Samochody używaneAlfa RomeoUżywana Alfa Romeo 159 w pigułce. Kochaj diesla lub nienawidź benzyny

Używana Alfa Romeo 159 w pigułce. Kochaj diesla lub nienawidź benzyny

Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 159
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Alfa Romeo
Marcin Łobodziński
12.06.2018 08:09, aktualizacja: 30.03.2023 10:12

Tę markę albo się kocha, albo nienawidzi. Alfa Romeo 159 był bodaj pierwszym, który przestał kojarzyć się z ciągłym odwiedzaniem serwisu. Jednak jej największym problemem jest gama silników i to wcale nie dlatego, że są złe.

Roczniki: 2005-2011 (lifting 2009)

Ceny rynkowe: 10 000 – 40 000 zł

Awaryjność: przeciętna

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: sedan, kombi

Pojemność bagażnika: sedan 405 l, kombi 445 l

Popularne silniki benzynowe Alfy Romeo 159:

  • 1.8 MPI (140 KM)
  • 1.75 TBi (200 KM)
  • 1.9 JTS (160 KM)
  • 2.2 JTS (185 KM)
  • 3.2 JTS (260 KM)

Popularne silniki Diesla Alfy Romeo 159:

  • 1.9 JTDM (120 KM)
  • 1.9 JTDM (150 KM)
  • 2.0 JTDM (136 i 170 KM)
  • 2.4 JTDM (200 i 210 KM)
Wersja kombi modelu 159 wygląda tak dobrze, że nazwano ją Sportwagon
Wersja kombi modelu 159 wygląda tak dobrze, że nazwano ją Sportwagon© fot. mat. prasowe / Alfa Romeo

Alfa Romeo 159 jak każdy model tej marki przywodzi na myśl skojarzenia ze sportem, a tymczasem najbardziej polecanymi i najłatwiejszymi do zakupu wersjami silnikowymi są diesle.

Nie jest tak, że nie da się kupić benzynowej Alfy, ale jedyna naprawdę bezpieczna i sensowna opcja to 1.75 TBi o pasującej do charakteru samochodu mocy 200 KM. Taką odmianę oferowano od 2009 roku, czyli od liftingu, więc automatycznie podaż aut znacząco się kurczy. A o tym jak trudno kupić taką alfę niech świadczą liczby.

Podaż benzynowych Alf 159 to tylko 13 proc. – znaczącą przewagę mają diesle. Z tych 13 proc., czyli garstki samochodów, tylko 10 proc. to interesująca nas wersja. Podsumowując, na ponad 500 ofert sprzedaży znajdziecie może pięć, a może osiem Alf 159 1.7 TBi. Do tego należy założyć, że jakaś część nie będzie odpowiadać waszym wymaganiom.

Znacznie łatwiej kupić diesla, bo pozostałe wersje benzynowe są albo awaryjne jak 1.9 JTS i 2.2 JTS, albo za słabe jak 1.8 MPI, albo za drogie w utrzymaniu jak 3.2 JTS.

Diesle, choć nie są bez wad, przynajmniej zapewniają rozsądne osiągi, przy czym należy tu brać pod uwagę jednostki o mocy minimum 150 KM. Bardzo dobrym wyborem jest 2.0 JTDM o mocy 170 KM.

Wspaniałym, a zdaniem autora najlepszym silnikiem w tym samochodzie, będącym kapitalnym kompromisem pomiędzy osiągami i kosztami eksploatacji jest motor 2.4 JTDM, który jako jeden z dwóch – obok 3.2 JTS – był łączony również z napędem na cztery koła. Diesel ten ma pięć cylindrów i rozwija 200 lub 210 KM mocy. Znacznie łatwiej go kupić od 1.75 TBi.

Duch sportu również w kabinie Alfy 159
Duch sportu również w kabinie Alfy 159© fot. mat. prasowe / Alfa Romeo

Ogólnie Alfa Romeo 159 w opinii użytkowników nie należy do samochodów specjalnie awaryjnych, ale też nie należy jej traktować jako model klasy średniej. To raczej wygodniejszy kompakt, bo wnętrze jest dość ciasne, a bagażnik mały. Plus za rewelacyjne zawieszenie wielowahaczowe, które w przeciwieństwie do poprzednika 156 jest też dużo trwalsze.

Typowe usterki Alfy Romeo 159:

  • uszkodzenia klap dolotowych w dieslach 1.9 i 2.4,
  • nietrwały napęd rozrządu benzynowych JTS,
  • usterki układu kierowniczego (wspomaganie, przekładnia),
  • awaryjne manualne skrzynie biegów diesli 1.9,
  • awaryjna automatyczna skrzynia biegów Selespeed.

Czego szukać:

Możliwie najmłodszych roczników i wersji benzynowej 1.75 TBi, diesla 2.4 JTDM lub 2.0 JTDM.

Czego unikać:

Unikajcie samochodów z silnikami 2.2 JTS, a także zaniedbanych 3.2 JTS.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)