Najlepsze auta używane w cenie 10‑20 tys. zł. Poznaliśmy opinie mechaników
Pierwszy polski ranking samochodów używanych do 10 tys. zł wywołał dosłownie burzę w komentarzach. Teraz przyszedł czas na drugą część i najpopularniejsze modele w cenie od 10 do 20 tys. zł. Które z nich zdaniem mechaników są najlepsze i które polecają?
18.07.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:48
Ranking najpopularniejszych samochodów używanych w przedziale 10-20 tys. zł
Przypominam, że chodzi o zestawienie - tym razem 16 - najpopularniejszych w Polsce samochodów, przygotowane przez sieć warsztatów ProfiAuto. W tej części takich, które można kupić w cenie od 10 do 20 tys. zł. Nie ma tu więc modeli mniej popularnych niż czołowa szesnastka, dlatego nie ma na liście wszystkich samochodów z tego przedziału cenowego.
Każda ze stron zawiera krótki opis samochodu i informacje o niezawodności. Są też oceny cząstkowe, podzielone na: karoseria, elektryka, napęd, zawieszenie. Przy niemal każdej z nich wymieniane są najczęściej występujące usterki/problemy w danym modelu. W nawiasie znajdziecie moje komentarze.
Z ankiet przeprowadzonych wśród 1300 mechaników zebrano informacje, w jakim stopniu polecają oni konkretny model. Wynik jest procentowy i podany w tytule każdej ze stron. Aby sprecyzować tę kwestię, każdy z ankietowanych mechaników odpowiedział na pytanie: "czy poleciłby pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?"
Ponadto mechanicy wskazali w ankiecie ich zdaniem najlepsze silniki w wybranym modelu, ale bardzo ogólnie, bez szczegółowych informacji na ich temat. Ciekawostką może być to, że w porównaniu z poprzednim zestawieniem, w tym nie było ani jednego modelu, który polecali by zgodnie wszyscy mechanicy.
Czy jest to ranking niezawodności?
Choć z informacji prasowej tak wynika, a mechanicy oceniają usterkowość każdego z opisanych modeli, a także poszczególnych obszarów, nie można tego rankingu porównywać z zagranicznymi, takimi jak TUV, z prostego powodu. Zebrane informacje nie są obiektywne, tzn. ocena jest odzwierciedleniem subiektywnej opinii mechanika na temat wybranego modelu, a nie bazy konkretnych danych. Nie podano np. procentowego udziału usterek w określonej liczbie samochodów.
Jest tu natomiast dodatkowa informacja na temat tego, czy warto oceniony samochód kupić – niezależna od oceny niezawodności. Dlatego proponuję nie skupiać się jedynie na wartości punktowej, ale także na tym, jaki procent mechaników poleca dany model. Dlatego informacje zawarte na kolejnych stronach najlepiej traktować jako "najlepsze i najgorsze samochody w ocenie mechaników".
Peugeot 307 – polecany przez 50 proc. mechaników
Kompaktowy Peugeot 307 produkowany w latach 2001-2011 zasłynął z wielu poważnych awarii i akcji serwisowych na początku swojej rynkowej kariery. Po latach poprawiony zarówno przez producenta, jak i mechaników, cieszy się ogólnie niezłą opinią. Na pewno jest to ciekawa opcja względem droższych samochodów japońskich i niemieckich.
Ocena mechaników jest najniższa z 16 najpopularniejszych aut w tym przedziale cenowym, pomimo tego, że aż 50 proc. z nich poleca ten model. Na ocenę 3,7 składają się następujące oceny cząstkowe:
Karoseria: ocena 4,5
Elektryka: ocena 2,7
- Wilgoć w elektronice
- Awarie cewki zapłonowej
- Ogólnie awaryjna elektronika
Napęd: ocena 3,8
- Problemy z wtryskiwaczami w silniku Diesla
- Problemy z turbosprężarką w silniku Diesla
Zawieszenie: ocena 3,8
- Słabe przednie zawieszenie
Tradycyjnie dla aut francuskich, najniżej oceniono układ elektryczny, który był problemem od samego początku w tym modelu. Zdaniem mechaników, najlepsze silniki w 307 to benzynowy i diesel o pojemności 1,6 l. To może być zaskakujące, że wyżej ocenili 1.6 HDi niż 2.0 HDi. Benzyniaki Peugeota 307 nadają się do zasilania gazowego.
