Ceny katalogowe a rynkowe. Nowe auto można kupić taniej niż w cenniku

Cenniki samochodów publikowane przez producentów to często fikcja. W internecie można znaleźć lepsze oferty nowych aut. Ile trzeba wydać? Okazuje się, że na najtańszy model wystarczy nieco ponad 30 tys. zł.

Chcecie kupić auto taniej niż w salonie? Szukaj ogłoszeń. Nie zawsze dotyczy to popularnych modeli.

Chcecie kupić auto taniej niż w salonie? Szukaj ogłoszeń. Nie zawsze dotyczy to popularnych modeli. (fot. mat. prasowe)

Nowe auto prosto z internetu

Rabaty, wyprzedaże, oferty promocyjne, roczniki, wersje — nie wszystko się łączy i dopóki nie skontaktujecie się z dilerem, nie będziecie wiedzieć, ile rzeczywiście kosztuje samochód. A to nie wszystko. Pozostaje jeszcze pytanie, czy takie auto jest dostępne. Warto sprawdzić też ogłoszenia w internecie. Można znaleźć oferty poszczególnych dilerów, a ceny bywają wyraźnie niższe od tego, co znajdziemy w cenniku na stronie internetowej importera. W przypadku niektórych samochodów jest jednak odwrotnie.

Postanowiłem porównać ceny katalogowe i rynkowe dziesięciu najpopularniejszych modeli kupowanych przez klientów prywatnych.

Realne ceny rynkowe 10 najpopularniejszych samochodów w Polsce

(klienci indywidualni)

 

model

Minimalna

cena katalogowa

Minimalna

cena rynkowa

1. Toyota Yaris 45 290 44 700
2. Skoda Fabia 37 590 38 000
3. Opel Astra 51 900 49 500
4. Fiat Tipo 43 900 43 400
5. Dacia Duster 48 600 46 000
6. Skoda Octavia 59 800 61 100
7. Opel Corsa 39 400 38 000
8. Hyundai Tucson 75 990 74 500
9. Toyota Auris 55 900 59 900
10. Skoda Rapid 48 100 46 460

Ceny samochodów z klimatyzacją

Podane ceny katalogowe dotyczą najniższych cen oficjalnie podawanych w cennikach, wraz z promocjami i rabatami

Cena Opla Astry dotyczy modelu poprzedniej generacji, który nadal jest w ofercie
stan na dzień 13.02.2018

Jak wynika z powyższej tabeli, nie zawsze ceny rynkowe samochodów gotowych do kupienia są niższe od katalogowych. Przynajmniej teraz, gdy powoli czas wyprzedaży dobiega końca. Obecnie trudno kupić Skodę Fabię, Octavię czy Toyotę Auris taniej niż w oficjalnym cenniku, a mówimy tu o cennikach promocyjnych. Wcale nie lepiej jest z modelem Yaris – tylko jeden egzemplarz poniżej ceny katalogowej. Teraz obie ceny – katalogowa i rynkowa – są do siebie dość podobne. Zobaczymy, co będzie jesienią.

Ile naprawdę kosztuje najtańszy samochód?

Podejdźmy do tematu w ten sposób: chcę kupić nowy samochód możliwie najtaniej. Ile trzeba zapłacić? Jeszcze 3–4 lata temu najtańszym autem na rynku był Ford Ka. Kosztował 25 650 zł. Według cennika. Tyle, że taka wersja nie istniała. Nie można było nawet zamówić takiego auta. Wiem, bo chciałem je kupić. Najtańsze auta na tzw. stoku, czyli w posiadaniu dilerów, kosztowały wówczas około 30 tys. zł. Jak jest dzisiaj?

Za 29 900 zł można kupić dacię sandero - zarówno według cennika jak i realnie. Znalazłem nawet ofertę za 29 500 zł, od której na upartego pewnie można uzyskać kilkaset złotych rabatu. Czyli realnie, nowe, najtańsze auto w Polsce da się kupić za 30 tys. zł. Niestety taki samochód nie będzie miał klimatyzacji. Więc poszukajmy takiego, którym można będzie jeździć latem i jednocześnie bez problemu go odsprzedać.

Po chwili szukania w internecie odnajduję skodę fabię 1.0 (60 KM) w drugiej wersji wyposażenia Ambition. Wygląda nawet estetycznie, ma czerwony lakier i sporo elementów wyposażenia dodatkowego. Kosztuje 32 400 zł. Dzwonię, bo aż nie mogę uwierzyć. Rzeczywiście, jest to oferta nierealna, przynajmniej dla osób prywatnych, ponieważ cena auta jest ceną netto. Subtelna różnica, którą można przeoczyć, ale jak duża, gdy rzeczywiście chcemy kupić samochód.

