TestyOpelOpel Astra Tourer 1,4 Turbo LPGTEC Enjoy vs. Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Business - test

Opel Astra Tourer 1,4 Turbo LPGTEC Enjoy vs. Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Business - test

Opel Astra Tourer 1,4 Turbo LPGTEC Enjoy vs. Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Business - test
Marcin Łobodziński
15.08.2014 14:24, aktualizacja: 18.04.2023 10:52

W bardzo krótkim czasie mogliśmy porównać dwa podobne, a jednocześnie bardzo odmienne samochody. Mieliśmy do czynienia z bardzo bogato wyposażoną i elegancką Astrą Sedan, z silnikiem 1,7 CDTI oraz nieco uboższą odmianą kombi, z niewiele gorszym standardem wyposażenia i silnikiem 1,4 Turbo zasilanym LPG.

Opel Astra Tourer 1,4 Turbo LPGTEC Enjoy vs. Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Business

Kierowca przyjemniej poczuje się w Oplu Astrze Sedan z wyposażeniem na poziomie Business, czyli z niemal najwyższym standardem. Ponadto brązowy, elegancki lakier i nie mniej elegancka linia nadwozia sprawiają wrażenie o klasę lepszego auta niż czerwone kombi tego samego modelu. Nie zdziwiłbym się, gdyby ktokolwiek uznał Astrę Sedan za ładniejszą od sytuowanej o klasę wyżej Insignii. Zresztą, jak na kompakt, Astra optycznie jest sporym autem i przy starszych modelach klasy średniej innych marek, prezentuje się jakby należała do tego samego segmentu. Osobiście uważam, że to poza Mazdą 3 najładniejszy sedan tej wielkości. Podobnego zdania jestem w przypadku kombi, zwłaszcza na tak świetnie dobranych felgach i w jednym z nielicznych, jaskrawych kolorów, które uwielbiam. Linii nadwozia tego kombi niczego nie brakuje i śmiało może konkurować z Focusem, a wszelkiego rodzaju Volkswageny, Škody czy japońską konkurencję bije na głowę.

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Pod względem wnętrza oba egzemplarze byłyby identyczne gdyby nie zupełnie inny standard wyposażenia. Choć do testu dostaliśmy specyfikacje z dwóch końców cennika, to były one wyposażone prawie tak samo. Oba miały właściwie wszystko czego można by żądać od samochodu klasy średniej, może poza komputerem pokładowym w Tourerze, który właściwie nie miał żadnych funkcji. Największa różnica to tapicerka i obecność systemu FlexRide w układzie zawieszenia sedana. Różnice i dokładny cennik znajdziecie w tabeli z danymi technicznymi.

Osobiście uważam, że skórzana tapicerka czyni ogromną różnicę. Zacznę od tego, że w klasie Business kierowca i pasażerowie czują się zupełnie inaczej. Enjoy przywodzi na myśl raczej samochody budżetowe, natomiast jakość wykonania w Business jest na wysokim poziomie. Perforowana skóra ekologiczna wygląda nie gorzej niż prawdziwa skóra u wielu konkurentów. Tymczasem materiał siedzeń w Enjoy jest tani i mało przyjemny w dotyku. Na szczęście kierownica była pokryta skórą.

Materiałowa tapicerka foteli wygląda tanio
Materiałowa tapicerka foteli wygląda tanio© fot. Marcin Łobodziński

Inaczej sprawy mają się w odniesieniu do foteli. W obu autach dla kierowcy były identyczne i bardzo wygodne, z bardzo szerokim zakresem regulacji, również w zakresie podparcia ud. Pozycja za kierownicą w Astrze jest znakomita, podobnie jak obsługa deski rozdzielczej, która na początku sprawia wrażenie przeładowanej. Jest podzielona na segmenty pod względem funkcji i właściwie trudno mieć większe zastrzeżenia do ergonomii. No może jedynie w kwestii obsługi nawigacji.