Zobacz także
Mazda 6 GG/GY – polecana przez 15 proc. mechaników
Model ten jest najlepszym przykładem różnicy pomiędzy niezawodnością, choćby subiektywną, a tym, czy mechanik poleci ten model. Pomimo wyższej oceny 3,8, Mazda 6 w zasadzie nie jest polecanym autem.
Produkowane w latach 2002-2007 japońskie auto zyskało sobie szereg zwolenników, ale i przeciwników. Poważne wpadki z silnikami Diesla oraz niezwykle szybko postępująca korozja, odbiły się szerokim echem w świecie motoryzacji. Do dziś auto jest bardzo lubiane przez fanów marki, a do tego nieźle trzyma ceny.
Karoseria: ocena 2,7
- Szybkie rdzewienie nadkoli
- Korozja podwozia i dołu drzwi
Elektryka: ocena 4,3
- Problemy z czujnikami ciśnienia (w kołach)
Napęd: ocena 3,9
- Awaryjny silnik Diesla 2.0 - 136 KM
- Awarie turbosprężarki
- Awarie łańcucha rozrządu
- Awarie łożyskowania wału korbowego
Zawieszenie: ocena 4,3
- Zużycie tylnego zawieszenia
Mechanicy najniżej ocenili nadwozie, a także zwrócili uwagę na awaryjny silnik Diesla, co może być cenną wskazówką – jeżeli kupujesz Mazdę 6 z zadbanym nadwoziem i silnikiem benzynowym, może to być niezły wybór. Tym bardziej, że właśnie benzyniaki 2.0 i 2.3 są przez mechaników uznane za najlepsze. Do tego mogą pracować na LPG.
Peugeot 407 – polecany przez 40 proc. mechaników
Rewolucyjny wręcz Peugeot 407, produkowany w latach 2004-2011, nie jest ulubieńcem mechaników, ze względu na dość skomplikowaną konstrukcję. Nie mniej jednak dzięki stylistyce i dobrym właściwościom jezdnym zyskał sobie rzeszę zwolenników. Nie jest może tak funkcjonalny jak auta niemieckie, ale jest wyraźnie tańszy.
Niestety mechanicy nie ocenili go nawet na czwórkę – otrzymał 3,9. Jak przystało na francuza, najgorzej spisuje się w nim układ elektryczny, a najlepiej wypada pod względem zabezpieczenia przed korozją.
Karoseria: ocena 4,6
Elektryka: ocena 3,2
- Częste awarie klimatyzacji
- Awarie wielu czujników kąta skrętu i ciśnienia paliwa
- Awarie sterownika BSI
Napęd: ocena 4,0
- Awarie turbosprężarki w silnikach Diesla
- Awarie przepustnicy w silnikach benzynowych
- Zapychający się filtr cząstek stałych
Zawieszenie: ocena 3,8
- Problemy z przednimi wahaczami
Mechanicy zwrócili uwagę na przednie zawieszenie, które jest dość drogie w naprawach i mało trwałe. Do najlepszych silników zapisali jednostkę 2.0 HDI oraz benzynowe 1.8 i 2.0. Oba benzyniaki nadają się do zasilania LPG.
Opel Zafira B – polecany przez 95 proc. mechaników
Rodzinny minivan Opla drugiej generacji cieszy się wciąż dużą popularnością. Produkowany był w latach 2005-2014, co sprawia, że można kupić ponad dziesięcioletnie auto za grosze i ledwie kilkuletni egzemplarz.
Mechanicy ocenili go na 4,0. Jednak niemal wszyscy zgodnie polecają ten model. Najpewniej ze względu na łatwy dostęp do tanich części zamiennych oraz łatwość napraw. O doskonałej znajomości Zafiry B niech świadczy choćby fakt wymienienia wielu typowych usterek.
