Sprawdzili tysiące przypadkowych aut. Stan techniczny nie jest najlepszy

Blisko 40 proc. aut w Polsce ma poważne usterki i tyle samo jeździ z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach. Sami mechanicy oceniają nasz park samochodów na marne 3 z plusem. Co ciekawe, ich użytkownicy tylko nieznacznie wyżej.

Dzięki prywatnej inicjatywie ProfiAuto PitStop dowiadujemy się, jaki jest rzeczywisty stan pojazdów na polskich drogach.

Dzięki prywatnej inicjatywie ProfiAuto PitStop dowiadujemy się, jaki jest rzeczywisty stan pojazdów na polskich drogach. (fot. Profi Auto)

W aż 56 proc. przypadkowo przebadanych samochodów wykryto co najmniej jedną drobną usterkę. 39 proc. wykazanych problemów nie jest możliwych do usunięcia od ręki, za pomocą podstawowych narzędzi i konieczna jest choćby krótka wizyta w warsztacie. To już można zakwalifikować do poważnych usterek. Najczęstsze to luzy w zawieszeniu i w układzie kierowniczym, technicy stwierdzali także zbyt niską temperaturę wrzenia płynu hamulcowego, co kwalifikowało go do wymiany.

To tylko część wyników, jakie ogłosiła sieć warsztatów Profi Auto, która zorganizowała 100 akcji bezpłatnej kontroli stanu technicznego samochodów w ramach kampanii ProfiAuto PitStop. Polega to na tym, że na dużych parkingach rozkłada się namiot serwisowy, do którego mechanicy zapraszają przypadkowych kierowców w celu przeprowadzenia kontroli technicznej. Auta nie są więc w żaden sposób przygotowane, jak to może być przed corocznym badaniem technicznym. Zatem podane wyniki pokazują realny stan pojazdów na naszych drogach.

”Obraz, który wyłania się z wyników ankiet zebranych podczas ostatniej akcji potwierdza podejrzenia, że nie jest najlepiej. Nawet sami kierowcy ocenili stan techniczny swoich aut na 4, czyli ledwie trochę lepiej niż mechanicy, którzy wystawili im 3+. To nie są bardzo złe oceny, ale pokazują, że generalnie nawet sami kierowcy mają świadomość, że coś w ich samochodach nie działa” – twierdzi Michał Tochowicz, dyrektor ds. rozwoju i strategii marki ProfiAuto.

Poza poważniejszymi usterkami, sporo aut jeździ z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach (41 proc.), zbyt mocno zużytym bieżnikiem (13 proc.) czy nieprawidłowo ustawionymi światłami (36 proc.).

W ramach akcji użytkownicy mogą także wypełnić ankietę dotyczącą obsługi swoich samochodów oraz podstawowej wiedzy na ten temat. Wynika z niej, że tylko 20 proc. zna dopuszczalną, minimalną grubość bieżnika. ¾ z nich nie ustawia świateł, z czego 1/3 nigdy nie używa korektora ich wysokości. Natomiast Polacy chętnie dbają o wygląd samochodów. Aż 66 proc. odpowiedziało, że myje lub sprząta w swoim aucie przynajmniej raz na dwa tygodnie.

W ankietach najlepiej wypadli użytkownicy BMW, którzy dbają o swoje pojazdy i mają przyzwoitą wiedzę w zakresie obsługi. Po drugiej stronie są właściciele japończyków – Toyot i Mazd. To tylko potwierdza moją tezę, że to właśnie samochody znane z niezawodności zwykle po latach eksploatacji są w gorszym stanie niż te rzekomo bardziej awaryjne.

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Dilerzy aut zacierają ręce. Ponad jedna dziesiąta wyjedzie za granicę Ulepszyć wnętrze Mercedesa-AMG? Polacy to potrafią Pierwszy szkic nowego Volkswagena Touarega. Będzie miał geny Porsche Rzuć wszystko, co robisz, Stratos powraca! Pod maską 550 KM, ale nie będzie lancią Klasyczne auta są modne, więc Włosi przywrócą im blask. W ofercie alfy, lancie i fiaty Plany Morawieckiego mają się nijak do rzeczywistości. Rynek notuje rekord importu używanych aut 800 KM, 800 Nm, 800 Kg. McLaren Senna jest szybszy niż P1 GTR Kto pojedzie po mleko? Poznaliśmy datę premiery 25. sezonu "Top Gear" Najważniejsze zmiany pod maską. Oto odświeżona Skoda Fabia Peugeot 205 GTI zbyt oklepany? Wyróżnij się, kupując jego opancerzoną wersją Zakaz prowadzenia samochodu za jazdę po pijanemu rowerem. RPO staje po stronie kierowcy Najmniej kłopotliwe samochody według Warranty Direct. Częstotliwość usterek i koszty napraw Używasz telefonu na postoju? We Francji dostaniesz za to mandat Taksówkarze nie mogą się mylić. Hybrydy są jak stare mercedesy Kolejne auto w naszym garażu marzeń. Ford rozszerzy ofertę o Rangera Raptora Mercedes opatentował nowe nazwy. Na liście GLB 40 i Turbo 48 Nowe Porsche 911 GT3 RS. Znajomi i tak nie zauważą różnicy Nowa Kia Ceed już wkrótce. Atrakcyjny wygląd i dwie wersje nadwoziowe Ford Ka+ w nowej odsłonie. Lifting rok po premierze Wiemy, kiedy Ford pokaże nowego Focusa. Premiery nie będzie w Genewie Czy mniejsze firmy samochodowe są skazane na chińskie wsparcie? Aston Martin szuka partnera 15-letnia gwarancja na samochód? Tak, ale na supersamochód Nowy Mercedes Klasy A - dynamiczniejszy i przestronniejszy. Nowa definicja kompaktu premium Audi RS6 w limitowanej wersji Nogaro Edition. Opcjonalne 100 KM więcej i wyjątkowy lakier

Popularne w tym tygodniu:

Polscy kierowcy są coraz bardziej świadomi. Rezygnują z opon zimowych Marki, dla których silnik jest piętą Achillesa. Zestawienie Warranty Direct Taksówkarze nie mogą się mylić. Hybrydy są jak stare mercedesy Zakaz prowadzenia samochodu za jazdę po pijanemu rowerem. RPO staje po stronie kierowcy Rzuć wszystko, co robisz, Stratos powraca! Pod maską 550 KM, ale nie będzie lancią Dowody rejestracyjne są przestarzałe. Proponujemy kilka zmian LPG paliwem dla ubogich? Chyba nie, skoro znajduje się w autach za 100-200 tys. zł To już koniec Toyoty Avensis. Na jej miejscu pojawi się nowy-stary model IKEA będzie im zazdrościć. Mercedes przygotował najszybszą komodę na kołach Do widzenia, Fordzie Focusie RS. Limitowana wersja na pożegnanie hothatcha Plany Morawieckiego mają się nijak do rzeczywistości. Rynek notuje rekord importu używanych aut Ulepszyć wnętrze Mercedesa-AMG? Polacy to potrafią