Dzięki układowi FlexRide kierowca może dostosować zawieszenie do własnych potrzeb. Ponadto Astra oferuje różne ustawienia układu kierowniczego i silnika
Dzięki układowi FlexRide kierowca może dostosować zawieszenie do własnych potrzeb. Ponadto Astra oferuje różne ustawienia układu kierowniczego i silnika© fot. Marcin Łobodziński

Systemy audio z 7 głośnikami w obu egzemplarzach grały znakomicie, pod warunkiem, że nie słucha się stacji radiowych. Tu niestety byle drzewo, wiatr czy nawet krótki tunel sprawiają, że fale gdzieś znikają. Radio z trudem odnajduje nawet popularne rozgłośnie.

Nawigacje różniły się modelem. W Tourerze była prawie dwukrotnie droższa NAVI 900, sedan miał równie dobrą NAVI 600. Obie funkcjonalne i ergonomiczne, tyle tylko, że ta droższa ma widok 3D oraz mapy całej Europy.

Przestrzeń z tyłu nie jest atutem Astry, bez względu na wersję nadwozia
Przestrzeń z tyłu nie jest atutem Astry, bez względu na wersję nadwozia© fot. Marcin Łobodziński

Ilość miejsca w pierwszym rzędzie rozpieszcza, ale z tyłu może brakować przestrzeni na nogi pasażerów nawet o przeciętnym wzroście. Jeśli Astra i Octavia to ten sam segment, to Opel wygląda marnie. Można jednak Astrę nazwać autem rodzinnym. Małżeństwo z dwójką dzieci nie powinno narzekać. I to właściwie bez znaczenia czy wybiorą sedana czy kombi. Obie wersje mają duże bagażniki, ale Tourer ma przewagę w zakresie funkcjonalności. Zresztą Astra Tourer ma nawet przewagę nad bagażnikiem Insignii ST, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę cenę obu modeli. Insignia ma 40 l więcej, ale przestrzeń jest płaska i trudno ją załadować. W Astrze Tourer bagażnik o pojemności 500 l jest wysoki, regularny i przemyślany, a system składania kanapy FlexFold (dopłata 700 zł) bardzo wygodny. Dobrze rozwiązane jest też prowadzenie rolety bagażnika oraz dodatkowa mata, która może chronić podłogę przez zanieczyszczeniami. Bagażnik sedana o pojemności 460 l nie może konkurować z kombi, ale również należą mu się pochwały. Ma dobry kształt, ale do jego wnętrza wnikają zawiasy klapy. Natomiast otwór jest odpowiedniej wielkości.

Bagaznik Astry Tourer nie jest największy w klasie, ale za to bardzo funkcjonalny. System PlexFold jest wart 700 zł dopłaty
Bagaznik Astry Tourer nie jest największy w klasie, ale za to bardzo funkcjonalny. System PlexFold jest wart 700 zł dopłaty© fot. Marcin Łobodziński

Zastrzeżenia można mieć do widoczności obu aut. Do tyłu jest przeciętnie pod każdym względem i tu nie ma znaczenia, którą wersją się jeździ. Dotyczy to nawet lusterek wstecznych, które zniekształcają obraz. Lusterko wewnętrzne też nie pomaga. Do przodu i na boki jest już OK. Którym autem lepiej manewrować po mieście? W zasadzie to bardziej kwestia gustu, ale mi się lepiej jeździło sedanem. Oba auta miały czujniki parkowania i ze względu na widoczność trzeba im zaufać.

Lusterka wsteczne zniekształcają obraz za samochodem. Widoczność nie jest dobrą stroną modelu
Lusterka wsteczne zniekształcają obraz za samochodem. Widoczność nie jest dobrą stroną modelu© fot. Marcin Łobodziński