Karoseria: ocena 4,0
- Korozja podwozia
- Korozja poszycia
Elektryka: ocena 3,9
- Awarie alternatora
Napęd: ocena 4,2
- Awarie filtra cząstek stałych
- Awarie kompresora klimatyzacji
- Uszkodzenia klap w kolektorze w silnikach Diesla 1.9 CDTI
Zawieszenie: ocena 4,0
- Awarie amortyzatorów
- Awarie sworzni
- Zużycie klocków hamulcowych
Choć silnik wysokoprężny 1.9 CDTi znalazł się na liście typowych usterek, to właśnie tego diesla mechanicy polecają. Jego dużą zaletą jest dobra dynamika przy niskim spalaniu względem konstrukcji 1.7 CDTi. Warto wiedzieć, że 1.9 to silnik Fiata, natomiast 1.7 zmodyfikowana jednostka Isuzu.
Z polecanych jednostek benzynowych mechanicy wymieniają trochę zbyt słaby do dużej Zafiry motor 1.6, który dobrze spisuje się na LPG.
Opel Vectra C – polecana przez 55 proc. mechaników
Dokładnie taka sama ocena jak Zafiry B, a jednak nie tak polecana jest Vectra C. Produkowane w latach 2002-2008 auto jest duże, komfortowe, bardzo praktyczne w wersji kombi, a jednak dość awaryjne.
Ocena 4,0 nie jest taka zła. Mechanicy zwracają uwagę na elektrykę i zawieszenie – dość drogie w naprawach.
Karoseria: ocena 4,3
Elektryka: ocena 3,7
- Problemy z zamkiem centralnym
- Szybkie zużycie reflektorów
Napęd: ocena 4,2
- Awarie koła dwumasowego
- Awarie turbosprężarki w silnikach Diesla 1.9 CDTI
- Uszkodzenie klap w kolektorze w silnikach Diesla 1.9 CDTI
- Awarie pomp wtryskowych w silnikach Diesla 1.9 CDTI
Zawieszenie: ocena 3,9
- Zużycie tylnych wahaczy
- Zużycie przednich wahaczy
Podobnie jak w przypadku Zafiry B, również do Vectry mechanicy polecają silnik Diesla 1.9 CDTi, pomimo tego, że wymienili sporo typowych usterek. Zasadniczo to jedyny motor wysokoprężny, jaki można uczciwie polecić do Vectry.
Z benzyniaków mechanicy za najlepsze uznali jednostki 1.8 oraz 2.0. W przypadku pierwszego, moc 140 KM może być trochę zbyt niska do dynamicznej jazdy. Drugi to jednostka turbodoładowana, która oferuje dobrą dynamikę, ale jest też paliwożerna. Opinie na temat zastosowania instalacji LPG w tych motorach są dość podzielone.
Opel Astra H – polecana przez 70 proc. mechaników
Bardzo popularny Opel Astra cieszy się wciąż dużym wzięciem, a jego największe zalety to niskie ceny części i stosunkowo wysoka niezawodność. Produkowany w latach 2004-2014 kompakt jest wciąż dostępny na rynku wtórnym ze stosunkowo niskim przebiegiem. Najmłodsze auta osiągają zaskakująco wysokie ceny.
W ocenie mechaników auto zasłużyło na czwórkę (4,0) podobnie jak inne ople. Do tego większość poleca astrę. W zasadzie nie ma tu słabych obszarów – wszystkie wypadają dobrze:
Karoseria: ocena 4,0
Elektryka: ocena 3,9
- Wadliwy alternator
- Awarie układu klimatyzacji
- Problemy z tylną wiązką elektryczną
Napęd: ocena 4,0
- Wadliwe zespolone cewki zapłonowe
- Problemy z pompą wtryskową w silnikach Diesla 1.9 CDTI
- Awarie układów przeniesienia napędu
Zawieszenie: ocena 4,1
- Szybkie zużycie zawieszenia
Podobnie jak w zafirze, dwa polecane silniki do astry to benzynowy 1.6 oraz diesel 1.9 CDTi. Warto w tym miejscu wspomnieć, że choć sporadycznie, Astra H pojawia się na rynku także z jednostką 1.6 Turbo o mocy 180 KM. Jest to trochę inna konstrukcja od wolnossącej, nie bardzo nadaje się do zasilania LPG, ale nie odradzam jej zakupu.
