena Test Audi TT RS - oglądając konkurencję we wstecznym lusterku Toyota Prius HSD Prestige - zielona strona mocy [test autokult.pl] Pierwsza jazda: Renault Arkana E-Tech - nie sądziłem, że to powiem o renault

Popularne w tym tygodniu:

Test: Volkswagen ID.3 Pro S - "Don't worry, be happy" Test: Ford Puma ST i Ford Ranger Raptor – łączy je więcej, niż myślisz Pierwsza jazda: Volvo C40 - to coś więcej niż XC40 ze ściętym dachem Porównanie: Ford Puma ST vs Kawasaki Ultra LX - półtora litra na dwa sposoby Test: Hyundai i20 N Performance - zadziorny gałgan, który skradł moje serce w kilka chwil BMW i4 M50 – to tego elektryka powinni się obawiać tradycjonaliści Pierwsza jazda: Porsche Macan GTS po drugim liftingu - to będzie udane pożegnanie Offroad Marcina: Fiat Panda Cross - w terenie dwa cylindry to za mało Test: Renault Express van 1.3 TCe – dobrze przejął rolę dacii Test: Toyota Yaris Cross - podwoić cenę podstawową, nie jest trudno Test: Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 - rozsądny zestaw, który właśnie zyskał na atrakcyjności Pierwsza jazda: Honda HR-V e:HEV - hybryda "inna niż wszystkie". Wyróżnia ją nie tylko napęd