Przewagą sedana było teoretycznie zawieszenie FlexRide, czyli elektronicznie regulowane amortyzatory, które można przełączyć w tryb Sport lub Tour (czyt. komfort). Ponadto w tryb sportowy można przełączyć układ kierowniczy i kierownicę, a także moc silnika (dosłownie: „moc silnika tryb sportowy”). Wygląda to mnie więcej tak, że wysokoprężna jednostka napędowa nieco szybciej reaguje na ruchy pedału gazu, a kierownica stawia większy opór. Zawieszenie na dobrą sprawę się nie zmienia, a różnice są bardzo subtelne. Układ FlexRide nie jest wart swojej ceny (3500 zł), ponieważ równie dobrze i równie wygodnie jeździ się Astrą ze zwykłym zawieszeniem. Nawet na oponach o niższym profilu. Nie można na jego temat powiedzieć nic złego, ale też nie ma czego chwalić. Jest stabilne przy dużych prędkościach, a wyboje, które tłumi poprawnie, nie wyprowadzają auta z równowagi. Ma typowo podsterowną charakterystykę. Co ciekawe, w obu autach było czuć wibracje podczas hamowania.

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Duże różnice pojawiają się gdy zajrzeć pod maskę. Tu mamy dwie konkurencyjne konstrukcje zasilane różnymi paliwami, o podobnej mocy, ale o zupełnie innym momencie obrotowym i charakterystyce pracy. Silnik Diesla 1,7 CDTI ma 130 KM i 300 Nm dostępne już od 2000 obr./min. Jest to bardzo dobra jednostka pod praktycznie każdym względem. Kultura pracy na wysokim poziomie, a osiągami zdecydowanie wyprzedza 140-konnego benzyniaka 1,4 Turbo z Tourera, nawet mimo stosunkowo wąskiego, użytecznego zakresu obrotów. To świetny silnik do jazdy na co dzień, który w trasie spala absurdalnie mało. Przy spokojnej jeździe bez trudu można osiągnąć wartości rzędu 4,0 l/100 km. Jeżdżąc normalnie niełatwo przekroczyć 4,5 l/100 km. Średnie spalanie na poziomie 4,8 l/100 km to rewelacyjny wynik przy osiągach jakie oferuje ta jednostka. Jednak w tym przypadku diesel trafił na rywala, który miał w rękawie asa, a właściwie jokera.

Instalacja gazowa Landi Renzo w silniku 1,4 Turbo jest zamontowana wzorowo i działa perfekcyjnie
Instalacja gazowa Landi Renzo w silniku 1,4 Turbo jest zamontowana wzorowo i działa perfekcyjnie© fot. Marcin Łobodziński

Benzynowa jednostka Astry Tourer była wzbogacona o instalację LPG Landi Renzo (dopłata 3000 zł). Do samej instalacji trudno mieć jakiekolwiek zarzuty. Jest zamontowana wzorcowo, dobrana idealnie, a w aucie jedynie fabryczny przycisk LPG zdradza dwupaliwowosć tego modelu. Do wskazania poziomu LPG w 49-litrowej butli schowanej pod podłogą bagażnika zaadaptowano fabryczny wskaźnik poziomu paliwa. Gdy auto pracuje na benzynie, wskaźnik pokazuje ilość benzyny w zbiorniku, a po przełączeniu na gaz, poziom gazu w butli. System pracuje niezauważalnie i nie czuć absolutnie żadnej różnicy pomiędzy PB a LPG podczas jazdy. Nic dziwnego skoro o wtrysk paliwa dbają świetne i bardzo niezawodne wtryskiwacze MED. Nie czuć również momentu przełączenia.

Niestety silnik 1,4 Turbo nie może pochwalić się takim przyspieszeniem i taką elastycznością jak diesel 1,7 CDTI. Plusem jest szeroki zakres obrotów, bo w zasadzie od 2000 obr./min do 5000 obr./min moment obrotowy jest na podobnym poziomie. To jednak nie to samo. Jego maksymalna wartość 200 Nm to jednak o 1/3 mniej niż w dieslu. Przy nim benzyniak wydaje się ospały. Nie ma też podejścia do silnika 1,4 TSI grupy VW. Jednak do normalnej, bezpiecznej jazdy w zupełności wystarcza. A co ze spalaniem?