Peugeot 207 – polecany przez 55 proc. mechaników
Następca bardzo popularnego Peugeota 206, produkowany w latach 2006-2012, nie zyskał takiego uznania wśród użytkowników jak poprzednik. Mechanicy ocenili Peugeota 207 na 4,1.
Nic dziwnego, że niewiele ponad połowo go poleca, skoro większość silników benzynowych ma fabryczne wady, a diesle choć mają dobrą opinię, są już trochę zbyt skomplikowane. Podobnie jak elektryka – równie awaryjna, a bardziej rozbudowana, więc sprawiająca nawet mechanikom większe problemy.
Karoseria: ocena 4,7
Elektryka: ocena 3,4
- Usterki układu elektrycznego
Napęd: ocena 4,3
- Awarie układu wtryskowego w silnikach Diesla
- Problemy z turbosprężarką
- Awarie zaworu EGR
- Awarie koła dwumasowego w silnikach Diesla
- Awarie sprzęgła
- Awaryjne tylne hamulce
Zawieszenie: ocena 3,8
- Problemy z elementami zawieszenia
Mechanicy wskazali jako najlepsze wersje silnikowe, benzynowe motory 1.4 i 1.6. Trzeba jednak doprecyzować, że najpewniej chodzi o starsze konstrukcje 1.4 (73 i 88 KM) oraz 1.6 (109 KM) oferowane do 2007 roku. Późniejsze VTi oraz THP to wadliwe konstrukcje, które mają problemy z rozrządem, zapłonem i pochłanianiem oleju.
Z diesli mechanicy nie polecili żadnego silnika. Jeżeli szukacie właśnie takiej jednostki, a nie zależy wam na dynamice, to bardzo dobrym wyborem jest 1.4 HDI.
Zobacz także
Opel Corsa D – polecana przez 45 proc. mechaników
Corsa produkowana w latach 2006-2014, choć na dobrą sprawę wciąż jest oferowana, to bardzo popularny samochód w segmencie B. Cieszy się opinią trwałego oraz nowoczesnego, pomimo wieku.
Niestety Opel nie dopracował tego modelu tak, jak powinien, bazując na doświadczeniach z poprzednimi generacjami. Występuje w nim sporo drobnych, ale i poważniejszych awarii, a Corsa D nie ma aż tak tanich części jak Corsa C. Mechanicy ocenili ją na 4,1. Większość uważa, że nie jest godna polecenia.
Karoseria: ocena 4,4
Elektryka: ocena 3,9
- Awarie klimatyzacji
- Awarie czujników obrotu silnika
Napęd: ocena 4,3
- Awarie cewki zapłonowej
- Problemy z łańcuchem rozrządu w silniku 1,0 l 12V
- Uszkodzenia pompy paliwowej
- Wycieki płynu chłodzącego
Zawieszenie: ocena 3,9
- Korozja zawieszenia
- Luzy w zawieszeniu tylnych kół
Przy zakupie Corsy D, trzeba sporo uwagi poświecić wyborze odpowiedniej wersji silnikowej. Mechanicy polecają słusznie benzynowy motor 1.4, choć warto wiedzieć, że występował on w odmianie wolnossącej (87, 90, 100 KM) oraz turbodoładowanej (120 KM). Obie są godne uwagi i dobrze spisują się na LPG.
Z diesli mechanicy polecili konstrukcję Fiata 1.3 CDTi. Ten słaby silnik ma jedną zaletę – jest dość tani w naprawach i niezawodny. Jednak jeżeli cenicie sobie dynamikę i komfort jazdy, nie jest to najlepszy wybór. Uważam, że lepszym jest diesel 1.7.
