Manualna skrzynia biegów się nie psuje? Błąd - do usterek doprowadzają sami kierowcy

Lwia część samochodów na polskich drogach posiada manualną skrzynię biegów. Uchodzi ona za niemal bezusterkową. Żywotność jej elementów skracają proste błędy kierowców.

Choć ażdy kierowca skończył kurs jazdy, wielu popełnia błędy w obsłudze ręcznej skrzyni biegów

Choć ażdy kierowca skończył kurs jazdy, wielu popełnia błędy w obsłudze ręcznej skrzyni biegów (WP.PL)

Wbrew temu, co uważa wielu kierowców, ręczne skrzynie biegów się psują, a usunięcie ich awarii potrafi być kosztowne. W przypadkach niektórych modeli samochodów winą za taki stan rzeczy można obarczyć błędy konstrukcyjne. Zwykle jednak usterki powodują sami kierowcy. Oto lista ich grzechów.

Postój z wciśniętym sprzęgłem

Dojeżdżasz do sygnalizacji, na której pali się czerwone światło? wrzucić luz i puścić sprzęgło. Dopiero przed ruszeniem należy wcisnąć lewy pedał i wrzucić jedynkę. Czemu? Dłuższe postoje z wciśniętym sprzęgłem nie tylko męczą lewą nogę, ale też powodują szybsze zużywanie się łożyska wyciskowego sprzęgła, które poddawane jest niepotrzebnemu obciążeniu.

Jazda na półsprzęgle

Tę technikę wielu kierowców stosuje w dwóch przypadkach: podczas wolnego toczenia się w korku oraz w momencie, gdy starają się utrzymać samochód na wzniesieniu. Szczególnie w tym drugim przypadku jest to zupełnie niepotrzebne obciążanie podzespołów. Gdy sprzęgło puszczone jest tylko częściowo, tak, aby auto nie stoczyło się do tyłu, ale też nie ruszyło pod górę, docisk obraca się z inną prędkością od tarczy sprzęgła. Powoduje to nadmierne ścieranie się tego drugiego elementu. Co więc robić? Najlepiej wrzucić na luz, a samochód przytrzymać hamulcem nożnym lub ręcznym.

Trzymanie stopy na sprzęgle, a nie na podnóżku

W każdym samochodzie na lewo od sprzęgła znajduje się podnóżek. Nie brakuje jednak kierowców, którzy z niego nie korzystają, cały czas trzymając stopę na pedale sprzęgła. W takiej sytuacji może występować delikatny nacisk, a to oznacza, że sprzęgło może być nie do końca połączone. W efekcie powstaje tarcie i szybsze zużywanie się tego elementu. Do tego moc silnika nie będzie w pełni przekazywana na koła. Zużyciu podlega wtedy też wspomniane wcześniej łożysko wyciskowe.

Dłoń na drążku zmiany biegów

To maniera chyba częstsza niż tak zwany zimny łokieć latem. Wielu kierowców wykorzystuje dźwignię zmiany biegów jako przedłużenie podłokietnika, jednak nie jest to najlepszy pomysł. Nacisk, jaki jest wywierany na drążek, przenosi się na widełki zmiany biegów, które w ten sposób z powodu tarcia ulegają szybszemu zużyciu. Choć efekt ten może wydawać się niewielki, to przez lata użytkowania samochodu spowoduje wcześniejszą potrzebę kosztownej naprawy. Dodatkowo dochodzi kwestia bezpieczeństwa - obie ręce na kierownicy dadzą więcej pewności i precyzji w razie potrzeby wykonania niespodziewanego manewru.

Przyspieszanie od niskich obrotów

Redukcja biegu przed przyspieszeniem skraca czas wykonania tego manewru. Części kierowców często po prostu nie chce się sięgać do lewarka. Przyspieszanie na zbyt wysokim biegu wymusza wciśnięcie gazu do oporu. Nieodpowiednie przełożenie powoduje, że silnik musi ciężej pracować. Dodatkowo takie przyspieszanie jest mało efektywne. Czy to podczas wyprzedzania, czy w jakiejkolwiek innej sytuacji mocne wciśnięcie gazu oznacza, że kierowca chce jak najszybciej się rozpędzić. A zatem brak redukcji biegu nie tylko bardziej obciąży silnik, ale też spowoduje, że np. wyprzedzanie będzie dłuższe, a zatem mniej bezpieczne.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Ceny katalogowe a rynkowe. Nowe auto można kupić taniej niż w cenniku Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych to codzienność. Kierowcy nie wiedzą, że to robią Co to jest polisa mini AC? Prosty sposób na niedrogie ubezpieczenie auta Jedziesz oglądać samochód, a na miejscu złom? Należy ci się odszkodowanie! Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Naprawa bezgotówkowa z AC może kosztować grube tysiące. Sprawdź swoją polisę Nawet 300 złotych mandatu za miganie awaryjnymi. Zobacz, jak używać tych świateł Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie OC droższe dla tych, którzy zwlekają z kupnem samochodu. Zobacz praktyki ubezpieczycieli Prawa na osiedlowym parkingu. Gdzie i w jaki sposób można parkować? Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie Ściąganie podczas hamowania – wyjaśniamy przyczyny niebezpiecznego zjawiska Kupić czy nie kupić auto z silnikiem 1.4 TSI? Wszystko zależy od wersji Cztery proste błędy kosztowały go 2000 zł. Ty ich nie popełnij Czy możesz jechać autem służbowym na ferie? Są pewne ograniczenia Kurs na prawo jazdy nie musi trwać długo. Znaleźliśmy najszybszą metodę Wymiana rozrządu przed czasem wskazana? W tych dieslach warto to zrobić Odszkodowanie za zniszczenie samochodu w wichurze. Pieniądze nawet bez AC Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo

Popularne w tym tygodniu:

Jedziesz oglądać samochód, a na miejscu złom? Należy ci się odszkodowanie! Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Manualna skrzynia biegów się nie psuje? Błąd - do usterek doprowadzają sami kierowcy Czego nie wiesz o przekładni DSG? Tryb awaryjny, rozładowany akumulator i przegrzanie Problem z nowoczesnymi silnikami. Bardzo trudno je rozgrzać Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych to codzienność. Kierowcy nie wiedzą, że to robią Ceny katalogowe a rynkowe. Nowe auto można kupić taniej niż w cenniku Co to jest polisa mini AC? Prosty sposób na niedrogie ubezpieczenie auta