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Tu mamy ostrą rywalizację. Co ciekawe, Opel w danych technicznych podaje duże różnice podczas jazdy na gazie i benzynie. W cyklu mieszanym Astra spala według producenta 6,1 l/100 km, ale na LPG aż 8,2 l/100 km. W mieście jest jeszcze gorzej (8,2 vs. 10,9 l/100 km). Tymczasem podczas jazdy testowej, w cyklu mieszanym Astra na gazie spaliła 8,2 l/100 km, co moim zdaniem jest dobrym wynikiem i stawia pod znakiem zapytania silnik Diesla. Przy cenach paliw na poziomie 5,27 zł za litr ON i 2,65 zł za litr LPG, koszt przejechania dieslem 100 km wynosi 25,3 zł, natomiast Astrą zasilaną gazem 21,7 zł. Doliczając niewielkie ilości benzyny na rozruch i rozgrzanie silnika, koszty wychodzą podobnie, ale pod względem ceny zakupu przewaga 5800 zł jest po stronie benzynowo-gazowego napędu. Z kolei diesel zapewnia lepsze osiągi i po prostu przyjemniej się nim jeździ. Mamy więc wybór między osiągami a kwotą 5800 zł.

Po stronie jednostki benzynowej jest jeszcze praca skrzyni biegów. Niby wszystko tak samo, ale w benzynie nie było problemów z trafieniem we właściwy bieg. W dieslu wielokrotnie drążek zacinał się przy zmianach na wyższy bieg, zwłaszcza pomiędzy 2. i 3. oraz między 4. i 5.

Trudno ten test nazwać porównaniem. To raczej zestawienie dwóch skrajnie różnych wersji tego samego samochodu. Astra Sedan ma lepszy silnik, Tourer lepsze nadwozie. Dla każdego lepsze będzie inne auto. Sedan jest zdecydowanie bardziej elegancki i jeździ się nim przyjemniej, choć nie ma nic do tego zawieszenie FlexRide. Z kolei Astra Tourer to bardzo dobre kombi (moim zdaniem najlepsze w gamie Opla) dla osoby potrzebującej przestrzeni, a zasilanie LPG spełnia swoją rolę bez żadnego wpływu na jakość jazdy. Wybór nadwozia to kwestia potrzeb, a silnika kwestia gustu. Jak dla mnie mamy remis.

Plusy:

Wygodne fotele i pozycja za kierownicą

Kształt i funkcjonalność bagażnika

Niskie spalanie LPG

Dobra praca skrzyni biegów

Dobra jakość dźwięku audio

Minusy:

Mało miejsca na tylnej kanapie

Osiągi

Radio gubi sygnał przy każdej okazji

Słabe wyposażenie standardowe

Plusy:

Wygodne fotele i pozycja za kierownicą

Regularny kształt bagażnika

Dobra jakość wykonania i materiały

Dobre osiągi i niskie spalanie

Dobra jakość dźwięku audio

Minusy:

Mało miejsca na tylnej kanapie

Zawiasy wnikające do bagażnika

Kiepska praca skrzyni biegów

Radio gubi sygnał przy każdej okazji

Słabe wyposażenie standardowe

Ogólna ocena samochodu: 7/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/39]