Ford Focus II - polecany przez 45 proc. mechaników
Może być zaskakujące, że tak popularny, dość wysoko ceniony model, przez większość mechaników nie jest polecany. Sam w sobie ma praktycznie same zalety, a do tego bardzo udane silniki. Produkowany w latach 2004-2011 Ford Focus II wciąż jest do kupienia w dość młodym wieku. Mechanicy wystawili mu ocenę 4,1.
Karoseria: ocena 3,8
Elektryka: ocena 4,1
- Problemy z klimatyzacją
Napęd: ocena 4,3
- Awarie koła dwumasowego w silnikach 1,8 TDCI
- Awarie wtryskiwaczy
- Awarie turbosprężarki
- Awaryjne pompy wtryskowe
Zawieszenie: ocena 4,1
- Zużycie łączników stabilizatora
- Zużycie tylnego zawieszenia
Mechanicy uznali, że najlepszym silnikiem do Focusa II jest benzyniak 1.6. Rzeczywiście to dobry, dość oszczędny motor, ale sprawia problemy na LPG. Nie wymienili natomiast żadnego diesla, choć 1.6 TDCi to w zasadzie ten sam motor, który polecili do Peugeota 307, a większy 1.8 TDCi jest bardzo prostą i trwałą konstrukcją. Uważam, że oba diesle powinny znaleźć się na liście.
Škoda Fabia II – polecana przez 75 proc. mechaników
Produkowana w latach 2007-2014 bardzo popularna Fabia to jeden z najtańszych w eksploatacji samochodów w swojej klasie i przedziale cenowym. Przestronne wnętrze, duży bagażnik, dobry dostęp do części i dobre silniki przesądzają o jego popularności. Mechanicy ocenili fabię na 4,3.
Karoseria: ocena 3,6
- Korozja układu wydechowego
Elektryka: ocena 4,5
- Awarie w układzie klimatyzacji
Napęd: ocena 4,8
- Problemy z rozrządem w silnikach benzynowych (1.2, 1.2 TSI, 1.4 TSI)
- Uszkodzenia rozrusznika
- Awarie hamulców
- Awarie turbosprężarki
- Awarie sprzęgła
Zawieszenie: ocena 4,1
- Awarie tylnego zawieszenia
Škoda Fabia najniżej została oceniona w obszarze nadwozia. Rzeczywiście wiele egzemplarzy na rynku ma już zniszczony lakier i wykwity korozji. Auta są bardzo często traktowane dość brutalnie, więc nie powinien dziwić ich stan techniczny.
Mechanicy jako najlepszy silnik wybrali diesla 1.9 TDI. Moim zdaniem na wysoką ocenę zasługuje również benzyniak 1.4, znakomicie radzący sobie na LPG. Natomiast ostrożnie należy podchodzić do wersji 1.2 TSI oraz 1.4 TSI. Również diesle 1.4 TDI miały wadę fabryczną, choć większość z nich ma już bardzo duże przebiegi i jeździ do dziś.
Volkswagen Golf V – polecany przez 75 proc. mechaników
Piąta generacja Volkswagena Golfa, produkowana w latach 2003-2009 jest pierwszą, w której zastosowano silniki z rodziny TSI. I pewnie jest to jedna z przyczyn tego, że nie wszyscy (jak w przypadku golfa IV) mechanicy go polecają. Auto jednak zasłużyło w ich opinii na ocenę 4,4.
Volkswagen Golf ma potężną przewagę nad innymi modelami w jednej kwestii – dobry dostęp do części zamiennych. Mechanicy znają go na wylot, a niektóre podzespoły mogą kosztować nawet dwa razy mniej niż do podobnych aut innych marek. Oto najczęściej wymieniane problemy z tym modelem:
Karoseria: ocena 4,5
Elektryka: ocena 4,2
- Ogólnie awarie elektryki
Napęd: ocena 4,8
- Awarie koła dwumasowego
- Problemy z pompowtryskiwaczami
- Awaryjne silniki 1.4 TSI
Zawieszenie: ocena 4,1
- Zużycie tulei wahaczy
Zasadniczo wybierając golfa z innym silnikiem niż 1.4 TSI, nie trzeba się martwić awariami. Było więcej silników z problemami, jednak ten nie tylko jest najpopularniejszy z nich, ale również najbardziej wadliwy. Najlepszą jednostką zdaniem mechaników jest oczywiście diesel 1.9 TDI. Ja bym dodał do niej silnik benzynowy 1.6 8V, który kapitalnie spisuje się z LPG.