Szukając nowego samochodu na serwisach aukcyjnych, zwracajcie uwagę na to, czy cena jest netto czy brutto.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Szukam dalej. Tym razem citigo zostaje wyprzedzone przez dacię logan za 32 600 zł — w wersji Open z silnikiem o mocy 75 KM. Według cennika kosztuje 34 200 zł, więc mamy 1600 zł taniej. Niewiele, ale auto jest nie tylko naprawdę tanie, lecz także praktyczne. Kolejne oferty pod względem ceny dotyczą skody citigo w wersji Ambition za 32 965 zł – 2935 zł taniej niż wg. cennika. Niewiele droższe są najtańsze egzemplarze Volkswagena up!

W gronie aut poniżej 35 tys. zł znajduje się też Ford Ka+ za 34 300 zł. Nie byłaby to ciekawa oferta gdyby nie fakt, że wg. cennika za takie auto powinniśmy zapłacić 42 500 zł. Niestety i tym razem okazuje się, że nie ma okazji. To również cena netto.

Osoby, które chcą się nieco wyróżnić, mogą poszukać czegoś ciekawszego i kupić Citroëna C1 w cenie brutto do 35 tys. zł z klimatyzacją. Normalna cena w salonie jest o 4400 zł wyższa. Jest też Hyundai i10.

A co z Fiatem Pandą, który należy do grona najtańszych aut w Polsce? Teoretycznie powinniśmy go kupić za 38 900 zł z klimą. Znajduję taki model o 1000 zł taniej. Jednak mniej, bo 37 600 zł, zapłacimy za teoretycznie droższego fiata 500.

Kiedy decydujemy się na nowy samochód, warto spojrzeć nie tylko na cenniki umieszczone na stronach internetowych importerów, ale też przejrzeć ogłoszenia lokalnych dilerów. Jak się okazuje, ci ostatni proponują czasem auta w cenie znacznie atrakcyjniejszej niż w cenniku. Decydując się na taką ofertę, kupujemy jednak "gotowy" samochód, bez możliwości jego konfiguracji w zakresie, który jest możliwy przy zamówieniu auta. No cóż — coś za coś.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych to codzienność. Kierowcy nie wiedzą, że to robią Co to jest polisa mini AC? Prosty sposób na niedrogie ubezpieczenie auta Jedziesz oglądać samochód, a na miejscu złom? Należy ci się odszkodowanie! Najgorsze silniki benzynowe, których nie polecamy w samochodach używanych Jak rozpoznać awarię wtryskiwacza benzynowego? Naprawa bezgotówkowa z AC może kosztować grube tysiące. Sprawdź swoją polisę Nawet 300 złotych mandatu za miganie awaryjnymi. Zobacz, jak używać tych świateł Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie OC droższe dla tych, którzy zwlekają z kupnem samochodu. Zobacz praktyki ubezpieczycieli Prawa na osiedlowym parkingu. Gdzie i w jaki sposób można parkować? Jeśli nie akumulator, to co? Przyczyny braku prądu w aucie Ściąganie podczas hamowania – wyjaśniamy przyczyny niebezpiecznego zjawiska Kupić czy nie kupić auto z silnikiem 1.4 TSI? Wszystko zależy od wersji Cztery proste błędy kosztowały go 2000 zł. Ty ich nie popełnij Czy możesz jechać autem służbowym na ferie? Są pewne ograniczenia Kurs na prawo jazdy nie musi trwać długo. Znaleźliśmy najszybszą metodę Wymiana rozrządu przed czasem wskazana? W tych dieslach warto to zrobić Odszkodowanie za zniszczenie samochodu w wichurze. Pieniądze nawet bez AC Fotoradary i kary za prędkość w Europie. Nadużywanie pedału gazu może słono kosztować Kontrolki w samochodzie – co oznaczają i jak się zachować, gdy się zapalą? Lepkość a gęstość oleju. Sami sprawdzamy, jaka jest zależność Wymieniłeś silnik na niesprawny? Sprawdź, do czego masz prawo Czy warto bardziej dbać o silnik Diesla? Kosztuje to sporo, ale naprawy są jeszcze droższe

Popularne w tym tygodniu:

Jedziesz oglądać samochód, a na miejscu złom? Należy ci się odszkodowanie! Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Manualna skrzynia biegów się nie psuje? Błąd - do usterek doprowadzają sami kierowcy Czego nie wiesz o przekładni DSG? Tryb awaryjny, rozładowany akumulator i przegrzanie Problem z nowoczesnymi silnikami. Bardzo trudno je rozgrzać Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych to codzienność. Kierowcy nie wiedzą, że to robią Ceny katalogowe a rynkowe. Nowe auto można kupić taniej niż w cenniku Co to jest polisa mini AC? Prosty sposób na niedrogie ubezpieczenie auta