Nowy Citroën Berlingo jeszcze bardziej osobowy. To przełom w segmencie minivanów

Nowy Citroën Berlingo jeszcze bardziej osobowy. To przełom w segmencie minivanów

Citroen Berlingo stworzył nowy segment samochodów. Teraz czeka nas kolejna rewolucja.
Citroen Berlingo stworzył nowy segment samochodów. Teraz czeka nas kolejna rewolucja.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński
15.02.2018 10:28, aktualizacja: 14.10.2022 14:37

W 1996 roku narodziła się nowa koncepcja samochodu – kombivan. Prekursorem był Citroën, który łącznie sprzedał ponad 3 mln sztuk Berlingo. Dziś pokazano jego najnowszą generację, która znów jest przełomowa.

Nowy Citroën Berlingo jest kolejnym przełomem w segmencie aut multifunkcjonalnych. Ponad 20 lat temu Francuzi pokazali koncepcję samochodu łączącego cechy rodzinnego auta osobowego i dostawczego. Dlatego segment, który wówczas się narodził, określono mianem kombivanów. Połączenie kombi (auto osobowe) i van (auto dostawcze) przyjęło się tak dobrze, że nie trzeba było długo czekać na odpowiedź ze strony konkurencji. Renault pokazał model (Kangoo), a Niemcy (np. Volkswagena Caddy). Dziś w segmencie kombivanów jest też kilka innych modeli, ale prekursorem na zawsze pozostanie marka Citroën.

Nowy Citroen Berlingo (2018)
Nowy Citroen Berlingo (2018)© fot. mat. prasowe

Wracając do najnowszej generacji. To prawdziwa rewolucja. Do tej pory kombivany były bardzo prostymi konstrukcjami, technicznie opartymi na założeniach auta dostawczego, które w wersji osobowej można było nazwać pojazdem rodzinnym. Teraz jest inaczej. Najnowsze Berlingo ma wszystkie cechy normalnego samochodu osobowego wraz z technologiami znanymi z innych modeli osobowych tej marki.

Już stylistycznie nowe Berlingo wyraźnie nawiązuje do crossovera C4 Aircross z charakterystycznymi nakładkami ochronnymi Airbump. Sylwetkę samochodu cechuje krótki i wysoki przód, który definiuje na nowo przestrzeń w kabinie. Teraz będzie jeszcze więcej miejsca. Mocne przesunięcie przedniej osi do przodu było możliwe dzięki zastosowaniu zupełnie nowej, lekkiej i sztywnej platformy EMP2.

Nowy Citroen Berlingo (2018)
Nowy Citroen Berlingo (2018)© fot. mat. prasowe

Auto ma być oferowane w dwóch wersjach długości nadwozia M i XL oraz dostępne w wersji 5- i 7-miejscowej. Rozmiar M to 4,40 m długości nadwozia i rozstaw osi wynoszący 2,78 m. Większy XL to auto o długości 4,75 m z rozstawem osi 2,97 m.

Wnętrze to prawdziwe mistrzostwo funkcjonalności. W drugim rzędzie zastosowano trzy niezależne fotele, na których można przypiąć trzy foteliki dziecięce na Isofix. System Magic Flat – ma być dostępny od 2019 r. - umożliwia złożenie ich przyciskiem umieszczonym w bagażniku i uzyskanie całkowicie płaskiej podłogi o długości do 2,7 m w przypadku nadwozia w rozmiarze M i 3,05 m w rozmiarze XL.

Nowy Citroen Berlingo (2018)
Nowy Citroen Berlingo (2018)© fot. mat. prasowe

Bagażnik w standardowej konfiguracji w wersji M powiększono o 100 l do pojemności 775 l. Nie zabraknie także całej masy schowków umieszczonych wszędzie tam, gdzie dało się je umieścić. Wystarczy wspomnieć, że Berlingo ma ich łącznie 28, a ich łączna pojemność wynosi 186 litrów. To niewiele mniej niż pojemność bagażnika modelu C1. W samej części nad pasażerami – Modutop – wygospodarowano 92 l przestrzeni w różnego rodzaju skrytkach.

Nowa platforma EMP2 dzięki swojej konstrukcji ma same plusy. Jest lżejsza, dzięki czemu samochód stanie się oszczędniejszy, a jednocześnie zwiększyła się ładowność. Ma być także zwrotniejszy od swojego poprzednika. Berlingo będzie lepiej wyposażony w systemy bezpieczeństwa znane z modeli osobowych, a także w 8-calowy ekran systemu multimedialnego. Co ważne, podstawowe elementy obsługi wnętrza, jak na przykład klimatyzacja, będą sterowane tradycyjnymi przyciskami.

Nowy Citroen Berlingo (2018)
Nowy Citroen Berlingo (2018)© fot. mat. prasowe

Nowością w Berlingo będzie silnik Diesla BlueHDi o pojemności 1,5 l oferowany w trzech wersjach mocy: 75, 100 i 130 KM. Najmocniejsza odmiana ma być dostępna w opcji z automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach. Tak zaawansowanego napędu w tym segmencie jeszcze nikt nie ma. Uzupełnieniem ma być także silnik benzynowy 1.2 PureTech dostępny w wersji mocy 110 i 130 KM.

Premiera samochodu będzie miała miejsce podczas genewskiego salonu samochodowego. Auto trafi na rynek prawdopodobnie w drugiej połowie roku. W ciągu najbliższych miesięcy zostanie pokazana także odmiana dostawcza tego modelu, co jest w pewnym sensie znamienne. Najpierw pokazano model osobowy.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/23]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)