Volkswagen Touran I – polecany przez 75 proc. mechaników
Dość awaryjny według wielu rankingów model oceniono w tym zestawieniu na 4,6. Produkowanego w latach 2003-2015 Volkswagena Tourana poleca większość mechaników, a to konstrukcja nie różniąca się wiele od Golfa. Ma te same zalety eksploatacyjne, ale przewagą jest funkcjonalne wnętrze.
W ocenie poszczególnych obszarów mechanicy byli bardziej konkretni niż w przypadku golfa i wymienili precyzyjniej usterki oraz silniki, w jakich występują:
Karoseria: ocena 4,8
Elektryka: ocena 4,2
- Pękające przewody elektryczne
- Problemy ze sterownikiem silnika
Napęd: ocena 4,8
- Problemy z kołem dwumasowym
- Awarie silników benzynowych 1.4 TSI (rozrząd, turbosprężarka)
- Awarie pompowtryskiwaczy w silnikach 2.0 TDI
- Pęknięcia głowicy w silnikach Diesla 2.0 TDI BKD
Zawieszenie: ocena 4,6
- Zużycie tulei wahaczy
Podobnie jak w golfie, wybór odpowiedniej jednostki napędowej do tourana to droga do zadowolenia. Mechanicy wybrali swojego faworyta – jest nim diesel 1.9 TDI. Jednak w tym przypadku zwrócili uwagę jeszcze na benzynową jednostkę 1.6 8V.
Volkswagen Polo IV 9N - polecany przez 85 proc. mechaników
Czwarta generacja Polo produkowana w latach 2001-2009 jest jednym z niewielu volkswagenów z tego okresu nie dotkniętym wadliwymi silnikami z rodziny TSI. Nie dziwi więc, że mechanicy tak chętnie go polecają. To dopracowana konstrukcja, której niczego nie można zarzucić. Dlatego oceniono ją na 4,6.
W każdym z obszarów Polo zyskało mocną ocenę, a jego największą zaletą są niskie ceny części i niskie koszty eksploatacji.
Karoseria: ocena 4,8
- Szybkie zużywanie się elementów wnętrza
Elektryka: ocena 4,3
- Problemy ze stacyjką
- Awarie włączników świateł
Napęd: ocena 4,9
- Awarie koła dwumasowego
- Awarie zaworu EGR
- Nietrwały napęd rozrządu
Zawieszenie: ocena 4,3
- Szybko powstające luzy w zawieszeniu kół przednich
Przy zakupie Volkswagena Polo 9N raczej nie wpadniecie na minę, ale warto z uwagą wybrać jednostkę napędową. Mechanicy polecają najbardziej diesla 1.9 TDI oraz benzynę 1.6. Problem w tym, że w praktyce (czyt. na rynku) Polo 1.6... nie istnieje.
Ja polecam Polo z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 101 KM lub słabszym 75 i 80 KM. W przypadku tego silnika trzeba być jednak ostrożnym, bo wersja 86-konna, oferowana w latach 2002-2006 to FSI, czyli z bezpośrednim wtryskiem benzyny, bardziej problematyczna. Łatwo się pomylić, bo konstrukcja z wtryskiem pośrednim, w nowszych modelach z Grupy VW też miała 86 KM mocy.
Audi A4 B6/B7 – polecany przez 90 proc. mechaników
Podobnie jak w pierwszej części zestawienia, tak i tu Audi A4 jest w ścisłej czołówce (do 10 tys. zł wygrało). To w zasadzie ostatnie A4, które można kupić niemal bez obaw. Jeszcze z silnikami starszego typu – choć są i nowsze – oraz z dość prostą konstrukcją, zwłaszcza układu elektrycznego.