Opel Astra Tourer 1,4 Turbo LPGTEC Enjoy vs. Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Business - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Opel Astra Tourer 1,4 Turbo LPGTEC EnjoyOpel Astra Sedan 1,7 CDTI Business
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4R4
Rodzaj paliwa:PB+LPGON
Ustawienie:PoprzeczniePoprzecznie
Objętość skokowa:1364 cm31686 cm3
Stopień sprężania:9,516,5
Moc maksymalna:140 KM przy 4900-6000 rpm130 KM przy 4000 rpm
Moment maksymalny:200 Nm przy 1850-4900 rpm300 Nm przy 2000-2500 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:103 KM/l77 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna6-biegowa, manualna
Typ napędu:PrzedniPrzedni
Hamulce przednie:Tarczowe wentylowaneTarczowe wentylowane
Hamulce tylne:TarczoweTarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersonKolumna typu MacPherson, FlexRide
Zawieszenie tylne:Belka skrętna z drążkiem WattaBelka skrętna z drążkiem Watta, FlexRide
Układ kierowniczy:ZębatkowyZębatkowy
Średnica zawracania:11,4 m11,5 m
Koła, ogumienie przednie:215/50 R17225/50 R16
Koła, ogumienie tylne:215/50 R17225/50 R16
Masy i wymiary
Typ nadwozia:KombiSedan
Liczba drzwi:54
Masa własna:1538 kg1428 kg
Długość:4698 mm4658 mm
Szerokość:1814 mm1814 mm
Wysokość:1535 mm1500 mm
Rozstaw osi:2685 mm2685 mm
Rozstaw kół przód/tył:1610/1620 mm1544/1558 mm
Pojemność zbiornika paliwa:56(Pb)+49(LPG) l56 l
Pojemność bagażnika:500 l460 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:557 kg537 kg
Osiągi
Katalogowo/pomiar własny [LPG]:Katalogowo/pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:10,8 s10,8 s
Prędkość maksymalna:200 km/h203 km/h
Zużycie paliwa (miasto) [LPG]:10,9 l/100 km5,6 / 5,8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa) [LPG]:6,4 l/100 km4,0 / 4,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane) [LPG]:6,1 / 8,2 l/100 km4,6 / 4,8 l/100 km
Emisja CO2 (PB/LPG):152 / 139 g/km122 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:ok. 95 000 złok. 103 000 zł
Model od:61 500 zł53 900 zł
Wersja silnikowa od:69 500 zł (LPG od 72 900 zł)80 200 zł
Wyposażenie standardowe
Wybrane wyposażanie wersji:Tourer 1,4 Turbo LPGTEC EnjoySedan 1,7 CDTI Business
Dodatki stylistyczne nadwozia:Relingi-
Dodatki stylistyczne wnętrza:Materiałowa tapicerka, skórzana kierownicaMateriałowa tapicerka, skórzana kierownica
Koła i opony:Felgi aluminiowe 16-caloweFelgi aluminiowe 16-calowe
Komfort:Klimatyzacja manualna, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, składana podłoga bagażnika,Klimatyzacja manualna, tempomat, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, podłokietnik ze schowkiem
Bezpieczeństwo:ESP, 4xairbag, kurtyny dla dwóch rzędów, aktywne zagłówki, ISOFIXESP, 4xairbag, kurtyny dla dwóch rzędów, aktywne zagłówki, ISOFIX, czujniki parkowania tył
Multimedia:Radio CD/MP3, 6 głośników, sterowanie z koła kierownicyRadio CD/MP3, 6 głośników, sterowanie z koła kierownicy, komputer pokładowy
Mechanika:--
Wyposażenie dodatkowe
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Tourer 1,4 Turbo LPGTEC Enjoy Sedan 1,7 CDTI Business
Dodatki stylistyczne nadwozia:Spojler dachowy (700 zł), przyciemniane szyby tylne (600 zł)Lakier perłowy (2100 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:-Skórzana tapicerka z podgrzewanymi fotelami (5000 zł)
Koła i opony:Felgi aluminiowe 17-calowe (1400 zł)-
Komfort:Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa (1500 zł), elektrycznie sterowane szyby tylne (1000 zł), fotel kierowcy z 6-kierunkową regulacją i podparciem ud (1000 zł), podgrzewane fotele i koło kierownicy (1000 zł), system automatycznego składania tylnych siedzeń (700 zł)Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa (1500 zł), elektrycznie sterowane szyby tylne (1000 zł), podgrzewane koło kierownicy (1000 zł)
Bezpieczeństwo:Kamera cofania (1000 zł)Reflektory bi-ksenonowe (4800 zł)
Multimedia:Nawigacja NAVI 900 z odtwarzaczem CD/MP3 premium (5100 zł)Nawigacja NAVI 600 z odtwarzaczem CD/MP3 premium (2800 zł)
Mechanika:-Adaptacyjny układ jezdny FlexRide (3500 zł), system start/stop (1200 zł)
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)