Samochód produkowany w latach 2000-2008 cieszy się bardzo dobrą opinią, świetnie jeździ, choć przestrzeni zbyt wiele nie oferuje. Mechanicy ocenili go na 4,5.
Karoseria: ocena 5,3
Elektryka: ocena 4,5
- Awarie zamka centralnego
Napęd: ocena 4,9
- Awarie turbosprężarki w silnikach Diesla
- Awarie pompowtryskiwaczy
Zawieszenie: ocena 3,7
- Słabe zawieszenie
Choć bardzo ogólnie opisali problem, mechanicy nisko ocenili zawieszenie Audi A4. To oczywiste, ponieważ układ wielowahaczowy z aluminium nie jest zbyt trwały, za to drogi w naprawach. Natomiast w pozostałych kategoriach oceny są wysokie.
Najlepszym silnikiem zdaniem mechaników jest 1.9 TDI. Szkoda, że bez alternatywy w postaci jednostki benzynowej, a tu przecież Audi oferuje bardzo dobre motory 2.0 (130 KM) czy 2.4 V6 (170 KM).
Toyota Avensis II – polecana przez 90 proc. mechaników
Bardzo wysoko cenione przez polskich kierowców auto produkowane w latach 2003-2009 miało swoje małe wpadki, ale nie przyćmiły one dobrej opinii o Toyocie Avensis. Podobnie jak starszy model, tak i ten słynie z niezawodności, a odzwierciedleniem tego jest wysoka ocena mechaników – 4,6.
Jeśli chodzi o typowe usterki avensisów, to dotyczą one głównie silników diesla, a wszystkie obszary samochodu są ocenione wysoko.
Karoseria: ocena 4,4
Elektryka: ocena 4,6
- Pojedyncze usterki elektryki
Napęd: ocena 4,6
- Problemy z zaworem EGR
- Awarie wtryskiwaczy
- Wycieki oleju ze skrzyni biegów
- Awarie koła dwumasowego
- Awarie sprzęgła
- Awarie głowicy w silnikach Diesla
Zawieszenie: ocena 4,6
Pomimo dość dużej usterkowości, a nawet poważnych wad silników D-4D, mechanicy polecają ten motor w wersji 2-litrowej. Była też odmiana 2.2. Z benzyniaków najlepszy ich zdaniem ma pojemność 2,0 litra, choć to konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem benzyny, nie bardzo nadająca się do zasilania gazem. Zresztą w ogóle nie polecam LPG w tym samochodzie, choć w moim zdaniem najlepszym silniku 1.8 sprawuje się nienajgorzej.
Toyota Yaris II – polecana przez 95 proc. mechaników
Zwycięzcą tego zestawienia został japończyk – Toyota Yaris drugiej generacji, produkowana w latach 2005-2011. Potwornie nudny, z bardzo kontrowersyjnym, ale nad wyraz przestronnym wnętrzem. Oceniono ją nie tylko najwyżej – na 4,9 – ale też największy odsetek mechaników poleca ten model.
O tym jak niezawodny jest to samochód, świadczy choćby fakt, że typowe usterki nie są ani poważne, ani nie powinny zdarzać się zbyt często i łatwo je wyeliminować:
Karoseria: ocena 4,6
Elektryka: ocena 5,0
- Awarie sondy lambda
Napęd: ocena 4,9
- Wycieki oleju w silniku 1,3 l
- Awaryjna automatyczna skrzynia biegów
- Problemy z pompą wody w części silników benzynowych
Zawieszenie: ocena 4,9
Mechanicy polecają do yarisa dwa silniki, które uznali za najlepsze. Pierwszym jest diesel 1.4 D-4D, który sam uważam za najlepszy motor wysokoprężny do małego samochodu. Drugi to nieśmiertelny benzyniak 1.3, występujący w wersji 87- oraz 100-konnej.
Zobacz także